Hätäinen kysymys löysien pyöränpulttien vaurioista - jatkoa
Hätäinen kysymys löysien pyöränpulttien vaurioista - jatkoa
Otsikko kertonee oleellisen. Töistä lähtiessä yllättäen alkoi täristää valtavasti, noin kilometrin ehdin vielä ajaa ja totesin kuskin eturenkaan olevan lähes irti.
Vedin kunnolla kireälle, tarkistin loputkin pultit, ja matkaa jatkaessa tärinä on vieläkin melkoinen. Mitä siis on voinut särkyä, uskaltaako nyt ajaa? Pahin pelko nyt laakeri, mutta mikä nyt olis todennäköinen? Kotona on toiset kesäpyörät eli vanne vaurio ei maailmaa kaada..
Vedin kunnolla kireälle, tarkistin loputkin pultit, ja matkaa jatkaessa tärinä on vieläkin melkoinen. Mitä siis on voinut särkyä, uskaltaako nyt ajaa? Pahin pelko nyt laakeri, mutta mikä nyt olis todennäköinen? Kotona on toiset kesäpyörät eli vanne vaurio ei maailmaa kaada..
Viimeksi muokannut sv22, 07.6.2013 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aluvanne? Peltivanne?
Jos tarvikealumiini, voi olla vaikka siinä löystyessään ravistellut soviterenkaan hitoille, jolloin vanne on keskittynyt vain pulteilla. Silloin saattaa ravistella. Otahan ensiksi se mono alta, tarkasta silmämääräiset vauriot ja kokeile toisella vanteella.
Jos tarvikealumiini, voi olla vaikka siinä löystyessään ravistellut soviterenkaan hitoille, jolloin vanne on keskittynyt vain pulteilla. Silloin saattaa ravistella. Otahan ensiksi se mono alta, tarkasta silmämääräiset vauriot ja kokeile toisella vanteella.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Etupyörissä 2,6 paineet, tällä kertaa pitäis olla oikein kun taakse näytti saman. Jarrulevyssä pientä jälkeä, käytännössä keskiosasta pinnoite kulunut (zimmermanin levyt). Laakerissa en havaitse väljyyttä vaikka mihin suuntaan vetää, painaa tai heiluttelee. Levyä pyöritellessä ei tihkaise missään kohdin, ulommassa jarrupalassa pieni jälki ylhäältä katsoessa. Käsin ei nivelissä erikoisia. Rauhoittui vanteen vaihdolla reippaasti mutta edelleen sen verran tärinää ettei ajaminen kovin mukavalta tunnu.
Vieläkin mietityttää onko kyseessä pelkkä epämukavuustekijä vai meinaako joku oikeasti hajota.
Vieläkin mietityttää onko kyseessä pelkkä epämukavuustekijä vai meinaako joku oikeasti hajota.
Tosiaan, edessä nyt auton mukana tulleet (tarvike)alut, niistäkään ei mitään tietoa, katoin et painon jäljiltä teippi jäänyt, saattaa olla hyvinkin epätasapainossa. Alla olleesta ei silmämääräisesti suuria löytynyt, pultinreiät vähän väljät.
Onhan edessä alustanosat olleet jo aikansa eläneet, olisko saanut nyt sen verran kipeää et paheni. Ainahan tuo, kuten useammasta postauksistani ilmennyt, ollut alustaltaan vähä onneton. Tuo laakeri aina vaan se suurin murhe, tiemmä matka katkeaa hyvinkin nopeasti jos se hajoaa ja tekee samalla muutakin tuhoa.
Onhan edessä alustanosat olleet jo aikansa eläneet, olisko saanut nyt sen verran kipeää et paheni. Ainahan tuo, kuten useammasta postauksistani ilmennyt, ollut alustaltaan vähä onneton. Tuo laakeri aina vaan se suurin murhe, tiemmä matka katkeaa hyvinkin nopeasti jos se hajoaa ja tekee samalla muutakin tuhoa.
