Mitkä käytännön erot eri iskunvaimennintyyppien välillä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Mitkä käytännön erot eri iskunvaimennintyyppien välillä?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuossa olen iskareita kahtellut notta jos päivittäisi Kaappiin, mitähän käytännön eroa noissa eri iskarityypeissä on keskenään noin niinkun ihan käytön kannalta? Nesteiskareita näyttäs olevan kahta tyyppiä, yksi-, ja kaksiputkisia, ja sitten on kaasuiskareita.

Ihtellä hakusessa lähinnä ajomukavuus, ei mikään maksimaalinen sporttikäytös rataolosuhteissa, mikähän tuohon olisi paras?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Yksputkisia iskareita nimitetään kaasuiskareiksi. Nestemäinen öljy on kaikissa iskareissa se fluidi joka siellä virtaa.

Kaksiputkisissa iskareissa öljy virtaa sisäänjoustossa pohjaventtiilien kautta sisäputkesta ulkoputkeen ja toisensuuntaisessa liikkeessä päinvastoin.

Yksiputkisessa l. kaasuiskarissa nuo virtausta jarruttavat venttiilit on siinä iskarin männän päässä ja neste siirtyy sisäänjoustossa männän alapuolelta yläpuolelle. Siellä iskarin pohjalla välimännän takana lymyilee sitten se kaasuiskarin kaasu, jonka tarkoituksena on vaan kompensoida männänvarren aiheuttamaa tilavuusmuutosta. Kasaanpainuva kaasu sitten toimii lisäjousena jäykistäen osaltaan ajoneuvon jousitusta. Täsä johtunee kaasuiskarin urhilullisempi maine Essonbaarien hämärissä. Ilmaiskarissa se kaasu on sitten ilmaa jota voi sinne lisäillä tasonsäätö- tai perännostotarkoituksissa. :pappa:

Kaksiputkinen iskari on noista se kestävämpi koska ulompi putki toimii vaan nestesäiliönä. Koska se on myös ennen käyttöä ilmattava ja se on valmistuskustannuksiltaan kalliimpi tapaa sitä enää harvakseltaan uusien autojen alta. Varmaksi en tiedä sanoa mutta oletettavasti säädettävät iskarit on kaksiputkisia. Joku tietävämpi oikokoon. :oops:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuossa on tuommoinen lista öljyiskareita, joista osa on kaksiputki ja osassa ei ole mainintaa, nekö ei sitten ole yksiputkisia?
http://www.topautoosat.fi/suche.html?ke ... ar_id=8527
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Juu niin ja siinähän se kaasu l.yksiputkisen iskarin tärkein etu jäi mainihtematta kiireessä;

Ennenvanhaan sanoivat että kaksputkisessa pampussa se ulommassa putkessa vapaana lilluva rasva alkaa vaahtoutua kovassa käytössä ja kohta menee veteläksi koko pamppu. Nyt kun yksputkinen alkaa olla se yleisempi ollaan tästäkin riesasta päästy. :idea:

Ei auttanu tämän takia lähteä Kuplalla kylmiltään Le Manssia kiertämään tai kaupasta haetulla Tipparellulla Baja 1000 - kisoihin, kyllä Dacia- ja Cashgay-miesten nyt kelpaa! :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”