Hehkutulppa sökö - kauan uskaltaa ajella?

Vastaa Viestiin
akiolm
Viestit: 28
Liittynyt: 28.11.2012 19:23

Hehkutulppa sökö - kauan uskaltaa ajella?

Viesti Kirjoittaja akiolm »

Elikkäs eilen taisi mennä yksi hehkutulppa W124 200D -91:stä kun auto lähti nihkeästi käyntiin ja startin jälkeen hehkuvalo palaa jonkun aikaa ennen kuin sammuu.

Kun olen ihan noviisi autojen suhteen niin stressaan kauan uskallan ajella autolla kun hehku on mennyt? En taida uskaltaa itse vaihtaa hehkuja ja varasin huoltoon ajan mutta sitä pitää odotella muutama päivä. Sitä ennen pitäisi kuitenkin ajella parituhatta kilsaa. Onko jotain haittaa jos auton saa käyntiin ja sillä ajelee? Voiko auto sammua kesken ajon rikkinäisen hehkun kanssa? Joo, kyselen tyhmiä mutta yrittäkää kestää.
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Hehkutulppa sökö - kauan uskaltaa ajella?

Viesti Kirjoittaja 745 »

Kun olen ihan noviisi autojen suhteen niin stressaan kauan uskallan ajella autolla kun hehku on mennyt?
Kauan, tosi kauan
Onko jotain haittaa jos auton saa käyntiin ja sillä ajelee?
Ei ole haittaa.
Voiko auto sammua kesken ajon rikkinäisen hehkun kanssa?
Ei voi sammua
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Re: Hehkutulppa sökö - kauan uskaltaa ajella?

Viesti Kirjoittaja Köster »

akiolm kirjoitti:Elikkäs eilen taisi mennä yksi hehkutulppa W124 200D -91:stä kun auto lähti nihkeästi käyntiin ja startin jälkeen hehkuvalo palaa jonkun aikaa ennen kuin sammuu.

Kun olen ihan noviisi autojen suhteen niin stressaan kauan uskallan ajella autolla kun hehku on mennyt? En taida uskaltaa itse vaihtaa hehkuja ja varasin huoltoon ajan mutta sitä pitää odotella muutama päivä. Sitä ennen pitäisi kuitenkin ajella parituhatta kilsaa. Onko jotain haittaa jos auton saa käyntiin ja sillä ajelee? Voiko auto sammua kesken ajon rikkinäisen hehkun kanssa? Joo, kyselen tyhmiä mutta yrittäkää kestää.
Kyllä kai tuo sen kestänee? Ja kannattaa sitten vaihtaa ne 4kpl kerralla ja mielellään berut ,väittävät kestävämmäksi ja edullisemmaksikin kuin boschia jne....

Itse juuri tilailin 300D Turboon 6kpl"kalleimmat" berut 75e kotiin kannettuna netistä>> mister auto tais olla paikka. Aika säätöö tilaaminen, mutta ibanit jne kaikki kommervenkit ilmoittamalla toimitus oli noin 10vrk ja tavara perillä. Tulivat kai ranskan maalta.....jne..

Saa noita ihan tarvikeliikkeestäkin, nuukailin vaan muutaman euron kokeilumielessä. (en jaksa kokeilla toista kertaa jos taaloja ei enemmän säästy :) ). Meni toimituskuluineen varmaan aika tasan vaikka ostokeikalta varaosaliikkeeseen säästyinkin.

Jos kävisi oikein huonosti ja se hehkun pää katkeaa, niin etukammioon se taitaa jäädä, joten ei aivan suoraan männän päälle jolloin rikkoontumisvaara suurempi? Tai sitten ei, mututuntumalla tuo kammio juttu tuli mieleen jos reikä kammiosta eteenpäin sopivan pieni?

Se hehku on tarkoitettu lähinnä kylmäkäynnistykseen lämmittämään esikammiossa polttoainetta moottorin ollessa kylmä käynnistyshetkellä ja vähän aikaa jälkihehkuttamaan samassa tilanteessa kunnes kone käy tasaisesti lämmettyään hiukan ilman hehkutulppien lämmitysapuakin.

Hehkutulppa ei siis ole samalla tavalla koko ajan sytyttämässä dieseliä kuin bensa autoissa sytytystulppa joka sytyttää bensakaasu seoksen joka puristustahdilla palamaan koko ajan. Siis auto kulkee käynnistyttyään ilman hehkujen apuakin. Käynnistyminen kylmänä epätodennäköistä jos yksikään hehku ei pelaa.>ehkä reippaalla hinauksella vois onnistuakkin.

Ei muuta kuin hanaa ja korjaamolle jahka ehtivät ottaa vastaan.
Viimeksi muokannut Köster, 06.5.2013 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihan huoletta voit ajella kunnes saat auton korjattavaksi.
akiolm
Viestit: 28
Liittynyt: 28.11.2012 19:23

Viesti Kirjoittaja akiolm »

Kiitoksia rauhoittelusta. Ensi viikolla vasta huoltoaika. Eilen piti rullata Brucen keikalle 600 km ja tänään sama juttu. Hyvinhän tuo tuntuu toimivan ja yöaikaan tehor riitti ohittamaan muutaman rekankin kun ei ollut muuta liikennettä :D
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

monet ajelee jopa vuosia yhdellä pimeällä hehkutulpalla 8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

cdi:ten kanssa kannattaa sitten hätäillä, nää esikammiot ei oo niin tarkkoja.
Ite ajelin jonkun tovin yhdellä toimivalla hehkutulpalla, ja tolla erimerkkisellä... sitte yli 15 asteen pakkasilla alko olee vähä vaikeuksia.. :lol: Silloin sen huomaskin ettei oo ihan kaikki pelissä... :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Lähtihän tuossa 1.9tdi koko talven käyntiin vaikka pakkasta yli parikymmentä eikä yksikään hehku tajuissaan. Kaksi täysin pimeänä ja kahdessa jotain hönkää. Aika omituista? Ei lohkolämmitintä matkan toisessa päässä. Kerran se kyllä laitettiin apuvirralla käyntiin kun oli lähemmäs kolmekymmentä eikä lohkolämmitin päällä. Nyt tuli katsottua hehkut ja ihmettelin kovasti miten volkkari yleensä kulki koko talven... ilmeisesti puristuspaineet on tallella.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eikös tuo tdi tarkoita volkkarilla suorasuihkutusta?
Suorasuihku nimittäin lähteekin soimaan ilman hehkuja, vaan esikammio ei :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Suorasuihku nimittäin lähteekin soimaan ilman hehkuja, vaan esikammio ei
Aijaa...no sitte meilläki on 300d cditidigliougloubglöb ilman turpoa :wink:

tai jotaki muuta vikaa..ku pakkasillaki senkun avainta käänsi ni jäi pienen pyörityksen jälkeen käyntiin :D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Waunumäki
Viestit: 44
Liittynyt: 07.10.2005 14:50

Viesti Kirjoittaja Waunumäki »

Olen ajanut 5000 km ykkösellä, joko voin vaihtaa kakkoselle?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

teppo21 kirjoitti:Eikös tuo tdi tarkoita volkkarilla suorasuihkutusta?
Jakajapumppu, pumppusuutin, commonrail, kaikki tdi:tä. Ei esikammiota.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Waunumäki kirjoitti:Olen ajanut 5000 km ykkösellä, joko voin vaihtaa kakkoselle?
Mikäli uskallus vaan riittää ajamaan kakkosella, niin ilmanmuuta! Matkakin saattaa taittua joutusammin! :!: 8)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

pupetti kirjoitti: tai jotaki muuta vikaa..ku pakkasillaki senkun avainta käänsi ni jäi pienen pyörityksen jälkeen käyntiin :D
Kokeileppa ottaa hehkurele irti, ei lähde käyntiin edes kesällä 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”