M119.974, 5.0 V8 32V -92 moottori ja sen elämä...
M119.974, 5.0 V8 32V -92 moottori ja sen elämä...
Noniin... Oletko se sinä joka sen nykimisen aiheuttaa
Ajattelin kysyä asiaa täältä koska siitä ei ainakaan haittaa varmasti ole. Tuossa omassa -92 500e:ssä on kiusallinen "vika" johon ei ole saatu selvyyttä edes merkkihuollossa(Alppilan autohuolto oy). Auto oli merkkiliikkeessä 4pv. ja saivat varmasti tutkia sitä rauhassa. Älä siis yritä olla viisas ja vastaa että vie liikkeeseen .
Autoon on vaihdettu/todettu mm:
- Tulpat, original Beru-merkkiset.
- Tulpanjohdot, Bosch-merkkiset.
- Virranjakajankannet/pyörijät, Bosch-merkkiset.
- Polttoaineen suodatin.
- Ilmansuodattimet 2krt. Nyt K&N:t paikallaan, mutta originaaleja kokeiltiin ensin. Mielestäni K&N:llä toimii paremmin.
- Ilmamassamittari, Alppilan autohuollossa.
- Nokka-akselintunnistin, Alppilan autohuollossa.
- On ajettu tankki tyhjäksi ja eri asemien 98:lla.
- Vaihteisto "peruskorjattu" Jarkko S:n toimesta.
- Ei vikakoodeja sytytyspuolella.
- Sytytys normaali tyhjäkäynnillä. Kierrokset 650 1/min.
- Sytytyksessä heittoa suuremmilla kierroksilla(mittaustuloksessa kierrokset 3571 1/min).
- Lambda toimii normaalisti.
- Ei vikakoodeja ruiskun ohjainlaittepuolella.
- Kannentiivisteet eivät vuoda ainakaan ulos päin.
- Jäähdytinnesteet eivät hupene eivätkä öljyynny.
- Ei syö öljyä ei pöllytä, jne.
- Moottori käy nätisti.
Vika esiintyi ensimmäisen kerran voimakkaan eli täyskaasukiihdytyksen jälkeen. Oli hetken oireilematta, mutta alkoi esiintyä uudestaan lähes vastaavan kiihdytyksen jälkeen. Voimakkaan kiihdytyksen jälkeen se alkaa nykyisin lähes aina nykimään. Välillä nykii jo pienenkin(kun esim. kiihdyttää paikaltaan-> 80km/h) kiihdytyksen jälkeen ja matka-ajossakin. Nykimistä esiintyy kiihdytyksen jälkeen kun ajaa tasakaasulla. Kun nykiminen alkaa niin se lakkaa jos kiihdyttää voimakkaammin tai jos kiihdytyksen jälkeen antaa lipua painamatta kaasua. Itse kiihdytyksen aikaan se ei nyi. Kiihdytyksen jälkeen tasakaasulla ajettaessa nykii nopeudesta riippumatta 1000-3000rpm kierroksilla ainakin. Olen kokeillut eri vaihteillakin, mutta nykii silti. Cruise päällä nykimistä ei erota(ei siis nyi) ja silloin moottori toimii mielestäni normaalisti. Nykiminen on lisääntynyt kokoajan ja viimeisimmän Alppilan huollon jälkeen se vaan ikään kuin voimistui.
Autoon tullaan jossain vaiheessa(kun budjetti sen suo) asennuttamaan uusi kaasuläppäyksikkö/luistikotelo/joutokatkaisin = 0001417925(1185€). Tämä ei kuulema Alppilan autohuollon mukaan kuitenkaan oletettavasti korjaa nykimistä, mutta kaasun epämääräisen toiminnan se kuulema korjaa.
Tässä nykimisessä ihmetyttää että miksi se ei nyi cruise päällä . Kun esim. ajan 80km/h tasaista nopeutta ja moottori alkaa nykimään... Se lakkaa välittömästi kun kytken cruisen päälle. Cruise pois ja nykiminen alkaa taas kohta. Huomattavaa on myös se että edelleenkin välillä saa losottaa vaikka kuinka mutta ei ala nykimään. Työmatka-ajossa ei myöskään nyi kuin ehkä n.4-5krt 10:stä. Siis ajan töihin 5krt. ja kotiin 5krt. Niistä neljällä-viidellä ajokerralla nykii. Jos joku ei ymmärtänyt mitä tässä yritettiin selventää .
