-00 320cdi tehottomuus/savutus
-00 320cdi tehottomuus/savutus
Auttakaapas nyt, ensimmäiset viat oli viikko pari takaperin havaittavissa; joskus tehottomuuta, startin jälkeen aina voimissaan. Pari päivää takaperin aina muutaman kiihdytyksen jälkeen tehot veks ja savua. Eilen töistä lähdettyä töks töks töks, nykikin jo eikä pystynyt ajamaan tasaisesti ensimmäiseen 300m matkaa, tämän jälkeen taas pystyi ajamaan normaalisti mutta vain 3000rpm asti. Savua puskee ja vikakoodit luettu; ilmamassamittari ja kuormapaineensäädin, ilmamassa vaihdettu tänään mutta sama peli, ei kulje kun kerta korkeintaan kaksi polkaisua startin jälkeen. Tarkoittaako tuo kuormapainesäädin vai mikälie olikaan sitä mustaa pyöreää siellä repsikanpuolella konehuoneessa alipainesäiliön alla olevaa sähköventtiiliä? Onko kyseinen osa kl varaosilla nimeltään ahtopaineensäädin turbolle ja hintaa 140€? Jos näin on niin kuinka pystyn testaamaan tuon säätimen?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: -00 320cdi tehottomuus/savutus
Kuorma painen säädin vois olla railipaineen säädinaxu87 kirjoitti:Auttakaapas nyt, ensimmäiset viat oli viikko pari takaperin havaittavissa; joskus tehottomuuta, startin jälkeen aina voimissaan. Pari päivää takaperin aina muutaman kiihdytyksen jälkeen tehot veks ja savua. Eilen töistä lähdettyä töks töks töks, nykikin jo eikä pystynyt ajamaan tasaisesti ensimmäiseen 300m matkaa, tämän jälkeen taas pystyi ajamaan normaalisti mutta vain 3000rpm asti. Savua puskee ja vikakoodit luettu; ilmamassamittari ja kuormapaineensäädin, ilmamassa vaihdettu tänään mutta sama peli, ei kulje kun kerta korkeintaan kaksi polkaisua startin jälkeen. Tarkoittaako tuo kuormapainesäädin vai mikälie olikaan sitä mustaa pyöreää siellä repsikanpuolella konehuoneessa alipainesäiliön alla olevaa sähköventtiiliä? Onko kyseinen osa kl varaosilla nimeltään ahtopaineensäädin turbolle ja hintaa 140€? Jos näin on niin kuinka pystyn testaamaan tuon säätimen?
kannatta käyttä jossain *:rin piuhan päässä
niin pääsee arvailemasta
savu vois viitat ahtovuotoon
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 09.11.2010 8:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Ajossa tehot laskee, eikä kierrä kuin 3000 ?
Onko tuo tehottomuus sellaista että ajossa häipyy tehot ja ei kierrä kuin 3000 saakka. Sitten kun sammutat ja starttaat niin taas jonkin aikaa on tehot käytössä, kunnes esim aiot lähteä ohittamaan ja huomaat että kaasua painaessa ei kiihdy kuin verenpaine ? Syy voi olla myös automaattilaatikon öljyn vähyys. Mittaa öljynmäärä ja lisää tarvittaessa. Ongelma saattaa korjaantua muutamalla eurolla.
MB varaosia myyvistä liikkeistä saat ostettua öljyn mittatikun ja siinä on merkittynä oikean öljymäärän alue laatikon pohjasta mitattuna. Moottori lämpimäksi (+80c) ja auto tasaiselle alustalle. Sitten annat käydä tyhjäkäyntiä, käytät kaikki vaihteet läpi ja siirrät asentoon P. Sitten mittaat öljymäärän auton käydessä ja lisäät tarvittaessa.
Jos ei ole siinä vika niin sitten testeriin ja on ainakin lootan öljymäärä tarkistettu.
