Vanne-topic (vapaa kaikille vanteille)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no kuinkas leveä vanne se on? kokeile 205
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
miikka heikkinen
Viestit: 605
Liittynyt: 19.10.2010 14:10

Viesti Kirjoittaja miikka heikkinen »

Sergey kirjoitti:no kuinkas leveä vanne se on? kokeile 205
8 tuuman vanne. Mikäs profiili jos koko ois 205?
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
miikka heikkinen
Viestit: 605
Liittynyt: 19.10.2010 14:10

Viesti Kirjoittaja miikka heikkinen »

miikka heikkinen kirjoitti:
Sergey kirjoitti:no kuinkas leveä vanne se on? kokeile 205
8 tuuman vanne. Mikäs profiili jos koko ois 205?
liian kallis kasvojen kohotus jos pitäs ruveta kaikki renkaat vaihtamaan uusiin. Pistetään plätyt myyntiin. Ostakee pois
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Sorvauta niistä pari milliä pois?
mikkope
Viestit: 268
Liittynyt: 20.10.2010 20:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikkope »

Sergey kirjoitti:mikkope tarvit tuuman spacerit eteen noin kapeilla renkailla.

niin ja madalluksen.
tarkoitus olis ajella nuo renkaat loppuu ja sovitella leveämpää kumia :roll:
suunnitelmissa eteen 235/35/19 ja taakse 275/30/19, saa nähä.. sitte katella tarviiko speiseriä :)

madaltaa kyllä kestäis hieman 8)
VW golf 4motion -00
S124 300TDT 4MATIC -89
w124 230E "AMG" -87
toyota camry 2.0gli sv21
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mitkäs ne nämä on?
Kuva

Kuva
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mitähä siinä mahtaa lukea tuos keskellä.. Noitahan on tehty 80 luvulla tiulla eri tuotemerkillä. Yksikään ei ole ns. huonolaatuinen.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

.....
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Risnii
Viestit: 111
Liittynyt: 07.3.2012 16:36

Viesti Kirjoittaja Risnii »

Onko porukalla ollut ongelmia katsastaa leveiden spacereiden kanssa, jotka eivät kuitenkaan tuo rengasta yli kaaren. Laittomiahan nuo on, se tiedetään, mutta sanoivat rengasliikkeessäkin että eivät jaksa uskoa että katsastusmies asiaan puuttuu jos rengas vain ei tule yli kaaren.

Mulla kuitenkin on takana 25mm ja edessä 20mm. Kaivonkannet vanteina, jotein ei niitä spacereitä kyllä erota ihan heti.

Pyörän laakereitahan nuo leveät spaicerit kuulemma syö huomattavasti kovemmin, ja tuskin nuo helvetin pitkät pultitkaan ainakan kestävemmät ole, mutta eihän tämä ralliauto olekkaan, eikä edes tehokas siviiliauto :D Ja kyllä on kaunis kokonaisuus w124 koppa ässän 16" vanteilla, sopivilla spacereilla ja eibachin pro kitillä (myöhemmin kuvaa kun taakse saan oikean mittaiset pultit) 8)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mistä lie oot kuullu laakerien ja pulttien kestämisestä. varmaan esson baarista? :lol: Jos auton raideväli ei muutu satoja millejä ni vaikutus on marginaalinen.

kyllä ne aika hanakasti ne lätyt tarksitaa.

tollee se mulla näytti 8x16et34:
Kuva
7.5x16et51 + 25mm spacerit:
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Huonolaatuiset kännykkäkuvat talven puuhien tuloksesta:

KuvaKuva

Kyseessä siis Fondmetal 2600r, 8x16 et11, huulet kiillotettuna ja värinä jännä harmaa ivecon värikartoista. 8)

Kohtalaisestihan nuo 123:sen alle istuu, vaan "uutta" vanhaa vannetta tekis silti mieli... :roll:

Edit: yks parempi kuva:
Kuva
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ja taas kaivattais apuja....mistä alkais kyselemään tuohon E500:seen AMG Monoblock II:sia 19" kokoisena? (Replicatkin käy, kunhan on just eikä melkein saman näköiset/muotoiset) :roll:

...vaikka original Evotkin on ihan ok, niin silti noissa monoissa vaan on jotain :kuume:

Kuva
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Pitäisi muutama vannesarjaa maalata tässä kevään aikana ja ajattelin kysellä foorumin vannespecialisteilta että miten nuo mersun alkuperäiset vanteet on maalattu?

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka nuo 8x16 alkuperäiset kasireiät. Väri on ilmeisesti astral silver mutta onko ne lakattuja ja onko väri ihan perus vai jotain kikkailuja kuten noissa sterling silver värisissä?

Entä onko olemassa joku parempi väri kun vetää vaan akryylina tuo astral silver niskaan?
Risnii
Viestit: 111
Liittynyt: 07.3.2012 16:36

Viesti Kirjoittaja Risnii »

Sergey kirjoitti:mistä lie oot kuullu laakerien ja pulttien kestämisestä. varmaan esson baarista? :lol: Jos auton raideväli ei muutu satoja millejä ni vaikutus on marginaalinen.

kyllä ne aika hanakasti ne lätyt tarksitaa.
Varmasti marginaalista kyllä onkin..

Täytynee varmuuden vuoksi katsastaa jollain muilla vanteilla, muutenhan kyllä ilman lättyi noilla, mutta kun mahu edes kiinni ilman :)
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

uujee

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Pitkään ei sit tällä kertaa tarvinnut uusia vanteita etsiä:

Kuva
IMG_1185 by petskutee, on Flickr
Kuva
IMG_1175 by petskutee, on Flickr

Kyseessä siis luultavasti Eta Betan valmistamat "King" merkin alla myydyt vanteet, spekseiltään niinkin mukavat kuin 9x16 et14 joka nurkkaan.
Jos merkkejä oikein tulkitsin, niin valmistusvuosi on 1985.
Osaisko vanhanliiton vannemiehet (Sergey?) valaista vähän, mihin nuo on edes alunperin tarkoitettu,
muutenkin tuo King kaipaisi selitystä, google ei juurikaan osannut auttaa...

Linkkinä kuvaa vanteen takapuolelta: http://farm8.staticflickr.com/7282/8740 ... b8fa_k.jpg

Eta Betan leimat siis löytyy, mutta kaikissa löytämissäni ko. vanteiden kuvissa keskimerkissä komeilee King.
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

hyvin sopii nuo vanteet 123 alle 8) laitahan koko autosta kuvaa vanteineen niin päästään ihasteleen :jerkit:
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Kuvaa tulee sitten kun ovat allelaittokunnossa, ts. ei ihan heti :lol: Kyllähän nuo alle hyvin istuvat, mitä nyt kumit on vaihdettava reilusti pienempiin, ja etuvanne hankaa raidetangon pään kumiin.. Itse raidetangon päähän on matkaa ehkä milli, tiukka sovite :D

Edittiä: pullakumit napattu vanteilta pois, huomionarvoisia seikkoja:

1. Kevyimmät omistamani vanteet :shock:
2. Yksi vanne luotisuora, muissa pientä heittoa (ovat jo oikaisussa)

blacklake: No juu, itse uskoin silmiäni heti ekalla vilkaisulla ja soittelin että eiköhän noista kaupat tehdä :)
Viimeksi muokannut PeeTee^^, 17.5.2013 12:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Jaa sie kerkesit nuo hommata..
Olisin ostanu vaan net olit jo kerenny varata ku niistä kyselin.
Monesti piti katsoa ne kuvat, jotta niissä todella luki leveydeks 9tuumaa :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Risnii
Viestit: 111
Liittynyt: 07.3.2012 16:36

Viesti Kirjoittaja Risnii »

Parani mersun ajettavuus kyllä roimasti, vaikka aika varauksellinen olinkin eibach jousien suhteen. Eli oliko tuo Eibach ProKit mikä alle tuli, kun halvalla sai. Vanteina ässän 16 x 7,5" joilla renkaat 205/55 sekä 215/55 ja 20mm spacerit joka nurkalla. Ekaksi takana oli 25mm spacerit, mutta otti kaareen kiinni, joten sorvasin niistä itse 5mm pois (ei löytynyt liikkeistä tarpeeksi pitkiä pulttejakaan, joten joka tapauksessa olisi tuon 5mm joutunut sorvaamaan). Takanakin olis saanu olla 205 kumit, mutta jälleen kerran halvalla kun sai :)

Kuva

Kuva

Vakio rengaskoolla tahtoi kaltevalla pikkutiellä hakea ojaan aika kovastikkin, sekä ohjaus oli liiankin tunnoton/kevyt. Nyt ei juurikaan hae ojaan sekä ohjaus on paljon tunnokkaampi, paljon rennompi ajaa. Eibach jousetkaan eivät ole liian jäykät, jämäkämpi tosin on. Rengastakin on sen verran että ei hakkaa katkonaisellakaan tiellä. Madallus myös on sopiva, eteen tosin on vaihdettava matalammat jousikumit.

Pakko ylistys oli tämä, koska olen aina ollut hyvin varauksellinen ja kielteinen madallusjousien sekä isompien rengastuksien suhteen! Eibach sarja siis ainakin toimii!

Seuraavaksi hiekkapuhallukseen lähtee AMG AeroI vanteet, jonka jälkeen maalaukseen. Niitä ehkä kokeillaan alla, mutta sitten myyntiin/varastoon odottamaan.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ennenvanhaan oli sellainen vannetuotemerkki kuin King Germany. Muuta en osaa sanoa, laatu oli erinomaista mitä muutamat sarjat on itel ollu.
piippu kirjoitti:Ja taas kaivattais apuja....mistä alkais kyselemään tuohon E500:seen AMG Monoblock II:sia 19" kokoisena? (Replicatkin käy, kunhan on just eikä melkein saman näköiset/muotoiset) :roll:

...vaikka original Evotkin on ihan ok, niin silti noissa monoissa vaan on jotain :kuume:
RH AA Topline on vanne jota etsit. Taitaa tuossa kuvassa olla juuri ne.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Sergey kirjoitti:
piippu kirjoitti:Ja taas kaivattais apuja....mistä alkais kyselemään tuohon E500:seen AMG Monoblock II:sia 19" kokoisena? (Replicatkin käy, kunhan on just eikä melkein saman näköiset/muotoiset) :roll:
RH AA Topline on vanne jota etsit. Taitaa tuossa kuvassa olla juuri ne.
Wau....Kiitos :idea:

No alkoihan niitä löytymään, kun omat googlettelut ei oikein tuonut osumia replica puolelta :oops:

mutta kun oikein pilkkua fiilataan, niin tuossa RH:ssa on vähemmän vannetta kuin kuvan E500:ssa (siis reijät isommat/puolat ohkaisemmat) ja puolien malli kanttisempi :roll:

ainakin minun silmin....
Kuva
Kuva


edit. hitto kun lyö tyhjää pääkopassa...ja oikein erityisesti tuon E500E:n vanteiden et:n kanssa :D Mistäs nyt keksitään oikea et noille 19" toplineille, jos ja kun kerran tuossa linkittämässäni mustassa on edessä 8,5" ja takana 9,5" mutta et:stä ei vahingossakaan mainita mitään :evil: ....toive olisi että tulisi mukavasti kaarelle :P
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuota RH AA Toplineä on tehty jo yli kaksikymmentä vuotta ja siinä on aikojen saatossa muotoilu vähän muuttunut. kaikenlisäksi n 10v sitten ne lopetti erityisen leveiden mallien myynnin. EN musita tarkalleen leveyksiä mutta 90 luvulla sai 2 tuumaa leveämpiä kuin mitä ne nykyään kauppaa. Nämä nykyistä 1-2 tuumaa leveämmät on erittäin haluttuja.

Nuo 500E kuvathan on tosi vanhoja, olen itse ne nähnyt ainakin 10v sitten...

Sitähän saisi myös koottavana jolloin saisit vaikka 14 tuumaa leveän :)
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuossa kun muutama vuosi sitten kiillotin nää vanteet. Sen jälkee ajettu jonku 30tkm ja yksi kokonainen talvi, joten oli vanteet jo vähä heikommas hapessa.
Kuva

Mut sitte autoglymin fosforihappopesulla siitä sai taas kerran ihan sieddettävän :) ELi vielä ainaki yhen kesän menettelee (eli 2)
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

vannetopikkiin tää kysymys kai kuuluu..

mikä on ET jos "Back Spacing" on esim. 4"?


paljonko 1" leveämpi vanne muuttaa "back spacingkiä?" tai ET:tä?

hmmm.. tää jälkimmäinen taitaa riippua vanteesta että kumpaan suuntaan se levitys on, vai meneekö se 50/50? ja jos kyseisessä vanteessa menee 50/50 niin se taitaa olla 4.5" back spacing siis kai vai häh?
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei voi tietää ilman vanteen kokonaisleveyttä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

öömm.. tässä kyseisessä tapauksessa (harrastepeli) 16" vanne jonka leveys on 8", 4" backspace.

(oli myynnissä pari jokka voisi ehkä sopia paikalleen.. 7" leveä kuulemma varmempi.. muttakun myynnissä olis 8")
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eli minkälaiset ne 7" olisi? backspace 4"? silloin ne olisi siis 7x16et25. ja jos ne 8" on backspace 4" niin silloin ne olisi 8x16et0 (nolla).

Linkki havainnollistamaan millainen ero on kyseessä.

Poke erotus olisi siis n 40mm eli nuo 8 tuumaiset tulisi sen 4 senttiä ulommas.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

okej. kiitti selvennyksestä. eli tästä opin ja päättelin notta että ei nuo 8" sovi alle millee jos noin iso cm määrä tulee ulospäin. ei taitaisi riittää edes kaaren mankelointikaan.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Tiiä onko joku jo laittanu vaa laitetaan kuva kuin 8reikäset et25 sopii tenavaan.
Renkaat 195/50/15 ja 195/55
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

Tuossa aloitin projektia kunnostaa amg vanteet
Mutta millä värillä nuo maalaisi?
Sutastaanko rallikartan sävyillä vai pitäisikö harkita metallihohto maalia? :oops:
Reunaa ei taida olla mieltä kiillottaa sitä kun nuissa ei paljolti edes ole!
Kuvatus alla millaiset kyseessä, myöhemmin kuvaa kun maalattu :wink:
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”