Kuten uusituista osista ja niiden hinnasta voi jokainen itse päätellä alkaa turhien osien vaihtaminen olla osaltani ohi. Onhan se mukavaa että autossa on noinkin paljon uusittu kaikkea, mutta kun se vika on siinä edelleen .
Ajattelin kysyä asiaa täältä koska siitä ei ainakaan haittaa varmasti ole. Tuossa omassa -92 500e:ssä on kiusallinen "vika" johon ei ole saatu selvyyttä edes merkkihuollossa(Alppilan autohuolto oy). Auto oli merkkiliikkeessä 4pv. ja saivat varmasti tutkia sitä rauhassa. Älä siis yritä olla viisas ja vastaa että vie liikkeeseen .
Autoon on vaihdettu/todettu mm:
- Tulpat, original Beru-merkkiset.
- Tulpanjohdot, Bosch-merkkiset.
- Virranjakajankannet/pyörijät, Bosch-merkkiset.
- Polttoaineen suodatin.
- Ilmansuodattimet 2krt. Nyt K&N:t paikallaan, mutta originaaleja kokeiltiin ensin. Mielestäni K&N:llä toimii paremmin.
- Ilmamassamittari, Alppilan autohuollossa.
- Nokka-akselintunnistin, Alppilan autohuollossa.
- On ajettu tankki tyhjäksi ja eri asemien 98:lla.
- Vaihteisto "peruskorjattu" Jarkko S:n toimesta.
- Ei vikakoodeja sytytyspuolella.
- Sytytys normaali tyhjäkäynnillä. Kierrokset 650 1/min.
- Sytytyksessä heittoa suuremmilla kierroksilla(mittaustuloksessa kierrokset 3571 1/min).
- Lambda toimii normaalisti.
- Ei vikakoodeja ruiskun ohjainlaittepuolella.
- Kannentiivisteet eivät vuoda ainakaan ulos päin.
- Jäähdytinnesteet eivät hupene eivätkä öljyynny.
- Ei syö öljyä ei pöllytä, jne.
- Moottori käy nätisti.
Vika esiintyi ensimmäisen kerran voimakkaan eli täyskaasukiihdytyksen jälkeen. Oli hetken oireilematta, mutta alkoi esiintyä uudestaan lähes vastaavan kiihdytyksen jälkeen. Voimakkaan kiihdytyksen jälkeen se alkaa nykyisin lähes aina nykimään. Välillä nykii jo pienenkin(kun esim. kiihdyttää paikaltaan-> 80km/h) kiihdytyksen jälkeen ja matka-ajossakin. Nykimistä esiintyy kiihdytyksen jälkeen kun ajaa tasakaasulla. Kun nykiminen alkaa niin se lakkaa jos kiihdyttää voimakkaammin tai jos kiihdytyksen jälkeen antaa lipua painamatta kaasua. Itse kiihdytyksen aikaan se ei nyi. Kiihdytyksen jälkeen tasakaasulla ajettaessa nykii nopeudesta riippumatta 1000-3000rpm kierroksilla ainakin. Olen kokeillut eri vaihteillakin, mutta nykii silti. Cruise päällä nykimistä ei erota(ei siis nyi) ja silloin moottori toimii mielestäni normaalisti. Nykiminen on lisääntynyt kokoajan ja viimeisimmän Alppilan huollon jälkeen se vaan ikään kuin voimistui.
Autoon tullaan jossain vaiheessa(kun budjetti sen suo) asennuttamaan uusi kaasuläppäyksikkö/luistikotelo/joutokatkaisin = 0001417925(1185€). Tämä ei kuulema Alppilan autohuollon mukaan kuitenkaan oletettavasti korjaa nykimistä, mutta kaasun epämääräisen toiminnan se kuulema korjaa.
Tässä nykimisessä ihmetyttää että miksi se ei nyi cruise päällä . Kun esim. ajan 80km/h tasaista nopeutta ja moottori alkaa nykimään... Se lakkaa välittömästi kun kytken cruisen päälle. Cruise pois ja nykiminen alkaa taas kohta. Huomattavaa on myös se että edelleenkin välillä saa losottaa vaikka kuinka mutta ei ala nykimään. Työmatka-ajossa ei myöskään nyi kuin ehkä n.4-5krt 10:stä. Siis ajan töihin 5krt. ja kotiin 5krt. Niistä neljällä-viidellä ajokerralla nykii. Jos joku ei ymmärtänyt mitä tässä yritettiin selventää .
Kuten uusituista osista ja niiden hinnasta voi jokainen itse päätellä alkaa turhien osien vaihtaminen olla osaltani ohi. Onhan se mukavaa että autossa on noinkin paljon uusittu kaikkea, mutta kun se vika on siinä edelleen .
Viimeksi muokannut Aki, 10.8.2007 23:07. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Minkäslaiset härpättimet tuossa on ruisku- ja sytkäpuolella?
Onko sähköohjattu kaasuläppä, eli polkimelta ei lähde vaijeria vaan sähköjohto? Jos polkimella ajettaessa pätkii ja cruisella ei niin olisko vika kaasupolkimen potikassa?
Tai sitten ASD, tai kansipahvi tai jarruvalokytkin...
Onko sähköohjattu kaasuläppä, eli polkimelta ei lähde vaijeria vaan sähköjohto? Jos polkimella ajettaessa pätkii ja cruisella ei niin olisko vika kaasupolkimen potikassa?
Tai sitten ASD, tai kansipahvi tai jarruvalokytkin...
I drive an Opel. What's your excuse?
Tätä tuntuu olevan liikkeellä
Kiinnitin heti ensimmäisenä huomion sanaan TÄYSKAASUKIIHDYTYS jonka jälkeen näitä nykimisoireita ilmenee...
Pohdiskellaan joukolla - joukossahan tyhmyys tiivistyy
Ilmeisesti itse täyskaasukiihdytyksessä ei nyi?
Täyskaasukiihdytyksessähän KD ohittaa koko joukon normaalikiihdytyksessä käytettävää elektroniikkaa/mekaniikkaa.
Samoin on ymmärtääkseni tempon kanssa - sillähän taitaa olla oma ohjausboksi ja moottori (riippuen mallista).
Kiinnitin heti ensimmäisenä huomion sanaan TÄYSKAASUKIIHDYTYS jonka jälkeen näitä nykimisoireita ilmenee...
Pohdiskellaan joukolla - joukossahan tyhmyys tiivistyy
Ilmeisesti itse täyskaasukiihdytyksessä ei nyi?
Täyskaasukiihdytyksessähän KD ohittaa koko joukon normaalikiihdytyksessä käytettävää elektroniikkaa/mekaniikkaa.
Samoin on ymmärtääkseni tempon kanssa - sillähän taitaa olla oma ohjausboksi ja moottori (riippuen mallista).
Viimeksi muokannut dry, 25.5.2006 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vakkari muuten ennättää aika nopsaan korjaamaan pelleilevän koneen oikkuja, se seuraa vauhtia ja kierroksia melkoisen pienellä viiveellä. Tätä voi havainnoida kun ajaa temppuilevalla autolla vakkari päällä, eco-/tai mallista riippuen kulutusmittarin neula vispaa melko vinhaa tahtia.
Ja taas puhutaan siitä esimerkkini W140 400SE:stä. Sama konehan siinä on tilavuutta lukuunottamatta.
Ja taas puhutaan siitä esimerkkini W140 400SE:stä. Sama konehan siinä on tilavuutta lukuunottamatta.
KAtso ensimmäinen viesti!
Lisäilen niihin teidän kysymyksiin vastauksia suoraan tuonne ensimmäiseen viestiini. Näin topickia ensi kertaa lukevat saavat tarkimmat tiedot oireesta suoraan.
Virranjakajan kannet on boschilaiset jo tälläkin kertaa. Pyörijöiden kanssa maksoivat 380€. Eli ihan paskaa ovat jos jo nyt joutuu vaihtamaan uusiksi. Nillä on ajettu alle 20tkm.
Täytyy tarkistaa. "Mukavaa" hommaa oikastaan kaikki tuohon koneeseen . Mitä tahansa joutuu tekemään niin aina joutuu purkamaan jotain pois edestä. Miksi pitää laittaa noin iso moottori noin pieneen tilaan . Entäs ne hirmut joihin on laitettu se V12 . Sellaisiakin w124:sia olen nähnyt...
Mikä laite on kuvassa:
...ja mitä tapahtuu siinä näkyvästä vihreällä tekstillä varustetusta nupista?
