Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Mahtaapi kyllä olla nyt imupuolen ja pakopuolen pinnapultit laskettu yhteen...
Eihän niitä tarvi uusia ku sinne pakopuolelle...
Ainaki omissa rojekteissa on imusarjan puolella ollu hyvät pultit ja mutterit... 



Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Moro,
Nyt on taas auto ajossa. Tavaratila on täynnä kaikkea romua mutta tänään en laita enää tikkua ristiin.
Kuvia ei tulut hirveästi otettua mutta tässäpä muutama. Aika hyvin olivat hoonausjäljet vielä näkyvissä. Toisaalta pitäisihän ne alle 300 tkm ajetussa ollakin.

Pakosarjojakin vähäsen rassasin. Vähän oli keinutuolimaisuutta. Jos niistä vähän suoremmat tuli.

Kansi odottamassa pakosarjoja ja asennusta. Laitoin uudet pinnapultit pakosarjojen päihin. Pikkuisen olivat hapettumaa yms. hilpaisseet pois.

Yläpuolelta...

Tuonne se pitäisi nostaa. Tuolla näkyy myös uusi öljynpaineanturi, joka oli suht näppärä vaihtaa samassa rytinässä. On ihan huohottimellinen, VDO:n tekemä anturi.

Tästä saumasta se tavallisesti vuotaa. Nyt ei pitäisi olla vanhaa öljyjäämää haittaamassa tartuntaa.

Yllätyin kovasti, kun avasin liimatuubin. Tilasin sitä Mersun omaa liimaa ja se osoittautui ihan kirkkaaksi aineeksi (tai minkä väristä varitön silikoni nyt on
).
Vähän meinasi olla ilmakuplia kierrossa mutta kyllä lämmöt siitä sitten pienen seilauksen ja nesteen lisäilyjen jälkeen asettuivat. Vähän korkemmalla on lämpömittari uudella termarilla. Myöskin öljynpaine pysyy lämpimänä korkeammalla – liekö kyseessä sitten joku rempassa korjaantunut juttu vai vääristelikö halpisanturi arvoja.
Ennen paineet saattoivat tipahtaa lämpimällä koneellä yhteen baariin ja allekin, kun nyt näyttää mittari laskevan vajaaseen kahteen baariin.
Nyt pitää seurata, loppuivatko vuodot. Voisi sen autotallin lattian öljyläikänkin koettaa siivota pois.
Aikaa meni vähän päälle 40 tuntia ja osiin sekä kannen laittoon muutama satanen. Laskeskelin, että verrattuna hintaan, joka meni kaverin 320:n kannen laittoon, pääsi tuossa kuitenkin päivätöitä paremmille tuntipalkoille.
Kiitoksia Tapiolle (/ XUXille) tallin lainasta ja avusta.
t.
Risto
Nyt on taas auto ajossa. Tavaratila on täynnä kaikkea romua mutta tänään en laita enää tikkua ristiin.

Kuvia ei tulut hirveästi otettua mutta tässäpä muutama. Aika hyvin olivat hoonausjäljet vielä näkyvissä. Toisaalta pitäisihän ne alle 300 tkm ajetussa ollakin.

Pakosarjojakin vähäsen rassasin. Vähän oli keinutuolimaisuutta. Jos niistä vähän suoremmat tuli.

Kansi odottamassa pakosarjoja ja asennusta. Laitoin uudet pinnapultit pakosarjojen päihin. Pikkuisen olivat hapettumaa yms. hilpaisseet pois.

Yläpuolelta...

Tuonne se pitäisi nostaa. Tuolla näkyy myös uusi öljynpaineanturi, joka oli suht näppärä vaihtaa samassa rytinässä. On ihan huohottimellinen, VDO:n tekemä anturi.

Tästä saumasta se tavallisesti vuotaa. Nyt ei pitäisi olla vanhaa öljyjäämää haittaamassa tartuntaa.

Yllätyin kovasti, kun avasin liimatuubin. Tilasin sitä Mersun omaa liimaa ja se osoittautui ihan kirkkaaksi aineeksi (tai minkä väristä varitön silikoni nyt on

Vähän meinasi olla ilmakuplia kierrossa mutta kyllä lämmöt siitä sitten pienen seilauksen ja nesteen lisäilyjen jälkeen asettuivat. Vähän korkemmalla on lämpömittari uudella termarilla. Myöskin öljynpaine pysyy lämpimänä korkeammalla – liekö kyseessä sitten joku rempassa korjaantunut juttu vai vääristelikö halpisanturi arvoja.

Nyt pitää seurata, loppuivatko vuodot. Voisi sen autotallin lattian öljyläikänkin koettaa siivota pois.

Aikaa meni vähän päälle 40 tuntia ja osiin sekä kannen laittoon muutama satanen. Laskeskelin, että verrattuna hintaan, joka meni kaverin 320:n kannen laittoon, pääsi tuossa kuitenkin päivätöitä paremmille tuntipalkoille.
Kiitoksia Tapiolle (/ XUXille) tallin lainasta ja avusta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No joo. Tapiolle ennemmänkin mutta kiitos anywayRoisto kirjoitti:Kiitoksia Tapiolle (/ XUXille) tallin lainasta ja avusta.


Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Moro,
Eilen ajelin kotipuoleen. Olikohan se uusi termostaatti ihan kunnollinen? Pienillä kierroksilla nousee neula 80- ja seuraavan viivan puolivälin kieppeille. Kun tiputtaa esim. pienemmälle vaihteelle, laskee viisari normaaleihin lukemiin. Jäähdyttimen letkut eivät tunnu erityisen kovilta, tottakai pieni paine siellä on kuumalla koneella. Nestettäkään ei näy hävinneen.
Pitänee piipahtaa ostamassa vielä yksi termostaatti ja testata, muuttuuko tilanne. Jos jotain Wahleria / Behriä löytäisi. Sen jälkeen voisi reklamoida tästä termarista – se on alkuperäinen Mersun osa. Taisi olla merkiltään BTT, joka on vissiin Behr (Thermo-tronik).
t.
Risto
Eilen ajelin kotipuoleen. Olikohan se uusi termostaatti ihan kunnollinen? Pienillä kierroksilla nousee neula 80- ja seuraavan viivan puolivälin kieppeille. Kun tiputtaa esim. pienemmälle vaihteelle, laskee viisari normaaleihin lukemiin. Jäähdyttimen letkut eivät tunnu erityisen kovilta, tottakai pieni paine siellä on kuumalla koneella. Nestettäkään ei näy hävinneen.
Pitänee piipahtaa ostamassa vielä yksi termostaatti ja testata, muuttuuko tilanne. Jos jotain Wahleria / Behriä löytäisi. Sen jälkeen voisi reklamoida tästä termarista – se on alkuperäinen Mersun osa. Taisi olla merkiltään BTT, joka on vissiin Behr (Thermo-tronik).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jännä, toimii toistepäin mitä nuissa jäteöljypolttimissa. Vanhaa VAGinaa sai vinguttaa ylinopeuslukemilla että talvella tarkeni sisällä. Itse termostaatin toimivuuteen en osaa sanoa yhtään mitäänRoisto kirjoitti:Pienillä kierroksilla nousee neula 80- ja seuraavan viivan puolivälin kieppeille. Kun tiputtaa esim. pienemmälle vaihteelle, laskee viisari normaaleihin lukemiin.

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Diesel ja 2010 asennettu orggistermari.Roisto kirjoitti:Pienillä kierroksilla nousee neula 80- ja seuraavan viivan puolivälin kieppeille.

Vanhalla termarilla oli viisarin yli 80, uudella nousi pari viisaria - tarkenee huomattavasti paremmin.
Pensakoneisista on tiedä, mutta kolmessa Dieselissä on lämmöt asettuneet tuohon uuden orggistermarin asennuksen jälkeen. Hyvin on toiminut jo monta vuotta.

MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Itellä ei nouse ihan noin ylös uudemmallakaan.

Voihan tuolla tieten kokeilla ajella ja katsoa, miten sen kanssa lämpimämmillä keleillä tulee toimeen.
t.
Risto
Joo, nyt tuntuu tarkenevan. Piti vääntää lämmönsäätimiäkin vähän pienemmälle.Hannu.H kirjoitti:Vanhalla termarilla oli viisarin yli 80, uudella nousi pari viisaria - tarkenee huomattavasti paremmin.

Voihan tuolla tieten kokeilla ajella ja katsoa, miten sen kanssa lämpimämmillä keleillä tulee toimeen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Tämmöisiä lukemia näytti, kun ajelin takaisin Ouluun:



Käväisin piruuttaan ostamassa Wahlerin. Katsotaan, jos jaksaisi puljata sen paikoilleen, niin sitten tietäisi oliko ilimiön syy termarissa. Edellisellä termostaatilla lämmöt pysyivät nakutettuina tuon satasen vauhdin kuvan mukaisessa asennossa. Kesällä tottakai kaupunkimatelussa nousivat.
t.
Risto
Tämmöisiä lukemia näytti, kun ajelin takaisin Ouluun:



Käväisin piruuttaan ostamassa Wahlerin. Katsotaan, jos jaksaisi puljata sen paikoilleen, niin sitten tietäisi oliko ilimiön syy termarissa. Edellisellä termostaatilla lämmöt pysyivät nakutettuina tuon satasen vauhdin kuvan mukaisessa asennossa. Kesällä tottakai kaupunkimatelussa nousivat.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ei mulla ainakaan mikkään mersu oo nuon korkialla pitäny.
617, 606 ja m103 viisarin yli 80 astetta. alle 85.

-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Terve,
Kiitoksia kommenteista. Oli tässä syönnin jälkeen virtaa kinttaissa, joten vaihdoin kannen alle Wahlerin, kun se kerran tuli hommattua. Mitä tapahtui?
Nyt lämpömittari pysyy satasen kuvan lukemissa aikalailla vauhdissa kuin vauhdissa. Paikoillaan ollessa lämmöt nousevat mutta sehän on bensakrematorion ominaisuus. Liikkeelle lähdettyä ne tasaantuvat. Pitää katsoa tässä, miten tuo pitkässä juoksussa toimii.
Nyt ei ole enää kunnon pakkasia, joten ei osaa sanoa, onko samaa ominaisuutta kuin edellisessä Wahlerissa. Se reagoi aika hitaasti lämmön vaihteluihin. Pakkasesta lähtiessä mittari nousi lähelle satasen viivaa, josta se taas tippui alle 80-viivan. Muutaman iteraation jälkeen lämmöt asettuivat normitasolle. Kyllästyin kuitenkin vatkaukseen ja vaihdoin tilalle nyt kansiremontissa poisheitetyn termarin. Vähän kranttu näyttää auto (tai omistaja
) olevan termostaattien suhteen.
t.
Risto
Kiitoksia kommenteista. Oli tässä syönnin jälkeen virtaa kinttaissa, joten vaihdoin kannen alle Wahlerin, kun se kerran tuli hommattua. Mitä tapahtui?
Nyt lämpömittari pysyy satasen kuvan lukemissa aikalailla vauhdissa kuin vauhdissa. Paikoillaan ollessa lämmöt nousevat mutta sehän on bensakrematorion ominaisuus. Liikkeelle lähdettyä ne tasaantuvat. Pitää katsoa tässä, miten tuo pitkässä juoksussa toimii.
Nyt ei ole enää kunnon pakkasia, joten ei osaa sanoa, onko samaa ominaisuutta kuin edellisessä Wahlerissa. Se reagoi aika hitaasti lämmön vaihteluihin. Pakkasesta lähtiessä mittari nousi lähelle satasen viivaa, josta se taas tippui alle 80-viivan. Muutaman iteraation jälkeen lämmöt asettuivat normitasolle. Kyllästyin kuitenkin vatkaukseen ja vaihdoin tilalle nyt kansiremontissa poisheitetyn termarin. Vähän kranttu näyttää auto (tai omistaja

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Tulipa pidettyä kirjoittelussa pieni tauko. Ennen kesälomia oli kaikennäköistä tekemistä ja kokeilin vaihtaa vähän asioiden prioriteettia, joten kävi niin, ettei Mese saanut ajoaikaa.
Mitään ihmeempää ei ole tapahtunut. Oikea etulokari pitäisi käyttää irti – alkavaa kuppaa. Takakaartakin pitäisi hiaista – alkavaa kuppaa. Pohjassakin on yksi kohta, josta pitäisi massat sipaista pois. Toivottavasti sipaisun jälkeen on vielä peltiäkin jäljellä. Jos kiesiä haluaisi hyvänä pitää, niin perän alta pitäisi purkaa pakoputket, tankit sekä vetoakselistot pois, ja puhaltaa alus puhtaaksi. Maksaa rahhaa, ku ei ite ossaa.
Tänään kipaisin Übervieskassa dealerin kiusana. Kardaani käytettiin irti ja tutkittiin autossa kuuluneen häiritsevän hurinan taltuttamiseksi. Samalla vaihdettiin eturätti ja kannatinhilut. Nyt hurinalle löydettiin todennäköinen syypää – ristikossa tuntuu pykälää, jota ei saatu pois lämmittämällä ja nuljuttelemalla. Pientä klappiakin siinä tuntuisi olevan. Pitänee etsiä tilalle toinen kardaani. Läntisessä naapurimaassa maksaisi halvin sopiva vajaat 800 kurnua.
Myös oikea etualatukivarsi mennee vaihtoon. Taaimmaisen puslaparin väleistä tursusi ruosteisia metallin pätkiä, ja ne olivat muutenkin aika ryöttääntyneen näköiset. Edelliseen vaihdoin itse puslat mutta koska tässä on kiinteä pallonivel ja sen ikää ei tiedä, lienee parein vaihtaa koko p*ska. Tarkoituksena oli suunnata pyörät kunnolla, kun kottero haluaa väen vängällä mennä oikealle. Ajateltiin kuitenkin, että suuntauksen voisi tehdä sitten kunnolla, kun on kunnon osat alla.
Myös käyntipuolta pitäisi tutkia. Ei kenelläkään sattuisi olemaan ylimääräistä oskilloskooppia?
t.
Risto
Tulipa pidettyä kirjoittelussa pieni tauko. Ennen kesälomia oli kaikennäköistä tekemistä ja kokeilin vaihtaa vähän asioiden prioriteettia, joten kävi niin, ettei Mese saanut ajoaikaa.

Mitään ihmeempää ei ole tapahtunut. Oikea etulokari pitäisi käyttää irti – alkavaa kuppaa. Takakaartakin pitäisi hiaista – alkavaa kuppaa. Pohjassakin on yksi kohta, josta pitäisi massat sipaista pois. Toivottavasti sipaisun jälkeen on vielä peltiäkin jäljellä. Jos kiesiä haluaisi hyvänä pitää, niin perän alta pitäisi purkaa pakoputket, tankit sekä vetoakselistot pois, ja puhaltaa alus puhtaaksi. Maksaa rahhaa, ku ei ite ossaa.
Tänään kipaisin Übervieskassa dealerin kiusana. Kardaani käytettiin irti ja tutkittiin autossa kuuluneen häiritsevän hurinan taltuttamiseksi. Samalla vaihdettiin eturätti ja kannatinhilut. Nyt hurinalle löydettiin todennäköinen syypää – ristikossa tuntuu pykälää, jota ei saatu pois lämmittämällä ja nuljuttelemalla. Pientä klappiakin siinä tuntuisi olevan. Pitänee etsiä tilalle toinen kardaani. Läntisessä naapurimaassa maksaisi halvin sopiva vajaat 800 kurnua.
Myös oikea etualatukivarsi mennee vaihtoon. Taaimmaisen puslaparin väleistä tursusi ruosteisia metallin pätkiä, ja ne olivat muutenkin aika ryöttääntyneen näköiset. Edelliseen vaihdoin itse puslat mutta koska tässä on kiinteä pallonivel ja sen ikää ei tiedä, lienee parein vaihtaa koko p*ska. Tarkoituksena oli suunnata pyörät kunnolla, kun kottero haluaa väen vängällä mennä oikealle. Ajateltiin kuitenkin, että suuntauksen voisi tehdä sitten kunnolla, kun on kunnon osat alla.
Myös käyntipuolta pitäisi tutkia. Ei kenelläkään sattuisi olemaan ylimääräistä oskilloskooppia?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
t.
Risto
Kiitos tarjouksesta. Pitääpä suunnitella, oisiko sinnepäin kulkua tms. Oliko sulla myös mittapäitä joutilaana? Olen tässä miettinyt, saisiko skoopilla katsottua jotenkin myös sytytyksen toisiojännitettä. Yleensähän niissä on jännitealue jonnekin 400-500 voltin tietnoille, eli ensiöpuolen mittaus onnistuisi aikalailla normikaapeleilla.romu kirjoitti:Multa joutais yks taivaanaikuinen skooppi vaikka vuosiksi lainaan
Ulkoistin venttiilityöt kansipajalle, kun itselläkään ei kunnon puristimia ollut. Oisihan 24 venttiilityömaksuilla saanut varmaan ihan hyvän puristimen.teras kirjoitti:Hei,tuossa ku teitte tuota kansi remonttia,,niin mistä venttiilipuristin??
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Puljasin pyhäpäivän ratoksi vähän konehuoneessa. Remontin jälkeiset puristuspaineet kiinnostivat. Tämmöisiä tuloksia:
1: 13,5 bar
2: 13,2 bar
3: 13,0 bar
4: 13,6 bar
5: 13,5 bar
6: 12,9 bar
Kuutosen paineet olivat vähän alemmat kuin muut. Kun lirautin tilkan öljyä männän päälle, paineet nousivat 13,2 baariin.
Vanhat tulokset olivat vähän korkeammat:
1: 13,8 bar
2: 14 bar
3: 13,8 bar
4: 14,2 bar
5: 14,2 bar
6: 13 bar
Uudet arvot olivat vähän edellisiä tasaisemmat. Mittaustapa oli aikalailla sama molemmilla kerroilla. Annoin paineen nousta 8 puristustahtia.
Mittasin myös moottorin alipaineen. Tyhmäkäynnillä ne tasaantuivat jonnekin 17-18 inHg. Neula ei isommin väpättänyt. Kaasua näpätessä, alipaine hyppäsi aikalailla nolliin ja sitten kävi jossain 22:ssa, palaten taas alkuarvoon. Jonkin ohjeen mukaan pitäisi käväistä 2-3:ssa ja sitten 25:ssa, jonka jälkeen palattaisiin alkupisteeseen. Tuo minun pirssin lukemista voisi päätella, etteivät männänrenkaat oisi ihan parhaassa iskussaan. Toisaalta eri autoissa on vähän erilaiset lukemat. Pitäisi kokeeksi katsoa, mitä äitimuorin Escrotti sanoo.
t.
Risto
Puljasin pyhäpäivän ratoksi vähän konehuoneessa. Remontin jälkeiset puristuspaineet kiinnostivat. Tämmöisiä tuloksia:
1: 13,5 bar
2: 13,2 bar
3: 13,0 bar
4: 13,6 bar
5: 13,5 bar
6: 12,9 bar
Kuutosen paineet olivat vähän alemmat kuin muut. Kun lirautin tilkan öljyä männän päälle, paineet nousivat 13,2 baariin.
Vanhat tulokset olivat vähän korkeammat:
1: 13,8 bar
2: 14 bar
3: 13,8 bar
4: 14,2 bar
5: 14,2 bar
6: 13 bar
Uudet arvot olivat vähän edellisiä tasaisemmat. Mittaustapa oli aikalailla sama molemmilla kerroilla. Annoin paineen nousta 8 puristustahtia.
Mittasin myös moottorin alipaineen. Tyhmäkäynnillä ne tasaantuivat jonnekin 17-18 inHg. Neula ei isommin väpättänyt. Kaasua näpätessä, alipaine hyppäsi aikalailla nolliin ja sitten kävi jossain 22:ssa, palaten taas alkuarvoon. Jonkin ohjeen mukaan pitäisi käväistä 2-3:ssa ja sitten 25:ssa, jonka jälkeen palattaisiin alkupisteeseen. Tuo minun pirssin lukemista voisi päätella, etteivät männänrenkaat oisi ihan parhaassa iskussaan. Toisaalta eri autoissa on vähän erilaiset lukemat. Pitäisi kokeeksi katsoa, mitä äitimuorin Escrotti sanoo.
Joo. WIS:ssäkin puhutaan moisista. Niitä taitaa alakaa olla nykyään aika harvassa.romu kirjoitti:Toisiojännite taitaa vaatia jo vanhenpaa korjaamokalustoa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
No niin. Nyt olisi oskilloskooppikin käytössä. Kiitos romulle lainasta.
Pitää katsoa, saako sillä mitään järkevää näkyviin. Tämmöisen välijohdon väsäsin. Sen pitäisi passata mm. puolan ensiöpuolelle, nokka-akselille ja imuilman lämpöanturille.

Mittailin alipaineet myös äiteen Ekkeristä. Pitkälti samanlaisia lukemia antoi mutta tyhmäkäynnillä alipaine oli pikkuisen kovempi, yli 18 inHg. Tuossa minun mittarissa on vihreä alue n. 18-21 -alueella. Alle 18 on punainen alue, jossa on maininta myöhäisestä sytytyksestä / ajoituksesta. Tuossahan on yläpää n. 5 astetta myöhässä vaikka ketju ei ole kovin vanha. Vaihdatin sen aikoinani, kun yläpää oli n. 5 astetta myöhässä.
Ilmeisesti turhaan. 
Tässähän on erilainen ketjun ohjaus kuin dieseleissä, joissa koko "kireä puoli" kulkee hammaspyörien kautta. Muoviset ohjurit ovat vaan varmistamassa, että ketju pysyy suorana rattaiden välillä. Tässä taas imunokan ja kampiakselin välillä on kaareva, pitkä liukuohjuri. 300-24:ssä on ketjun ohjaus vielä tehty nurkkapyörällä. Liekö halavempi tuo liuku.

On tullut, mieleen, oisiko tuo liuku voinut kulua niimpal, että yläpää oisi myöhästynyt. Melko paljon töitähän tuossa oisi, jos tuota suunnittelisi vaihdettavaksi. Samalla melkein vaihtaisi myös ketjun ja sen kiristimen liu'unkin.
t.
Risto
No niin. Nyt olisi oskilloskooppikin käytössä. Kiitos romulle lainasta.


Mittailin alipaineet myös äiteen Ekkeristä. Pitkälti samanlaisia lukemia antoi mutta tyhmäkäynnillä alipaine oli pikkuisen kovempi, yli 18 inHg. Tuossa minun mittarissa on vihreä alue n. 18-21 -alueella. Alle 18 on punainen alue, jossa on maininta myöhäisestä sytytyksestä / ajoituksesta. Tuossahan on yläpää n. 5 astetta myöhässä vaikka ketju ei ole kovin vanha. Vaihdatin sen aikoinani, kun yläpää oli n. 5 astetta myöhässä.


Tässähän on erilainen ketjun ohjaus kuin dieseleissä, joissa koko "kireä puoli" kulkee hammaspyörien kautta. Muoviset ohjurit ovat vaan varmistamassa, että ketju pysyy suorana rattaiden välillä. Tässä taas imunokan ja kampiakselin välillä on kaareva, pitkä liukuohjuri. 300-24:ssä on ketjun ohjaus vielä tehty nurkkapyörällä. Liekö halavempi tuo liuku.


On tullut, mieleen, oisiko tuo liuku voinut kulua niimpal, että yläpää oisi myöhästynyt. Melko paljon töitähän tuossa oisi, jos tuota suunnittelisi vaihdettavaksi. Samalla melkein vaihtaisi myös ketjun ja sen kiristimen liu'unkin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Kävin vaihdattamassa nyt sen oikean alatukivarren. Tässäpä kuvia vanhasta:



Taaimmainen pusla oli aika lyöpyneen oloinen. Tämän jälkeen katseltiin ja säädettiin pyorän kulmia. Kotterolla on ollut hinku puoltaa ojaa kohti tai lähinnä kaltevuuden mukaan. Nyt koetettiin säätää oikeaan eturenkaaseen lisää casteria (rengasta eteenpäin). Hirveää muutosta käytökseen ei kuitenkaan tullut. Autoissa näyttää olevan melko paljon eroja tuossa suhteessa. Juhanin / Tapion ex. 300-24:lla oli tosi hyvä työnnellä pitkääkin matkaa, kun ajettavuus oli kohdallaan. Puoltamiseen on kyllä aika hyvin jo tottunut.
Pyörähdin paluumatkalla ottamassa myös pakokaasuarvot, jos ensi kuussa kävisi kokeilemassa leiman saantia. Päästöt menivät toleransseihin mutta jotkut arvot ovat hitusen korkeahkot.
t.
Risto
Kävin vaihdattamassa nyt sen oikean alatukivarren. Tässäpä kuvia vanhasta:



Taaimmainen pusla oli aika lyöpyneen oloinen. Tämän jälkeen katseltiin ja säädettiin pyorän kulmia. Kotterolla on ollut hinku puoltaa ojaa kohti tai lähinnä kaltevuuden mukaan. Nyt koetettiin säätää oikeaan eturenkaaseen lisää casteria (rengasta eteenpäin). Hirveää muutosta käytökseen ei kuitenkaan tullut. Autoissa näyttää olevan melko paljon eroja tuossa suhteessa. Juhanin / Tapion ex. 300-24:lla oli tosi hyvä työnnellä pitkääkin matkaa, kun ajettavuus oli kohdallaan. Puoltamiseen on kyllä aika hyvin jo tottunut.
Pyörähdin paluumatkalla ottamassa myös pakokaasuarvot, jos ensi kuussa kävisi kokeilemassa leiman saantia. Päästöt menivät toleransseihin mutta jotkut arvot ovat hitusen korkeahkot.
Koodi: Valitse kaikki
tyhjäkäynnillä:
CO 0,043 %
HC 98 ppm
O2 0,00 %
λ 0,994
kierroksilla:
CO 0,086 %
HC 80 ppm
O2 0,11 %
λ 0,998
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Nyt on käyty taas ajoaikaa reiluksi vuodeksi eteenpäin. Mitään eivät löytäneet.
Varakardaanikin on nyt kunnostettu. Pitäisi jossain välissä könytä alle ja tehdä vaihto. Eihän se halapaa ollut mutta pitäähän ne rahat jonnekin laittaa.
Toivottavasti tuli hyvä.
t.
Risto
Nyt on käyty taas ajoaikaa reiluksi vuodeksi eteenpäin. Mitään eivät löytäneet.
Varakardaanikin on nyt kunnostettu. Pitäisi jossain välissä könytä alle ja tehdä vaihto. Eihän se halapaa ollut mutta pitäähän ne rahat jonnekin laittaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)