Ilmajousituksen tutkintaa ja testailua (kuvia)

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Pauli_Antero
Viestit: 39
Liittynyt: 03.5.2013 21:59
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Pauli_Antero »

onko kellään kokemuksia noista arnotin jousista. Pitää varmaan vaihtaa kummatkin kerralla kun tulevat vain pareittain.

http://www.jmtech.fi/kauppa/index.php?m ... s_id=16629
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7183
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Count kirjoitti:Minkäs sorttinen savotta tuo on vaihtaa, onnistuuko kotioloissa pukkien päällä vai tartteeko ulkoistaa homma Hotarille? Näytti vaan tuossa yhdessä pdf:ssä olevan hommana kartaanin ja pakoputken irroitusta ja takakelkan kanssa mäikkäystä, sellainen ei kovin napeksi...
Star olisi varmaan tarpeen mutta tyhjäksi tuo vanha menee kun hetken odottaa niin ainakaan tyhjentämiseen sitä ei tarvinne? :)
Ei ole paha nakki vaihtaa. Staari olisi hyvä olla. Tyhjennyksessä sitä vuotavalla pussilla tuskin tarvii mutta helpottaa kovasti.

Ilmapussin alapään kiinnityksessä olisi hyvä olla staari jotta saa kompuralla (käytetään kompuraa 10sek) pikku paineen sisään ennenkuin alapää kiritään kiinni. (ilmapussi pitää siis saada suoraan silloin auto on normaali korkeudessa paino renkailla)

Samoin koriin tuleva muovikiinnike menee uusiksi kun pussin repäsee irti korista.

Vanhasta pitää ottaa yläpäässä oleva "täyttöventtiili" ja siirtää se uuteen pussiin.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Mika.T kirjoitti:
Count kirjoitti:Minkäs sorttinen savotta tuo on vaihtaa, onnistuuko kotioloissa pukkien päällä vai tartteeko ulkoistaa homma Hotarille? Näytti vaan tuossa yhdessä pdf:ssä olevan hommana kartaanin ja pakoputken irroitusta ja takakelkan kanssa mäikkäystä, sellainen ei kovin napeksi...
Star olisi varmaan tarpeen mutta tyhjäksi tuo vanha menee kun hetken odottaa niin ainakaan tyhjentämiseen sitä ei tarvinne? :)
Ei ole paha nakki vaihtaa. Staari olisi hyvä olla. Tyhjennyksessä sitä vuotavalla pussilla tuskin tarvii mutta helpottaa kovasti.

Ilmapussin alapään kiinnityksessä olisi hyvä olla staari jotta saa kompuralla (käytetään kompuraa 10sek) pikku paineen sisään ennenkuin alapää kiritään kiinni. (ilmapussi pitää siis saada suoraan silloin auto on normaali korkeudessa paino renkailla)

Samoin koriin tuleva muovikiinnike menee uusiksi kun pussin repäsee irti korista.

Vanhasta pitää ottaa yläpäässä oleva "täyttöventtiili" ja siirtää se uuteen pussiin.
Airmaticissa on lisäsäiliöt kelkan päällä. sen vaihtoa tuo count varmaan selitti.

Tasonsäädöllisessä ei ole niitä säiliöitä.
Tähdellisen parantola
Count
Viestit: 295
Liittynyt: 24.10.2007 12:46
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Count »

Noh, homma on ulkoistettu Hotarille joten en vaivaa päätäni muulla kuin laskun maksamisella :)
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Count
Viestit: 295
Liittynyt: 24.10.2007 12:46
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Count »

Perskeles sentäs, kotiin ajellessa motarilla *tussah* ja takanurkka tontissa...
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
pinolahti
Viestit: 8
Liittynyt: 02.9.2012 12:36

Viesti Kirjoittaja pinolahti »

Kyselenpä neuvoja että mitä pitää tehdä....

W219 etupään suojahaitari on yläpäästä irti, en tiedä kauan on ollut ja miten paljon likaa on nyt sisällä, mitä olisi syytä tehdä....
pestä ja putsata, millä sen haitarin saa kiinni?
Pekka Kaleva
Juustokeittomestari
Viestit: 58
Liittynyt: 01.1.2011 15:30
Paikkakunta: Numminen

S211 (ilmajouset takana)

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Takapään korkeuden säädöstä semmonen kysymys, että kun *rilla nostaa takapäätä, niin jääkö se siihen asentoon. Vai pitääkö asettaa jokin kulma-aste. Muistelen että ajelin perän ylemäksi ja se olisi jäänyt siihen. Nyt kun tuli uudet rautajouset eteen niin täytyy mitata taas toi balanssi :roll:
Onkohan mulla jo sementia vai mikä se olikaan..
Riku1111
Viestit: 22
Liittynyt: 13.11.2014 11:04
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Pussien hinnat pompsahtaneet yläasentoon?

Viesti Kirjoittaja Riku1111 »

http://www.mk-fahrwerkstechnik.de/index.php?k=174868

Kattelin että jotkut maksaneet 320e/kpl ja linkissä tänään 619e/kpl (w211 taka)

On ilmeisesti tavara tosi vähissä tai pisnesnenä herkkänä nostettu.... :evil:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Pussien hinnat pompsahtaneet yläasentoon?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Riku1111 kirjoitti:http://www.mk-fahrwerkstechnik.de/index.php?k=174868

Kattelin että jotkut maksaneet 320e/kpl ja linkissä tänään 619e/kpl (w211 taka)

On ilmeisesti tavara tosi vähissä tai pisnesnenä herkkänä nostettu.... :evil:
Oliko kyseessä varmasti Airmaticit jouset vai tavalliset farkun jouset? Niitä näyttäisi saavan n. 330 eurimolla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Riku1111
Viestit: 22
Liittynyt: 13.11.2014 11:04
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Re: Pussien hinnat pompsahtaneet yläasentoon?