Virranjakajan kannet on boschilaiset jo tälläkin kertaa. Pyörijöiden kanssa maksoivat 380€. Eli ihan paskaa ovat jos jo nyt joutuu vaihtamaan uusiksi. Nillä on ajettu alle 20tkm.
Täytyy tarkistaa. "Mukavaa" hommaa oikastaan kaikki tuohon koneeseen . Mitä tahansa joutuu tekemään niin aina joutuu purkamaan jotain pois edestä. Miksi pitää laittaa noin iso moottori noin pieneen tilaan . Entäs ne hirmut joihin on laitettu se V12 . Sellaisiakin w124:sia olen nähnyt...
Mikä laite on kuvassa:
...ja mitä tapahtuu siinä näkyvästä vihreällä tekstillä varustetusta nupista?
Viimeksi muokannut Aki, 25.5.2006 19:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tässä on PDF-muodossa komponenttien sijainnit:
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 4-0015.pdf
Selaat hieman alaspäin ja 119-kone tulee vastaan.
PS. Tyylikäs auto ja hyvän värinen
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 4-0015.pdf
Selaat hieman alaspäin ja 119-kone tulee vastaan.
PS. Tyylikäs auto ja hyvän värinen
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Ylijännitesuojan paikasta ei tietoa.
Akku takakontissa.kilander kirjoitti:Onks tuossa mallissa siinä akun takana ylijännitesuoja,se rele missä pari sulaketta päällä.
Palikka on sytytysmoduuli/sytytyksen ohjain yksikkö.yksi mahdollinen nykimisen aiheuttaja kyllä kans,sisältää näköjään myös alipaine säätimen samassa.
Eikös tasakaasulla nykiminen ole merkki liian laihasta seoksesta,ja jos näin tapahtuu kiihdytyksen jälkeen niin laskisiko bensan paineet joksikin aikaa liian pieneksi,eli bensa pumppu/pumput pikkasen laiskoja
Eikös tasakaasulla nykiminen ole merkki liian laihasta seoksesta,ja jos näin tapahtuu kiihdytyksen jälkeen niin laskisiko bensan paineet joksikin aikaa liian pieneksi,eli bensa pumppu/pumput pikkasen laiskoja
Viimeksi muokannut Pietu, 25.5.2006 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
230TE vm.86 Koirankoppi
Just samaa ajattelin. Mitenköhän on... pitääkö akku ottaa irti kun noita tuolta irroittelee . Ettei mittaristosta tule joulukuusi operaation jälkeen :abs: :srs: :patteri: :kasijarru: :vesi3:dry kirjoitti:Kannattaisiko kokeilla tarkastaa/puhdistaa kohde N4/1 (Electronic accelerator pedal (EFP) control unit)?
Ja miksei muutkin...
Halvimmasta aloitan... tällä erää.
Tähänastiset mese.fi foorumilaisten vika diaksnoosit:
- Kaasupolkimen potikka?
- ASD?
- Kansipahvi?
- Jarruvalokytkin?
- Virranjakajankannet?
- Ylijännitesuoja,se rele missä pari sulaketta päällä?
- Sytytysmoduuli/sytytyksen ohjain yksikkö?
- Tarkastaa/puhdistaa kohde N4/1 (Electronic accelerator pedal (EFP) control unit)?
- Bensapumppu/pumput pikkasen laiskoja?
Eli halvalta näyttää . Kuka lähtee sponsoroimaan näitä kaikkia toimenpiteitä . Erittäin nopeaa vastaamista, siitä pisteet
- Kaasupolkimen potikka?
- ASD?
- Kansipahvi?
- Jarruvalokytkin?
- Virranjakajankannet?
- Ylijännitesuoja,se rele missä pari sulaketta päällä?
- Sytytysmoduuli/sytytyksen ohjain yksikkö?
- Tarkastaa/puhdistaa kohde N4/1 (Electronic accelerator pedal (EFP) control unit)?
- Bensapumppu/pumput pikkasen laiskoja?
Eli halvalta näyttää . Kuka lähtee sponsoroimaan näitä kaikkia toimenpiteitä . Erittäin nopeaa vastaamista, siitä pisteet
Re: Ylijännitesuojan paikasta ei tietoa.