Jos se vanne on muuten hyvä niin nuo soikeat pyöränreijät ei pitäisi haittaa. Eukko meinaa osti joskus "Mersun alla olleet vanteet" ja ihmetys olikin suuri kun vanteet haettiin matkahuollosta: pultinreijät oli kairattu jostain volkkarin jaosta 5x112 formaattiin ja samoiten keskireikä nakerettu isommaksi ilmeisesti taltalla ja vasaralla joten sekään ei liiemmin keskitellyt vannetta Myyjällä tietenkin loppui akku puoleksi vuodeksi kun yritti olla yhteydessä asian tiimoilta joten alle nuo tuli laitettua ja pari vuotta ne siellä toimi ongelmitta kun hoiti vaan tuon asentamisen/kiristämisen todella maltilla
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Sinänsä vannevaurio ei haittaa, mä ku en yhtään tykkää noista vanteista, ei ihan hirveän rumat kummatkaan mutta eipä ne avaritkaan ole.. Ja mielestäni 225 on muutenkin liian leveät omaan makuun.
Pitäis vaan sunnuntaina ajella jkl - Helsinki väli kun häämatkalle lähetään, olis syytä että tuon matkan kestäis. Toki ennen sitä vielä pariin kertaan töissäkin pitäis käydä, 60km suuntaansa, vähä ahistais tien päälle jäänti.
Pitäis vaan sunnuntaina ajella jkl - Helsinki väli kun häämatkalle lähetään, olis syytä että tuon matkan kestäis. Toki ennen sitä vielä pariin kertaan töissäkin pitäis käydä, 60km suuntaansa, vähä ahistais tien päälle jäänti.
Syyllinen löytyi, kuskin puolen alapallossa oli jo alku vuodesta vähän väljää, oli tuossa ottanut sen verran itteensä että oli hajonnut täysin.
Oli hienoa käydä ammattilaisten luona, ylämaalla vika paikallistettiin, tarkistettiin muut vauriot ja todettiin ettei ole, ja vika korjattiin sen parinkymmenen minuutin aikana kun siinä pyörähdin.
Oli hienoa käydä ammattilaisten luona, ylämaalla vika paikallistettiin, tarkistettiin muut vauriot ja todettiin ettei ole, ja vika korjattiin sen parinkymmenen minuutin aikana kun siinä pyörähdin.
No niin, tärinä edelleen jatkuu, alapallon vaihdon jälkeen rauhottui mutta edelleen on semmoista mitä ei ennen tapahtumaa ollut.
Tehtynä:
Uus alapallo
Olka-akseli ja laakeri tarkistettu
Renkaat tasapainotettu
Jarrulevy ja palat katottu
Iskari näytti vähän haperolta, putkessa jo selkeästi korroosiota mutta tuntui jämäkältä. Jousi oli ehjä. Vähän väljyyttä raidetangossa, onko se ihan normaalia? Tai miten se pitäis kokeilla? heinäkuussa olis katsastus ja ne jousipallot pitäis vaihtaa, jos samalla eteenkin vähä laittaisi uutta osaa, ei vaan kaikkea summissa viitsis vaihtaa. Iskarit ajattelin kuitenki uusia, mut olisko jotain selkeää oireen mukaista osaa joka kannattaisi uusia?
Olisko pyöränsuuntaus voinut mennä tuossa pieleen sen verran, vai aiheuttaisiko se tuollaista? Nyt siis ~80-100 välillä täristää rattia.
Tehtynä:
Uus alapallo
Olka-akseli ja laakeri tarkistettu
Renkaat tasapainotettu
Jarrulevy ja palat katottu
Iskari näytti vähän haperolta, putkessa jo selkeästi korroosiota mutta tuntui jämäkältä. Jousi oli ehjä. Vähän väljyyttä raidetangossa, onko se ihan normaalia? Tai miten se pitäis kokeilla? heinäkuussa olis katsastus ja ne jousipallot pitäis vaihtaa, jos samalla eteenkin vähä laittaisi uutta osaa, ei vaan kaikkea summissa viitsis vaihtaa. Iskarit ajattelin kuitenki uusia, mut olisko jotain selkeää oireen mukaista osaa joka kannattaisi uusia?
Olisko pyöränsuuntaus voinut mennä tuossa pieleen sen verran, vai aiheuttaisiko se tuollaista? Nyt siis ~80-100 välillä täristää rattia.