Laitetaan molempiin mopoihin minun mielikuvituksessa suunniteltu tehohäviötön variaattori, joka mahdollistaa sen että moottorien kierrokset pysyy koko ajan maksimitehon (=2kW) kierroksilla. Kiihtyvyys on täsmälleen sama (oletetaan tietysti että mopot on samanpainoisia). Toki kapeammalla teho/vääntökäyrällä varustettu rc-moottori häviää mopon moottorille, jos joutuu käyttämään muutakin kuin huipputehon kierroksia.
Laitetaan ne moottorit pyörittämään 100% hyötysuhteella toimivaa 2kW generaattoria (jälleen rakennetaan sopiva vaihdelaatikko). Molemmat generaattorit jaksaa polttaa viittäkymmentä 40W hehkulamppua. Tai pyörittää 2kW sähkömoottoria.
Lue se ed. viestissäni linkittämäni topikki ajatuksen kanssa muutamaan kertaan läpi, niin aukenee teho vs. vääntö -taistelu paremmin, se ei ole ihan yksioikoinen juttu. Poiminta sieltä löytyvästä linkistä (ensimmäinen lause kertoo oleellisen, perusteelliset perustelut väitteelle löytyy Spamin kirjoittamasta viestistä, joka löytyy F1-Forumilta
tämänsivun keskivaiheilta):
Spam F1-Forumilla kirjoitti:Loppuyhteenveto:
Suurempi teho mahdollistaa sellaisen välityssuhteen, että vetävien pyörien vääntömomentti on suurempi.
Vaikka tehokkaamman moottorin vääntö olisikin pienempi kuin vertailumoottorin, mahdollistaa tuo suurempi teho sen, että välitysuhdetta voidaan kasvattaa niin paljon, että se kumoaa tuon menetetyn momentin, ja tuo vielä lisäksi bonusta koriin.
Vertailukoneen vääntömomentti pyörillä Mv= iv*Tv ( iv = vertailukoneen välityssuhde, Tv = vertailumoottorin vääntömom.)
Tehokkaamman koneen vääntömom. pyörillä Mt = it*Tt (it = tehokkaaman koneen välityssuhde, Tt = tehokkaamaan moottorin vääntömom.)
Nyt siis Tt < Tv, mutta it on niin paljon suurempi kuin iv että Mt > Mv.