Viesti Kirjoittaja Riku1111 »

Roisto kirjoitti:
Riku1111 kirjoitti:http://www.mk-fahrwerkstechnik.de/index.php?k=174868

Kattelin että jotkut maksaneet 320e/kpl ja linkissä tänään 619e/kpl (w211 taka)

On ilmeisesti tavara tosi vähissä tai pisnesnenä herkkänä nostettu.... :evil:
Oliko kyseessä varmasti Airmaticit jouset vai tavalliset farkun jouset? Niitä näyttäisi saavan n. 330 eurimolla.

t.
Risto
Juu, tavallisen w211 taka/ilmoja katselin ja nyt hokasin että Airmaticista taisi olla ketjussa viimeksi juttua....sorry...

Mutta maksaako siis tavalliseen melkein tuplat( 619e/kpl) verrattuna Airmatickiin(330e/kpl)tuolla samassa paikassa...käsitinkö edes tämän oikein...

Halvemmalla ei taida saada (varmaan heti huomenna poksahtaa kun kysyin) mistään?

...on se ilmoja pidellyt... : )
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eikun just toisinpäin.
Riku1111
Viestit: 22
Liittynyt: 13.11.2014 11:04
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Viesti Kirjoittaja Riku1111 »

epk kirjoitti:eikun just toisinpäin.
Näissä sana Airmatic häiritsi, mutta hyvä jos edullisempi on oikea tavalliseen pelkkään ilmaperään : )
Google kääntäjällä tuli päivän mietelause noista jousien esittelystä:
"Tuotetiedot
BILSTEIN B4 ilma kevät / ilmajousi-moduuli
Kelluu pilviä.
Tuotteen edut yhdellä silmäyksellä:

Salamannopea sopeutuminen kadulle ja ajoneuvon kunto"

Hyvää päivänjatkoa!
Tomppa
Viestit: 69
Liittynyt: 04.11.2005 15:23

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Vaihdoin s211 takailmajousen kun noin -15 asteen pakkasilla alkoi perä painumaan toispuoleisesti.

En huomannut vanhassa palkeessa mitään suurempaa vikaa, paitsi tuon metalli rinkulan vieressä jotain hiertymää..
Tietääkö joku.. onko toi numerosarja metallipannassa mitenkään valmistusvuoteen kytkösissä?

Kuva
Kuva
Jaska_01
Viestit: 8
Liittynyt: 06.12.2014 17:52
Paikkakunta: Punkalaidun, Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Jaska_01 »

Täällä ois semmonen juttu että edellinen omistaja vaihtanut tai vaihdatuttanut kuskin puolelle (tavan w211 fakku) ton ilmapussihärpäkän mutta se nurkka on matalammalla kuin hanttarin puoli. ei siis laske mihkään ja ajon aikana nouse joten onko se vaan säädetty väärin. toisinaan tulee herja visit workshop ja staarilla katottu että se on 7mm vai oli 9mm liian matalalla. voiko sen säätää staarilla kohilleen??
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jaska_01 kirjoitti:Täällä ois semmonen juttu että edellinen omistaja vaihtanut tai vaihdatuttanut kuskin puolelle (tavan w211 fakku) ton ilmapussihärpäkän mutta se nurkka on matalammalla kuin hanttarin puoli. ei siis laske mihkään ja ajon aikana nouse joten onko se vaan säädetty väärin. toisinaan tulee herja visit workshop ja staarilla katottu että se on 7mm vai oli 9mm liian matalalla. voiko sen säätää staarilla kohilleen??
Luultavasti toisella puolen arnotti ja toisella puolen originaali bilstein, näkyy käyvän niin kun vain yksi tasotunnistin ja toinen toisenlaisella tilavuudella :?
Jaska_01
Viestit: 8
Liittynyt: 06.12.2014 17:52
Paikkakunta: Punkalaidun, Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Jaska_01 »

Aki P kirjoitti:
Jaska_01 kirjoitti:Täällä ois semmonen juttu että edellinen omistaja vaihtanut tai vaihdatuttanut kuskin puolelle (tavan w211 fakku) ton ilmapussihärpäkän mutta se nurkka on matalammalla kuin hanttarin puoli. ei siis laske mihkään ja ajon aikana nouse joten onko se vaan säädetty väärin. toisinaan tulee herja visit workshop ja staarilla katottu että se on 7mm vai oli 9mm liian matalalla. voiko sen säätää staarilla kohilleen??
Luultavasti toisella puolen arnotti ja toisella puolen originaali bilstein, näkyy käyvän niin kun vain yksi tasotunnistin ja toinen toisenlaisella tilavuudella :?
voi helvetti... ja mitään ei siis tehtävissä?
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jaska_01 kirjoitti:
Aki P kirjoitti:
Jaska_01 kirjoitti:Täällä ois semmonen juttu että edellinen omistaja vaihtanut tai vaihdatuttanut kuskin puolelle (tavan w211 fakku) ton ilmapussihärpäkän mutta se nurkka on matalammalla kuin hanttarin puoli. ei siis laske mihkään ja ajon aikana nouse joten onko se vaan säädetty väärin. toisinaan tulee herja visit workshop ja staarilla katottu että se on 7mm vai oli 9mm liian matalalla. voiko sen säätää staarilla kohilleen??
Luultavasti toisella puolen arnotti ja toisella puolen originaali bilstein, näkyy käyvän niin kun vain yksi tasotunnistin ja toinen toisenlaisella tilavuudella :?
voi helvetti... ja mitään ei siis tehtävissä?
Jaa..a. Joissain ei oirehdi ja joissakin kyllä. Varmin tapa korjata on laittaa molemmat samaa paria.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”