MB varaosia myyvistä liikkeistä saat ostettua öljyn mittatikun ja siinä on merkittynä oikean öljymäärän alue laatikon pohjasta mitattuna. Moottori lämpimäksi (+80c) ja auto tasaiselle alustalle. Sitten annat käydä tyhjäkäyntiä, käytät kaikki vaihteet läpi ja siirrät asentoon P. Sitten mittaat öljymäärän auton käydessä ja lisäät tarvittaessa.
Jos ei ole siinä vika niin sitten testeriin ja on ainakin lootan öljymäärä tarkistettu.
Vaiva juurikin kuvailemasi, mutta nyt on käyty star:n päässä ja uuden ilmamassamittarin vaihdosta huolimatta se herjasi edelleen sitä, auto käynnissä näkyi ettei ilma kulkenut oikein ja viaksi paljastui ahtoputkivuoto mitä olen juuri menossa tutkimaan. Kuormapaineen säätimestä star ei herjannut mitään.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Ajossa tehot laskee, eikä kierrä kuin 3000 ?
Muuten hyvä mutta se tarkistus lämpö on laatikon öljyn lämpöRuikkalandia kirjoitti:Onko tuo tehottomuus sellaista että ajossa häipyy tehot ja ei kierrä kuin 3000 saakka. Sitten kun sammutat ja starttaat niin taas jonkin aikaa on tehot käytössä, kunnes esim aiot lähteä ohittamaan ja huomaat että kaasua painaessa ei kiihdy kuin verenpaine ? Syy voi olla myös automaattilaatikon öljyn vähyys. Mittaa öljynmäärä ja lisää tarvittaessa. Ongelma saattaa korjaantua muutamalla eurolla.
MB varaosia myyvistä liikkeistä saat ostettua öljyn mittatikun ja siinä on merkittynä oikean öljymäärän alue laatikon pohjasta mitattuna. Moottori lämpimäksi (+80c) ja auto tasaiselle alustalle. Sitten annat käydä tyhjäkäyntiä, käytät kaikki vaihteet läpi ja siirrät asentoon P. Sitten mittaat öljymäärän auton käydessä ja lisäät tarvittaessa.
Jos ei ole siinä vika niin sitten testeriin ja on ainakin lootan öljymäärä tarkistettu.
Ei moottorin lämpö ne kun monesti poikeavat toistaan
Eli kone käynnissä laatiko öljyn 80c pinnan oikea taso 65.4mm
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Se olisikin ihme... Semoista kun ei koko systeemistä löydyaxu87 kirjoitti:Vaiva juurikin kuvailemasi, mutta nyt on käyty star:n päässä ja uuden ilmamassamittarin vaihdosta huolimatta se herjasi edelleen sitä, auto käynnissä näkyi ettei ilma kulkenut oikein ja viaksi paljastui ahtoputkivuoto mitä olen juuri menossa tutkimaan. Kuormapaineen säätimestä star ei herjannut mitään.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
KL ainakin myy noita ahtoputken tiivisteitä irrallaan. Nettisivuilta niitä ei löydy mutta liikkeestä kysymällä kyllä. Oisko maksaneet n. 3E kpl.axu87 kirjoitti:Repsikanpuoleisesta ahtoputkesta on kaiketi ne tiivisterenkaat ihan loppu, kl varaosat eikä mötönet tarjoa tuohon mitään omiansa? Eli vissiin ihan vaan siihen tilalle sopivat on ainoa ja halvinkin konsti? Ei jaksaisi alkaa nähdä vaivaa tähän väliin vaihtamaan cooleria ja noita ahtoputkia.
