7G-Tronic -automaattivaihteisto ja asuntovaunun veto?
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
7G-Tronic -automaattivaihteisto ja asuntovaunun veto?
Milläs vaihteella asuntovaunua/traileria/henkilönostinta/muuta raskasta pitäisi vetää siten, ettei ylettömästi kuormita automaattilaatikkoa ?
5 -vaihteisella 722.6:lla tuli hinailtua nelosella.
Mutta entäs seitsemänvaihteisella automaatilla ?
Vai katsellaanko vain kierroslukumittarista, että ollaan moottorin osalta ns. "parhaan väännön alueella" ja luotetaan että loota kestää ?
5 -vaihteisella 722.6:lla tuli hinailtua nelosella.
Mutta entäs seitsemänvaihteisella automaatilla ?
Vai katsellaanko vain kierroslukumittarista, että ollaan moottorin osalta ns. "parhaan väännön alueella" ja luotetaan että loota kestää ?
Nykytekniikkahan on tullut mukaan tähänkin, eli itse en ole joutunut koskaan vaihtelemaan itse kun tossa uusimmassa eemelissä on tehtaan koukku, jossa on perävaunun kytkemisen tunnistus ja muutenkin 7G-Tronic on tehty siten ettei voisi särkeä itseään. Bronto eli se henkilönostin kyllä liikahtaa hyvin vaikka onkin vain 220D ja vääntöalue hyvin kohillaan.
w463 350GD -92
C124 230 -89
w201 250TD -91
w126 260 -86
w123 230 -78
209 Kaappi -90
309 Kaappi -92(Isäukon)
ex. 12 kpl Kaappeja
ex. w115 220D
C124 230 -89
w201 250TD -91
w126 260 -86
w123 230 -78
209 Kaappi -90
309 Kaappi -92(Isäukon)
ex. 12 kpl Kaappeja
ex. w115 220D
Juu niin, Arillahan se taitaa vaunun kanssakin olla se marssinopeus hieman reilumpaa luokkaa kuin normaalisti. Mutta kyllä tuollaisen auton luulisi kestävän menon, ajaahan ne Saksassa noilla pitkiä matkoja kahdensadan tienoilla olevilla nopeuksilla... tosin ei ehkä vaunun kanssa...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Kyllähän tuo 7G loota oli pettymys 5 lovisen jälkeen.Ihan selvästi huomasi ettei insinöörit suunnitellut sitä Suomen nopeuksille.
Kun ajeli D:llä (ihan ilman sitä kosteusvauriosta kärsivää koirankoppia perässä) niin ei ollut maantienopeuksissa oikealla alueella.Nopeasti jos piti lähteä ohittamaan niin pitkältä tuntui viive kun latoi alaspäin pykälän,millä sitten lähettiin menemään.
Saksassa ajellessa kun vauhtia oli + 140 km/h, oli jo ihan toisenlainen fiilis tuon kanssa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että kierroslukumittarista kattelee.Suomessa luulis vitos vaihteen olevan aika sopiva näille nopeuksille.
Kun ajeli D:llä (ihan ilman sitä kosteusvauriosta kärsivää koirankoppia perässä) niin ei ollut maantienopeuksissa oikealla alueella.Nopeasti jos piti lähteä ohittamaan niin pitkältä tuntui viive kun latoi alaspäin pykälän,millä sitten lähettiin menemään.
Saksassa ajellessa kun vauhtia oli + 140 km/h, oli jo ihan toisenlainen fiilis tuon kanssa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että kierroslukumittarista kattelee.Suomessa luulis vitos vaihteen olevan aika sopiva näille nopeuksille.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Mikä lie sitten kenellekin hyvä, mutta ei mitään vikaa 7-vaihteisen käytöksessä. Onhan tuossakin vakiona C- ja S-nappula josta vaihteiston toiminta oleellisesti muuttuu. Itse ajelin kuluneena kesänä Norjassa ja pohjoisessa muutenkin vaunun kanssa parin viikon aikana 5 tkm (ja kaikkiaan vaunua vetänyt lähes 20 tkm 7-vaihteisella vuodesta -09 lähtien). Vaunun vedossa D toimii ihan hyvin ilman ongelmia, jos puhti loppuu vaihtaa herkästi pienemmälle (ainakin S-asennossa). Ja kierrokset vaunun vedossa yleensä 1600 r/min ja käyttää automaattisesti silloin 6-vaihdetta. Vaihtaa oikein tasaisella jopa 7 päälle, mutta 5 tuntuu liioittelulta (makuasia sekin). Oma vaununi tuollainen "pienehkö" himpun yli 8-metrinen kaksiakselinen leveä (252cm) Solifer 1750 kg:n kokonaismassalla. Vauhtia yleensä 90 km/h...korttia en halua menettää ja sakkoja en viitsi maksella. Kulutus pyöri 12-13 litrassa...meni yli 14 litraakin, silloin tosi vaunun jarrut jumissa ja käry kävi. Oli tipahtanut jarrukengästä palanen sisuksiin ja väänsi jarrua päälle. Mutta turha milestäni moittia 7-vaihteista, ja jos ei kestä ihmettelen suuresti. Vaunu tulee kuitenkin niin kevyesti perässä.kilander kirjoitti:Kyllähän tuo 7G loota oli pettymys 5 lovisen jälkeen.Ihan selvästi huomasi ettei insinöörit suunnitellut sitä Suomen nopeuksille.
Kun ajeli D:llä (ihan ilman sitä kosteusvauriosta kärsivää koirankoppia perässä) niin ei ollut maantienopeuksissa oikealla alueella.Nopeasti jos piti lähteä ohittamaan niin pitkältä tuntui viive kun latoi alaspäin pykälän,millä sitten lähettiin menemään.
Saksassa ajellessa kun vauhtia oli + 140 km/h, oli jo ihan toisenlainen fiilis tuon kanssa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että kierroslukumittarista kattelee.Suomessa luulis vitos vaihteen olevan aika sopiva näille nopeuksille.
Kyllä se 7-G älyää vaihtaa suuntaan tai toiseen tarvittaessa, oli perässä jotain tai ei. Ei mulla 7-G edes pelkällä autolla vaihda esim. 80 nopeudessa 6:sta isompaa eli 5 - 6:nen pesässä...edellä hyvin sanottu: D:llä eteenpäin ja R:llä pakitellaan...
Nyky kulkimet:
- W 140 / 300 SE, vm.-91
- W 211 / E 500, Air Matic, 7-G, vm.-04
- W 124 / 230 TE, vm. -91
ex.
- W 210 / E 320 vm.-98
- W 210 / E 240 vm.-98
- W 210 / E 430 4-matic vm.-01
- 260 E vm.- 89
The best or nothing...
- W 140 / 300 SE, vm.-91
- W 211 / E 500, Air Matic, 7-G, vm.-04
- W 124 / 230 TE, vm. -91
ex.
- W 210 / E 320 vm.-98
- W 210 / E 240 vm.-98
- W 210 / E 430 4-matic vm.-01
- 260 E vm.- 89
The best or nothing...
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Kesäaikaan S ja D päällä jos kaikki on kunossa
7v laitelee kyllä sopivan vaihteen,
Se mihin kannattaa kiinitää huomiota on kärryn sähköt,
Jos niissä on vikaa sotkee se vaihtamisen
7v laitelee kyllä sopivan vaihteen,
Se mihin kannattaa kiinitää huomiota on kärryn sähköt,
Jos niissä on vikaa sotkee se vaihtamisen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
meillä onkin jo väyrysessä (-99) semmonen hienous että kun on jotain koukun töpselissä niin kaasu toimii vilkun tahtiin ja kaasua saa painaa paljon enempi ennenku huomaa että nyt pitäs mennä jo ja sit sitä kaasua rupeekin löytymään sen verran että tietää painaneensa oikeaa poljinta
katsastusukko hiukan sitä ihmettelikin, kun kävin veneraileria näyttämässä..
katsastusukko hiukan sitä ihmettelikin, kun kävin veneraileria näyttämässä..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Tämäpä erikoinen väite Mersun 5-Gtronic-vaihteisto väitetään olevan myös Jaguarin malleissa 1998-2002 Jaguar X308 [XJ] (vain mek.ahdetuissa) ja 1998-2002 Jaguar XK (X100) (vain mek.ahdetuissa):
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... ansmission
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... ansmission
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Mitäs ihmelistä tuossa onLaaksonen kirjoitti:Tämäpä erikoinen väite Mersun 5-Gtronic-vaihteisto väitetään olevan myös Jaguarin malleissa 1998-2002 Jaguar X308 [XJ] (vain mek.ahdetuissa) ja 1998-2002 Jaguar XK (X100) (vain mek.ahdetuissa):
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... ansmission
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jaguvaari tais olla joskus hyvin lähellä konserniaLaaksonen kirjoitti:Erikoista vaan, että eräs pahimpia kilpailijoita hyödyntää Mersun tekniikkaa. Se on normaalia, että Mersun kanssa samaa konsernia olleet Chrysler ja Dodge käyttivät.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Onhan nuita merssun automaageja käytetty em ahdettujen lisäksi muissakin autoissa. Yhtenä esimerkkinä Porschen aikakautensa tehokkain ja kallein malli 928 jossa käytettiin 722.3 askia
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
vaan mahtaako nuo "mersun" askit tehdä joku ZF tai Geeetraag tai vai
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Mikä oli klonsvagen konsernin kulkimeksi ihan kohtalinen ajeltavaXUX63 kirjoitti:Onhan nuita merssun automaageja käytetty em ahdettujen lisäksi muissakin autoissa. Yhtenä esimerkkinä Porschen aikakautensa tehokkain ja kallein malli 928 jossa käytettiin 722.3 askia
edllä oleva sen selitääkin
joskus 90 luvulla tuli semoisella kuljeksittua ja koskaan ei laatikossa ollut mitään muualla kylläkin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Tuota, Jaguaria ja Mersua yhdistävistä nimistä tulee mieleen Daimler ja TATA, mutta mitään läheistä kytköstä ei tietääkseni "tähtimerkin" ja "kissapedon" välillä ole koskaan ollut.CDI203 kirjoitti:Jaguvaari tais olla joskus hyvin lähellä konserniaLaaksonen kirjoitti:Erikoista vaan, että eräs pahimpia kilpailijoita hyödyntää Mersun tekniikkaa. Se on normaalia, että Mersun kanssa samaa konsernia olleet Chrysler ja Dodge käyttivät.
Nyt selvisi, mitä AMG-vaihteistoissa oleva MCT merkintä tarkoittaa:
Multi Clutch Technology:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... dShift_MCT
Von kempf kirjoitti:Ymmärisinkö oikein että tuossa on kaksi peruutusvaihdetta .
Samoin luin jostain että tässä uudessa 9g vaihteistossa olisi kaksi
peruutus vaihdetta . Onko näin , ja miten se käytännössä toimii
tai mihin tarkoitukseen ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... ansmissionWikipedia kirjoitti:The 7G-Tronic has two reverse gear ratios: 3.416 and 2.231. The winter mode, also recently named 'comfort' mode, starts out in 2nd forward and 2nd reverse.
Eli talvikäytössä vaihteistossa on liikkeelle lähtiessä sekä eteen- että taaksepäin alimmasta pykälästä seuraava sutimisen välttämiseksi. BMW:llä oli automaattivaihteistossaan jo 90-luvulla talviasento, jolla eteenpäin lähtiessä luikkaalla hypättiin pienimmän vaihteen yli:
-ainakin E36-mallisessa 3:ssa on automaattivaihteistokepin vieressä tuollainen valitsin, jonka lumihiutaleasennossa tuo toiminto (S=Sport, E=Economy).
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Onhan 7G-tronic peruutellut aina kahdella eri vaihteella (Comfort tai vastaavalla isommalla, Sportilla pienemmällä). Tarkoitus sama kuin teenpäinkin lähtö ykkösellä tai kakkosella.Von kempf kirjoitti:Ymmärisinkö oikein että tuossa on kaksi peruutusvaihdetta .
Samoin luin jostain että tässä uudessa 9g vaihteistossa olisi kaksi
peruutus vaihdetta . Onko näin , ja miten se käytännössä toimii
tai mihin tarkoitukseen ?
Yritetäänkö siinä tehdä ratti tarpeettomaksi
Olikos tuo 9-vaihteinen nyt oikeasti mersun oma, jossain sanottiin että olisi ZF:n?
Kyllä 9g pitäisi olla edelleen mersun omaa suunnittelua, itse en ole ainakaan mistään lähteestä nähnyt muuta väitettävän. Esim bemareissa käytettävä 8-vaihteinen on kyllä ZF. Tuo bemareiden laatikko kyllä testien ja koeajojen perusteella tutuisi toimivan aavistuksen sivistyneemmin kuin mersun 7g. Toivottasti ysi tuo jouhevuutta lisää mersujenkin vaihtoihin.
Itsellä ei ole bemarin kasivaihteisesta kovinkaan paljon omakohtaista kokemusta, pari lyhyttä koeajoa, mutta mersun 7g:llä olen ajellut aika paljonkin ja kyllähän ne aina välillä vähän töksähtelevät ne vaihdot. Ja se viive täyskiihdytyksessä on harmillinen.
Itsellä ei ole bemarin kasivaihteisesta kovinkaan paljon omakohtaista kokemusta, pari lyhyttä koeajoa, mutta mersun 7g:llä olen ajellut aika paljonkin ja kyllähän ne aina välillä vähän töksähtelevät ne vaihdot. Ja se viive täyskiihdytyksessä on harmillinen.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Mitenköhän mahtaa loppuviimeksi olla.. jos volvon alukoneetkin tekee yamaha..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
V8 oli Volvolla Yamaha-yhteistyön tulos, mutta tuo kone on nyt poistunut valikoimasta:eero1989 kirjoitti:Mitenköhän mahtaa loppuviimeksi olla.. jos volvon alukoneetkin tekee yamaha..
http://www.volvocars.com/fi/all-cars/vo ... -spec.aspx