syöttöpumpun vivun säätö?
syöttöpumpun vivun säätö?
näissä vanhemmissa menee se mekaaninen vipu pumpulle, mitä se säätää ja miten se säädetään?
Mun 123, 124 ja 126 mersuissa on ainakin kolmenlaisia kaasuvivuston tankoja ja kaikkia niitä säädetään erilailla.
Ja ainakin kolmea eri funktiota voi noilla tangoilla olla.
Mutta jos nyt vaikka katson tuosta teenporoista, niin avaa lukitusmutterit ja kierrä tankoa haluttuun suuntaan pidentääksesi/lyhentääksesi sitä.
Ja vaikuttaa kaasuläpän asentoon joka puolestaan kehittää alipainetta.
Tai sitten joku muu niistä yhdeksästä(?) vaihtoehdosta
Ja ainakin kolmea eri funktiota voi noilla tangoilla olla.

Mutta jos nyt vaikka katson tuosta teenporoista, niin avaa lukitusmutterit ja kierrä tankoa haluttuun suuntaan pidentääksesi/lyhentääksesi sitä.
Ja vaikuttaa kaasuläpän asentoon joka puolestaan kehittää alipainetta.
Tai sitten joku muu niistä yhdeksästä(?) vaihtoehdosta

...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re: syöttöpumpun vivun säätö?
Se säätää auton nopeutta ja se säädetään oikeaan asentoon kaasujalallagaz169 kirjoitti:näissä vanhemmissa menee se mekaaninen vipu pumpulle, mitä se säätää ja miten se säädetään?

Vaijeri vivulle säädetään suunnilleen niin että: kabiinissa oleva vetostarttinupin ollessa ns: ajoasennossa pumpunvipu on keskiasennossa, käynnistysasennossa vaijeri vetää vipua taakseppäin jolloin pumppu menee pakkosyöttöasentoon jolloin moottori saa lisää polttoainetta käynnistystä varten, kun nuppi painetaan kabiinista sisään pumpun vipu liikkuu eteenpäin jolloin pumpun elementit kääntyvät sammutus asentoon. Toivottavasti tämä selvensi hiukan asioita.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Jaa, sen. En oo ikinä säätäny mut muistaakseni jossain luki niin että moottori käydessä säädetään ensin tyhjäkäynti ilmaläpällä tangon ollessa irti ja sen jälkeen säädetään tangon pituus oikeaksi moottorin käydessä. Tarkoitusta tangolle en tiedä koska tuon pitäisi toimia ilman sitäkin kun alipainekalvohan sitä säätötankoa pumpussa liikuttelee. En oo perehtyny tuohon vanhemman pumpun toimintaan sen tarkemmin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
en ole oikein keksinyt tarkempaa merkitystä tuolle vanhan rivipumpun kaasuvivulle. Pumppu\moottori toimii normaalisti ilmankin nimenomaan alipaineohjatusti.
Kaverin OM616 koneessa tuntu olevan se ja sama missä asennossa se vipun on. Imusarjan "kaasuläppä" säätää imusarjan alipaineen ja samalla syötönmäärän.
Kaverin OM616 koneessa tuntu olevan se ja sama missä asennossa se vipun on. Imusarjan "kaasuläppä" säätää imusarjan alipaineen ja samalla syötönmäärän.