Nyt kaivattaisiin hieman kokeneemmilta cdi specialisteilta vinkkejä. Käytin autoni kuukausi takaperin starin päässä. Ainoa mistä herjasi oli ilmamassamittari, siinä samalla paikallistettiin ahtovuoto joko on korjattu, ilmamasamittari vaihdettu, ja edelleen se kone heittää vikatilaan, välillä se on päällä heti startatessa, välillä saa ajaa pienen pätkän ennen vikatilaa(nätisti), välillä voin päästä
kuusikin rivakkaa täyskaasukiihdytystä ennen vikatilaan menoa. Välillä se vikatila on niin raju että hädintuskin kerkiää auto kiihtymään 0-40km minuutissa, välillä kestää 3s 0-40km. Välistään rajun vikatilan ollessa yhtäkkiä huomaa kuinka auto alkaa toimia "normaalin" vikatilan veroisesti että kiihtyy sinne 3000rpm "kiukkuseen". Missä mätää? Alipaineletkuja olen vaihtanut konehuoneeseen kaikki mitä näkee.
kuusikin rivakkaa täyskaasukiihdytystä ennen vikatilaan menoa. Välillä se vikatila on niin raju että hädintuskin kerkiää auto kiihtymään 0-40km minuutissa, välillä kestää 3s 0-40km. Välistään rajun vikatilan ollessa yhtäkkiä huomaa kuinka auto alkaa toimia "normaalin" vikatilan veroisesti että kiihtyy sinne 3000rpm "kiukkuseen". Missä mätää? Alipaineletkuja olen vaihtanut konehuoneeseen kaikki mitä näkee.
viittaiskos nuo oireet rail paineen heittelyyn ? mites suuttimien ohivuodot, onko mittailtu ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Joskus kun lähtee autolla liikkeelle se rynkyttää hetken ja lakkaa kun kierrokset on noussut n2500-3000rpm. Mietin voiko olla jotain vaikutusta kun uuden ilmamassamittarin vaihdon jälkeen huomattiin ja tukittiin se ahtovuoto? Mutta nyt tänään koitin ilmamassamittarin johto irti, silti kierrokset jäin siihen 3000rpm. Ei vissiin mitään suutin hommia mittailtu, starin päässä oli sammuksissa ja käydessä, kaikki muuten asentajan mukaan kunnossa..
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Niin olikos siis nyt uudestaan *:rin piuhan päässä ?axu87 kirjoitti:Joskus kun lähtee autolla liikkeelle se rynkyttää hetken ja lakkaa kun kierrokset on noussut n2500-3000rpm. Mietin voiko olla jotain vaikutusta kun uuden ilmamassamittarin vaihdon jälkeen huomattiin ja tukittiin se ahtovuoto? Mutta nyt tänään koitin ilmamassamittarin johto irti, silti kierrokset jäin siihen 3000rpm. Ei vissiin mitään suutin hommia mittailtu, starin päässä oli sammuksissa ja käydessä, kaikki muuten asentajan mukaan kunnossa..
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ääni tälle. Tai sitten koko venttiilihärdelli sieltä EGR käyttölaitteesta purkaantunut ja se on auki vaihtelevasti. Äkkiseltään ei tuu mitään muuta mieleen joka osaa säädellä vikatilassa kulkua.orsii- kirjoitti:Oisko egr alipainekellosta kalvo puhki?
Tyypillinen homma 320cdissä.
Ei muutakuin purkamaan EGR venttiilistä kalvopaketti pois ja tarkistamaan venttiilin lukkolautanen ja jousi. Se on ihan samalla periaatteella kuin auton venttiilikoneistossa. Pari autoa ollut lyhyen ajan sisään missä lukkolautanen on irronnut venttiilistä ja se seilaa vaihtelevasti sitten siellä.
Se on vaan kelju homma tulppailla, tai käytännössä sen koko paketin joutuu uusimaan ellei ota softasta kierrätystä pois.
Ja siihen ei mikään heikko patentti vältäkkään, kaveri teki yhteen liitokseen 2mm alumiinista sokean laipan ja se kesti maksimissaan viikon. Oli mennyt kolmeen osaan koko laippa, ilmeisesti pulssit on niin kovia ettei alumiini kestä siellä.
Tähdellisen parantola
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Muutenkin rivi 6 koneet "syö" jostain syystä
Noita egr ventiiletä muita malleja enemän
Oneksi se on helppo ohjelmasta pistää pois päältä
Tukko "laipan" jos tekee niin paksusta raudasta
Noita egr ventiiletä muita malleja enemän
Oneksi se on helppo ohjelmasta pistää pois päältä
Tukko "laipan" jos tekee niin paksusta raudasta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Egr:n alipainekello on ehjä, alipainekellon takana oli melkoinen määrä karstaa..lähteekö toi egr venttiilin runko tuosta alipainekellon jatkeeksi irti? kuuluukos tonne kalvon molemmin puolin tulla samasta putkesta alipaine? Kun tietäis mitä kaikkee tälle on tehty, nuo läpäthän oli imusarjasta otettu pois ja tukittu...
Käytin eilen sen alipainekellon irti, se toimi. Käytin myös sen egr venttiilin auki ja putsasin, venttiilin lautanen oli paikalla ja lukituslevykin siellä näytti olevan hitsatun mutterin takana. Alipainekellon takana oli sitten jousi ja levy, eli kaikki osat kaiketi tallessa? Toimivuus ei parantunut, olisin tänään menossa kiviniittyyn Starin töpselin päähän, tulisiko minun nyt pyytää jotain speciaali mittauksia/ testejä?
Ei, eli vika on siinä ehtoolla kyynerpäitä myöten kädet karstassa vittuuntuneena kun viimesenä laitoin sen venttiiliin paikalleen ihmettelin että mikä sen pitäisi pitää kiinni.. Enpä ajatellut tarpeeksi pitkälle... Siinä lautasen päässä oli niin pyöreä reikä kun olisi poralla tehty mutta Se on sitten ollut niitattu/prässätty tai jotain sinneppäin siihen venttiilin varteen? Eli paras konsti lääkkeeksi? Saako sen vanhan korjattua, ostanko uuden vai tukinko sen koko perkeleen läven? Jos tukin tarviiko nyt sitä ohjelmaa muokata? Nyt näin päiväsaikaan ajatellen aika selkeä että Se herjaa ilmamassaa kun ahdot karkaa harakoille sieltä venttiiln kautta, eikä jää epäselväksi Se jousen tarkoitus siellä lautasen ja venttiilin välissä.. Olis tuosta aikasemmasta vertauksesta normaaliin venttiiliin kannessa pitänyt tajuta.
Ei, eli vika on siinä ehtoolla kyynerpäitä myöten kädet karstassa vittuuntuneena kun viimesenä laitoin sen venttiiliin paikalleen ihmettelin että mikä sen pitäisi pitää kiinni.. Enpä ajatellut tarpeeksi pitkälle... Siinä lautasen päässä oli niin pyöreä reikä kun olisi poralla tehty mutta Se on sitten ollut niitattu/prässätty tai jotain sinneppäin siihen venttiilin varteen? Eli paras konsti lääkkeeksi? Saako sen vanhan korjattua, ostanko uuden vai tukinko sen koko perkeleen läven? Jos tukin tarviiko nyt sitä ohjelmaa muokata? Nyt näin päiväsaikaan ajatellen aika selkeä että Se herjaa ilmamassaa kun ahdot karkaa harakoille sieltä venttiiln kautta, eikä jää epäselväksi Se jousen tarkoitus siellä lautasen ja venttiilin välissä.. Olis tuosta aikasemmasta vertauksesta normaaliin venttiiliin kannessa pitänyt tajuta.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Egr ventiilin voi heittää menemään kun kierätys on pois päältä ohjelmastaorsii- kirjoitti:Egr hilut kannattaa pitää paikoillaan ilmeisesti testaa toiminnan vaikka onkin ohjelmasta poistettu ja tulpattu. Tekee sokean tiivisteen kantta vasten paksusta raudasta egr putkeen.
Tulpaa sen vaan mekaanisesti
Ja jättä sen paineen muuntimen(mötikkä mistä tulee letku egr ventiilin kellolle) sinne paikkansa muistaa van tulpata sen alipaine letkun
Senkin mutikan voi heitää meneään jos egr on poistettu ohjelmasta
(Yleensä se vaan suljetaan)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä