-00 320cdi tehottomuus/savutus

Katso myös W202
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

-00 320cdi tehottomuus/savutus

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Auttakaapas nyt, ensimmäiset viat oli viikko pari takaperin havaittavissa; joskus tehottomuuta, startin jälkeen aina voimissaan. Pari päivää takaperin aina muutaman kiihdytyksen jälkeen tehot veks ja savua. Eilen töistä lähdettyä töks töks töks, nykikin jo eikä pystynyt ajamaan tasaisesti ensimmäiseen 300m matkaa, tämän jälkeen taas pystyi ajamaan normaalisti mutta vain 3000rpm asti. Savua puskee ja vikakoodit luettu; ilmamassamittari ja kuormapaineensäädin, ilmamassa vaihdettu tänään mutta sama peli, ei kulje kun kerta korkeintaan kaksi polkaisua startin jälkeen. Tarkoittaako tuo kuormapainesäädin vai mikälie olikaan sitä mustaa pyöreää siellä repsikanpuolella konehuoneessa alipainesäiliön alla olevaa sähköventtiiliä? Onko kyseinen osa kl varaosilla nimeltään ahtopaineensäädin turbolle ja hintaa 140€? Jos näin on niin kuinka pystyn testaamaan tuon säätimen?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: -00 320cdi tehottomuus/savutus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

axu87 kirjoitti:Auttakaapas nyt, ensimmäiset viat oli viikko pari takaperin havaittavissa; joskus tehottomuuta, startin jälkeen aina voimissaan. Pari päivää takaperin aina muutaman kiihdytyksen jälkeen tehot veks ja savua. Eilen töistä lähdettyä töks töks töks, nykikin jo eikä pystynyt ajamaan tasaisesti ensimmäiseen 300m matkaa, tämän jälkeen taas pystyi ajamaan normaalisti mutta vain 3000rpm asti. Savua puskee ja vikakoodit luettu; ilmamassamittari ja kuormapaineensäädin, ilmamassa vaihdettu tänään mutta sama peli, ei kulje kun kerta korkeintaan kaksi polkaisua startin jälkeen. Tarkoittaako tuo kuormapainesäädin vai mikälie olikaan sitä mustaa pyöreää siellä repsikanpuolella konehuoneessa alipainesäiliön alla olevaa sähköventtiiliä? Onko kyseinen osa kl varaosilla nimeltään ahtopaineensäädin turbolle ja hintaa 140€? Jos näin on niin kuinka pystyn testaamaan tuon säätimen?
Kuorma painen säädin vois olla railipaineen säädin

kannatta käyttä jossain *:rin piuhan päässä
niin pääsee arvailemasta

savu vois viitat ahtovuotoon
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ruikkalandia
Viestit: 49
Liittynyt: 09.11.2010 8:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Ajossa tehot laskee, eikä kierrä kuin 3000 ?

Viesti Kirjoittaja Ruikkalandia »

Onko tuo tehottomuus sellaista että ajossa häipyy tehot ja ei kierrä kuin 3000 saakka. Sitten kun sammutat ja starttaat niin taas jonkin aikaa on tehot käytössä, kunnes esim aiot lähteä ohittamaan ja huomaat että kaasua painaessa ei kiihdy kuin verenpaine ? Syy voi olla myös automaattilaatikon öljyn vähyys. Mittaa öljynmäärä ja lisää tarvittaessa. Ongelma saattaa korjaantua muutamalla eurolla.

MB varaosia myyvistä liikkeistä saat ostettua öljyn mittatikun ja siinä on merkittynä oikean öljymäärän alue laatikon pohjasta mitattuna. Moottori lämpimäksi (+80c) ja auto tasaiselle alustalle. Sitten annat käydä tyhjäkäyntiä, käytät kaikki vaihteet läpi ja siirrät asentoon P. Sitten mittaat öljymäärän auton käydessä ja lisäät tarvittaessa.

Jos ei ole siinä vika niin sitten testeriin ja on ainakin lootan öljymäärä tarkistettu.
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Vaiva juurikin kuvailemasi, mutta nyt on käyty star:n päässä ja uuden ilmamassamittarin vaihdosta huolimatta se herjasi edelleen sitä, auto käynnissä näkyi ettei ilma kulkenut oikein ja viaksi paljastui ahtoputkivuoto mitä olen juuri menossa tutkimaan. Kuormapaineen säätimestä star ei herjannut mitään.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Ajossa tehot laskee, eikä kierrä kuin 3000 ?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ruikkalandia kirjoitti:Onko tuo tehottomuus sellaista että ajossa häipyy tehot ja ei kierrä kuin 3000 saakka. Sitten kun sammutat ja starttaat niin taas jonkin aikaa on tehot käytössä, kunnes esim aiot lähteä ohittamaan ja huomaat että kaasua painaessa ei kiihdy kuin verenpaine ? Syy voi olla myös automaattilaatikon öljyn vähyys. Mittaa öljynmäärä ja lisää tarvittaessa. Ongelma saattaa korjaantua muutamalla eurolla.

