Tuossa olen iskareita kahtellut notta jos päivittäisi Kaappiin, mitähän käytännön eroa noissa eri iskarityypeissä on keskenään noin niinkun ihan käytön kannalta? Nesteiskareita näyttäs olevan kahta tyyppiä, yksi-, ja kaksiputkisia, ja sitten on kaasuiskareita.
Ihtellä hakusessa lähinnä ajomukavuus, ei mikään maksimaalinen sporttikäytös rataolosuhteissa, mikähän tuohon olisi paras?
Mitkä käytännön erot eri iskunvaimennintyyppien välillä?
Mitkä käytännön erot eri iskunvaimennintyyppien välillä?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Yksputkisia iskareita nimitetään kaasuiskareiksi. Nestemäinen öljy on kaikissa iskareissa se fluidi joka siellä virtaa.
Kaksiputkisissa iskareissa öljy virtaa sisäänjoustossa pohjaventtiilien kautta sisäputkesta ulkoputkeen ja toisensuuntaisessa liikkeessä päinvastoin.
Yksiputkisessa l. kaasuiskarissa nuo virtausta jarruttavat venttiilit on siinä iskarin männän päässä ja neste siirtyy sisäänjoustossa männän alapuolelta yläpuolelle. Siellä iskarin pohjalla välimännän takana lymyilee sitten se kaasuiskarin kaasu, jonka tarkoituksena on vaan kompensoida männänvarren aiheuttamaa tilavuusmuutosta. Kasaanpainuva kaasu sitten toimii lisäjousena jäykistäen osaltaan ajoneuvon jousitusta. Täsä johtunee kaasuiskarin urhilullisempi maine Essonbaarien hämärissä. Ilmaiskarissa se kaasu on sitten ilmaa jota voi sinne lisäillä tasonsäätö- tai perännostotarkoituksissa.
Kaksiputkinen iskari on noista se kestävämpi koska ulompi putki toimii vaan nestesäiliönä. Koska se on myös ennen käyttöä ilmattava ja se on valmistuskustannuksiltaan kalliimpi tapaa sitä enää harvakseltaan uusien autojen alta. Varmaksi en tiedä sanoa mutta oletettavasti säädettävät iskarit on kaksiputkisia. Joku tietävämpi oikokoon.
Kaksiputkisissa iskareissa öljy virtaa sisäänjoustossa pohjaventtiilien kautta sisäputkesta ulkoputkeen ja toisensuuntaisessa liikkeessä päinvastoin.
Yksiputkisessa l. kaasuiskarissa nuo virtausta jarruttavat venttiilit on siinä iskarin männän päässä ja neste siirtyy sisäänjoustossa männän alapuolelta yläpuolelle. Siellä iskarin pohjalla välimännän takana lymyilee sitten se kaasuiskarin kaasu, jonka tarkoituksena on vaan kompensoida männänvarren aiheuttamaa tilavuusmuutosta. Kasaanpainuva kaasu sitten toimii lisäjousena jäykistäen osaltaan ajoneuvon jousitusta. Täsä johtunee kaasuiskarin urhilullisempi maine Essonbaarien hämärissä. Ilmaiskarissa se kaasu on sitten ilmaa jota voi sinne lisäillä tasonsäätö- tai perännostotarkoituksissa.

Kaksiputkinen iskari on noista se kestävämpi koska ulompi putki toimii vaan nestesäiliönä. Koska se on myös ennen käyttöä ilmattava ja se on valmistuskustannuksiltaan kalliimpi tapaa sitä enää harvakseltaan uusien autojen alta. Varmaksi en tiedä sanoa mutta oletettavasti säädettävät iskarit on kaksiputkisia. Joku tietävämpi oikokoon.

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tuossa on tuommoinen lista öljyiskareita, joista osa on kaksiputki ja osassa ei ole mainintaa, nekö ei sitten ole yksiputkisia?
http://www.topautoosat.fi/suche.html?ke ... ar_id=8527
http://www.topautoosat.fi/suche.html?ke ... ar_id=8527
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Juu niin ja siinähän se kaasu l.yksiputkisen iskarin tärkein etu jäi mainihtematta kiireessä;
Ennenvanhaan sanoivat että kaksputkisessa pampussa se ulommassa putkessa vapaana lilluva rasva alkaa vaahtoutua kovassa käytössä ja kohta menee veteläksi koko pamppu. Nyt kun yksputkinen alkaa olla se yleisempi ollaan tästäkin riesasta päästy.
Ei auttanu tämän takia lähteä Kuplalla kylmiltään Le Manssia kiertämään tai kaupasta haetulla Tipparellulla Baja 1000 - kisoihin, kyllä Dacia- ja Cashgay-miesten nyt kelpaa!
Ennenvanhaan sanoivat että kaksputkisessa pampussa se ulommassa putkessa vapaana lilluva rasva alkaa vaahtoutua kovassa käytössä ja kohta menee veteläksi koko pamppu. Nyt kun yksputkinen alkaa olla se yleisempi ollaan tästäkin riesasta päästy.

Ei auttanu tämän takia lähteä Kuplalla kylmiltään Le Manssia kiertämään tai kaupasta haetulla Tipparellulla Baja 1000 - kisoihin, kyllä Dacia- ja Cashgay-miesten nyt kelpaa!

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi