[FIXED] MB w203 C200 komp. -2001 moottorin merkkivalo palaa

Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

[FIXED] MB w203 C200 komp. -2001 moottorin merkkivalo palaa

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Avaan tänne myös keskusteluun toisella ei niin aktiivisella foorumilla olleen aiheen eli:

Otsikon auto ostettu 07/2011. Viikko oston jälkeen syttyi moottorinmerkkivalo. Itse en tuolloin havainnut varsinaisia oireita mutta jälkikäteen on tullut usein esiintyvä koneen tehottomuus kiihdytystilanteissa.
Alla listaa mitä on jo tehty/vaihdettu:

- ilmamassamittari kahdesti
- nokka-akselin asentotunnistin
- etumainen lambda
- ECU on myös avattu ja katsottu ettei ole öljyä sisällä
- nokka-akselin asentosäädin
- check valve (A 002 140 68 60)

Lisäksi eilen vaihdoin tuohon nokka-akselin asentotunnistimeen johdon liittimen. Tähän asentotunnistimeen liittyvä vikakoodi on viimeisin joka on todettu turussa sijaitsevassa mersu pajassa. Tällöin oli jo vaihdettu kerran tuo tunnistin ja siksi päädyttiin, että jos onkin vikaa sitten mahdollisesti tuossa liittimessä. Ei ainakaan vielä muuttunut ajoneuvon käyttäytyminen mitenkään.

Se mikä tässä on ihmeellistä niin auto toimii välillä todella hyvin.

Tulevana viikonloppuna teen autoon huollon sisältäen:

- öljyjen vaihto + suodatin
- bensansuodatin
- ilmansuodatin

Olisiko kenelläkään ideoita joita voisi kokeilla?
Viimeksi muokannut Janik1976, 20.8.2014 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikavalo siis syttyilee edelleen ?
Vikamuistin tyhjentämisen jälkeen kun tulee ongelmaa eli valo syttyy tai vedot ei ole normaalit, uudestaan vikatestiin.
Sitten testerillä tutkien mikä kyseisen vikakoodin voi aiheuttaa, usein apuja löytyy myös toisaalta ohjelmista.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: MB w203 C200 komp. -2001 moottorin merkkivalo palaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Janik1976 kirjoitti:Avaan tänne myös keskusteluun toisella ei niin aktiivisella foorumilla olleen aiheen eli:

Otsikon auto ostettu 07/2011. Viikko oston jälkeen syttyi moottorinmerkkivalo. Itse en tuolloin havainnut varsinaisia oireita mutta jälkikäteen on tullut usein esiintyvä koneen tehottomuus kiihdytystilanteissa.
Alla listaa mitä on jo tehty/vaihdettu:

- ilmamassamittari kahdesti
- nokka-akselin asentotunnistin
- etumainen lambda
- ECU on myös avattu ja katsottu ettei ole öljyä sisällä
- nokka-akselin asentosäädin
- check valve (A 002 140 68 60)

Lisäksi eilen vaihdoin tuohon nokka-akselin asentotunnistimeen johdon liittimen. Tähän asentotunnistimeen liittyvä vikakoodi on viimeisin joka on todettu turussa sijaitsevassa mersu pajassa. Tällöin oli jo vaihdettu kerran tuo tunnistin ja siksi päädyttiin, että jos onkin vikaa sitten mahdollisesti tuossa liittimessä. Ei ainakaan vielä muuttunut ajoneuvon käyttäytyminen mitenkään.

Se mikä tässä on ihmeellistä niin auto toimii välillä todella hyvin.

Tulevana viikonloppuna teen autoon huollon sisältäen:

- öljyjen vaihto + suodatin
- bensansuodatin
- ilmansuodatin

Olisiko kenelläkään ideoita joita voisi kokeilla?
Onkos missän väärässä paikassa ollut öljy,
olihan siellä paikassa käytössä *:ri
(kullut juttuja että siellä päin on joku mersun korjaus paikaksi mainitu missä ei ole eli siis olekaan oikeasti mersun korjaus paikka...)

E: mikäs oli se koodi mikä viimeksi on tullut
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Nyt täällä leijun jo hieman ennen aikoja mutta eilisten korjausten jälkeen ja tämän päivän vikavalon nollaamisen jälkeen auto on toiminut kuten olettaisi. Aiemmin tuo valo on syttynyt melkein heti uudestaan. Nyt olen käynyt jo muutamiakin kertoja auton kanssa testailemassa.

Vetoa riittää huomattavasti paremmin kuin aamulla.

Toki luulisin, että valo vielä siitä syttyy.

Valitettavasti en muista sitä koodia minkä se antoi. Uskon, että se oli *:ri. Kaapeli laitettiin kiinni ja noin 20min kuluttua oli vikakoodi selvillä. Se kertoi, että vika olisi nokka-akselin asentotunnistimessa.
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Vieläkään valo ei ole syttynyt.
Se mitä tuossa liittimen vaihdossa myös tapahtui oli, että johdot ovat nyt sytytysjärjestelmästä kauempana. Jostain lueskelin vaan, että sytytys voi antaa häiriötä juuri ko kaapeleihin ja aiheuttaa tuollaisia virheitä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Janik1976 kirjoitti:Vieläkään valo ei ole syttynyt.
Se mitä tuossa liittimen vaihdossa myös tapahtui oli, että johdot ovat nyt sytytysjärjestelmästä kauempana. Jostain lueskelin vaan, että sytytys voi antaa häiriötä juuri ko kaapeleihin ja aiheuttaa tuollaisia virheitä.
Kyllä jos on vähänkään "vuotavat" johdot
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

No niin...jos syttyi valo testilenkillä :) Ei se vaan antanut mun olla.

Ainoa asia mitä tein tässä oli, että laitoin ne suojamuovit paikalleen. Otin korjatut johdot toiseen paikkaan. Mielestäni ei ole siinä sytytyksen tekniikan lähettyvillä. No siirsin nyt johdot takaisin sinne missä oli ja otin suojamuovin pois. Huomenna luetaan taas koodit (ei *:lla) ja nollataan ne sitten myös.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Janik1976 kirjoitti:No niin...jos syttyi valo testilenkillä :) Ei se vaan antanut mun olla.

Ainoa asia mitä tein tässä oli, että laitoin ne suojamuovit paikalleen. Otin korjatut johdot toiseen paikkaan. Mielestäni ei ole siinä sytytyksen tekniikan lähettyvillä. No siirsin nyt johdot takaisin sinne missä oli ja otin suojamuovin pois. Huomenna luetaan taas koodit (ei *:lla) ja nollataan ne sitten myös.
Jos selkeästi johtojen siirtely vaikutta asiaan niin tarkistela ne johdot,
niiten liitokset ja varmistaa(kiinitys) että eivät tärinäs liiku
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Nyt on viat nollattu taas. Antoi ennen nollausta alla olevat koodit:

P0101 - Powertrain
Mass or Air Flow Circuit Range/Performance problem

P0341 - Powertrain
Camshaft Position Sensor "A" Circuit Range/Performance (Bank 1 or Single...loppua en muista

Nyt tosiaan nollattu ja CPS:n johdot laitettu jo eilen takaisin siihen paikkaan jossa tuntui toimivan. Katsotaan miten pitkään nyt onnistuu ajelemaan ennen valoa.
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Koeajo suoritettu jo heti. Valo syttyi. Ajelin noin 5 km lopulta 80km/h ja pysähdyin sekä sammutin auton. Käynnistin auton niin valo syttyi samantien.
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Voisiko näitä meikäläisen vikoja aiheuttaa lambdojen huonot liitokset tms?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Janik1976 kirjoitti:Koeajo suoritettu jo heti. Valo syttyi. Ajelin noin 5 km lopulta 80km/h ja pysähdyin sekä sammutin auton. Käynnistin auton niin valo syttyi samantien.
Tuliko samat koodit
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Muistaakseni ovat samat koodit.
Olin juuri mittarin jatkeena ja valitti edelleen että ilmamassamittari on viallinen.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Mietin vain,että onkohan näissä vikakoodijutuissa useinkaan mitään vikaa taustalla, on vain jotakin 'herkkyyttä' tikitaalipokseissa. Kun mulla oli M111-kone näillä uudemmilla tikitaalifiitsereillä 100tkm:n matkan ilman ensimmäistäkään koodia ja nyt M271 menossa 30tkm ja yksi koodi 'kaarrekäytöksestä' :). Tiukassa kurvissa antoi öljyä huohotinputkeen, tosi hupijuttu.
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Sepä tässä. Sen takia helppoja kohteita yrittää ensin pois sulkea ettei menisi turhaan rahaa. Huomenna ajattelin katsoa vielä erinäisiä liitoksia yms.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Janik1976 kirjoitti:Muistaakseni ovat samat koodit.
Olin juuri mittarin jatkeena ja valitti edelleen että ilmamassamittari on viallinen.
Sitenpä aloittaa tutkimalla ne,
(Mikäs oli testeri mikä nuo koodit antoi)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Paikallinen mb edustus liike. Eli virallinen *.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Janik1976 kirjoitti:Paikallinen mb edustus liike. Eli virallinen *.
Eli lienee jossain ulkomailla
virallinen liike ja koodien tiedot asikaalle
Noin annettu

Mutta niistä kannatta lähteä liikkeelle
Mitkä tulee aina takaisin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Tuossa nyt sitten törmäsin toisella mersufoorumilla tällaiseen monivikakoodisyndroomaan ja tohtorin lääke oli - arvatkaas mikä? No jakopäähän uusi ketju :)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sipi kirjoitti:Tuossa nyt sitten törmäsin toisella mersufoorumilla tällaiseen monivikakoodisyndroomaan ja tohtorin lääke oli - arvatkaas mikä? No jakopäähän uusi ketju :)
No ei se ainakaan hukaan mene ko pask*** jakopään kohdalla
Tuskin on liian usein vaihdettu :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Voisiko tuo olla syynä? Koneesta kuuluu kierrosten heilahtaessa 1500 yli tai ali pieni rasahdus. En ole osannut sijoittaa sitä minnekään.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ei voi koska sulla on vielä tuolla M111 koneella oleva auto... Niistä en oo kuullu et ois jakopäät aiheuttanu oireita... Tämä uudempi M271 on yks jakopääongelmainen motti... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
melsu
Tolokun mies
Viestit: 345
Liittynyt: 25.10.2006 18:14
Paikkakunta: nyssslottt

Viesti Kirjoittaja melsu »

Janik1976 kirjoitti:Voisiko tuo olla syynä? Koneesta kuuluu kierrosten heilahtaessa 1500 yli tai ali pieni rasahdus. En ole osannut sijoittaa sitä minnekään.
Oiskohan kolahuksen syynä itse kompressori, sehän otetaan leikkiin mukkaan jossain noilla kierroksilla. Omassa kuuli selvästi asian..
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Täytyy tutkia asiaa.
Jos itselläni viimeisen diagnoosin perusteella olisi se maf taas rikki niin tuleeko kellekään mieleen mikä se voisi rikkoa näin nopeasti uudelleen?

Viimeisen vikakoodien nollaamisen jälkeen sain ajettua noin 20 km kun valo syttyi taas. Vielä ei ole luettu vikoja uudelleen.

Tilanne on se, että Turussa eräällä pajalla luettiin koodi joka ilmoitti nokka-akselin asento tunnistimen vikaa ja sitten täällä virallisella *:lla tuo maf vika.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Janik1976 kirjoitti:Täytyy tutkia asiaa.
Jos itselläni viimeisen diagnoosin perusteella olisi se maf taas rikki niin tuleeko kellekään mieleen mikä se voisi rikkoa näin nopeasti uudelleen?

Viimeisen vikakoodien nollaamisen jälkeen sain ajettua noin 20 km kun valo syttyi taas. Vielä ei ole luettu vikoja uudelleen.

Tilanne on se, että Turussa eräällä pajalla luettiin koodi joka ilmoitti nokka-akselin asento tunnistimen vikaa ja sitten täällä virallisella *:lla tuo maf vika.
Mikäs se eka testeri oli,

Jos ilmamassa mittari noin nopeasti hajolee niin
ensimäisenä tulee mieleen
likaa imuilman joukossa, oikosulkuja johdoissa,
kone "yskii" imu puolelle
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Eka testeri oli Turussa ja ymmärtääkseni myös *.
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Olen tässä toisella foorumilla aiemmin kysellytkin mutta osataankos täällä sanoa mikä on linkin takaata löytyvässä kuvassa ympyröity osa:

https://skydrive.live.com/redir?resid=4 ... E0A6%21938

Kiinnostaa siksi, että tuossa osassa on alapuolella selkeästi paikka letkulle (on puuttunut niin kauan kuin itse tiedän) ja osaan tulee kuitenkin liitin joka todnäk menee eculle lopulta.

Irtonaisia letkun osia ei ole näkynyt missään.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Kiitos. Eli siinä ei kuulukaan olla. Sitten voi unohtaa tuon ihmettelemisen :)
Yritin tänään aamusta tutkailla ilmavuotoja yms mutta ei nyt heti tullut vastaan sellaisia.
Janik1976
Viestit: 44
Liittynyt: 29.8.2012 15:34

Viesti Kirjoittaja Janik1976 »

Jos kaasuläppäkotelossa on jotain vikaa niin voiko se antaa koodia joka viittaa MAFfiin?

Lähden tässä nyt kohta ajamaan koeajoa siten, että otan pois tuon maffin liittimen ja katson miten auto siihen reagoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”