Mesen Mutterikerho (=BMW-lahko)
Jos saan aikaseks valmistettuu ulosvetimen, niin sit vaihdan. Mut säädättämässä ainakin täytyy käydä.
oon pohtinu täs et pakko olla pyöränkulmista, etenkin auraus varmasti pielessä enemmän, vetely ku tapahtuu vain kun on riittävän iso kitkaero, et toinen antaa periksi ja toinen työntää auton linkkuun. vesi tai jää ja asfaltti ku on eri pyörien alla, niin sit vetelee. Edes liukkaalla ei vetele tuolleen, mutta on toki vähä huono ajaa todella jäisellä...
oon pohtinu täs et pakko olla pyöränkulmista, etenkin auraus varmasti pielessä enemmän, vetely ku tapahtuu vain kun on riittävän iso kitkaero, et toinen antaa periksi ja toinen työntää auton linkkuun. vesi tai jää ja asfaltti ku on eri pyörien alla, niin sit vetelee. Edes liukkaalla ei vetele tuolleen, mutta on toki vähä huono ajaa todella jäisellä...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Noihin e39:n narinaniveliin on oma, penarin valmistama työkalukin. Halvimmillaan olen nähnyt niitä myytävän noin satasella plus tietenkin rahteja.
Olisko ideaa tilata tuollanen vehe mesen penariporukalla? Jäisi pienen jengin käyttöön ja postikuluja vastaan voitaisiin lähetellä toisillemme.
Olisko ideaa tilata tuollanen vehe mesen penariporukalla? Jäisi pienen jengin käyttöön ja postikuluja vastaan voitaisiin lähetellä toisillemme.
Kein siknatuur
Vensku, suotta niitä kulmia säätää väljällä alustalla.
Mulla on työpaikalla käytettävissä työkalu narinanivelelle, joten ei valitettavasti ole tarvetta tuohon nyt.
Tosin sekin on DIY-mallia, btcf:ltä kaivelin valmiit kuvat jotka annettiin tutulle sorvarille. Pari päivn päästä ilmestyi palikat työpöydälle.
Mulla on työpaikalla käytettävissä työkalu narinanivelelle, joten ei valitettavasti ole tarvetta tuohon nyt.
Tosin sekin on DIY-mallia, btcf:ltä kaivelin valmiit kuvat jotka annettiin tutulle sorvarille. Pari päivn päästä ilmestyi palikat työpöydälle.
® Mesen Porkkana-klubi
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Kertokaahan kolmeysin (ja miksei muutkin), miten tuo takalasin mikrokytkin lähtee irti? Siis tuo, jossa on nappula tuolle takalasin aukasulle.
Irrottelin jo pyyhkijän akselin ja sain sieltä "tunnelista" sen tiivisteholkin lyötyä pois, mutta mitä nyt? Miten tästä eteenpäin? En ihan hirveästi hyötynyt noista räjäytyskuvistakaan.
Irrottelin jo pyyhkijän akselin ja sain sieltä "tunnelista" sen tiivisteholkin lyötyä pois, mutta mitä nyt? Miten tästä eteenpäin? En ihan hirveästi hyötynyt noista räjäytyskuvistakaan.
Kein siknatuur
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Muista kaivella sitä takaruudun vinkkaria notkistellessa se ruosteinen lukkoprikka sieltä välistä ennen kuin alat paukuttamaan sitä akselia pihalle. Laitoikko ihan tavallista piuhaa vai menikö oikein silikoonit väliin?
Kävin näyttämässä omaa kolmeysiä leimalle. Sanoin, että kuukauden tarttis ajoaikaa, oikea iskari on märkä ja narinanivelet väljät.
Iskarit olisi menneet läpi eikä narinoista tullut merkintää kun inssi ei saanut rautaa sellaseen asentoon, että väljän olisi tuntenut. Mitähän vasten se pitäisi vääntää? Vetaria?
Etualapalloista sen sijaan tuli merkintä, sellaset pitäs vaihtaa. Sopivaa ulosvetäjää nyt olen katsellut, olisko suosituksia?
Kävin näyttämässä omaa kolmeysiä leimalle. Sanoin, että kuukauden tarttis ajoaikaa, oikea iskari on märkä ja narinanivelet väljät.
Iskarit olisi menneet läpi eikä narinoista tullut merkintää kun inssi ei saanut rautaa sellaseen asentoon, että väljän olisi tuntenut. Mitähän vasten se pitäisi vääntää? Vetaria?