MB varaosia myyvistä liikkeistä saat ostettua öljyn mittatikun ja siinä on merkittynä oikean öljymäärän alue laatikon pohjasta mitattuna. Moottori lämpimäksi (+80c) ja auto tasaiselle alustalle. Sitten annat käydä tyhjäkäyntiä, käytät kaikki vaihteet läpi ja siirrät asentoon P. Sitten mittaat öljymäärän auton käydessä ja lisäät tarvittaessa.

Jos ei ole siinä vika niin sitten testeriin ja on ainakin lootan öljymäärä tarkistettu.
Muuten hyvä mutta se tarkistus lämpö on laatikon öljyn lämpö
Ei moottorin lämpö ne kun monesti poikeavat toistaan
Eli kone käynnissä laatiko öljyn 80c pinnan oikea taso 65.4mm
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

axu87 kirjoitti:Vaiva juurikin kuvailemasi, mutta nyt on käyty star:n päässä ja uuden ilmamassamittarin vaihdosta huolimatta se herjasi edelleen sitä, auto käynnissä näkyi ettei ilma kulkenut oikein ja viaksi paljastui ahtoputkivuoto mitä olen juuri menossa tutkimaan. Kuormapaineen säätimestä star ei herjannut mitään.
Se olisikin ihme... Semoista kun ei koko systeemistä löydy :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Repsikanpuoleisesta ahtoputkesta on kaiketi ne tiivisterenkaat ihan loppu, kl varaosat eikä mötönet tarjoa tuohon mitään omiansa? Eli vissiin ihan vaan siihen tilalle sopivat on ainoa ja halvinkin konsti? Ei jaksaisi alkaa nähdä vaivaa tähän väliin vaihtamaan cooleria ja noita ahtoputkia.
arim
Viestit: 49
Liittynyt: 23.9.2011 19:58

Viesti Kirjoittaja arim »

axu87 kirjoitti:Repsikanpuoleisesta ahtoputkesta on kaiketi ne tiivisterenkaat ihan loppu, kl varaosat eikä mötönet tarjoa tuohon mitään omiansa? Eli vissiin ihan vaan siihen tilalle sopivat on ainoa ja halvinkin konsti? Ei jaksaisi alkaa nähdä vaivaa tähän väliin vaihtamaan cooleria ja noita ahtoputkia.
KL ainakin myy noita ahtoputken tiivisteitä irrallaan. Nettisivuilta niitä ei löydy mutta liikkeestä kysymällä kyllä. Oisko maksaneet n. 3E kpl.
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Nyt kaivattaisiin hieman kokeneemmilta cdi specialisteilta vinkkejä. Käytin autoni kuukausi takaperin starin päässä. Ainoa mistä herjasi oli ilmamassamittari, siinä samalla paikallistettiin ahtovuoto joko on korjattu, ilmamasamittari vaihdettu, ja edelleen se kone heittää vikatilaan, välillä se on päällä heti startatessa, välillä saa ajaa pienen pätkän ennen vikatilaa(nätisti), välillä voin päästä
kuusikin rivakkaa täyskaasukiihdytystä ennen vikatilaan menoa. Välillä se vikatila on niin raju että hädintuskin kerkiää auto kiihtymään 0-40km minuutissa, välillä kestää 3s 0-40km. Välistään rajun vikatilan ollessa yhtäkkiä huomaa kuinka auto alkaa toimia "normaalin" vikatilan veroisesti että kiihtyy sinne 3000rpm "kiukkuseen". Missä mätää? Alipaineletkuja olen vaihtanut konehuoneeseen kaikki mitä näkee.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

viittaiskos nuo oireet rail paineen heittelyyn ? mites suuttimien ohivuodot, onko mittailtu ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Oisko egr alipainekellosta kalvo puhki?
C250TDT -98
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Joskus kun lähtee autolla liikkeelle se rynkyttää hetken ja lakkaa kun kierrokset on noussut n2500-3000rpm. Mietin voiko olla jotain vaikutusta kun uuden ilmamassamittarin vaihdon jälkeen huomattiin ja tukittiin se ahtovuoto? Mutta nyt tänään koitin ilmamassamittarin johto irti, silti kierrokset jäin siihen 3000rpm. Ei vissiin mitään suutin hommia mittailtu, starin päässä oli sammuksissa ja käydessä, kaikki muuten asentajan mukaan kunnossa..
Tifoso
Viestit: 214
Liittynyt: 02.11.2006 19:04
Paikkakunta: vihti

