Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin
Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin
Kävin paikalliselta autokorjaajalta viikolla kysymässä tarjousta Mersun automaatin öljynvaiholle. Korjaamo on tunnettu mersukorjaamo. Mutta ihmetytti kun tuli puheeksi öljymäärä, niin selvisi etteivät harrasta turbiinin tyhjentämistä vaihdon yhdeydessä. Perustelivat sillä, että laatikko ei käy kuivana ilman voitelua milloinkaan. Ihmetyttää vaan kun melkein puolet öljystä jää vaihtamatta. Voiko pitää paikkaansa?
Lisäksi pyysin tarjouksen kartaanin kannatinlaakerin vaihdosta. Koko homma vaihteistoöljyt, suodatin kannaatinkumi ja laakeri osineen ja töineen n.200€ Onko paha hinta?
Lisäksi pyysin tarjouksen kartaanin kannatinlaakerin vaihdosta. Koko homma vaihteistoöljyt, suodatin kannaatinkumi ja laakeri osineen ja töineen n.200€ Onko paha hinta?
Juu, uudemmista sähkölaatikoista puuttuu turbiinintyhjennysproppu.Tenta kirjoitti:Ainakaan vm. 2000 W202:ssa ei ole kuin alaproppu öljypohjassa. Lähes koko öljymäärä tyhjennetään kuitenkin vaihdon yhteydessä irrottamalla öljyletku.
Miten homma hoidetaan? Mistä öljyletku irti? Huuhdotaanko sitä kautta turbiini vai miten?
Otetaan letku irti ennen öljynlauhdutinta ja lasketaan sieltä pois samalla lisäten uutta öljyä, kunnes tulee kirkasta ulosmb300sd kirjoitti:Juu, uudemmista sähkölaatikoista puuttuu turbiinintyhjennysproppu.Tenta kirjoitti:Ainakaan vm. 2000 W202:ssa ei ole kuin alaproppu öljypohjassa. Lähes koko öljymäärä tyhjennetään kuitenkin vaihdon yhteydessä irrottamalla öljyletku.
Miten homma hoidetaan? Mistä öljyletku irti? Huuhdotaanko sitä kautta turbiini vai miten?

Paljo menee öljyä tuolla tapaa vaihtaessa, mut eipä ole vaihtoehtoja.
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
Jätän antamatta "teknisiä neuvoja", kun en tekniikasta mitään ymmärrä. Suunnilleen Tomi S:n kuvaamalla tavalla Vehossa vaihdettiin autoni automaatin öljy. Ero on vain se, ettei uutta öljyä lisätty, vaan kone sammutettiin vähän ennen kuin vanhat olivat tulleet kaikki pois. Laatikkoon jäi vanhaa öljyä n. 0,5 litraa. Työn teki ja valvoi Vehon eliittiväki. Toinen asia on sitten, oliko vaihdossa mitään järkeä, kun öljynvaihtosuositusta ei ole huolto-ohjelmissa ja autolla oli ajettu alle 60 tkm.
Huomattavan tarkasti työ tehtiin. Olisi tietysti mukava lukea tehtaan työohje mesen sivuilta, mutta se tuskin on mahdollista. Ryhmäpoikkeusasetus (EY) 1400/2002 velvoittaa maahantuojan antamaan teknisiä tietoja riippumattomille korjaamoille, mutta ei keskustelupalstoille tapahtuviin julkaisuihin, joten Veholla ei ole juridista velvollisuutta antaa työohjetta mesessä julkaistavaksi.
Huomattavan tarkasti työ tehtiin. Olisi tietysti mukava lukea tehtaan työohje mesen sivuilta, mutta se tuskin on mahdollista. Ryhmäpoikkeusasetus (EY) 1400/2002 velvoittaa maahantuojan antamaan teknisiä tietoja riippumattomille korjaamoille, mutta ei keskustelupalstoille tapahtuviin julkaisuihin, joten Veholla ei ole juridista velvollisuutta antaa työohjetta mesessä julkaistavaksi.
Eräs MB korjaamo suositteli tohon omaani vaihtamaan lootan öljyn 60000km välein, kun ei ole siinä turbiinissa tyhjennys proppua. Eli osa öljyistä vaihtuisi 60th:n välein. Näin siis tehtiin+suodatin tuli uusi, ihan oli hyvännäköiset öljyt 63000km ajettuna.
S205 C220d AMG -15
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13