E3204M vm. 2000 nelivedon toiminnasta

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

E3204M vm. 2000 nelivedon toiminnasta

Viesti Kirjoittaja visar »

Siis aivan valtava aukko sivistyksessä tässäkin kohtaa, onko kyseessä jatkuva neliveto, ilmeisesti sen toimintaa ei pysty mitenkään vaikuttamaan? Onko kuinka vika-herkkä?
Mistähän löytäisi jonkinlaisen toiminta-kuvauksen.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jos eivät oo muuttaneet radikaalisti W124:stä niin jotakuinkin seuraavanlainen onpi toiminta:

Vaihe 1. -> Takapyöräveto

2-vaihe kytkeytyy jos etu- ja takapyörien keskimääräisten kierroslukujen välillä on eroa alle 100kmh vauhdissa enemmän kuin 2kmh ja yli 100kmh vauhdissa enemmän kuin 2%. Jos 2-vaihe ei auta, otetaan käyttöön 3-vaihe jne.

Vaihe 2. -> Nelipyöräveto tasattuna 35/65%
Vaihe 3. -> Nelipyöräveto pitkittäissuunnassa lukittuna
Vaihe 4. -> Nelipyöräveto pitkittäis- ja poikittaissuunnassa lukittuna

Kun tilanne normalisoituu, lukot irtoavat 0,7s kuluttua.

Jos liikkeellelähdössä 5kmh nopeutta ei saavuteta 0,5s kuluessa, kytkeytyy vaihe 4 ja lukot vapautuvat 10kmh nopeudessa ellei muuta tarvetta lukoille ole.

Vaihe 4 ei kytkeydy enään 35kmh jälkeen.

Takapyörälukko on siis ASD-lukko.

On tuossa sitten kaikkea kääntökulmien perusteella poikittaista luistoa eliminoivia ohjelmia. Jotta kuva ei olisi liian helpon kuulloinen, systeemiin on ohjelmoitu mukaan ns oppimisefekti joka ottaa huomioon rengaspaineista, renkaiden kulumisesta yms aiheutuvat kierroslukuerot.

Tämä vapaasti lainattuna muistiinpanoista jotka tehty vapaasti lainaten huoltovihkosesta :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Ok.

Viesti Kirjoittaja visar »

Ok, parina päivänä olen ajellut muutamia satoja kilometrejä otsikon autolla, osto-aikeissa. Missään tilaanteessä, näin kesäkelillä, hiekkatielläkään ei huomaa, että jotakin kytkeytyisi päälle tahi pois.
Eli systeemi toimii hyvin, mutta kuinka pitkään....?
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

W210 kuten muissakaan uudemmissa 4-maticeissa ei ole enää "lukkoja," lukitusefekti tehdään jarruilla (abs,ets jne...) jarruttaen nopeammin pyörivää pyörää, että vetoa menee muillekin renkaille.

TM vuonna -00 taisi olla mukana talvitestissä, aika korkealle sijoittui nimenomaan nelivetoon liittyvien ominaisuuksiensa johdosta. Lehti löytyy... Jossakin pinossa...

4-Matic on jatkuva neliveto, jakolaatikko laittaa tuossa mallissa muistaakseni 37/63 jaolla voimaa läpi, joten hieman takavetopainotteisuutta on, kuten Mercedeksissä pitääkin olla.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Joo w124:n jälkeen tuo 4-matic järjestelmä on vaihtunut tyystin erilaiseen. Eli kyseessä on jatkuva neliveto. Eipä sen toimintaa huomaa jos se toimii, tietysti kannattaa käydä sorakentällä vähän polkemassa niin huomaa että se on mukana :twisted:. Taitaa olla keskellä ihan tavan tasauspyörästö ja ehkä jotain luistonrajotusta, enpä tiedä tarkemmin mitä. Yksittäisten pyörien luistoa sitten hillitään jarruilla sähköaivon käskytyksen mukaan.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja visar »

Kiitos vastanneille. Jatkossa selviää omakohtaisesti miten tämä uudempi
4m kestää,toimii ym.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

mbe3204m

Viesti Kirjoittaja visar »

Tässä kuva autosta.
Kuva
MB CLS 320CDI
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Siisti peli 8)
320 on varmaan talvella kiva 4Matikkina :D
Omalla vanhuksellakin jäi uudet autot kuin nallit kalliolle. Mitä pahempi keli sitä enemmän tuota nelivetoa arvostaa :!:

nimim. S124 300 TE 4Matic (Matikki) :wink:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”