Närhenmuna murheet...

Vastaa Viestiin
LINTTA S124
Viestit: 4
Liittynyt: 01.11.2012 7:15

Närhenmuna murheet...

Viesti Kirjoittaja LINTTA S124 »

Moro
Foorumia on vuoden päivät jo seurailtu aktiivisesti ja tähän asti olen neuvot onnistunut foorumilta löytämään, kunnes närhenmunat alkoivat kiukuttelemaan.

Pirssihän on Saksan tuonti, E 300TDT vm. -94 (S124).

Onkelma ilmeni kun lähdin perjantaina töistä kohti biltemaa, tuota työmiehen taivasta ;). Kaikki pelasi hienosti, kabiinissa oli mukavan vilpoista kun ulkona oli kuitenkin kevään lämpöisimpiä päiviä n. +12 astetta. Bilteman pihasta kun laitoin lintan tulille ja ajoin hetken, niin johan alkoi kuumottaa... eli venttiileistä tulee kuumaa. Voi V"#%"#%, mitä hajos? no ajelin siittä siten kotia ja het tutkiin foorumia.

Ensimmäisenä eteen tuli 7 sulake, no tarkastin sen hapettunut pahoin... vaihdoin uuteen. Ei auttanut, mutta huomasin että repsikan paikalle tulee kylmää? WTF? no muut hommat painoi niskaan joten mese sai olla.

Lauantai iltana lueskelin foorumia uudestaan, ja perskeles viat viittaa kovasti närhenmuniin... sunnuntai aamuna munat käteen (ei omat), venttiilit näytti puhtailta? wtf, again? no ajattelin että kansi kiinni ja uusi diagnoosi... no ekaa ruuvia kun kiristin niin naps poikki... voi vit%¤&! no koko saakelin lämmönsäädin hässäkkä käteen ja pappa apuun. Saatiin kuin saatiinkin kikkare irti, pienen tutkiskelin ja aherruksen jälkeen saatiin porattua tuo katkennut ruuvi pois. Kaikissa reijissä oli jotain ihme liiman tapaista? ne pois putsilla ja mekaanisesti hinkkaamalla.

No itse asiaan, närhenmunat mitattiin yleismittarilla ja saatiin seuraavat lukamat: oletettu repsikan puoli 13 Ohm ja kuskin puoli 3 Ohm. Kuskin puoli ottaa siis I = U/R -> 4A. Tehtiin myös käytännön testi, eli akkulaturilla ehjä toimii hienosti, mutta "rikkinäinen" repäisee sen 8A sysäysvirran ja vaatii n. 6A pitovirtaa. Ei hyvä!

Mistäs näitä munia voisi tiedustella? ei siis tarvita kuin munat, tai toinen muna jossa vastusarvo n. 13 Ohm. Nuohan tekijä mies tinaa tuohon erikseenkin. Saako näitä KL:stä vai myydäänkö siellä vain koko lämmönsäädintä kerralla? Entä saako Tampereen lähistöltä mistään purkaamolta? AVK:n sivuja en ole vielä tutkinut...

Jos nyt jaksoitte kaiken lukea niin kommentoikaa!


-Hämis
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Asiasta en varsinaisesti mitään tiedä, mutta kerran kommentoida pitää, niin on siinä miestä lempinimellä paiskattu. :happy: :tuumaus:
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Uusiahan saa esim merteil, KL jne. mutta on aika ruman hintasia ...

Sulla lienee malli, jossa kiertovesipumppukin samassa bracketissa ?

Olethan varmistunu, että lämmönsäädin toimii molemmin puolin oikein ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Teretuloa foorumille.

Purkaamoille etsiin, KL myy vaan koko paketteja.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Waunumäki
Viestit: 44
Liittynyt: 07.10.2005 14:50

Viesti Kirjoittaja Waunumäki »

Viialasta Venetmäeltä kannattaa kysyä, mersupurkaamo.
mustang 66
Viestit: 311
Liittynyt: 05.11.2011 12:09
Paikkakunta: kerava(nivalasta)

Viesti Kirjoittaja mustang 66 »

tuommonen

http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... /1233/6/18

tuola olis vähä halavempi

http://www.skruvat.fi/Jaahdytysnesteen- ... 62614.aspx

kyllä pitäs kl löytyä mutta en osannu katella netistä

ite ostin 124 seen nuo kuukunanmunat joskus 9 vuotta sitte ja makso tasan 100€ uusi
norinkylän veholta tilasin
että on vissiin hinnat jonkinverran pompsahtanut ylöspäin
koitin vanhoja aukasta ja putsailla/herkistellä mutta eipä siitä ollu mitään apua
mercedes benz 203 200 cdi farmari -05
ford mustang ht 351 cleaveland -66
ford taunus coupe -76 (ikuisuusprojekti)
suzuki intruder 1400 -92

ex:124 300 tdt
ex:124 200 d
ex:201 200 d
LINTTA S124
Viestit: 4
Liittynyt: 01.11.2012 7:15

Viesti Kirjoittaja LINTTA S124 »

Moro,
pekkovee kirjoitti: Olethan varmistunu, että lämmönsäädin toimii molemmin puolin oikein ?
Rullaa on pyöritelty molemmin puolin ja kuskin puolella ei mitään vikutusta onko lämpimällä tai kylmiällä -> puhaltaa aina kuumaa. Repsikan puolella tuntuisi toimivan, eli 26 asteen kohdalla puhaltaa lämmintä ja kun ruuvaa 18 asteeseen niin tulee aikasen vilpoista ilmaa, ok?
waunumäki kirjoitti:Viialasta Venetmäeltä kannattaa kysyä, mersupurkaamo.
Venetmäelle olen tainnutkin soitella kun oli farkun legendaariset takapään iskarin alapäät holot... uudet sitä kuitenkin joutui ostaan... KL kassa kiitti :D
Sinne taidan tänään soitella!
mustang 66 kirjoitti:tuommonen

http://www.merteil.fi/verkkoka...../1233/6/18

tuola olis vähä halavempi

http://www.skruvat.fi/Jaahdyty.....62614.aspx

kyllä pitäs kl löytyä mutta en osannu katella netistä

ite ostin 124 seen nuo kuukunanmunat joskus 9 vuotta sitte ja makso tasan 100€ uusi
norinkylän veholta tilasin
että on vissiin hinnat jonkinverran pompsahtanut ylöspäin
koitin vanhoja aukasta ja putsailla/herkistellä mutta eipä siitä ollu mitään apua
Nämä linkeissä esiintyvät on molemmat vääriä :( Lintassa on tosiaan sellainen tuo lämmönsäädin mistä pekkowee mainitsi, että kiertovesipumppu on samassa muovikikkareessa kiinni. Koitetaan selvitä tästä purkuosalla... tänään tarvii soitella muutama puhelu.

Kiitos ja kumarrus meseläisille!


-Hämis
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

vielä yks JANKJANK ja yks VINKVINK:

JANKJANK: mittaa ne säätimen antamat arvot, niitäkin on vaihettu, eli munien pistokkeen liittimestä kattelet että arvot muuttuu kun väännät rullia, taiskohan olla niin että säätää "maadoitusta", kolme karvaa jossa yhdessä jännite ja kahdessa vaihtuu pyynnön mukaan

VINKVINK: W202 alkupään veheksissä muistaakseni samanlaiset munaskut
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
LINTTA S124
Viestit: 4
Liittynyt: 01.11.2012 7:15

Viesti Kirjoittaja LINTTA S124 »

pekkovee kirjoitti:vielä yks JANKJANK ja yks VINKVINK:

JANKJANK: mittaa ne säätimen antamat arvot, niitäkin on vaihettu, eli munien pistokkeen liittimestä kattelet että arvot muuttuu kun väännät rullia, taiskohan olla niin että säätää "maadoitusta", kolme karvaa jossa yhdessä jännite ja kahdessa vaihtuu pyynnön mukaan

VINKVINK: W202 alkupään veheksissä muistaakseni samanlaiset munaskut
Hyviä VINKkejä!

Soitin tuossa hetki sitten venetmäelle, ei oota käytetyille, uusi 560 ekua... meinasin tuolilta pudota kun kuulin hinnan... Tuohon rahaan haen pitkän pätkän kuparilankaa ja käämin itse sen kelalle!!!

Onko kellään meseläisellä varaosa autoa missä olisi ko. munat? tai löytyykö munia joista toinen kaputt? voisi koittaa vaihdellakin niitä tuohon.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Laitetaan akkuporan istukkaan makneeti kylkeen liimalla ja leukoihin se kela kiinni, mankeetin viereen teline lasiputkireleelle. Releksestä johot tinaten euron taskulaskimen yhtäsuuruusnamiskan tilalle. Laskin päälle, painetaan 1 ja +, pistetään pora hilijoo pyörimään ja vedetään vanha lanka varovasti pois. Pysäytetään pora heti kun lanka loppuu. Laskimelle pitäs jäähä näyttöön käämin kierrosluku+1. Sitten etitään mikroskooppimella tarkastellen samanvahvuista käämilankaa vaikka ovikellon kilikuttimesta (koputtakoot s**tana, ei kummiskaa osteta mitää). Käännetään poran suuntaa, resetoidaan laskuri ja kelataan uutta lankaa kunnes mikkihiirilaskimen näytöllä on sama kierroslukumäärä.

Lopuksi todetaan kun auto on kasassa että venttiili ei toimi vieläkään ja marssitaan sotilasapteekkiin ostamaan %-juotavaa. :idea: :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jomppe87
Viestit: 201
Liittynyt: 12.3.2008 19:59
Paikkakunta: lapua

Viesti Kirjoittaja jomppe87 »

LINTTA S124 kirjoitti:
pekkovee kirjoitti:vielä yks JANKJANK ja yks VINKVINK:

JANKJANK: mittaa ne säätimen antamat arvot, niitäkin on vaihettu, eli munien pistokkeen liittimestä kattelet että arvot muuttuu kun väännät rullia, taiskohan olla niin että säätää "maadoitusta", kolme karvaa jossa yhdessä jännite ja kahdessa vaihtuu pyynnön mukaan

VINKVINK: W202 alkupään veheksissä muistaakseni samanlaiset munaskut
Hyviä VINKkejä!

Soitin tuossa hetki sitten venetmäelle, ei oota käytetyille, uusi 560 ekua... meinasin tuolilta pudota kun kuulin hinnan... Tuohon rahaan haen pitkän pätkän kuparilankaa ja käämin itse sen kelalle!!!

Onko kellään meseläisellä varaosa autoa missä olisi ko. munat? tai löytyykö munia joista toinen kaputt? voisi koittaa vaihdellakin niitä tuohon.
onko tuollaset mulukut kyseessä? tuollanen löytyys tuosta purkuautosta kunnosta en osaa sanoa mitään!

Kuva

Kuva
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kysäses hei numerosta nollaneljänolla 1953864 (Kare Kivinen)

Sillä purussa sekä E124 pikkukoneella, ja W210

Sano Levannon Welholta terveisiä ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
seilori
Viestit: 45
Liittynyt: 27.10.2012 17:30
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja seilori »

Kappas, samanlaisia murheita muillakin. Ja taitaa samanlaisesta autostakin olla kysymys. Onnittelut vaan auton omistajuudesta. Ei kaikil tälläsii ookkaan:) Itse olen taistellu samasta asiasta ja oikean laisia munia ei oo löytynyt, mutta, kun kuvaa katselen, omastani löytyy pellin alla samanlaiset. Olen jättänyt kauppapuolelle ostoilmoituksen munista, niin tälläiset tartten, mitkä kuvassa. Tarjotkaa minullekin, ostan mielelläni ehjät ja joiden hinta ei ilmoiteta satasissa. Kiitos.
LINTTA S124
Viestit: 4
Liittynyt: 01.11.2012 7:15

Viesti Kirjoittaja LINTTA S124 »

Moron,
jomppe87 kirjoitti:
onko tuollaset mulukut kyseessä? tuollanen löytyys tuosta purkuautosta kunnosta en osaa sanoa mitään!

Kuva

Kuva
Tuollaisethan ne on... Noiden kunnon pystyy ainakin jossain määrin päättelemmään kelan vastusarvon mittaamalla. Ota tuo kolmijohtoinen liitin irti ja yleismittarilla mittaat vastukset keloista (liittimen vastakontaktista, pinnit/tapit). Keskimmäinen on maa/common ja reunoilla sit kelojen päät. Vastusarvo on varmaan jotain 13-15 Ohmin luokkaa? tai ainakin sillä hehtaarilla kun omasta mitattiin toimiva niin siinä oli 13,4Ohmia vastusta ja tuntui akkulaturilla testaten toimivan ihan ok!

Minä onnistui jo hommaamaan Kangasalta, Malliautosta tuon osan. Lupauduin maksaamaan lievää ylihintaa, mutta tuleepahan pirssi kerralla kuntoon (perjantaina haen osan...). Kannattaa tuo kuitenkin mittailla kun kyllä sille tarvitsija löytyy ihan varmasti, diilaa vaikka seilorille!

Ja yleisesti kerrottakoon, että jos ja kun nuo närhenmunat joskus hajoaa, niin kannattaa ottaa ja purkaa se lohko, missä munat on kiinni. Tämä siksi että lohkon O-renkaitten vuoto on luultavasti suurin syypää munien tuhoutumiseen?! ainakin omassa pirsissä kyseiset o-renkaat oli todella huonot! Eli älkee vain vaihtako ehjiä munia, vaan fiksatkaa myös sitä lohkoa. Säästyy monelta murheelta ja munatkin kestää toivottavasti pidempään.

Katsotaan nyt jos saan ehjät munaskuukkelit niin voin nappailla vähän kuvia miten noita mittaillaan, jos nyt jollain joskus tulee murheita näitten kanssa niin helppo tehä ensi diagnoosi kun munat on vielä paikallaan.

Ja jälleen kerran, kiitos meseläisille! täältä saa aina apuja...

-Hämis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”