cdi hehkujen vaihtoon liittyen.. Mitäs ihmettä?!?
cdi hehkujen vaihtoon liittyen.. Mitäs ihmettä?!?
Tuossa viikkonloppuna hehkuvalo nyt sitten syttyi startin jälkeen palamaan, kauhulla odottelin millainen projekti tuostakin tulee, sehän tunnetusti voi mennä pahoin pieleen.. Semmoiset 500km joutunut väkisin ajelemaan, eilen hain hehkut mutta ilmasto oli vaihtoprojektia vastaan.
Lähdin tälle aamulle ajelemaan moottoria vähän lämpöisemmäksi ja muutaman kauppareissun siinä samalla, eipähän enää hehkun valo sytykkään. Mitäs ihmettä tämä nyt sitten tarkoittaa? Useampi startti takana eikä enää kertaakaan syttynyt edes viiveellä.
Hehkut, varsinkin kun ne nyt on, on syytä vaihtaa, mutta vaihtaako itse vai yrittääkö ujuttaa ens maanantaille kun narinoiden vaihtoon jokatapauksessa menee?
Lähdin tälle aamulle ajelemaan moottoria vähän lämpöisemmäksi ja muutaman kauppareissun siinä samalla, eipähän enää hehkun valo sytykkään. Mitäs ihmettä tämä nyt sitten tarkoittaa? Useampi startti takana eikä enää kertaakaan syttynyt edes viiveellä.
Hehkut, varsinkin kun ne nyt on, on syytä vaihtaa, mutta vaihtaako itse vai yrittääkö ujuttaa ens maanantaille kun narinoiden vaihtoon jokatapauksessa menee?
Viimeksi muokannut sv22, 18.6.2013 16:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
No tulipa nekin vaihdettua, ihan ongelmitta. Otin varuiksi momenttiavaimen käteen 10Nm kohille, mutta kaikki aukes paljon ennen sitä.
Semmonenhan tässä nyt vielä olis kysymys, et meniköhän kaikki niinkuin piti? Kiristelin paikoilleen siten että pyörittelemällä niin tiukkaan kun käsin sai ja siitä joku 1/8 kierros räikällä avittaen? Paketin (beru) kyljessä oli 18Nm, mutta emmää ees niin tiukille harkinnut.
Ja toisekseen, oliskos noihin kierteisiin kannattanut sipaista jotain? Jossain topicissa oli puhetta keraamisesta ja alumiinitahnasta, näköjään noissa jotain on ollut..?

Kuva väärinpäin, 5 pytyn hehku on vasemmalla. 3. hehkussa näyttäis olevan kuparitahnaa?
Semmonenhan tässä nyt vielä olis kysymys, et meniköhän kaikki niinkuin piti? Kiristelin paikoilleen siten että pyörittelemällä niin tiukkaan kun käsin sai ja siitä joku 1/8 kierros räikällä avittaen? Paketin (beru) kyljessä oli 18Nm, mutta emmää ees niin tiukille harkinnut.
Ja toisekseen, oliskos noihin kierteisiin kannattanut sipaista jotain? Jossain topicissa oli puhetta keraamisesta ja alumiinitahnasta, näköjään noissa jotain on ollut..?

Kuva väärinpäin, 5 pytyn hehku on vasemmalla. 3. hehkussa näyttäis olevan kuparitahnaa?
Veholta saa jotakin tahnaa ja sitä pitäs laitella. Ite tyydyin hakemaan hamsterista jotakin kuumankesto tahnaa jossa ei ole kuparia tai rautakiteitä. vähäniinko kuparitahnaa ilman kuparia
En oo sitte koittanu enää nuota aukoa mutta luulisin sen olevan samaa möhnää ku veholla 


Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Hehkujen kolot tulisi puhdistaa esim. sopivalla kalvaimella. Sitten kierteisiin ja varteen samaa tahnaa mitä käytetään suuttimien kiinnittämisessä.
Aluksi oli rikkinäinen tulppa tai johto. Sitten kärähti rele. Nyt on uudet tulpat jo ja tarvitaan uusi / ehjä / pieni korjausoperaatio nykyiselle releelle.
Aluksi oli rikkinäinen tulppa tai johto. Sitten kärähti rele. Nyt on uudet tulpat jo ja tarvitaan uusi / ehjä / pieni korjausoperaatio nykyiselle releelle.
Tää heittäytyi ihan villiksi. Muutaman koekäytön jälkeen ei enää syttynyt. Nyt jälleen muutaman sekunnin viiveellä syttyi ajoon lähtiessä. Virrat pois ja uus yritys -> hehkun valo ei sammu ennen starttia, niinkuin jäis hehkuttamaan. Muutamat kerrat virrat päälle pois niin sammuu sen parin sekunnin jälkeen, auto käyntiin ja johan taas sytty. Relekö?
Rele on voinu ottaa tosiaan siipeensä viallista kynttilöistä, tuolla kuvia:
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=80809 voi korjata juottamalla laattasulakkeesta otetulla kytkentäsillalla. Onhan liittimet varmasti kunnolla kii, mulla jäi se pikkuliitin vähn kanittamaan niin teki just tota että palo koko ajan.
Ja joo, sellasta valaanrasvaa tai muuminp*skaa sinne olis kannattanu laittaa, keraaminen rasva, saa ihan pikkupurkissakin marmoritiskistä joten ei kauheita maksa. Osanro A001989425110, samaa laitetaan ruiskujen kylkeen.
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=80809 voi korjata juottamalla laattasulakkeesta otetulla kytkentäsillalla. Onhan liittimet varmasti kunnolla kii, mulla jäi se pikkuliitin vähn kanittamaan niin teki just tota että palo koko ajan.
Ja joo, sellasta valaanrasvaa tai muuminp*skaa sinne olis kannattanu laittaa, keraaminen rasva, saa ihan pikkupurkissakin marmoritiskistä joten ei kauheita maksa. Osanro A001989425110, samaa laitetaan ruiskujen kylkeen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Lennosta ku ei saa kuvaa, mut onko hehkurele semmoset 10x7x3cm musta loota pissapojan säiliön takana, ABS jutun vieressä? Yks paksu punanen, yks 3-nap liitin jossa 2johtoa ja yks moninapainen liitin, en laskenu johtoja..
Eka startti, hehkutti 2sek , käyntiin ja valo sytty. Seuraavilla kerroilla sammutin virrat kun hehkutti jotain 15sek.
Eka startti, hehkutti 2sek , käyntiin ja valo sytty. Seuraavilla kerroilla sammutin virrat kun hehkutti jotain 15sek.
Juu siinä se. Se pikkuliitin justiinsa oli mulla löysällä, mutta vaan siks että olin sitä ropaillu. Siitä isosta lähtee ne syötöt ite hehkuille, voi mittailla vaikka yleismittarilla ohmeja että onko piuhat varmasti kunnossa (hehkujen nyt luulis olevan)..sv22 kirjoitti:Lennosta ku ei saa kuvaa, mut onko hehkurele semmoset 10x7x3cm musta loota pissapojan säiliön takana, ABS jutun vieressä? Yks paksu punanen, yks 3-nap liitin jossa 2johtoa ja yks moninapainen liitin, en laskenu johtoja..
Jos avata meinaa niin pitää skrapata silikoniliimat pois reunuksesta, tuossa brittifoorumilinkissä minkä laitoin on hyvät kuvat ite sisuksista.
Edit: jaa jo itse sen keksitkin... jos et halua avata ja yrittää korjata niin ei siinä mitään helppo vaihtaa. Siihen paksuun punaseen tais tulla jatkuva virta, enmä akkua irti ottanut mutta kääräisin sen kaapelin niin ettei varmaan raapase runkoon siks aikaa kun rele irti.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Omat tinaustaidot ja kiire huomioiden oli helpompi hakee uus vaikka kaukana halvasta onkin. Nyt klo 13 pitää olla töissä, huomenna 8-20 ja perjantaina liikkeet kiinni, töissä pitää päästä kulkemaan ja jos availun seurauksena hajois niin olis melko lirissä. Pitää työpäivän päätteeksi vaihdella, jos tuon töhnän pyöräyttäis hehkuihin, ne toivoakseni on vielä ihan helposti irtoavat.
Vetäsin kumihanskan johdon päälle, yllättävänkin kivuton projekti. Johdotkin mittailtu nyt ehjäksi ja hehkut kertaalleen vielä käytetty irti ja pyöräytin sen keraamisen tahnan kierteisiin. Jos jkl seudulla jollain tarvetta niin tahnaa on riittävästi.
Töihin tullessa paloi koko matkan valo, ei koeajolle nyt pääse mut jos se asettuis. Paitsi et kuuluukos releen pitää ääntä koneen sammuttamisen jälkeen?
Töihin tullessa paloi koko matkan valo, ei koeajolle nyt pääse mut jos se asettuis. Paitsi et kuuluukos releen pitää ääntä koneen sammuttamisen jälkeen?
Ootko varma ettei se oo se painemuunninpöllykkä siinä vieressä (mihin tulee letkut) mikä surraa?
Kyllä mulla sammu valo (tai alko toimimaan oikein) het kun sain uudet kynttilät ja sen piuhan kunnolla kii. Eli vielä jotain muutakin...
Paljonko näytti resistanssit kun liittimen päästä mittasit (ettei olis lähes oikkarissa jossain ja uuskin rele rapsahtanut kun antaa liikaa virta läpi)?
Edit:raapase se vanha boksi auki ja kato onko siellä käry käynyt. Muuten pitäis varmaan koodeja alkaa lueskelemaan mitä se siellä puolella herjaa.
Kyllä mulla sammu valo (tai alko toimimaan oikein) het kun sain uudet kynttilät ja sen piuhan kunnolla kii. Eli vielä jotain muutakin...

Paljonko näytti resistanssit kun liittimen päästä mittasit (ettei olis lähes oikkarissa jossain ja uuskin rele rapsahtanut kun antaa liikaa virta läpi)?
Edit:raapase se vanha boksi auki ja kato onko siellä käry käynyt. Muuten pitäis varmaan koodeja alkaa lueskelemaan mitä se siellä puolella herjaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Sen enempiä en tuossa ehtiny kokeilla ku et valo on pimee startin jälkeen ja ei hehkuttanu ku pari sek. Joo, en ihan varmaksi sano etteikö se olis se toinen pömpeli, mut jotenki ny vaan kovin vainoharhainen olo ku ei menny pelkillä hehkujen vaihdolla.
Emmää johdoista vastuksia mittaillut, jos ilta rauhoittuis niin joskos sinne lootikon sisään kurkkais.
EDIT: särkihän tuo oli..

Emmää johdoista vastuksia mittaillut, jos ilta rauhoittuis niin joskos sinne lootikon sisään kurkkais.
EDIT: särkihän tuo oli..

Toihan on se 'sulake'
Mittaa siitä moninapasesta liittimestä jokaisesta erikseen liittimen ja maan (auton runko) välistä yleismittarin ohmi-asennossa, pitäis olla 1 ohmin paikkeilla, jos paljon vähempi niin oikkarissa, ja sun uus rele näyttää ihan samalta. Niinkuin edellä saattaa olla piuha nirhautunu runkoon (voi koittaa nitkutella johtoja mitattaessa), vaikka hehkut nyt vaihdettiinkin ensin ja ovat kunnossa. Siitä releen liittimestä muuten näät numeron minkä pytyn kohdalta toi on palanut, niin kaventaa epäiltyä aluetta.

Mittaa siitä moninapasesta liittimestä jokaisesta erikseen liittimen ja maan (auton runko) välistä yleismittarin ohmi-asennossa, pitäis olla 1 ohmin paikkeilla, jos paljon vähempi niin oikkarissa, ja sun uus rele näyttää ihan samalta. Niinkuin edellä saattaa olla piuha nirhautunu runkoon (voi koittaa nitkutella johtoja mitattaessa), vaikka hehkut nyt vaihdettiinkin ensin ja ovat kunnossa. Siitä releen liittimestä muuten näät numeron minkä pytyn kohdalta toi on palanut, niin kaventaa epäiltyä aluetta.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Otetaas nyt tähän kooste: kuinka hehkuvalo tällä hetkellä toimii? Eli onko kaikki nyt kuitenkin kunnossa? Silloin se nelosen vanha hehku oli oikkaris ja poltti myös releen, ja nyt vaan kovaa ajoo...sv22 kirjoitti:Sen enempiä en tuossa ehtiny kokeilla ku et valo on pimee startin jälkeen ja ei hehkuttanu ku pari sek.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Yhteenvetoa: nyt toimii, syytä suoranaisesti ei tosin löytynyt. Mittailin hehkut, korjatkaa jos meni väärin, liittimen ja kierteen väliltä irrallisina. Neljä hehkuista näytti välillä 0.7-1.1ohm, yksi taas 0.9-1.6ohm. Ei ainakaan omalla mittaustavalla täysin asettunut lukema. Eli yhdestä hitusen enemmän.