Etualapalloista sen sijaan tuli merkintä, sellaset pitäs vaihtaa. Sopivaa ulosvetäjää nyt olen katsellut, olisko suosituksia?
Kein siknatuur
Muunlaisilla ei tee mitään, pitää olla tuommonen, bemarissa on niin pitkä se pultti.Sampo N. kirjoitti:Etualapalloista sen sijaan tuli merkintä, sellaset pitäs vaihtaa. Sopivaa ulosvetäjää nyt olen katsellut, olisko suosituksia?
Ja muista ettei sitten mitään halpisalatukivarsia, se on muutama tkm hyvällä tuurilla ja taas kolkkaa. Lemförderiä vaan ja kunnon nivelen pyörittelyt ennen asennusta.
Ja kattoo onko kumin alla rasvaa.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Sinnehän ne iskarit tuli jumpattua eteen, päivä siinä vierähti. Ensimmäinen puoli meni harjotellessa, toiselta puolelta otettiin heti irti reaktiotangon, raidetangon ja tukivarren päät. Vakaajakin piti tietysti ottaa ja sitten kammettiin iskari sekä jousi pois. Pallonivelet irtosi muuten vähän moskaa antamalla, ulosvetäjää ei nyt käytetty.
Maassa sitten pyöräytettiin puristimilla jousi läjään ja iskarin yläpäästä ruuvi irti. Toiselta puolelta lähtikin ihan nätisti, toiselta ei. Ensin koitettiin lukkopihdeillä pitää tolppaa paikallaan ja kääntää mutteria, ei lähtenyt. Sitten poltettiin nylokki pois mutterista, ei lähtenyt. Rälläkällä kun paukutti mutterin neljään osaan, niin johan alkoi lyyli kirjoittamaan.
Takaiskarien vaihtoa olen miettinyt kans, josko laittais samaan konkurssiin. Pitäisi ilmeisesti olla vähän helpompi homma? Verhoilut pois ja iskari irti ylä ja alapäästä?
Maassa sitten pyöräytettiin puristimilla jousi läjään ja iskarin yläpäästä ruuvi irti. Toiselta puolelta lähtikin ihan nätisti, toiselta ei. Ensin koitettiin lukkopihdeillä pitää tolppaa paikallaan ja kääntää mutteria, ei lähtenyt. Sitten poltettiin nylokki pois mutterista, ei lähtenyt. Rälläkällä kun paukutti mutterin neljään osaan, niin johan alkoi lyyli kirjoittamaan.
Takaiskarien vaihtoa olen miettinyt kans, josko laittais samaan konkurssiin. Pitäisi ilmeisesti olla vähän helpompi homma? Verhoilut pois ja iskari irti ylä ja alapäästä?
Kein siknatuur
takapää on juu helppo, takapenkin ja kontin välilattian välinen n 15 pitkä lattia pois, lähtee kun irroittaa kuormansidontalenkit, sitte vaan iskarit irti. kannattaa varmaan kattoa että tarviiko iskarin yläpäitä vaihtaa?
mutta takaiskarithan näissä ei ilmeisesti juuri kulu, kun ovat apurungossa kiinni, niin koko korin heilahtelu ei suoraan kohdistu niihin, vaan apurungon puslat vaimentaa osansa.
ite tuli tuo narinoitten ulosvetäjä tehtyä parista putkesta ja paksusta latasta. ja pulttina king:n jousipuristin
mutta takaiskarithan näissä ei ilmeisesti juuri kulu, kun ovat apurungossa kiinni, niin koko korin heilahtelu ei suoraan kohdistu niihin, vaan apurungon puslat vaimentaa osansa.
ite tuli tuo narinoitten ulosvetäjä tehtyä parista putkesta ja paksusta latasta. ja pulttina king:n jousipuristin
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
No sitte vaihtoon
Juu sellaset hirviöt, kaivan joskus kuvan kun koneella tuun nettiin.
mun pitäis ne puslatkin vaihtaa, vois meno tukevoitua.
mut pitäis ruosteet tehä ensin, muuten mitään järkeä laittaa autoa muuten kuntoon kun helmasta menee läpi
Juu sellaset hirviöt, kaivan joskus kuvan kun koneella tuun nettiin.
mun pitäis ne puslatkin vaihtaa, vois meno tukevoitua.
mut pitäis ruosteet tehä ensin, muuten mitään järkeä laittaa autoa muuten kuntoon kun helmasta menee läpi
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Iskaritesti ei näissä aina jostain syystä näytä ihan oikein. Ainakin mikäli katsastussetää on uskominen. Omassani nimittäin näytti nollaa iskareiden tehoiksi, eikä ne sököt kyllä ole.Sampo N. kirjoitti:
Iskaritestissä takapää vaan näytti aika huonoja lukuja ja tunteehan tuon ahterillakin, että vaimennustehot on jossain muaalla.
