Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Laaksonen kirjoitti:Joku, joka haluaa kai "erottautua massasta" käyttää Suomessa DAFia tukkiautona:
Kuva
-Saakohan tuohon edes mitään robsonia tai telivetoa huonoista paikoista pääsemiseen :?: :roll:
Onhan noita tahvoja pöllinajossa muitakin. :wink:
http://www2.lehtiluukku.fi/esp/espview? ... owfQ%3D%3D
Tuon kuski on meikäläisen kaima (kato piru, enon sukunimi ja mun etunimi :shock:). Piru ku ei muista firman nimee kirveelläkään. (puol tuntia myöhemmin: Tadaa, Terrinic Oy!)

Moni on sanonu että ku kerran tollasen makuun päässy niin ei enää muut kelpaa! Niin mukavia ajaa ja asua. :P :?

http://www.parhaatrenkaat.fi/minun-tari ... ra-autoon/ Ja tuo Terrinicin Daffi on 6x4, siitä voi päätellä vetoratkaisua. :wink:

Ei Daffi nyt mikään ihan uuno auto oo.


Lisätääs vielä: http://www.daftrucks.fi/xf_sarja-tekniikka.html

Johan on, moni moottorin komponentti integroitu, esim imusarja kanteen, ja öljynsuodatin, termostaatti ja jäähdytin yks oma komponenttinsa. Ja sit sanovatten että huoltokulut pienenee? Joko osat on naurettavan halpoja, tai taas kerran kusetusta. Luulisi että jos isompia osakokonaisuuksia pitää vaihtaa, niin hintaa tulee... :roll: Mutta toki ehkä vikaherkkyys vähenee, esim öljynvaihdossa, kun vaihtuu kaikki 3 komponenttia samalla, ei luulisi vikoja tulevan noihin sitte vaihtojen välillä.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Vensku_ kirjoitti:Onhan noita tahvoja pöllinajossa muitakin.
Sallassa oli Daf puutavaran ajossa jo yli parikymmentä vuotta sitten. Siihen maailmanaikaan se oli tosi kummajainen erämaaselkosilla :shock: Syynä päätyminen Daf:iin taisi olla parhaimmat rahoitusjärjestelyt, ja edellisen konkurssin jälkeen sillat oli poltettu muiden autokauppiaiden suuntaan :roll:
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vensku_ kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Joku, joka haluaa kai "erottautua massasta" käyttää Suomessa DAFia tukkiautona:
Kuva
-Saakohan tuohon edes mitään robsonia tai telivetoa huonoista paikoista pääsemiseen :?: :roll:
Onhan noita tahvoja pöllinajossa muitakin. :wink:
http://www2.lehtiluukku.fi/esp/espview? ... owfQ%3D%3D
Kuva
Tuon ostajalla on kai ollut koulussa matematiikka 4 ja uskonto 10.
Keulassa on uskovaisten tunnus Iktys-kala ja kuski katselee taivaalle kaiketi sieltä apua odottaen. :pope:
Tuskin on DAFilla vaihtoarvoa tukkiautona ainakaan muihin merkkeihin. :lol:
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tuskin se kuskin vika on että fisu on maskissa... :lol:

Tai sitte se on nimenomaan sen :shock:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ei mulla suoranaisesti mitään DAFia vastaan, mutta jaksaa kummastuttaa, että joku tuollaisen ottaa tukin ajoon, kun noihin tehtäviin olisi varta vasten suunnioteltujakin autoja; mm. Sisu Polar Timber, Volvo FH WoodPro & Mercedes Arocs. DAFin myyntiverkostokin melko harva - Lahdessa ei myyntiä lainkaan, lähin Kouvola:
http://www.daftrucks.fi/myynti.html
(Ok, ei ole Sisullakaan virallista edustusta Lahdessa, toivotaan, että vielä tulee.) :roll:
Tässä hahmotelma tulevasta 2. sukupolven Polarista:
Kuva
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Hehe, no tottakai niin Arocsista tulee uus Sisu. :D

Vai kauan lienee ne tekee tuota "vanhakoppasta" Artturia? Ja onko niitä paljo varastossa Sisulle?
Tosin ongelma voi sitte olla taas se Euro6, passaako se mitenkään vanhaan koppaan.

Luulisin että Terrinic:n päätös hankkia DAF, on varmaan osaksi kokeilunhalu, ellei sitte ole ennestäänkin kokemuksia DAF:sta, vamasti hinta, mahdollinen luvattu kulutus ja paino. Voi olla etta DAFfi on ollu paljo halvempi ja kevyempi, ja mahdollisesti vähäkulutteisempikin, ja jos hytin kaikki asiat on tuntunu olevan "kohdallaan", niin ei ole vaikeaa arvata miks ostettu.
Ja olenpaha kuullu että ei tarvi esim skandinaavisten veljiensä tapaan käyttää juurikaan ylimääräisissä huolloissa, eli auto on ajossa kaikki huoltojen välit, ei tuu extravikoja. :wink:

Monihan ostaa Renunkin sen takia, että on kevyt ja kulutus on pientä, sekä monta tonnia halvempi kuin kilpailijansa.

Osien kulutus on vaan pirun suurta ja kalliita varaosat. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vensku_ kirjoitti: Vai kauan lienee ne tekee tuota "vanhakoppasta" Artturia? Ja onko niitä paljo varastossa Sisulle?
Tosin ongelma voi sitte olla taas se Euro6, passaako se mitenkään vanhaan koppaan.
E nykyistä Polaria tehdä kai kuin tämän vuoden loppuun, koska ensi vuodesta alkaen täytyvät olla Euro6 luokiteltuja. Uusia detroittilaisia R6:a ei voi laittaa Actroksen vanhan kopan alle (ainakaan helposti :roll: ), koska ne on suunniteltu matalampia V-koneita varten. Toivottavasti Polar Mk2 (minkänäköisenä sitten ikinä tuleekaan) tulee vihdoin olemaan Sisulla pitkäikäinen malli. :pappa:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Niille, jotka haluavat ajokkiinsa muita isommat pyörät:
Kuva
Bridgestone 63'':
http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?6699
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tätä voisi jo kutsua nimellä Gran Tourismo (SUURI matkailija):
Kuva
http://www.autofahrer-magazin.de/2013/0 ... ros-basis/
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Uralinkin huhutaan kuorma-automerkkinä olevan vielä voimissaan:
Kuva
http://www.trucksplanet.com/index.php?id=814
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Melkoiseksi monologiksi on tämä palsta kohdallani taas muuttunut, mutta kerrottakoon silti, että Arocsista kehitteillä raskas lavetinveturi:
Kuva
http://www.iepieleaks.nl/arocs-heavy-tractor/
6 ja puolisataa hv täytyy vähintään tuollaisesta löytyä.
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä tuo lavetinveturi nyt ensimmäistä kertaa näytillä yleisölle:
Kuva
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... estellbar/
hienoisena pettymyksenä teho on sama 625 hv kuin, mitä tulee olemaan tehokkaimmissa Actroksen ja Arocsin perusmalleissa, mutta voinen lohduttautua sillä tosiasialla, että tämä tähän asti tehokkainkin erikoiskuljetusten veturi Actros SLT (653 hv) esiteltiin V-moottoristen Actrosten elinkaaren aivan lopussa:
Kuva
http://www.titan-sf.com/index.php/en/ve ... actros-slt
joten nykyisestä Actroksestakin saatamme vielä joskus nähdä jopa +700 hv lavetinveturin. :roll:
Viimeksi muokannut Laaksonen, 17.9.2013 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Laaksonen kirjoitti:Melkoiseksi monologiksi on tämä palsta kohdallani taas muuttunut, mutta kerrottakoon silti...
Ei haittaa, sujuvasti täällä taustalla kattelen niinkuin varmasti moni muukin ja aiheet oikein kiinnostavia. :cool:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Välillä voi käydä näinkin:
Kuva
Tuo Auvinen on nykyisin ehkä parhaiten tunnettu uusikoppaisesta Actros Xtaristaan. :|
Kuva
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Olikohan tämä se Artturi, joka toimi ohjaamonluovuttajana? Nimittäin oli eräässä ammattiliikenteen julkaisussa kuvia, kun Lähi-Idässä oli paikallisen sorayrittäjän autossa komeat maalaukset, ja katonrajassa luki juurikin jotain "Kuljetus Auvinen" tai muuta vastaavaa. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Näin todellakin voi käydä välillä: :(

KuvaKuva

Kuva Kuva

Sellasta hauskaa viimeviikolta... :roll:

Kärrihän olikin just yli vuotinen ja auto vajaa 5 vuotta, 655tkm ajettu...
Nyt on lainassa samanikäinen 692tkm ajettu, aivan kauhia pommi tohon verrattuna. :shock: Eli oli vielä hyvässä kunnossakin. :cry: (No, kertaalleen jo sementtirekan perään ajettu ja kerran käytetty vähä lievemmin ojassa vanhalla kärrillä, ja minä aina kovanonnen soturina puikoissa. :x )

No, näinköhän meiltä myös sattu loppumaan ajot samalla... :roll:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Suurin syy, miks oon toistaiseksi jättäny ajohommat, oli se että kaks kertaa on mettähallituksessa jo käyty..
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

Vensku_ kirjoitti: No, näinköhän meiltä myös sattu loppumaan ajot samalla... :roll:
Vai menikö "vahingossa" metsähallituksen puolelle viimeisenä työpäivänä ?
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

JMTN kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti: No, näinköhän meiltä myös sattu loppumaan ajot samalla... :roll:
Vai menikö "vahingossa" metsähallituksen puolelle viimeisenä työpäivänä ?
Ei menny, (Ei jumalauta sen verran hirvee kokemus että ei varmasti!) ei ollu viel tiedossa mulla tuolloin että välikäsi vaihtuu ja ajot jää kysymykseks. Tosin nyt toinen työkaveri sano et uus välikäsi ottais vähemmän rahaa välistä, joten ajot voiskin jatkua halvemmalla, ja samalla isännälle ois jäämässä enempi käteen... Mistä näitä tietää.

Ja ei tuo periaatteessa ees mun työpaikan päälle käy, oon sen verran vanha kuski että ei vaikuttais mun töihin, mitä isäntä oli sanonu että viimisimmästä päästä lähtee kuskit... :roll:

Kyllä tuohon oli ihan puhdas syy että unet jääny koko viikolla lyhkäsiks, aamuyöstä koti ja likka huutaa kurkku suorana heti aamusta, edellinen yö 3 tuntia unta putkeen ja sitte sängyssä pyörimistä 2,5 tuntia... :cry:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

miqum_86 kirjoitti:Suurin syy, miks oon toistaiseksi jättäny ajohommat, oli se että kaks kertaa on mettähallituksessa jo käyty..
Niin nämä "vanhat veteraanit " sanonut, että rekkakuskeja on kahta sorttia.
Auton kaataneita ja ei viellä kaataneita kuskeja.

Itss kuulun tähän jälkimmäiseen porukkaan ja koskaan ei tiedä, mitä työvuoron aikana tapahtuu.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

tupla
Viimeksi muokannut mcee, 20.9.2013 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersuja
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Palkkaan nähden täysin hullua hommaa, eiköhän ne tekijät ala olla kohta suuri osa ulkomaalaisia. Harmaan talouden ala heti rakennushommien jälkeen.

Myös EU on tehnyt hommasta vittumaista, kallista ja haastavaa. Kuskipula on uutisoinneissa täyttä propagandaa millä ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, ainakin toista vuotta jo toisiksi most Wanted / "palkataan heti" suomen duunareiden listalla joka ei todellisuudessa / kentällä pidä paikkaansa.
Mersuja
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

En minäkään ihan kelle tahansa pellepelottomalle anna täysperää ajoon.
Kuski pula koskee ainoastaan firmoja, jossa asiat on "vähän" retuperällä.

Firmat jossa asiat on kunnossa ja kuskitkin viihtyy, niin eipä niiden tarvitse kuskeja etsiä, vaan niitä on jonoksi asti.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

JMTN kirjoitti: Firmat jossa asiat on kunnossa ja kuskitkin viihtyy, niin eipä niiden tarvitse kuskeja etsiä, vaan niitä on jonoksi asti.
sehän paljon riipuu siitä mitä se ajo on
jos pelkkää runko kuormaa on ajo niin ei oo kuskeista puutetta varsinkin jos se vielä tapahtuu päivän aikaan

toinen ääripää on sitten kun aletaan tekemään sitä ruumiillista työtä yöllä
siivotaan merkettien takapihoja keräillään hujan hajan olvia laatikoita ja lavoja niputetaan rullakoita, tavarat vedetään kauppaan kynnyksien ja rappujen yli itsetehdyillä vaneeri silloilla pimeässä vesisateessa tai sitten talvella sen jälkeen kun on saanut tehtyä lumityöt ja pihan hiekoitukset perälaudan sulatukset ynnä muut pienet yö puhteet
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Tämmöinen "jakokaappi" tuli tuossa vastaan.. :D

Kuva

Minkähän koritehtaan tuotos ja miksi näin pieni?
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

JMTN kirjoitti:En minäkään ihan kelle tahansa pellepelottomalle anna täysperää ajoon.
Kuski pula koskee ainoastaan firmoja, jossa asiat on "vähän" retuperällä.

Firmat jossa asiat on kunnossa ja kuskitkin viihtyy, niin eipä niiden tarvitse kuskeja etsiä, vaan niitä on jonoksi asti.
Tää nykyinne aliurakoitsia systeemi tekee vaan lisää näitä huonoja firmoja, jos alihankita konepaja on vähän heikossa raossa niin kuletuspuolella se on vielä kylmempää kyytiä ja syvenee vaan
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Kävin viikolla Talvivaarassa. On se kaivostoiminta kasvanut alueella. ei ole mitään pikkunäpertelyä.
Kasvaneet oli kalustokin. Onko niitä 10kpl isoja Hitachin "dumppereita" jotka on 8-9m korkeita härveleitä. Ja se Komatsun kuormaaja...
Otin kuvan kun ajoin veturin niiden väliin. "pieni ja hopea" oli melko avuttoman näköinen siinä seistessään :lol:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vaihteeksi traktoreista
Jäykkärunkoisissa on yleensä pitäydytty alle 10 litran moottoreissa, muutamia poikkeuksia kuitenkin löytyy:
Fendt Favorit 626 LS
Kuva
moottorina 11407 cm³ MAN R6, vaparina tehoa 211 hv (622 LS), turbolla 252 hv (626 LS)
-tämä onkin kai ainoa tuotantoon päässyt +10 ltr jäykkärunkoinen traktori.
Belarus teki jokunen vuosi sitten prototyypin 4520
Kuva
4522, jossa moottorina 12.809 cm³ Detroit Diesel, eli sama, mikä nykyisissä Actroksissa, tuossa 450 hv:na.
Deutz Fahrilla tällä hetkellä kehitteillä 440 hv traktori
Kuva
moottoriksi tulossa MTU (entinen Maybach) Typ 6R1300 12,8 ltr eli lohkoltaan sama kuin tuo Belaruksen Detroit Diesel:
http://www.landtechnikmagazin.de/Trakto ... 6-4347.php
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Arocsien Suomeen rantautumista odotellessa saksalainen video:
http://www.autozeitung.de/videos/mercedes-benz-arocs
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”