Viesti Kirjoittaja Tifoso »

Vähän samantapasta oli tossa muutamavuosi sitten, mutta ihan arvailua: ilmamassamittarin liittimessä johdot kuluneet. Hankala havaita kun ovat ihan sieltä juuresta paljaana.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tifoso kirjoitti:Vähän samantapasta oli tossa muutamavuosi sitten, mutta ihan arvailua: ilmamassamittarin liittimessä johdot kuluneet. Hankala havaita kun ovat ihan sieltä juuresta paljaana.
Ilmamäärämittarin ja johtojen ehjyyden vois tutkia testerillä ? :roll:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

axu87 kirjoitti:Joskus kun lähtee autolla liikkeelle se rynkyttää hetken ja lakkaa kun kierrokset on noussut n2500-3000rpm. Mietin voiko olla jotain vaikutusta kun uuden ilmamassamittarin vaihdon jälkeen huomattiin ja tukittiin se ahtovuoto? Mutta nyt tänään koitin ilmamassamittarin johto irti, silti kierrokset jäin siihen 3000rpm. Ei vissiin mitään suutin hommia mittailtu, starin päässä oli sammuksissa ja käydessä, kaikki muuten asentajan mukaan kunnossa..
Niin olikos siis nyt uudestaan *:rin piuhan päässä ?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

orsii- kirjoitti:Oisko egr alipainekellosta kalvo puhki?
Ääni tälle. Tai sitten koko venttiilihärdelli sieltä EGR käyttölaitteesta purkaantunut ja se on auki vaihtelevasti. Äkkiseltään ei tuu mitään muuta mieleen joka osaa säädellä vikatilassa kulkua.
Tyypillinen homma 320cdissä.

Ei muutakuin purkamaan EGR venttiilistä kalvopaketti pois ja tarkistamaan venttiilin lukkolautanen ja jousi. Se on ihan samalla periaatteella kuin auton venttiilikoneistossa. Pari autoa ollut lyhyen ajan sisään missä lukkolautanen on irronnut venttiilistä ja se seilaa vaihtelevasti sitten siellä.
Se on vaan kelju homma tulppailla, tai käytännössä sen koko paketin joutuu uusimaan ellei ota softasta kierrätystä pois.

Ja siihen ei mikään heikko patentti vältäkkään, kaveri teki yhteen liitokseen 2mm alumiinista sokean laipan ja se kesti maksimissaan viikon. Oli mennyt kolmeen osaan koko laippa, ilmeisesti pulssit on niin kovia ettei alumiini kestä siellä.
Tähdellisen parantola
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Muutenkin rivi 6 koneet "syö" jostain syystä
Noita egr ventiiletä muita malleja enemän
Oneksi se on helppo ohjelmasta pistää pois päältä