® Mesen Porkkana-klubi
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Juu en ole kans noita iskaritestejä kunnoittanut kovin paljon. Niissähän vaikuttaa jo rengaspaineetkin.
Oli muuten ilmeisesti onnistunut tuo etupään remppa, kun ratti jäi vähän vinoon, vaikkei raidetanko periaatteessa muuttanutkaan asentoaan. Pitääpä pientä kulmansäätöä tehdä rullamitan kanssa jossain välissä.
Oli muuten ilmeisesti onnistunut tuo etupään remppa, kun ratti jäi vähän vinoon, vaikkei raidetanko periaatteessa muuttanutkaan asentoaan. Pitääpä pientä kulmansäätöä tehdä rullamitan kanssa jossain välissä.
Kein siknatuur
Onkos sulla miten uudet nivelet etupäässä?
Suosittelen kyllä, jos ei nivelet nyt loppumassa ole, että olis kohtalaisen uusia, niin viemään ihan säätöön. Mulla säätivät Kouvolan Euromasterilla, 60 oli hinta, kaikki 4 pyörää, ja tuli hyvä! Tosin auto tainnu sen jälkeen ite muutella kulmia, koska nyt taas vähän nuljuaa, mutta oli oikein hyvä heti säädön jälkeen. (tai sitte jotain vikaa esim noissa puslissa tai jossain)
Paskamaista ku tohon saa kokoajan laittaa rahaa eikä olis yhtään ylimääräistä käyttää 100-300e kuussa.
Ja näissähän se iskari voi kait mennä vähän väärään asentoon tuosta alapäästä, tai kaikki muukin tuntuu vaikuttavan, kuun asento muun muassa pyöränkulmiin, että aina kun jotain käyttää irti, tukivarsia tms, niin aina säätöön... Itekin säädin etupään kohdalleen rullamitalla, ja sen jälkeen rattia suoraksi, niin aurausta oli 34 minuuttia, kun pitäis olla nelisen minuuttia... Per rengas siis! Että ei sitä ihan tarpeeksi tarkaksi saa rullalla...
Mutta se touringin takapään apurungon pusla. http://www.car-parts24.com/products/BMW ... erder.html
Suosittelen kyllä, jos ei nivelet nyt loppumassa ole, että olis kohtalaisen uusia, niin viemään ihan säätöön. Mulla säätivät Kouvolan Euromasterilla, 60 oli hinta, kaikki 4 pyörää, ja tuli hyvä! Tosin auto tainnu sen jälkeen ite muutella kulmia, koska nyt taas vähän nuljuaa, mutta oli oikein hyvä heti säädön jälkeen. (tai sitte jotain vikaa esim noissa puslissa tai jossain)
Paskamaista ku tohon saa kokoajan laittaa rahaa eikä olis yhtään ylimääräistä käyttää 100-300e kuussa.
Ja näissähän se iskari voi kait mennä vähän väärään asentoon tuosta alapäästä, tai kaikki muukin tuntuu vaikuttavan, kuun asento muun muassa pyöränkulmiin, että aina kun jotain käyttää irti, tukivarsia tms, niin aina säätöön... Itekin säädin etupään kohdalleen rullamitalla, ja sen jälkeen rattia suoraksi, niin aurausta oli 34 minuuttia, kun pitäis olla nelisen minuuttia... Per rengas siis! Että ei sitä ihan tarpeeksi tarkaksi saa rullalla...
Mutta se touringin takapään apurungon pusla. http://www.car-parts24.com/products/BMW ... erder.html
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Juu tuollaset koko lailla tuoreen näköset muffinssit siellä oli.
Rullamitalla noita edellisiä losseja on tullut säädeltyä sekä etu- että takapäästä. Pakkohan se on koittaa tähänkin, jos vaikka tulisi onnistumisen elämyksiä.
Niveliä oli myyjä laitattanut pajalla noin 30 tkm sitten, täytyypä vähän kuitteja tutkailla mitä oli mennyt. Ainakin nuo muffinssit.
Iskarit laitettiin niin kuin ne olivat olleetkin, ei siis jousen päätä siihen monttuun. Siinä se virhe kaiketi tulee?
Rullamitalla noita edellisiä losseja on tullut säädeltyä sekä etu- että takapäästä. Pakkohan se on koittaa tähänkin, jos vaikka tulisi onnistumisen elämyksiä.
Niveliä oli myyjä laitattanut pajalla noin 30 tkm sitten, täytyypä vähän kuitteja tutkailla mitä oli mennyt. Ainakin nuo muffinssit.
Iskarit laitettiin niin kuin ne olivat olleetkin, ei siis jousen päätä siihen monttuun. Siinä se virhe kaiketi tulee?
Kein siknatuur
Iskareiden alapäässä (ainakin E60:ssä) on merkintä R/L ja tietysti noita vastaava kohdistusmerkki. Muutama mm noissa on eroa, mutta en tiedä minne vaikuttaa.Sampo N. kirjoitti:Juu tuollaset koko lailla tuoreen näköset muffinssit siellä oli.
Rullamitalla noita edellisiä losseja on tullut säädeltyä sekä etu- että takapäästä. Pakkohan se on koittaa tähänkin, jos vaikka tulisi onnistumisen elämyksiä.
Niveliä oli myyjä laitattanut pajalla noin 30 tkm sitten, täytyypä vähän kuitteja tutkailla mitä oli mennyt. Ainakin nuo muffinssit.
Iskarit laitettiin niin kuin ne olivat olleetkin, ei siis jousen päätä siihen monttuun. Siinä se virhe kaiketi tulee?
Rullamitta ei taida oikein soveltua edes aurauskulmien mittaukseen, sen verran herkkiä ovat. Ja kuten tuossa jo kirjoiteltiinkin, niin säätöhomma alkaa korkeuden passaamisella.
Tätä R/L hommaa nimenomaan hain. Kait se jousenkin kohta jotain vaikuttaa, mahdollisesti kampeais vinoon jotenkin tolppaa tai paukkuisi?Enins kirjoitti:Iskareiden alapäässä (ainakin E60:ssä) on merkintä R/L ja tietysti noita vastaava kohdistusmerkki. Muutama mm noissa on eroa, mutta en tiedä minne vaikuttaa.Sampo N. kirjoitti: Iskarit laitettiin niin kuin ne olivat olleetkin, ei siis jousen päätä siihen monttuun. Siinä se virhe kaiketi tulee?
Tuo R/L jotenkin kait vaikuttaa pyörän tai tolpan pystykallistumaan? Ei kyllä paljoa ainakaan... (vaikka miten se vois, kun tolppa on kuitenkin suora?)
Pitäis joskus kokeilla kun vaihtaa, pyörittelis aikansa mitä vaikuttaa. Tai sitte sillä on merkityksensä kun autoa käännetään, ettei ota jousi/tolppa ääriasennossa kiinni koriin? Se se vois ollakkin.
Mulla kolisee etupää, että ketuttaa! Säätäjä sano et repsikan vakaajan yhdystangossa on väljää. Mutta ku kolisee kuskin puolelta! Epäilen yläpään laakeria. Tangot ja laakerit vaihtais... Mutta ku ei oo sitä rahaa. Akka töihin perkele!
Ja laikatkin pitäis kait kohta vaihtaa. Joka nurkkaan tietenkin...
Se on taas 600e selällään kun pistää vähän carparts24:een tilausta...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
....
Viimeksi muokannut 300 D farkku, 27.6.2013 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Iski taas vaihteeksi jokakesäinen bemari kuume niin piti alkaa kyselemään mitä tommosesta e39 530d:stä kannattaa katsoa ennen kauppakirjojen tekoa? farkku automaatti luultavasti tarkotus hommata mutta voihan se olla että tulee sedani manuaalina jos löytyy mieluinen entiset bemarit on ollu parempi korisia kun vastaavan ikäiset mersut mutta miten lie nämä uudemmat?
Ennemmin on ollu e28 518, e34 525 ja 2kpl e34 525tds
Ennemmin on ollu e28 518, e34 525 ja 2kpl e34 525tds
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi