Jousenaluskumit - järki lähtee!

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
HVM

Jousenaluskumit - järki lähtee!

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tämän päivän päänvaiva numero kaksi on mersun jousenaluskumit. :shock: Miksi? Kuka? Ihan ilkikurillaanko? :shock: Eihän tojotakorilla-kuskinkaan tarvitse vaivata tällaisilla asioilla päätään, ja miksipä pitäisikään? Eikö se nyt ole hyvä ihme ihan yks ja lysti laittaa sinne vieterin alle kerralla käypäinen kumikakkara, pitääkö niilläkin saada aiheutettua ihmisille ylimääräistä ja joutavaa päänvaivaa? :evil:

Mersu on milloin kenenkin mielestä liian matala, milloin se sitten keulii tai on tajuttoman tontissa? :shock: Miksi? Ei voi käsittää. :( Lopetetaan muitten kuin kakkoskumien ostaminen niin kaitpa ne ajanoloon tajuavat lopettaa niitten muitten valmistamisenkin? :shock:

Miksi muitten merkkien omistajia armahdetaan kerralla sopivilla jousenaluskumeilla, meidän pitää ängetä joka nurkkaan eri paksuinen limppu. :supersad: Järkevää? :evil:

Ja se on sitten ihan turha tulla mussuttamaan meikäläiselle säätömahdollisuuden erinomaisuudesta, sen seitsämään suuntaan nämä romut tuolla tiellä liitelevät, oli siellä jousen alla vaikka sitten 78-"nänninen" kumi. :shout:

:lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaha, sitä on näköjään sormet litistetty jousenpuristimien kanssa, voi voi sentään. :(

Sehän on Vehon mielestä niin että Classic Ceestä saadaan Esprit Cee kun laitetaan "ykkösen kumit" jousiin.

Ässä lienee mallia Spiritus Fortus jos katkaisit ne neljä kierrosta jousista kuten suunnittelit ?
Joko takasiipi on ruuvattu paikalleen ? :lol:
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Jaha, sitä on näköjään sormet litistetty jousenpuristimien kanssa, voi voi sentään. :(

Sehän on Vehon mielestä niin että Classic Ceestä saadaan Esprit Cee kun laitetaan "ykkösen kumit" jousiin.

Ässä lienee mallia Spiritus Fortus jos katkaisit ne neljä kierrosta jousista kuten suunnittelit ?
Joko takasiipi on ruuvattu paikalleen ? :lol:
Eeeee...nnn ole vielä uskaltanut käydä käpistelemään ässän jousia, mutta oikeassa olet, esissä se tässä kohtsilleen on. :lol: Jaa jotta nekö myy 5000e sport-pakettia uusiin mersuihin tuolla systeemillä? Ohuemmat kakkarat vieterin alle ja lasku uusiksi? :shock:
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Minäkin muuten jätin sormeni ikävästi jousen "kierteitten" välliin, kun yritin tunnustella takajousien kumien numeroa. :lol: Mutta nyt on suunnitelma valmiina, pyydän seuraavan huollon yhteydessä, että lyövät niin paksut limput jousien välliin, kun vaan löytyy. :lol: Luovuin visiosta vaihtaa kumit itse, vaikka serkkupojalla olisi kyllä lainata 25:n euron "sivustapuristava" jousipuristin. :D Kristallipollani vaan kertoi, että jos ryhdyn projektiin, niin naapurusto (huom. väliä lähimpää 2 km.) saa pongata lentäviä jousia. :D
Mutta loppuviimeksi aika hyvä keksintö nuo kumit, alustaa voi muokata helposti haluamakseen. Mää tarvihen muavarroo. :lol:
Viimeksi muokannut J.T.S, 22.5.2006 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 318d -09
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Mitäs kumijousia teillä on? :shock:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

jusamb kirjoitti:Mitäs kumijousia teillä on? :shock:
Eikö lie samanlaisia, kuin väyrysessäkin.. :lol:
BMW 318d -09
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jusamb kirjoitti:Mitäs kumijousia teillä on? :shock:
No ei ne vieterit siellä hapannutta peltiä vasten ole, siellä on kumit välissä. :D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

jusamb kirjoitti:Mitäs kumijousia teillä on? :shock:
Jusamb:n ei kannata hätääntyä, meillä väyrysissä on jo tuo
"sen seitsemään suutaan lentely" vakiona. Ei tarvitse suorittaa
jälkiasennuksia sen takia :D

Heikki :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

J.T.S kirjoitti:Minäkin muuten jätin sormeni ikävästi jousen "kierteitten" välliin, kun yritin tunnustella takajousien kumien numeroa. :lol: Mutta nyt on suunnitelma valmiina, pyydän seuraavan huollon yhteydessä, että lyövät niin paksut limput jousien välliin, kun vaan löytyy. :lol: Luovuin visiosta vaihtaa kumit itse, vaikka serkkupojalla olisi kyllä lainata 25:n euron "sivustapuristava" jousipuristin. :D Kristallipollani vaan kertoi, että jos ryhdyn projektiin, niin naapurusto (huom. väliä lähimpää 2 km.) saa pongata lentäviä jousia. :D
Mutta loppuviimeksi aika hyvä keksintö nuo kumit, alustaa voi muokata helposti haluamakseen. Mää tarvihen muavarroo. :lol:
Mussun-mussun.... :hang: Autoon vaihdetaan korkeammat jouset jos maavaraa tarvitaan lisää, ei silloin pelleillä jonkun sentiä paksumman kumikakkaran kanssa. :lol: Ei kelepaa tämmöset perustelut, ehei... 8)
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

HVM kirjoitti:
jusamb kirjoitti:Mitäs kumijousia teillä on? :shock:
No ei ne vieterit siellä hapannutta peltiä vasten ole, siellä on kumit välissä. :D
Miksikäs niitä pitää olla eri kokoja tai paksuuksia? Onko sulla kesä- ja talvikumit erikseen? :shock:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hhhhei mussukat :shock: , takajousien irrotuksessa ja asennuksessa puristimet ovat vaan tiellä. :idea:
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jusamb kirjoitti:
HVM kirjoitti:
jusamb kirjoitti:Mitäs kumijousia teillä on? :shock:
No ei ne vieterit siellä hapannutta peltiä vasten ole, siellä on kumit välissä. :D
Miksikäs niitä pitää olla eri kokoja tai paksuuksia? Onko sulla kesä- ja talvikumit erikseen? :shock:
No ei niitä pitäskään olla, oiva havainto jusambilta. :D Mutta kun niitä on neljää eri sortia :arrow: järki hoi :shout: Ja ei oo erikseen kesäkumeja... :lol:
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

HVM kirjoitti: No ei niitä pitäskään olla, oiva havainto jusambilta. :D Mutta kun niitä on neljää eri sortia :arrow: järki hoi :shout: Ja ei oo erikseen kesäkumeja... :lol:
Miksi neljää eri sorttia? Onko sulla autossa neljä eri kokoista rengasta vai mitä? Onko tämän takia uudemmissa ässissä ilmajouset, ettei tarvitse kumikakkaroilla leikkiä? :roll:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jusamb kirjoitti:
HVM kirjoitti: No ei niitä pitäskään olla, oiva havainto jusambilta. :D Mutta kun niitä on neljää eri sortia :arrow: järki hoi :shout: Ja ei oo erikseen kesäkumeja... :lol:
Miksi neljää eri sorttia? Onko sulla autossa neljä eri kokoista rengasta vai mitä? Onko tämän takia uudemmissa ässissä ilmajouset, ettei tarvitse kumikakkaroilla leikkiä? :roll:
Niin, sanoppa se... :supersad:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kyselläämpä lisää. 8)

Kuka nuija ne kumit valkkaa sinne autoon uutena? :roll: Onko kyseessä "Super-sport" malli jos väyryseen nakataan alle materiaalikustannuksiltaan halvemmat "ykköskumit?" :shock: Onko tilausta Veholla tehdessään oltava perillä mitkä kumit sinne vieterin väliin tahtoo? :roll: Miksi? :evil: Pitääkö Avensiksen ostajan haluta jotkut tietyt kumit autoonsa? Ei kai? 8) Ja miksi ne kumit on aina väärän korkuiset? :twisted:

Tunnustakaa että systeemi on p*rseestä! No! :shout:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taitaapi olla niin että kumien paksuus määritellään auton varusteiden mukaan, tarkoituksena saada kaikki samanmalliset mersut suunnilleen samalle korkeudelle.

Taannoin kuulin tositarinan eräästä 124:stä jossa se kohta korista johon takajousien yläpäät vastaavat oli lahonnut niin että jouset "tulivat läpi"; auton lievästi sanoen keuliva asento oli korjattu näppärästi katkaisemalla etujousista kolme kierrosta pois. :lol: Jubemeininkiä. :D
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Taitaapi olla niin että kumien paksuus määritellään auton varusteiden mukaan, tarkoituksena saada kaikki samanmalliset mersut suunnilleen samalle korkeudelle.
Siis Avensiksessako? :lol: Ja jos ei niin miksi ei? :roll: Voisiko olla niin että tojota osaa tehdä kertapierulla käypäset kumit sinne jousien alle? 8)

Ja ne ei oo sitä paitti samalla korkeudella kaikki mersutkaan, toisilla on enemmän kamaa takakontissaan :arrow: mersu keulii vaikka millä kumeilla. :x Tojota ei keuli vaikka siihen ei saakkaan tasonsäätöä? :roll:

:D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mersuun pitäs laittaa kallistuksenvakaajat myös pitkittäin. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Mersuun pitäs laittaa kallistuksenvakaajat myös pitkittäin. :lol:
No nyt aletaan päästä asiaan, nerokasta. :shock: Toinen omaan mieleen juolahtanut vaihtoehto on paineilmalla säädettävät jousenaluskumit, eräänlainen köyhän miehen ilmajousitus. 8) Hommako tuo nyt on keksiä kumikakkara jonka kupeessa on venttiili :arrow: kakkaran paksuutta saa passailla ilmamäärällä mieleisekseen irrottelematta niitä katkinaisia jousia. :idea: :D

Kuka aloittaa tuotannon? :roll:
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

dealer kirjoitti:Hhhhei mussukat :shock: , takajousien irrotuksessa ja asennuksessa puristimet ovat vaan tiellä. :idea:
Olisikohan sitten mahdollista, että tämmöinen keskivertotunari saisi asennettua 203:sen takajousiin korkeammat kumekset. :? Mitähän tällaisessa rojektissa kannattaa ottaa huomioon. :? Tapaturmavakuutus ainakin, mutta mitähän muuta. :D
BMW 318d -09
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

HVM, niitä on jo tuotannossa... :roll:

Kuva
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No onko tämä pumpattavien kumien olemassaolo ollut tähän saakka valtionsalaisuus? :shock: Vai koijataanko tässä nyt taas apinaa? :( Mistä saa ja mitä maksaa? :roll:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Amöriikasta niitä ainakin saa.
Hinta muodostuu yhtälöstä ostohinta + rahti + tulli + sakot suomessa + vanhojen jousien vaihtaminen takaisin. :(

edit. unohtui yhtälöstä: rälläkän laikka, lämppärin puhaltimen hiilet rälläkkään, vanhojen jousien hitsaus takaisin alkuperäiseen mittaan
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meleko korkia ois ässä noilla pumpattavilla kumeilla. :shock:

JTS; alatukivarren alle tuki, alatukivarren sisäpään pultti pois, löysätään tukea varovasti - alatukivarsi laskeutuu - kunnes jousen voi nostaa välistä pois.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, loppukiristys vasta kun auto on pyörillään tai alatukivarsi muuten normaaliasennossa.
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Amöriikasta niitä ainakin saa.
Hinta muodostuu yhtälöstä ostohinta + rahti + tulli + sakot suomessa + vanhojen jousien vaihtaminen takaisin. :(

edit. unohtui yhtälöstä: rälläkän laikka, lämppärin puhaltimen hiilet rälläkkään, vanhojen jousien hitsaus takaisin alkuperäiseen mittaan
Jopas minä nyt olenkin yllättynyt... :lol: Ja kilivetkin pitänee hakea konttorilta pois, maksaa taitaa se katsastaminenkin. :(

Eli tilanne on edelleenkin auki. :(
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mä oon HVM:n kans vähän samoilla linjoilla noitten kumien kans.Omassa autossa on keula korkealla kuin olis lentoon lähdössä.Tiedä sitten mitkä ite väsätyt kumit jousien alla on, jouset ainakin on 300d:hen tarkoitetut KL osista ostetut.No ykkösen kumit alle ja loppu silaus rälläkällä niin on keula oikealla korkeudella.Lekan autossa on keulan korkeus lokasuojan kaaren ja pyörän navan välistä mitattuna 360mm kun sama mitta omassa on 420mm.Eli noin 40mm pitäis saada keulaa tipautettua niin olis aika lähellä originaali korkeutta.Ajattelen pätkäistä noin 1,5kierrosta pois ja kahtoa mitä tapahtuu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Yksikin kierros riittänee... Muista että jousi on tukivarren puolessa välissä, eli jos katkaiset jousta kaksi senttiä matalammaksi, tippuu rengas lokarin sisään neljä senttiä. Suurinpiirtein.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kiitos vihjeestä sivonen.Huomaa että miehellä on kokemusta jousien katkomisesta.Taidanpa sitten tyytyä laikkaamaan vain yhden kierroksen ja laittamaan ykköskumit.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

dealer kirjoitti: JTS; alatukivarren alle tuki, alatukivarren sisäpään pultti pois, löysätään tukea varovasti - alatukivarsi laskeutuu - kunnes jousen voi nostaa välistä pois.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, loppukiristys vasta kun auto on pyörillään tai alatukivarsi muuten normaaliasennossa.
Kiitoksia neuvoista, homma ainakin vaikuttaa suht simppeliltä. Laadin tässä pikaista rojekti suunnitelmaa, ensimmäinen vaihe taitaa olla vierailu jyväskylän kl:ssä, nelosen kumit näyttävät kustantavan 6€ kipale, joten rojektin kustannukset taitavat jäädä alle sataan euroon (12 eeroa kumit + heräteostot. :lol: ) Loistavaa, kerrankin järki hintainen projekti. :shock: :D
BMW 318d -09
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

niillä kumeilla oiotaan piili suoraan ettei ole kallellaan
ykköskumi on 0-50kg morsiamelle kakkonen 50-100kg ja kolmonen100-150kg ja niin edelleen :justiina:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”