ylikuumeneminen. öljynkulutus -> korjaus

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
tasty
Viestit: 293
Liittynyt: 14.1.2007 22:49
Paikkakunta: Maalahti

ylikuumeneminen. öljynkulutus -> korjaus

Viesti Kirjoittaja tasty »

Moi!

Haaveilen W114-korisen Mersun ostosta... Kyseessä on 250 vm -69, moottorityyppi M114. Autolla on 30-40 v sitten vedetty asuntovaunua Norjassa ja lämpömittari pääsi käymään punaisella (punamerkintä alkaa vasta 110 asteessaa... :roll: ). Sen jälkeen öljynkulutus on ollut luokkaa 3,5 litraa / 1000km ... mutta toimii muuten verrattain hyvin. (ei syö vettä, käynnistyy ja kulkee)
Mitä veikkaatte että kyseinen moottori on ns "syönyt" (paitsi öljyä!)? Mitä tapahtuu, yleisesti ottaen, kun moottori käy kuumana?
Kannattaako tätä moottoria yrittääkään rempata (Mersun suora kutonen 60-luvulta... ei kuullosta halvalta huvilta?)? Ja mitähän kaikkea siihen rempan yhteydessä pitäisi tehdä? Viisaita veikkauksia kellään?

tai

mistähän löytyisi "uusi" moottori ja mihin hintaan? Kertokaa tietämättömälle. pliis!
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Kansipahvi palaa. Ei tuo mikään järjettömän hintainen remontoitava ole.
Avatar
tasty
Viestit: 293
Liittynyt: 14.1.2007 22:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja tasty »

Mutta eikö se siinä tapauksessa söisi vettäkin?
*****************
If you make it idiotproof, someone will surely make a better idiot.
******************
S211 320cdiA 2004
C123 300CDT 1983
W116 280S 1973
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

tasty kirjoitti:Mutta eikö se siinä tapauksessa söisi vettäkin?
Eipä välttämättä, riippuu vähän mistä kohti on palanut. Ei mullakaan m110 syöny vettä yhtään mutta öljyä sitäkin enemmän sen jälkeen ku pääs käymään lämpösenä.
Once you get fat you never come back.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Männänrenkaat, ne on tainneet vähän pehmetä lämmitysvaiheessa :wink:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. Ääni männänrenkaille.
Avatar
tasty
Viestit: 293
Liittynyt: 14.1.2007 22:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja tasty »

Männänrenkaat kuullostavat loogiselta. Joka johtaa seuraaviin kysymyksiin:

1) Riittääkö hoonaus + uudet renkaat vai pitääköhän porata + uudet männät ja renkaat? (autolla ei ole paljoa ajettu, eli ei ainakaan sitä varten tarvitsisi porausta...)

2) mistä osat ja mihin hintaan? (poraaja / hoonaajaa löytynee)

Kyseessä siis M114 vm 1969...
*****************
If you make it idiotproof, someone will surely make a better idiot.
******************
S211 320cdiA 2004
C123 300CDT 1983
W116 280S 1973
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hoonaus ja uudet renkaat riittää jos sylintereissä ei ole pahasti kulumaa, eikä mäntien rengasurat ole levenneet.

Tuon ikäiset on vielä aika herkkiä kulumaan sylintereiltään, uudemmissahan sylinterit kestää kulumatta aivan mahdottomia ajomääriä.
Avatar
tasty
Viestit: 293
Liittynyt: 14.1.2007 22:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja tasty »

ja sitten vielä...
tasty kirjoitti:
2) mistä osat ja mihin hintaan? ..
*****************
If you make it idiotproof, someone will surely make a better idiot.
******************
S211 320cdiA 2004
C123 300CDT 1983
W116 280S 1973
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”