Tiileriparka :(
Oliko nuppi niiteillä kiinni ?
Nimittäin eihän tuossa mene montaa minuuttia kun vaihtaa; kolme M8 ruuvi+mutteri - yhdistelmää ja yksi M10.
Olen luullut että ne on alunperinkin ruuveilla mutta luonnollisesti omiin autoihin on ehditty aikaisempien omistajien toimesta vaihdella nivelet kertaalleen niille kilometreille kun olen itse ostanut pirssit.
Nimittäin eihän tuossa mene montaa minuuttia kun vaihtaa; kolme M8 ruuvi+mutteri - yhdistelmää ja yksi M10.
Olen luullut että ne on alunperinkin ruuveilla mutta luonnollisesti omiin autoihin on ehditty aikaisempien omistajien toimesta vaihdella nivelet kertaalleen niille kilometreille kun olen itse ostanut pirssit.
Mulla oli ainaki niitattu, hioin niitit laikkakoneella pois ja koitin lyödä niitit pois, mutta en saanut hievahtamaankaan niitä. Pylväsporakoneessa sitten lähti.
Mittarisa tais olla 333tkm ostettaessa. Huhujen mukaan seuraava omistaja oli sitte joutunu vaihtaan toiselle puolelle..
Mittarisa tais olla 333tkm ostettaessa. Huhujen mukaan seuraava omistaja oli sitte joutunu vaihtaan toiselle puolelle..
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
Näin on, mulla tais olla niitä ensimmäisiä, -96 mallia. Perhana, tästä tulikin mieleeni että vanha skodani on seissyt käyttämättömänä koko talven tällä seuraavalla omistajalla.. Pitäsköhän..
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
Tuli kans tuollainen 2+3 Felicia hankittua ja katsastettua.
Vielä pitäisi jakohihnan vaihtot tehdä, niin täytyyköl hihnaa vaihtaessa vaihtaa muutakuin hihna ja kiristin? Tällaista pakettia paikallisessa tarvikeliikkeessä kauppasivat 90€ hintaan.
Motonetissä hihna ja kiristin vähän yli 60€.
Täytyy samalla tehdä hieman isompi huolto; öljyt koneeseen ja vaihdelaatikkoon ja kaikki suodattimet ja lisäksi tuo jakohihnan vaihto.
Ilmeisen halpaa ajoa tiedossa kun kulutus noin 5.5l/100km ollut tähän mennessä
Vielä pitäisi jakohihnan vaihtot tehdä, niin täytyyköl hihnaa vaihtaessa vaihtaa muutakuin hihna ja kiristin? Tällaista pakettia paikallisessa tarvikeliikkeessä kauppasivat 90€ hintaan.
Motonetissä hihna ja kiristin vähän yli 60€.
Täytyy samalla tehdä hieman isompi huolto; öljyt koneeseen ja vaihdelaatikkoon ja kaikki suodattimet ja lisäksi tuo jakohihnan vaihto.
Ilmeisen halpaa ajoa tiedossa kun kulutus noin 5.5l/100km ollut tähän mennessä
Jakohihnan ja kiristimen vaihdossa kannattaa samalla laittaa uusi moniurahihna, se on hieman ikävä vaihtaa tien päällä ja ilman hihnaa ei voi ajaa yhtään koska se pyörittää vesipumppua.
Väliakselin stefa uusiksi jos on yhtään vuotanut, mutta näyttää ettei se ole tässä moottorissa yhtä vikaherkkä kuin vanhoissa vw 1,6 koneissa oli.
Yhteen vaihdoin pikku vuodon takia noin 7-8 jakopääremontista mitä olen viime vuosina felluihin tehnyt.
Jakoremmin vaihdossa on näppärä apu siitä että moottorin korvakkoon on tehty irtopala jonka avulla saa hihnan vaihdon paljon helpommin kuin jos joutuisi purkamaan koko korvakon irti.
Autodatan ohjeesta näkee.
Laatikkoöljyt kaadellaan pyörittimen reiästä eli erillistä täyttöproppua ei ole.
Kulutus tulee niissä viiden puolen lukemissa pyörimään, yhdestä mittasin vuoden ajalta kaikki ajot 5,8.
Väliakselin stefa uusiksi jos on yhtään vuotanut, mutta näyttää ettei se ole tässä moottorissa yhtä vikaherkkä kuin vanhoissa vw 1,6 koneissa oli.
Yhteen vaihdoin pikku vuodon takia noin 7-8 jakopääremontista mitä olen viime vuosina felluihin tehnyt.
Jakoremmin vaihdossa on näppärä apu siitä että moottorin korvakkoon on tehty irtopala jonka avulla saa hihnan vaihdon paljon helpommin kuin jos joutuisi purkamaan koko korvakon irti.
Autodatan ohjeesta näkee.
Laatikkoöljyt kaadellaan pyörittimen reiästä eli erillistä täyttöproppua ei ole.
Kulutus tulee niissä viiden puolen lukemissa pyörimään, yhdestä mittasin vuoden ajalta kaikki ajot 5,8.
Jos Lauri ihan käyttöautoksi osti tuon felician niin kannattaskohan loovaöljyjen vaihdon yhteydessä tehä varmistus sille pääakselin mutterille(?) josta dealer:illa oli jossain tässä topikissa juttua.
Multa löytyy sitte muistaakseni vänkärinpuolelle etuvalo ja ehkä vilkkukin jos sattuu olemaan hajalla, vanhempaan keulaan tietenkin.
dealer: Jouten oli koko talaven ja kevväänki vaan nyt näkkiin sen liikenteesä ja on vissiin leimattu taasen.
Multa löytyy sitte muistaakseni vänkärinpuolelle etuvalo ja ehkä vilkkukin jos sattuu olemaan hajalla, vanhempaan keulaan tietenkin.
dealer: Jouten oli koko talaven ja kevväänki vaan nyt näkkiin sen liikenteesä ja on vissiin leimattu taasen.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
Felicia on palvellut tavalliseen tapaan. Ajoa, ei ongelmia.
Opetuskäytössä ajeltiin viimeksi eilen ja pojat ihmettelivät hyviä kaukovaloja, eka kertaa kun pimeässä oltiin liikkeellä tälle syksyä.
Apukaukovalojen xenoneilla valoa onkin kiitettävästi.
Opetuskäytössä ajeltiin viimeksi eilen ja pojat ihmettelivät hyviä kaukovaloja, eka kertaa kun pimeässä oltiin liikkeellä tälle syksyä.
Apukaukovalojen xenoneilla valoa onkin kiitettävästi.
Niinpä niin Kohta olisi mahdollista katsastaa, pitääköhän tässä oikeasti ryhdistäytyä tuon alapalloasian kanssa ?dealer kevättalvella kirjoitti:Vasemmassa alapallonivelessä on hienoinen välys. Pitää tilata valmiiksi ja vaihtaa kesemmällä.
Ainakin omakohtaiseksi kokemukseksi jäi itelle että felician laatikko oli omassa niin pitkävälitteinen tekniikkaan nähen että vakiorengastus oli ok. Ettei ois ollu että alle 90km/h niin ei tahtonu jaksaa vetää vitosella tms.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
dealer noin vuosi sitten kirjoitti:Huomasinpa tuossa että taas on vuosi mennyt joten töistä tullessa poikkesin leimalla, perinteiseen feliciatyyliin eli ilman mitään ennakkotarkasteluja.
Niin ne vuodet vierii ... taas oli mahdollista katsastaa, vaihdoin em. alapallon (varttitunnin homma) ja kävin katsastuksella. Ei mitään huomauttamista.dealer maaliskuussa kirjoitti:Vasemmassa alapallonivelessä on hienoinen välys. Pitää tilata valmiiksi ja vaihtaa kesemmällä. Melkein kymppi menee taas korjauskuluihin mutta vaihdettava se on vaikka katsastyksessa ei moittineetkaan.
Vaihdoin myös katsastuksessa mainitut etuparkit ja yhden takaparkin.
Alapalloa lukuunottamatta ei mitään erikoista ilmennyt, matka jatkuu
Etujarruissa tosin oli hieman eroa joka tasaantui rullilla polkien. Jumineeko liukutapit vähän, tai sitten aamullisella jahtireissulla on mennyt jotain kiviä tai oksia tai teeriä levyjen ja palojen väliin.
Poika kun ei mersullaan pysty (H&R) metsäautoteitä ajamaan ja minä ajan susukilla niin felicia on seuraavaksi korkein auto pihassa.
Sen verran oli aamulla rymyytetty että vänkärin puolelta oli lentänyt koko pohjapellin päätyosa irti ja on nyt peräkontissa
Alapallon lisäksi ostin termostaatin - tuntuu ettei lämmöt nouse ihan niin ylös kuin joskus ennen - ja laakerisarjat molempiin takapyöriin, onpahan varalla sitten joskus jos ja kun alkaa ääntämään.
Osapaketin hinta yhteensä 35,50 euroa Melkein neljännesvuoden verojen verran
Niin kerkiää, v6sa
Kyllä se termostaatin vaihdattaa, ajeltiin opetusajoja alun toistasataa kilometriä ja tahtoo maantielläkin jäädä alle 80:een kun normaali lukema näissä olisi 90 tienoilla.
Taitaa olla tehostimen pumpun takana piilossa, termari. En ole kertaakaan Feliciaan vaihtanut niin ei muista / tiedä miten hankalasti.
Edit; Autodatan mukaan 0,70 tuntia eli ei pitäisi olla paha.
Kyllä se termostaatin vaihdattaa, ajeltiin opetusajoja alun toistasataa kilometriä ja tahtoo maantielläkin jäädä alle 80:een kun normaali lukema näissä olisi 90 tienoilla.
Taitaa olla tehostimen pumpun takana piilossa, termari. En ole kertaakaan Feliciaan vaihtanut niin ei muista / tiedä miten hankalasti.
Edit; Autodatan mukaan 0,70 tuntia eli ei pitäisi olla paha.
Felicia äkkäysi toissailtana töistä lähtiessä, ei syttynyt hehkunvalo ja eihän se sitten käyntiin lähde kun ei hehkuta.
Koputtelin muka jotain konetilassa, ei auttanut, sitten hain johdonpätkän ja sillä suoraa virtaa hehkuille sormet polttaen kymmenisen sekuntia, käyntiin ja kotiin
Juuri hetki sitten muistin tapahtuneen seuraavan kerran, ja kyselin ohimennen vaimolta että ekkössää oo ajellu pari päivää skodalla ? Juu-u, kunniin ? Eeei mittää.
Ei asiakasvalitusta = ei ongelmaa. Eiköhän tuo taas pelaa
Koputtelin muka jotain konetilassa, ei auttanut, sitten hain johdonpätkän ja sillä suoraa virtaa hehkuille sormet polttaen kymmenisen sekuntia, käyntiin ja kotiin
Juuri hetki sitten muistin tapahtuneen seuraavan kerran, ja kyselin ohimennen vaimolta että ekkössää oo ajellu pari päivää skodalla ? Juu-u, kunniin ? Eeei mittää.
Ei asiakasvalitusta = ei ongelmaa. Eiköhän tuo taas pelaa
dealer kirjoitti:Felicia äkkäysi toissailtana töistä lähtiessä, ei syttynyt hehkunvalo ja eihän se sitten käyntiin lähde kun ei hehkuta.
Koputtelin muka jotain konetilassa, ei auttanut, sitten hain johdonpätkän ja sillä suoraa virtaa hehkuille sormet polttaen kymmenisen sekuntia, käyntiin ja kotiin
Juuri hetki sitten muistin tapahtuneen seuraavan kerran, ja kyselin ohimennen vaimolta että ekkössää oo ajellu pari päivää skodalla ? Juu-u, kunniin ? Eeei mittää.
Ei asiakasvalitusta = ei ongelmaa. Eiköhän tuo taas pelaa
Okko tiileri ihan varma ettei se skoota tykkää vaimostas enempi ku sinusta Siis niinku kuskina, en minä muuten mutta minä kerran ostin vaimolle 360 volvon, hyvä peli oli, ehjä ja leimattu, sai ajella yli vuoden ilman että tarvitti polliisien ruuvaamisia peljätä.
Noo, se jyllis olikin perheessä sitten kakkos autona ja vaimo sillä tykkäs ajella, välillä tuntui että lähtee kauppaan jotta pääsee jylleilemään, kunnes minä jousuin sen ottamaan viikoks jokapäiväiseen käyttöön.
Ihmettelin kun ei meinannu ohituksia päästä kunnolla tekemään, meno oli jotenki tahmaista ja hitaan puoleisia kiihdytykset, ois sen mun mielestä paremmin kulkea, no aloinpa asiaa sitten tutkimaan ja olihan siellä "pieniä" vikoja.
Eturenkaitten suuntaukset päin prinkkalaa, ainakin kun kattelin ni oikea eturengas ulkopuolelta ihan sileä, puoleen rekaan kulutus pinnalta, vasen taa sisäpuolelta, taka-akselistosta kuulu kaasupohjassa kiihyttäessä pientä kolinaa ja takaosa ihmeellisesti nytky, toinen ajovalo näytti tietä...siis suuntaus oli niin alas kun just tippuva lamppuhässäkkä vaan näyttää voi, pyyhkijöistä toinen raapi karmealla äänellä tuulilasia, apparin oven lukko ei toiminu kun sisältä, välillä ei sieltäkään, pensaa kulutti enempi kun venäläisten panssarivaunut ja sulakepesätä liki puolet oli yhtä muovimössöä eikä lämpöä tullu kapiiniin juurikaan yhtään...vaikka namiskuukkelit oli täyslämmöllä.
Noo menin ja varasin yhdeltä raktorikorjaamolta ajan ja yhden viikonlopun aikana saatiin viat paikallistettua ja korjattua, ja samalla uusittiin sytkyosia kaikki ja muitakin kulkuun liittyviä osia aikas paljon, ja kun sitten sunnuntaina menin laittamaan loppuja irrotettuja osia kiinni ja tein koeajon niin oli kun oisin aivan eri jylliksellä kotio ajellu, ja se viikko meni ilman mitään ongelmia....minulla.
Kun sitten vaimo sai taas käyttöönsä jylliksen ja lähti täältä vaasata käymään somerolla, nii jo matkan aikana oli ihmetelly ihme nykimisiä välillä, pyyhkijät oli itekseen alkanu toimimaan ja kun oli melkein perillä veljeni luona nii oli sitten ihmetelly kun vetää ojan puoleen sen verran ettei meinannu vaimin voimat riittää, kun oli sitte topannu ja kiertäny jylliksen ympäri oli ojan puolelta kummatki suht uudet renkaat tyhjiä, jälkeenpäin ei niitä löytyny mitään reikää ja muutkin ihme viat oli kadonnu kun velipoika oli niitä ettiny....eikä löytäny, no pääsi kotio kuitenkin kunhan oli porissa tankannu tankin täyteen.....kotio tullessa se oli melkein tyhjä
Kävin sitte ite sillä aika pitkän pätkän ajelemassa ja tankkasin, ei kuulunu mitään kolinnoita ei lähteny pyyhkijät itekseen toimimaan, ei vilkkunu perä aikä etuvalot enkä muutenkaan huomannu yhtikäs mitään ihmeellistä.
Seuraavana päivänä piti vaimon lähteä apoteekkiin joka silloisen asuinpaikkakunnassa oli lähimpänä noin 15 kilsan päässä, hän käväisi samalla pankissa asioilla, kun sitten tuli pankista ja piti siirtyä ruokakaupan parkkiselle oli akku tyhjä (viikonvahna akku), tankki tyhjä( tankkasin sen edellisenä iltana puolitäyteen) apparin puolen eturengas tyhjä( alla oli liki uudet kesätossut) ja apparin ovi ainoa mistä pääsi jyllikseen sisään ottamaan luurinsa ja soittamaan mulle.
Silloin meillä oli ns vara-auton vm-73 145 volvo, se lähti aina käyntiin ja kulki kun tarvetta ilmeni, senkin olin vaimolleni hommannut, mutta se oli hänen synttärilahja, joten lähdin sillä matkaan vararengas ja benziiniä mukana.
kun pääsin perille ja koitin niin pikkujyllis lähti kerrasta käyntiin ja tankin mittari näytti yli puolitankillista ainetta, ihmettelin moista ja vaihdoin eturenkaan ja sanoni vaimolle että nyt voi jatkaa matkaa, mutta mutta, kun meillä oli omat avaimet kumpaankin kulkineeseen niin otin omani virtalukosta pois....eikä se pikkujyllis suostunu käynnistymään vaimon avaimilla, vaan kadotti virrat ja oli mustan synkeä, vaihdettiin avaimia...ja tulos oli sama.
Aloin sitte virittelemään narua autojen väliin, mutta ajattelin että koitanpa vielä..ja kas kumma kun minä istuin kuskin jakkaralle nii volvo toimi moitteetta, mutta sammui heti kun vaimo laittoi jalkansa auton sisään
Tähänpäivään mennessä ei siitä vikaa löytyny, ei edes vaasan käyttöauto siitä siitä löytäny, se vaan hukkas virrat kun ei korjauksen jälkeen tykänny vaimon ajotavasta, minulla se toimi ja liikkui ...no niinkuin volvo 2 litrasella koneella nyt voi liikkua, eikä sen jäkeen ole yhdessäkään muussa autossa moisia vikoja ollu, siis sellaisia joiden alkuperä ois jääny selvittämättä. Vovlo löysi sittemmin uuden omistajan...moottorille ja oville, muut osat meni kuusakosken kierrättämisen jälkeen tiesminne, muuten oli hyvä kulkine joka sopi silloisiin tarpeisiin, ainut vika oli siinä se kori joka happani silmissä.
Mutta jos tiilerilläkin se sokota suuttu siitä ettei sitä ajanu nainen
Yllä olevan kertomuksen voi vahvistaa käyttöauton eläkkeellä oleva asentaja, hän luuli että häntä viilataan linsiin urakalla työkavereiden puolesta, mutta kun volvo teki sammumis tempun siellä käyttöauton pihassa kun vierellä oli korjaamon työnjohtaja sekä tämä nykyisin eläkkeellä oleva asentaja. niin uskoi...mutta ei uskonut, eikä vikaa löytnyt sen 4 päivän aikana mitä sitä tutkivat, lasku moisesta tutkimuksesta oli noin 400 euroa, kun siinä oli mukana joku "uskomaton juttu" alennus...tai sitten ne vaan säälistä laittovat sen vaan neljään sataan, en tiedä.
Sen tiedän ettei vaimo enään sillä sen jäkeen suostunut ajamaan kertaakaan, ja minulla ei ollu sen kanssa yhtikäs mitään ongelmia, tosin kun jokaisen tojotan kanssa mulla on ollu ja sen takia sellasta ei meille tulekkaan
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Emäntä kun väänsi valokatkaisijasta niin toinen xenon pimeni. Olen vääntänyt siitä katkaisijasta noin tuhat kertaa ja joka kerran on molemmat lamput loistaneet. Olin jo hankkimassa uutta poltinsettiä mutta nyt noin muutaman sadan katkaisimen väännön jälkeen kaikki toimii edelleen ihan yhtä hyvin kuin ennenkin. Eikä tämä ole edes ainoa esimerkki. Ajakoon omalla autollaan kun se toimii aina niin hyvin.
Jos pitää ajella pidempää matkaa niin täytyy ostaa isompi kuppi kahvia.
Jos pitää ajella pidempää matkaa niin täytyy ostaa isompi kuppi kahvia.
Itse olen ajellut ilman pysäyttäviä ongelmia omalla autollani. Emännän käytössä on ilmennyt 6kk aikana;
Mystisiä käynnistysvaikeuksia
Valot olleet päällä kahvilasta tullessa ja valokytkin ihan varmasti kuulemma 0-asennossa
Eturengas tyhjeni, kompuralla ilmaa täyteen ja taas mennään
Diesel-mittari näytti puoltaväliä, putosi yhtäkkiä tyhjään ja jätti keskelle risteystä
Ovet ei menny lukkoon avaimen napista
Vaihdelaatikko porsi lopullisesti
Takaikkunan mekanismi petti monttuun ajaessa
...taidan ostaa emännälle lankun ja kattoa saako se senkin epäkuntoon.
Mystisiä käynnistysvaikeuksia
Valot olleet päällä kahvilasta tullessa ja valokytkin ihan varmasti kuulemma 0-asennossa
Eturengas tyhjeni, kompuralla ilmaa täyteen ja taas mennään
Diesel-mittari näytti puoltaväliä, putosi yhtäkkiä tyhjään ja jätti keskelle risteystä
Ovet ei menny lukkoon avaimen napista
Vaihdelaatikko porsi lopullisesti
Takaikkunan mekanismi petti monttuun ajaessa
...taidan ostaa emännälle lankun ja kattoa saako se senkin epäkuntoon.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Vuosi vähän toistakin on vierähtänyt, mitään korjattavaa ei ole ollut paitsi em. alapallonhan vaihdoin syksyllädealer 7.3.2013 kirjoitti:Vaihdoinkin tänään moottoriöljyt, suodattimen, ilma- ja polttoainesuodattimen.
Viimeksi mainittu tuli vanhempaa VW mallia eli paluukierto ei nyt enää mene suodattimen kautta. Ilmavuoto-vikapaikka siis jäi pois, tosin ei ole ollut ongelmia. Eipähän tulekaan tuosta johtuen.
Vasemmassa alapallonivelessä on hienoinen välys. Pitää tilata valmiiksi ja vaihtaa kesemmällä. Melkein kymppi menee taas korjauskuluihin mutta vaihdettava se on vaikka katsastyksessa ei moittineetkaan.
Vaihdoin myös katsastuksessa mainitut etuparkit ja yhden takaparkin.
Alapalloa lukuunottamatta ei mitään erikoista ilmennyt, matka jatkuu
Kilometrejä on kertynyt 11000 lisää ja tänään vaihdoin moottoriöljyt, huoltokustannukset 13 kk ajanjaksolle aika tarkkaan 20 euroa sisältäen 4,5 litraa VW 505.00 synteettistä 5w40 moottoriöljyä ja suodattimen.
Matka jatkuu
Mulla tasan tarkkaan menee KAIKKI sekä aika että rahat mutta ei mersuun...tappara kirjoitti:
Eikös vain olekkin aika ihmeellinen tunne, kun kaikki liikenevä vapaa-aika sekä pörsin viimeiset pennit, eivät mene autoon
-----
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi