w124 etupään auraus soutaa...
w124 etupään auraus soutaa...
Terve kaikille.
Olen suht. uusi Mersumies, vajaan vuoden olen otsikon mukaisella autolla ilolla ajanut. Täydennetään vielä, että kyseessä on vm. 1992, 250 turbodiesel.
Kevättalvella auton katsastuksessa käytin, sen reissun johdosta jouduin uusituttamaan oikean raidetangon päineen.
Varmistaakseni ajonautinnon jatkumisen, käytin auton vielä nelipyöräsuuntauksessa, ja luulin asian olevan poissa päiväjärjestyksestä. Ajettavuus oli suht. ok.
Hieman aikaa sitten huomasin oikean etupyörän kuluvan huomattavasti rivakampaan tahtiin kuin muut rattaat. Kaivoin pyöränsuuntausraportin esiin, ja totesin muutaman arvon jääneen lopputilanteeltaan ohjearvojen ulkopuolelle. (esim camber etuoikea -1 aste). Otin yhteyttä suuntauksen tehdeeseen liikkeeseen, ja kävin uudelleen nelipyöräsuuntauksessa.
Vertaillessani kahden suuntauksen raportteja, huomasin etenkin aurauksen muuttuneen varsin paljon ( oikeaetu maaliskuun lopputilanne versus kesäkuun alkutilanne) Pienillä kilometreillä ja ilman osumia.
Ratti jäi toisen suuntauksen jäljiltä vinoon, siispä kävin parin päivän viiveellä kolmannen kerran samalla pajalla. No, ratti saatiin suoraan, ja ajettavuuskin säilyi. Ja tällä parin päivän välillä oli oikean etupyörän auraus taas muuttunut! (0 astetta (?) 15 minuuttia (?), matkustanut arvoihin -1 astetta 15 minuuttia. )Anteeksi, jos termit menee metsään, amatööri olen, ja erikoismerkkejä ei nyt jaksa näppiksestä kaivaa....
Eli siis nyt kiinnostaisi tietää, mikä voisi aiheuttaa noinkin nopeaa aurauksen soutamista. Valistuneita arvauksia tai tietoa? Auto on nyt suht. hyvä ajaa.
Etukäteen kiittäen,
Mikko
Olen suht. uusi Mersumies, vajaan vuoden olen otsikon mukaisella autolla ilolla ajanut. Täydennetään vielä, että kyseessä on vm. 1992, 250 turbodiesel.
Kevättalvella auton katsastuksessa käytin, sen reissun johdosta jouduin uusituttamaan oikean raidetangon päineen.
Varmistaakseni ajonautinnon jatkumisen, käytin auton vielä nelipyöräsuuntauksessa, ja luulin asian olevan poissa päiväjärjestyksestä. Ajettavuus oli suht. ok.
Hieman aikaa sitten huomasin oikean etupyörän kuluvan huomattavasti rivakampaan tahtiin kuin muut rattaat. Kaivoin pyöränsuuntausraportin esiin, ja totesin muutaman arvon jääneen lopputilanteeltaan ohjearvojen ulkopuolelle. (esim camber etuoikea -1 aste). Otin yhteyttä suuntauksen tehdeeseen liikkeeseen, ja kävin uudelleen nelipyöräsuuntauksessa.
Vertaillessani kahden suuntauksen raportteja, huomasin etenkin aurauksen muuttuneen varsin paljon ( oikeaetu maaliskuun lopputilanne versus kesäkuun alkutilanne) Pienillä kilometreillä ja ilman osumia.
Ratti jäi toisen suuntauksen jäljiltä vinoon, siispä kävin parin päivän viiveellä kolmannen kerran samalla pajalla. No, ratti saatiin suoraan, ja ajettavuuskin säilyi. Ja tällä parin päivän välillä oli oikean etupyörän auraus taas muuttunut! (0 astetta (?) 15 minuuttia (?), matkustanut arvoihin -1 astetta 15 minuuttia. )Anteeksi, jos termit menee metsään, amatööri olen, ja erikoismerkkejä ei nyt jaksa näppiksestä kaivaa....
Eli siis nyt kiinnostaisi tietää, mikä voisi aiheuttaa noinkin nopeaa aurauksen soutamista. Valistuneita arvauksia tai tietoa? Auto on nyt suht. hyvä ajaa.
Etukäteen kiittäen,
Mikko
Taitaa olla varsin nopea foorumi...
Kiitos vastauksesta.
Katsastuksessa eivät väljää mistään löytäneet, mutta jossainhan sitä varmasti on.
Auton etupäästä ei väljyyksiä löytynyt myöskään pyöränsuuntaukset tehneen yrityksen toimesta.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn silti.. Pystyykö mahdolliset takapään väljyydet vaikuttamaan tuohon auraukseen?
Vaan pajalle tässä täytynee taas suunnata ja väljyydet paikallistaa ja korjata. Ainakin ennen uuden rengassatsin hankintaa.
Kiitos vielä erikoisen nopeasta vastauksesta.
Mikko
Katsastuksessa eivät väljää mistään löytäneet, mutta jossainhan sitä varmasti on.
Auton etupäästä ei väljyyksiä löytynyt myöskään pyöränsuuntaukset tehneen yrityksen toimesta.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn silti.. Pystyykö mahdolliset takapään väljyydet vaikuttamaan tuohon auraukseen?
Vaan pajalle tässä täytynee taas suunnata ja väljyydet paikallistaa ja korjata. Ainakin ennen uuden rengassatsin hankintaa.
Kiitos vielä erikoisen nopeasta vastauksesta.
Mikko
pikku tarkennus edelliseen
Siis katsastuksessahan löytyi se väljä raidetangon pää, muttei muuta väljää... korjaan vähän ajatuskatkoa...
Mikko

Mikko
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 19.11.2012 10:04
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Voi tietysti tarkistaa sen alapallon kunnon ja jousen, kuten muutkin välykset.
Katsastuksessa eivät löytäneet yhtään väljää mulla olleessa 124/250D:stä, vaan joku oli pielessä ohjauksessa ja nivelissä, vaihdoin taka-akselin etummaiset kumit..ja mersu alkoi kulkemaan kun kulkukoira...oikea kylki pikkasen edellä.
Sitten vaihdeltiin taas melkein kaikki muut tangot ja nivelet...vaan ei sitä etummaista alapalloa, ajo parani.......hetkeks, ja taas mentiin kylki edellä.
Myin auton sitten eräälle foorumilaiselle...eräältä foorumilaiselta sen myös ostin, ja hän vaihtoi ne takimmaiset puslat...kaikki 4, ja osan muista niveliä ja tankoja, sai mersun kulkemaan suorassa, vaan hänenkin mielestään oli silti ohjauksessa..joku vika, muistaakseni se poistuin ku vaihtoi alapallot kummallekkin puolelle ja kiristi pikkasen simpukkaa, ja sääti kulmat...kaikki.
Katsastuksessa eivät löytäneet yhtään väljää mulla olleessa 124/250D:stä, vaan joku oli pielessä ohjauksessa ja nivelissä, vaihdoin taka-akselin etummaiset kumit..ja mersu alkoi kulkemaan kun kulkukoira...oikea kylki pikkasen edellä.
Sitten vaihdeltiin taas melkein kaikki muut tangot ja nivelet...vaan ei sitä etummaista alapalloa, ajo parani.......hetkeks, ja taas mentiin kylki edellä.
Myin auton sitten eräälle foorumilaiselle...eräältä foorumilaiselta sen myös ostin, ja hän vaihtoi ne takimmaiset puslat...kaikki 4, ja osan muista niveliä ja tankoja, sai mersun kulkemaan suorassa, vaan hänenkin mielestään oli silti ohjauksessa..joku vika, muistaakseni se poistuin ku vaihtoi alapallot kummallekkin puolelle ja kiristi pikkasen simpukkaa, ja sääti kulmat...kaikki.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.