Nii,tuommosesta erikoismallista ei pahemmin tietoa.Mutta siinä konehuoneen pelkääjänpuolen kulmassa,semmosen mustan muovilevyn takana erinäisiä releitä,onkohan siellä se yljännitesuoja?Aki H. kirjoitti:Akku takakontissa.kilander kirjoitti:Onks tuossa mallissa siinä akun takana ylijännitesuoja,se rele missä pari sulaketta päällä.
Maksaa Veholla jotain 80 euroa,ei niitä kalleimpia remontteja.
O.T.Nelimaticin ohjainboxi maksaa tänäpäivänä 1830euroa,niitäkään ei oikeen saa kuin Veholta,on noita dieselmatikkeja kovin vähän suomessa.
Ihanan kohtuuhintaista,lohduttaako .
EDITtinä vielä,jarruvalokytkin maksoi Veholla 14,70 euroa tuohon omaan lavettiin.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Koska merkkihuoltokaan ei vikaa löytänyt.
Tässä vaiheessa edelleenkin kysynkin että mitä ne siellä merkkihuollossa oikein tekee .
OT, mutta merkkihuollosta vielä. Meni 3h että sain korjattua merkkihuollossa rikotut jutut. 12€ meni osiin rahaa ja maalipinnassa on vieläkin muistot huollosta . Miten helve*issä sisäovenkahvan saa keskimmäisestä kiinnikkeestään irti? Kuinka helve*in kovaa ovea tarvitsee kiskoa . Oli mukava irroittaa koko ovipahvi . Takaisin en varmasti vie. Tuhoavat loputkin autosta kun alan omalla tyylilläni antaa palautetta heidän toimistaan. Perästä kuuluu...
OT, mutta merkkihuollosta vielä. Meni 3h että sain korjattua merkkihuollossa rikotut jutut. 12€ meni osiin rahaa ja maalipinnassa on vieläkin muistot huollosta . Miten helve*issä sisäovenkahvan saa keskimmäisestä kiinnikkeestään irti? Kuinka helve*in kovaa ovea tarvitsee kiskoa . Oli mukava irroittaa koko ovipahvi . Takaisin en varmasti vie. Tuhoavat loputkin autosta kun alan omalla tyylilläni antaa palautetta heidän toimistaan. Perästä kuuluu...
ASD jarruvalokytkin ja kansipahvi olivat vähän huumoriluonteisia heittoja.
Electronic accelerator pedal..... viittaa siihen että kyseisessä autossa on tosiaan sähkömallin kaasupoljin. Eli joko kaasupolkimen lähistöllä tai kaasuvaijerin toisessa päässä on jonkinmoinen mokkula nimeltä potentiometri. Jos siitä on vastuslangat kuluneet niin aiheuttaa häiriötä, kaasuläpän ohjausyksikkö saa väärää tietoa kaasupolkimen asennosta -> ei toimi oikein.
Tämän voi testata kuten kaasuläpän asentoanturin. Mokkulassa on liitin johon tulee ainakin kolme piuhaa. Liittimestä kahden nastan resistanssi muuttuu kaasua painettaessa. Jos resistanssi hyppii niin vika on paikallistettu.
Tosin tämä ei selitä miksi sytytys pätkii, ehkä kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja...
Miten tuossa tapahtuu triggaus, ilmeisesti virranjakajassa on induktiivinen tai hall-anturi. Voisiko vika olla esim näiden johtojen suojauksessa.
Electronic accelerator pedal..... viittaa siihen että kyseisessä autossa on tosiaan sähkömallin kaasupoljin. Eli joko kaasupolkimen lähistöllä tai kaasuvaijerin toisessa päässä on jonkinmoinen mokkula nimeltä potentiometri. Jos siitä on vastuslangat kuluneet niin aiheuttaa häiriötä, kaasuläpän ohjausyksikkö saa väärää tietoa kaasupolkimen asennosta -> ei toimi oikein.
Tämän voi testata kuten kaasuläpän asentoanturin. Mokkulassa on liitin johon tulee ainakin kolme piuhaa. Liittimestä kahden nastan resistanssi muuttuu kaasua painettaessa. Jos resistanssi hyppii niin vika on paikallistettu.
Tosin tämä ei selitä miksi sytytys pätkii, ehkä kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja...
Miten tuossa tapahtuu triggaus, ilmeisesti virranjakajassa on induktiivinen tai hall-anturi. Voisiko vika olla esim näiden johtojen suojauksessa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Joo, niin se on. Muuttuukos käynti kun nykäiset irti tuon alipaineletkun? Se vihreillä kirjaimilla varustettu pyöreä palikka ei ole säädin vaikka pyöriikin. Lie jonkinlainen sulake? Ainakin omasta se lähtee irti nyppäsemällä eikä jengoilla. Riko se sitten omalla vastuullasi jos tarkastat sen kunnon, minä en ole kehottanut.Pietu kirjoitti:Palikka on sytytysmoduuli/sytytyksen ohjain yksikkö.yksi mahdollinen nykimisen aiheuttaja kyllä kans,sisältää näköjään myös alipaine säätimen samassa.
Eikös tasakaasulla nykiminen ole merkki liian laihasta seoksesta,ja jos näin tapahtuu kiihdytyksen jälkeen niin laskisiko bensan paineet joksikin aikaa liian pieneksi,eli bensa pumppu/pumput pikkasen laiskoja
Jos käynti ei muutu miksikään kun nyppäät tuon alipaineletkun irti vika lienee sen syttypalikan kalvossa. Tai siinäkin.
Välillä muiutakin ongelmia...
Kiitokset neuvoista... Tänään sai painia tuon w201:n kanssa kun kuskin ikkuna jäi alas.
- Katkaisin ehjä, testattu toisella. Sähkölasit siis...
- Virta tuli oveen, ei vaikutusta kun liikutteli johtoja. Sama virta tuli kokoajan.
- Moottori pitää ääntä kun lasi on ala-asennossaan mutta ei lähde nostamaan lasia. Lasi ei jumita, liikkuu herkästi kun moottorin irroittaa. Voideltu alakiskot.
- Kun lasia ei laske ihan alimmaiseen asentoon niin toimii ihan normaalisti. Jos laskee ihan alas niin sinne jää. Rattaat ehjät, mutta moottorin sisään en katsonut.
- Kun moottorin ottaa irti ovesta ja liikuttaa lasia niin toimii vaikka laskeekin ikkunan ihan alas. Kun moottorin laittaa oveen kiinni niin ikkuna ei lähde ala-asennosta liikkumaan mihinkään. Aikaisemmin toiminut moitteitta, vika tuli yht´äkkiä.
- Kaverilla oli samanlainen vika range-roverissa ja siinäkin auttoi vain se että ei laskenut enää koskaan ikkkunaa ihan alas.
OT:
Kyllä tuon aikaiset mersut osaavat pitää ruosteen loitolla. Ovet on suojattu ensimmäisen kerran kuten koko auto 2001 jolloin se saapui Suomeen Saksasta. Kun poisti ovipahvit niin ei kukan kukkaa missään! Ei edes muovihelmojen kiinnikkeiden ympärillä. Tänä kesänä suojaus uusitaan, varmuuden vuoksi.
Oman auton tutkinta jatkuu ensiviikolla.
- Katkaisin ehjä, testattu toisella. Sähkölasit siis...
- Virta tuli oveen, ei vaikutusta kun liikutteli johtoja. Sama virta tuli kokoajan.
- Moottori pitää ääntä kun lasi on ala-asennossaan mutta ei lähde nostamaan lasia. Lasi ei jumita, liikkuu herkästi kun moottorin irroittaa. Voideltu alakiskot.
- Kun lasia ei laske ihan alimmaiseen asentoon niin toimii ihan normaalisti. Jos laskee ihan alas niin sinne jää. Rattaat ehjät, mutta moottorin sisään en katsonut.
- Kun moottorin ottaa irti ovesta ja liikuttaa lasia niin toimii vaikka laskeekin ikkunan ihan alas. Kun moottorin laittaa oveen kiinni niin ikkuna ei lähde ala-asennosta liikkumaan mihinkään. Aikaisemmin toiminut moitteitta, vika tuli yht´äkkiä.
- Kaverilla oli samanlainen vika range-roverissa ja siinäkin auttoi vain se että ei laskenut enää koskaan ikkkunaa ihan alas.
OT:
Kyllä tuon aikaiset mersut osaavat pitää ruosteen loitolla. Ovet on suojattu ensimmäisen kerran kuten koko auto 2001 jolloin se saapui Suomeen Saksasta. Kun poisti ovipahvit niin ei kukan kukkaa missään! Ei edes muovihelmojen kiinnikkeiden ympärillä. Tänä kesänä suojaus uusitaan, varmuuden vuoksi.
Oman auton tutkinta jatkuu ensiviikolla.
Ajatuksella luetaan ja sitten vastataan.
Arto M kirjoitti:Kiva olis mitata bensapaineet ajon aikana. Tankin korkin vois myös koittaa irroittaa. Tietäis pelaako pumput ja paineensäädin oikein.
Vie se sinne liikkeeseen ja sano että haet pois kun auto on kunnossa. Saavat rauhassa tutkia...
T: Ville S.
Jos luit ihan ajatuksella tämän topicin niin et vastaisi että vie liikkeeseen.Aki H. kirjoitti:Noniin... Oletko se sinä joka sen nykimisen aiheuttaa
Ajattelin kysyä asiaa täältä koska siitä ei ainakaan haittaa varmasti ole. Tuossa omassa -92 500e:ssä on kiusallinen "vika" johon ei ole saatu selvyyttä edes merkkihuollossa(Alppilan autohuolto oy).
Auto on ollut liikkeessä 2krt. Rollella ja mersun virallisessa merkkihuollossa. Kummassakaan ei saatu autoa kuntoon. Merkkihuollossa auto oli ma-pe eli 4 kokonaista päivää oli aikaa tutkia. Luulis riittävän jos motivaatiota vaan löytyy. Vein sen merkkiliikkeeseen juuri sen takia että meni hermo näiden muualta saatujen(foorumeilta luettua ja muutamilta asentajilta kuultujen) "neuvojen" suhteen. Sanoin vielä että haluan auton kuntoon mutta eivät saaneet.
Tutkivat kyllä mersun omalla ja boschin testerillä sekä varmaan jotenkin muutenkin. Paskan maku jäi kuitenkin suuhun n.700€:n laskusta eikä mitään saatu kuntoon.
ilmainen vinkki on yleensä p**seestä, mutta koetetaan kuitenkin.
bensapaine - painemittari hydrauliikkaliikkeestä alueeltä 0-4bar. sillä välillä bensävehkeet yleensä toimii. ainakin Boschin vermeet.
anaalilyysi: paineen pitää/tulee/on pakko olla vakio. koska juuri tämä muuttuja on vakio.
lambda - anturit on halpoja vrt. sytytystulpat.
TPS - useimmissa ajoneuvoissa, arvon voi lukea tavallisella yleismittarilla. arvo muuttuu lineaarisesti kaasuläpän asennon funktiona.
bensapaine - painemittari hydrauliikkaliikkeestä alueeltä 0-4bar. sillä välillä bensävehkeet yleensä toimii. ainakin Boschin vermeet.
anaalilyysi: paineen pitää/tulee/on pakko olla vakio. koska juuri tämä muuttuja on vakio.
lambda - anturit on halpoja vrt. sytytystulpat.
TPS - useimmissa ajoneuvoissa, arvon voi lukea tavallisella yleismittarilla. arvo muuttuu lineaarisesti kaasuläpän asennon funktiona.
Datsuni on mun ratsuni.
Mites sitten vielä jos laitaisi lambdaan mittarin rinnalle et näkis et käykö se motti laihalla silloin kun nykii...silloin voisi kanssa epäillä bensiini pumppu vikaa tai jotain imu vuotoa et saa ylimääräistä ilmaa ja menee laihalle voisi rajata et onko sytkä puolella vai soppa puolella vikaa...
eräs 190 2.6 teki samaa vikaa niin vaihdettiin bensapumput ja korjaantui ja vika vaati pikkuisen tutkimista...
Tehopenkkiin ja testeriin ja kokeilla simuloida normi käyttöä niin vika voisi löytyä.....
eräs 190 2.6 teki samaa vikaa niin vaihdettiin bensapumput ja korjaantui ja vika vaati pikkuisen tutkimista...
Tehopenkkiin ja testeriin ja kokeilla simuloida normi käyttöä niin vika voisi löytyä.....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Niin bensanpaine vaihtelee kyllä jos sitä mittarilla tutkaillaan tuommosessa sähköruiskussa. Bensakiskon ja imusarjan välinen PAINE-ERO pyritään pitämään vakiona. Eli kaasu pohjassa on imusarjan paine korkeimmillaan (alipaine ~0) ja tällöin myös bensanpaine korkeimmillaan. Mutta jos tasaisessa ajossa heittelee tai kiihdytyksessä laskee niin sitten vikaa on sillä puolella.nokileka kirjoitti: bensapaine - painemittari hydrauliikkaliikkeestä alueeltä 0-4bar. sillä välillä bensävehkeet yleensä toimii. ainakin Boschin vermeet.
anaalilyysi: paineen pitää/tulee/on pakko olla vakio. koska juuri tämä muuttuja on vakio.
I drive an Opel. What's your excuse?
"Pesin" tuossa yhtenä päivänä konehuoneen tai oikeastaan eipä sitä tarvinnut kuin hieman puhdistella. Hammasharja, tahranpoistajaa, muovin ehostetta ja vahaa. Siellä missä tavan 124:ssa on akku konetilassa löytyy tästä närhenmunat,joku valitsin(sinetöity) ja joku johtoliitos. Aika monia liitoksia tuli tarkasteltua ja kaikki näyttivät olevan ihan ok. Yhtään en avannut! Katselin sinne kuorien allekkin ja ehjiltä näytti. Ei raaskinyt rikkoa kaikkia johtoja. Olivattten niin hienossa kunnossa vaikka kaikki ovat sanoneetkin että "moni kakku päästä kaunis muttei sisältä".
Auto on pelannut nyt moitteitta . Mistä sitten johtunee? Jatkuvasta cruisen käytöstä työmatkoilla . Kaverikin tuolla ajoi eikä nykinyt vaikka hieman testasi miten tuo kulukoo. Ostin sen kaasuläppähässäkän ja vaihdatan sen jahka uudet jarruosat tulee. Saa samalla kaikki laitettua eikä tarvi huolloissa jatkuvasti rampata. Sytkäboxin meinasin ostaa extemporee, mutta hinta on vaivaiset n.2500€. Sillähän saa jo paljon muutakin fiksumpaa ostettua. Tuntuu oudolta että tuollainen boxi voi hajota eikä sitä pysty korjaamaan . Luulen kuitenkin että joku sähkönikkari kun laatikon avaa, tietää hän mikä sillä juotoksissa mättää jos sen epätäydellinen toiminta siitä johtuu.
Sitä laatikkoa en vielä ole avannut johon ne "älyboxit" on jemmattu. Nekin pitää tarkistaa. Kysymys kuuluukin että otanko sen akun irti jos alan niitä "kortteja" irti ottelemaan? Jääkö vikakoodeja muistiin?
Auto on pelannut nyt moitteitta . Mistä sitten johtunee? Jatkuvasta cruisen käytöstä työmatkoilla . Kaverikin tuolla ajoi eikä nykinyt vaikka hieman testasi miten tuo kulukoo. Ostin sen kaasuläppähässäkän ja vaihdatan sen jahka uudet jarruosat tulee. Saa samalla kaikki laitettua eikä tarvi huolloissa jatkuvasti rampata. Sytkäboxin meinasin ostaa extemporee, mutta hinta on vaivaiset n.2500€. Sillähän saa jo paljon muutakin fiksumpaa ostettua. Tuntuu oudolta että tuollainen boxi voi hajota eikä sitä pysty korjaamaan . Luulen kuitenkin että joku sähkönikkari kun laatikon avaa, tietää hän mikä sillä juotoksissa mättää jos sen epätäydellinen toiminta siitä johtuu.
Sitä laatikkoa en vielä ole avannut johon ne "älyboxit" on jemmattu. Nekin pitää tarkistaa. Kysymys kuuluukin että otanko sen akun irti jos alan niitä "kortteja" irti ottelemaan? Jääkö vikakoodeja muistiin?
Viimeksi muokannut Aki, 24.10.2006 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hmm, otin omastani kaikki irti syksyllä enkä irroittanut akkua (virtahan toki oli pois päältä).
Ja jos tuossa on samanlainen systeemi vikamuistien lukuun kuin -91/92 €matikissa niin sen saa nollattua muistaakseni yhdistämällä reijät 1 ja 5 yhteen n. 10 sekunniksi. (ohjeita nollaukseen - tosin 4-matikille - löytyy tästä: http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/ )
Ja jos tuossa on samanlainen systeemi vikamuistien lukuun kuin -91/92 €matikissa niin sen saa nollattua muistaakseni yhdistämällä reijät 1 ja 5 yhteen n. 10 sekunniksi. (ohjeita nollaukseen - tosin 4-matikille - löytyy tästä: http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/ )
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203