
Tuonne ylemmäs tullut näitä huoltoja päiviteltyä, mutta eräskin aurinkoinen lauantai ilta jousipallot (paineakuiksiko niitä nyt nimitetään..?) tuli vaihdettua. Ohjeet löytyi naapurifoorumilta, enimmäkseen tuon mukaan tuli tehtyä. Aikaa vierähti karvan yli kaks tuntia, piti toki kaupassa pyörähtää välillä kun kello uhkaavasti lähestyi yhdeksää. Olin jo useamman viikon ajan valmistautunut projektiin suihkimalla silloin tällöin wd40 letkuliitoksiin. Letkut irtosi melko kivutta, pienempi tosiaan sen 11mm ja 17mm avaimella isompi vaikka se melko väljä siihen oli. liekö joku tuumakoko.
Mutta sitten tämä suurempi projekti, hammastangon vaihto. Periaattees hyvin yksinkertainen homma, 7 pulttia/mutteria irti, kaks letkua, vanha pois ja uus tilalle. Periaatteessa.. Jos tästä yhteisölle olis apua.
Vaihtoaika oli viis tuntia, lauantaina meni pari tuntia raidetankojen säätöön.
Tämä varmaan antaa viitteitä siitä miksi aikaa kului. Monttu tai nosturi olis kiva.. Toinen mihin sitä aikaa kului oli työkalujen kantaminen. Talli just päinvastaisella nurkalla joten semmoset 5-6 reissua täytyi ens alkuun tehdä, matkan varrella vielä muutama lisää. Pitäis laatoittaa tallin edusta et sais tunkit kantamaan.

Tältä vanha näyttää alla merkeissään. Tiedä mikä on se oikea tyyli, mutta ylämaalta sanoivat että vedä ratti rattilukkoon keskelle ja näinhän minä tein. Vedin kuormaliinan vielä poljinten takaa antamaan lisätukea, mutta en ymmärrä miten tuo ratti nyt hirveesti pääsis liikkumaan operaatiossa.

Noilla neljällä pultilla kiinnitetty, 16mm hylsy alapuolelle ja 16mm lenkki yläpuolen mutteriin. Vaihto-osaa hakiessa pultti oli 17mm kannalla ja 16mm mutterilla, nähtävästi eroja kuitenkin on. Nuo takimmaiset menee hammastangon läpi, etummaiset vain korista.

Tuossa 13mm kannalla oleva pultti ja mutteri. Näiden lisäksi vielä raidetankojen päät pitää irrotella. Liitos irtosi varovasti nitkuttamalla ja naputtelemalla.

Siinäpä irrallisena. Irrottaessa putket on melko helppo saada irti, tais olla 22mm ja 19mm kannat. Kaikki nesteethän se säiliöstä valuttaa ulos, astia vaan alle.

Ensimmäisenä irrotin raidetangot, putket ja rattiakselin liitoksen ennenkuin noihin neljään edes koskin. Oli toki raidetankojen irrottaminen yllättävä urakka, kuskin puolella meni yli puolituntia, apparin puolelle noin 30sek. Yritin irrotusraudalla (meni solmuun

Kiristäessä on melko ahdas paikka, paksumpi meni kivuttomasta mutta pienempää sai vartin taistella kierteelleen, sisempi kupariprikkakin ehti karata useampaan otteeseen.

Tuosta huomaa että hammastanko on sillä sähköisellä lisätehostimella, liitin + pinnit + suojakumi 8€ Jyväskylän autostartilta. Tuuppasin kumin liittimeen ja teippasin umpeen, pitää vielä johdot vetää ja keksiä mistä virrat tulee. Vaikka olettaisin että melkein kaikissa autoissa samat johtosarjat, niin taitanee se servotronic vaatia jonkun palikan vaikka mittaristo signaalin antaakin. Ajattelin toteuttaa tuon katkaisimella, semmonen vähän niinku city-nappula. Häämatka vietettiin Italiassa uudenkarhealla fiat pandalla ajellen kun ei palkkaluokka halvinta parempaan riitä, siinä oli semmoinen niin miksei sitten tässäkin. Käsittääkseni tuo on ihan vaan magneetti venttiili, mutta jos joku osaa neuvoa mitenpäin johdot pitäis laittaa niin olis kiva.
Paketin ollessa kasassa oli koeajon aika. Auto veti ja puolsi ja teki vaikka mitä ikävää, ABS, BAS ja ESP huusivat kilpaa mittaristossa. Pikainen vilkaisu osoitti että apparin rengas osoittaa rajusti ulospäin. Lauantaina auto samalla tavalla ylös ja raidetankoja vääntelemään.
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä, ja kai ollaankin, mutta ennenkuin saan tuon pyörän suuntaukseen niin sinnepäin tehtynä meni näin:
Auto ylös renkaat paikoillaan (taas tunkeilla, vasiten ajorampit ostettuna mutta ei sovi väytysen kanssa. Bilteman rampeilla etupuskuri raapiintuu)
Mittasin rullamitalla renkaiden välin etuosasta ja takaosasta, mahdollisimman tarkkaan vastakkaisilta puolilta vaikka ei ihan täysin alustan osien vuoksi onnistu. Ensimmäinen kierros edessä 131 ja takana 127, noin
Mittasin raidetangoista näkyvän kierteen. Olettaisin että hammastangon ollessa suorassa ja renkaiden olevan samassa linjassa, raidetangon päiden tulisi olla samalla etäisyydellä. Myös alfamerin opas näin kertoo. Ilmeisesti auraukset saattavat mennä siten että etupyörien kesken jotain pientä eroa pitäis oikeaoppisesti olla..? Mutta näin suurpiirteisesti. Kuskin puolella oli tasan 2cm mutterista kierteen reunaan. Apparin puolella 1,5 tai sitä luokkaa.
Pyörittelin apparin puolelta ulospäin neljäsosa kierroksen välein mitaten. Kiristin mutterin joka kerta mahdollisimman tarkan tuloksen saamiseksi. Kun raidetangot olivat keskenään samassa kohdassa, renkaista mitattuna tulos oli edessä 128 ja takaa 129. Joo, ei mee ihan tasan, mutta rullamittatoleranssi. Päätin että tuo karvan verran aurausta (ei ole funktiolaskinta tähän hätään mutta mikähän tuo olis, sin-1(0,5/61) )on ihan ok ja koeajolle.
Ei enää herjannut virheitä, kulki taajamanopeuksissa vetelemättä. Ratti 10 astetta vasempaan vinossa.
Kunnon koeajohan tapahtui aamulla töihin lähtiessä. Edelleen 70-110 välillä täristää rattia, mutta ajossa ei ratin vinouden lisäksi muuta erikoista ole. Ilmeisesti vaihto sujui onnistuneesti.
Aiemmin mainitsin koiranluun ja korikumien vaihdosta, vielä pitää selvittää miksi apparin etunurkka narisee. Huomaa hiljaisessa vauhdissa, yleesä kun pihaan ajaa kun on pieni töyssy. Mielestäni narahtaa sillee muutaman kerran, vähän niinkuin jousen mukana. Mahdollisesti alapallo narisee, sen vois suosiolla vaihtaa ja uudet jouset + kumit olis noin 100€, harkitsin niidenkin vaihtoa ennen pyöränsuuntausta, olispa sitten kerralla kaikki vaihdettuna, jos vaikka vuoden päivät sais olla vailla alustaongelmaa.