Tukko "laipan" jos tekee niin paksusta raudasta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Egr:n alipainekello on ehjä, alipainekellon takana oli melkoinen määrä karstaa..lähteekö toi egr venttiilin runko tuosta alipainekellon jatkeeksi irti? kuuluukos tonne kalvon molemmin puolin tulla samasta putkesta alipaine? Kun tietäis mitä kaikkee tälle on tehty, nuo läpäthän oli imusarjasta otettu pois ja tukittu...
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Egr venttiili näyttäisi olevan ehjä, täytyy putsata ja laittaa takasin nippuun...
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Egr venttiili näyttäisi olevan ehjä, täytyy putsata ja laittaa takasin nippuun...
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Käytin eilen sen alipainekellon irti, se toimi. Käytin myös sen egr venttiilin auki ja putsasin, venttiilin lautanen oli paikalla ja lukituslevykin siellä näytti olevan hitsatun mutterin takana. Alipainekellon takana oli sitten jousi ja levy, eli kaikki osat kaiketi tallessa? Toimivuus ei parantunut, olisin tänään menossa kiviniittyyn Starin töpselin päähän, tulisiko minun nyt pyytää jotain speciaali mittauksia/ testejä?
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Oliko alipaineventtiilin allaoleva jousi ja levy venttiilin päässä kiinni? Jos se levy oli irti niin venttiili pääsee aukeamaan omia aikoja. Se pitää venttilin kiinni ja alipainelementti painaa sen auki sitten.
Tähdellisen parantola
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Ei, eli vika on siinä :) ehtoolla kyynerpäitä myöten kädet karstassa vittuuntuneena kun viimesenä laitoin sen venttiiliin paikalleen ihmettelin että mikä sen pitäisi pitää kiinni.. Enpä ajatellut tarpeeksi pitkälle... Siinä lautasen päässä oli niin pyöreä reikä kun olisi poralla tehty mutta Se on sitten ollut niitattu/prässätty tai jotain sinneppäin siihen venttiilin varteen? Eli paras konsti lääkkeeksi? Saako sen vanhan korjattua, ostanko uuden vai tukinko sen koko perkeleen läven? Jos tukin tarviiko nyt sitä ohjelmaa muokata? Nyt näin päiväsaikaan ajatellen aika selkeä että Se herjaa ilmamassaa kun ahdot karkaa harakoille sieltä venttiiln kautta, eikä jää epäselväksi Se jousen tarkoitus siellä lautasen ja venttiilin välissä.. Olis tuosta aikasemmasta vertauksesta normaaliin venttiiliin kannessa pitänyt tajuta.
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Ei, eli vika on siinä :) ehtoolla kyynerpäitä myöten kädet karstassa vittuuntuneena kun viimesenä laitoin sen venttiiliin paikalleen ihmettelin että mikä sen pitäisi pitää kiinni.. Enpä ajatellut tarpeeksi pitkälle... Siinä lautasen päässä oli niin pyöreä reikä kun olisi poralla tehty mutta Se on sitten ollut niitattu/prässätty tai jotain sinneppäin siihen venttiilin varteen? Eli paras konsti lääkkeeksi? Saako sen vanhan korjattua, ostanko uuden vai tukinko sen koko perkeleen läven? Jos tukin tarviiko nyt sitä ohjelmaa muokata? Nyt näin päiväsaikaan ajatellen aika selkeä että Se herjaa ilmamassaa kun ahdot karkaa harakoille sieltä venttiiln kautta, eikä jää epäselväksi Se jousen tarkoitus siellä lautasen ja venttiilin välissä.. Olis tuosta aikasemmasta vertauksesta normaaliin venttiiliin kannessa pitänyt tajuta.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Ei karkaa ahdot siitä venttiilistä vaan sieltä tulee rutkasti pakokaasua ja siksi se savuttaa. 8) Ja herjaa ilmamassaa.

Paras taitaa olla että tukkii ja ohjelmasta pois.
Tähdellisen parantola
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Ajattelin että ahdot karkaa sen venttiilin kautta ja "ahtovuodosta" sitten Se savutus. Mutta jos nyt tukin sen egr:n niin voinko yksinkertaisesti heittää sen koko egr venttiiliin sieltä imuputkesta mäkeen ja tehdä sen tukkeen sen alipainekellon tilalle?
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Egr hilut kannattaa pitää paikoillaan ilmeisesti testaa toiminnan vaikka onkin ohjelmasta poistettu ja tulpattu. Tekee sokean tiivisteen kantta vasten paksusta raudasta egr putkeen.
C250TDT -98
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

orsii- kirjoitti:Egr hilut kannattaa pitää paikoillaan ilmeisesti testaa toiminnan vaikka onkin ohjelmasta poistettu ja tulpattu. Tekee sokean tiivisteen kantta vasten paksusta raudasta egr putkeen.
Egr ventiilin voi heittää menemään kun kierätys on pois päältä ohjelmasta
Tulpaa sen vaan mekaanisesti
Ja jättä sen paineen muuntimen(mötikkä mistä tulee letku egr ventiilin kellolle) sinne paikkansa muistaa van tulpata sen alipaine letkun

Senkin mutikan voi heitää meneään jos egr on poistettu ohjelmasta
(Yleensä se vaan suljetaan)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
axu87
Viestit: 61
Liittynyt: 14.8.2011 10:52

Viesti Kirjoittaja axu87 »

Toimii, hitsasin sen lautasen venttiilin päähän. Täytyy katsoa jos sen tulppaa ja poistaa ohjelmasta sitten, paljonko se ohjelman sorkkiminen kustantaisi?
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

axu87 kirjoitti:Toimii, hitsasin sen lautasen venttiilin päähän. Täytyy katsoa jos sen tulppaa ja poistaa ohjelmasta sitten, paljonko se ohjelman sorkkiminen kustantaisi?
kalliiksi se tulee jos vaikka Utsjoelta asti joutuu lähteä tulppaus matkalle :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”