Alabaman sarvikuono eli Höömyn w163
Lämppärin säätö on tosiaan epälineaarinen. Nappulasta kääntämällä muuttuu paljon haluttuun suuntaan ja sitten palautuu jokin verran. Varsinkin talvella tulee ensin tosi kuumaa ja pienehkö säätö viileämpään muuttaa hetkeksi tulo ilman aika kylmäksi.
Mulla ei ole vielä vaihtunut yksikään pöyränlaakeri, mutta ne taka-alatukivsrsien kumit narisee varsinkin kylmässä.
Mulla ei ole vielä vaihtunut yksikään pöyränlaakeri, mutta ne taka-alatukivsrsien kumit narisee varsinkin kylmässä.
Höömy kirjoitti:Lämppärin säätö on tosiaan epälineaarinen. Nappulasta kääntämällä muuttuu paljon haluttuun suuntaan ja sitten palautuu jokin verran. Varsinkin talvella tulee ensin tosi kuumaa ja pienehkö säätö viileämpään muuttaa hetkeksi tulo ilman aika kylmäksi.
Mulla ei ole vielä vaihtunut yksikään pöyränlaakeri, mutta ne taka-alatukivsrsien kumit narisee varsinkin kylmässä.
Tässä autossa kuului nopeuden mukana lisääntyvä vollotus, vaikea paikallistaa. Kannatinlaakeri oli aika finaalissa, mutta ääni oli peräisin
oikeanpuolen takapyöränlaakerista.
Seuraavaksi saa vaihtaa termostaatin, hieman roikkuu moottorin lämpö
alle 80:n.
Bensansuodatin tuli ostettua, hankalan nököisestä paikasta löytyy...
Jenkkivoorumeilta löytyy juttua tuosta etuvääntösauvan kolinasta.
http://www.benzworld.org/forums/w163-m-class/
http://www.benzworld.org/forums/w163-m-class/
Yöllä oli ollut pakkasta noin 30 astetta ja kauppaan lähtiessä oli vaihdelaatikko lievästi jäässä. Ensin ei meinannu päästä liikkeelle olleenkaan ja aika pitkää sai ajaa niin, ettei laatikko suostunut kolmosta isompaa vaihtamaan. Onneksi oli sentään 60 teitä, ettei tarvinnu kovempaa ajaa.
Ostosten jälkeen takaisin parkkihalliin ja - saatana - apukuskin puoleinen takarengas tyhjä. Aivan umpijäässä oleva paikkaspray kainaloon lämpiämään ja sitten renkaaseen. Matka pääsi jatkumaan, mutta olihan aika vaivainen kauppareissu.
Ostosten jälkeen takaisin parkkihalliin ja - saatana - apukuskin puoleinen takarengas tyhjä. Aivan umpijäässä oleva paikkaspray kainaloon lämpiämään ja sitten renkaaseen. Matka pääsi jatkumaan, mutta olihan aika vaivainen kauppareissu.
Tuskin sillä väliä, kunhan vaan öljyn lämpö nousee. Kai se lohkolämmitin nostaa myös vaihteistoöljyn lämpöä jonkin verran.
Kovilla pakkasilla tulee nykyään odoteltua että vaihde loksahtaa varmasti silmään ennen kuin tarjoaa kaasua liikkeelle lähdettäessä eteen/taakse. Kerran nimittäin heitin pakkia silmään ja liian hätäisesti annoin kaasua niin 722.6 jäi johonkin ihme välivapaa asentoon eikä liikkunut kunnolla. Onneksi ei mitään hajonnut vaan sammuttamalla auto lähti taas toimimaan.
Joissain autoissa ohjelma käskee moottorin käyttämään isompia kierroksia kylmänä että laatikon öljyt saadaan nopeammin lämpimäksi.
Kovilla pakkasilla tulee nykyään odoteltua että vaihde loksahtaa varmasti silmään ennen kuin tarjoaa kaasua liikkeelle lähdettäessä eteen/taakse. Kerran nimittäin heitin pakkia silmään ja liian hätäisesti annoin kaasua niin 722.6 jäi johonkin ihme välivapaa asentoon eikä liikkunut kunnolla. Onneksi ei mitään hajonnut vaan sammuttamalla auto lähti taas toimimaan.
Joissain autoissa ohjelma käskee moottorin käyttämään isompia kierroksia kylmänä että laatikon öljyt saadaan nopeammin lämpimäksi.
Tyhjänä ollut taakrengas jäi vuotamaan vähän. Tänään oli painetta alle 1,5 kiloa. Taitaa tulla jotain toimenpidettä tällekin. Tosin viime talvena molemmat apukuskin puolen renkaat vuosivat jatkuvasti, mutta venttiilien vaihto ja vanteiden reunojen kevyt hionta auttoi asiaa. Talvirenkaitten keskellä olevat alkuperäiset vanteet ovat muutenkin aivan romutavaraa jo.
Ei taida nämä lakuperäiset oikein tykätä suolasta.
Ei taida nämä lakuperäiset oikein tykätä suolasta.
Tehostimen pumppu
Alkuun oli totuttelemista Ml:län kanssa koska ohjaus ei juurikaan
Palauta/keskitä. Onko automallin ominaisuus?
Palauta/keskitä. Onko automallin ominaisuus?
Pikkuisen on alkanut kiusaamaan, ettei reviirin merkkausta saada loppumaan millään. Ilmeisesti kampiakselin pään tiiviste tiputtelee ja on kallis laittaa, kun autoa pitää purkaa sen takia. Tämä alkaa aiheuttaamaan myös autokuumetta...
Kun olen katsellutr möllejä on aika erikoista, että pääkaupunkiseudulla melkein tuplat kalliimpi mölli on melkein aina enemmän ajettu kuin tuo pihassa jo oleva. Se ei kannusta vaihtamaan toiseen mölliin.
Kun olen katsellutr möllejä on aika erikoista, että pääkaupunkiseudulla melkein tuplat kalliimpi mölli on melkein aina enemmän ajettu kuin tuo pihassa jo oleva. Se ei kannusta vaihtamaan toiseen mölliin.
Mölli meni tänään käymään pajalla, että vaihdetaan laatikon öljyt, laitetaan käsijarru kasaan katsastusinsinööriä varten ja samalla katellaan vähän muutenkin, ettei tarvitsisi käydä montaa kertaa konttorilla. Ja kas, toinen takajousi oli poikki. Ne taitavat olla kulutudtavaraa, kun muistelen, että pari vuotta sitten ostaessa, takajouset olivat aivan uuden näköiset. Niistä ei tosin ollut myyjän kanssa mitään puhetta.
Sarvikuono tuli tänään kotiin. Autoon vaihdettiin takajouset, korjattiin käsijarru, vaihdettiin laatikon öljyt, tehtiin pakokaasutesti ja tukittiin taas öljyvuotoa. Lasku koko laikistä oli 1 024,50 €. Pitäisi mennä näyttämällä läpi katsastuksesta.
Jouset vaihtamalla hävisi ainakin toistaiseksi armoton narina, josta on useaan otteeseen syytetty takatukivarran kumia. Taisi olla sittenkin kateknnut jousi. Mitä tästä opimme? Katsastuksessa ei todellakaan aina huomata katkenneita takajousia eikä muuten pajallakaan. Alustan vianetsintä tuntuu olevan aika vaikeaa.
Jouset olivat hyvän näköiset, kun ostin auton pari vuotta sitten, mutta eivät ehken olleetkaan uudet, vaan alunperin hyvin maalatut.
Alkaisikohan reviirin merkitseminen olla pikkuhiljaa loppu. Auto on tiputellut melkein koko ajan, kun se on minulla ollut ja vuotopaikkoja on ollut runsaasti. Letkuja ja tiivisteitä on vaihdeltu, nyt paikkailtiin silikonilla jotan liimasaumaa venttilikopasta.
Jouset vaihtamalla hävisi ainakin toistaiseksi armoton narina, josta on useaan otteeseen syytetty takatukivarran kumia. Taisi olla sittenkin kateknnut jousi. Mitä tästä opimme? Katsastuksessa ei todellakaan aina huomata katkenneita takajousia eikä muuten pajallakaan. Alustan vianetsintä tuntuu olevan aika vaikeaa.
Jouset olivat hyvän näköiset, kun ostin auton pari vuotta sitten, mutta eivät ehken olleetkaan uudet, vaan alunperin hyvin maalatut.
Alkaisikohan reviirin merkitseminen olla pikkuhiljaa loppu. Auto on tiputellut melkein koko ajan, kun se on minulla ollut ja vuotopaikkoja on ollut runsaasti. Letkuja ja tiivisteitä on vaihdeltu, nyt paikkailtiin silikonilla jotan liimasaumaa venttilikopasta.
Perskutarallaa, kun oli valoisaa ja vielä vähän lämminkin, vaihdoin vielä saman tien takaluukun kaausjouset. Jouset tilasin skruvat.fi -sivustolta, ja pienten kommellusten jälkeen tulivatkin. Hinta oli yhteensä 50 €. Ovat pirulaiset niin jäykät, että luukun joutuu oikein painamaan kiinni ja se nousee itsestään, kun lukon avaa.
Ihmeparaneminen on tapahtunut myös bensamittarissa. Se on ollut pitkään sellainen ettei nouse ylösasti ja näyttää pääosin reilua neljännestankkia. Siitä alaspaäin on toiminut luotettavasti. Nyt jousien vaihdon jälkeen mittari reagoi tankkaukseen nousemalla ylös asti ja näyttäisi pysyttelevänkin siellä. Hui hai!!!
Rengasjumppaa on tullut harrastettua oikein olan takaa. Eilen kesäkumit alle Poloon ja tyttären Kiaan. Oli kiva vaihtaa, kun olivat omilta jäljiltä. Pultit lähtivät auki ristikkoavaimella käsivoimin.
Toistapa oli Mersu, jonka renkaita ovat viimeksi ronkkineet erilaiset liikkeet ja pajat. Yhdessä renkaassa pultit olivat käsikireydessä, yhdessä osa oli käsikireydessä ja kahdessa piti ottaa ristikkoavaimeen jatkovarsi jokaisen pultin kohdalla. Tien päällä olisi auton omalla avaimella jäänyt rengas irrottamatta.
Onko niissä perkeleen koneissa mitään säätöjä, kun niillä ei saa yhtä tasaista jälkeä kuin käsin?
Toistapa oli Mersu, jonka renkaita ovat viimeksi ronkkineet erilaiset liikkeet ja pajat. Yhdessä renkaassa pultit olivat käsikireydessä, yhdessä osa oli käsikireydessä ja kahdessa piti ottaa ristikkoavaimeen jatkovarsi jokaisen pultin kohdalla. Tien päällä olisi auton omalla avaimella jäänyt rengas irrottamatta.
Onko niissä perkeleen koneissa mitään säätöjä, kun niillä ei saa yhtä tasaista jälkeä kuin käsin?
Peruutelin oman möllin juuri katokseen ja kovin oli pimeää. Toivottavasti johtui mustasta maasta ja sateesta, mutta pelko pakkivalojen katoamisesta alkoi vaivaamaan. Pikaisen googlauksen jälkeen huomasin että kovin on yleistä näissä. Noh, aamulla tutkimaan tarkemmin kun ei itse tarvi hytissä istua. Jenkkifoorumeilta löytyi ohjeet miten syventyä ongelmaan ja mahdollisesti saada se korjattuakin. Kannattee tutkia ennen toimintatonnin käyttämistä http://www.benzworld.org/forums/w163-m- ... oblem.html
Kiitos vinkistä. Tuntuu siltä, että enää kolmatta kertaa en viitsi samaa korjauskehotusta lappuun ottaa. Katsastusmieheen ei oikein uppoa, että kepistä vähän vetämällä valo palaa ja auto liikkuu takaperin.
Rengasliikkeitä pitäisi vältellä, vaikka Euromasterin jälkeen minulla on pultit yleensä olleet aukaistavissa käsipelilläkin. Ongelma taitaa olla, että auton huollossa on asioita, joiden vuoksi renkaita irrotellaan ja niiden jälkeen pultit ovat usein aivan järkyttävän kireällä.
Tässä on yksi syy siihen, että olen pitänyt autossa mukana renkaanpaikkapulloa. Se ei tosin riitä aivan risaan renkaaseen, mutta sitten on vakuutuskessa hinauspalvelu. Mersua ei sillä ole vielä ajeltu, mutta edeltäjänsä oli pari kertaa lavetilla.
Rengasliikkeitä pitäisi vältellä, vaikka Euromasterin jälkeen minulla on pultit yleensä olleet aukaistavissa käsipelilläkin. Ongelma taitaa olla, että auton huollossa on asioita, joiden vuoksi renkaita irrotellaan ja niiden jälkeen pultit ovat usein aivan järkyttävän kireällä.
Tässä on yksi syy siihen, että olen pitänyt autossa mukana renkaanpaikkapulloa. Se ei tosin riitä aivan risaan renkaaseen, mutta sitten on vakuutuskessa hinauspalvelu. Mersua ei sillä ole vielä ajeltu, mutta edeltäjänsä oli pari kertaa lavetilla.
Mölli se vaan liikkuu aika eleettömästi. Tänään kuitenkin vaihdettiin jarrupalat ja kallistahan sekin on. Ei ollut kuulemma hyllytavaraa, johon totesin, että ainut hyllytavara, jota tuo kuluttaa on bensa.
50 000 km on meidän taloudessa ajettu Möllillä ja pitäisi aika luotettavana autona. Ainut oikein vika on ollut kardaaninlaakeri, muuten on ollut enemänpi kulutustavaraa, mihin saa lukea alustan nivelet.
50 000 km on meidän taloudessa ajettu Möllillä ja pitäisi aika luotettavana autona. Ainut oikein vika on ollut kardaaninlaakeri, muuten on ollut enemänpi kulutustavaraa, mihin saa lukea alustan nivelet.
En koko ketjua kahlannut läpi joten voip olla, että asia on jo käsiteltykin, mutta mahtaneeko näihin ameriikan ihmeisiin saada ison veden takaa kaupasta halvemmalla kulutusosia, eli suomeksi Rockautosta?
osat
Tilasin Saksan ebay:sta osat, alapallot, pyöränlaakerit, jarruosat, raidetangonpäät. Selkeästi halvempia kuin Suomessa. Lähetyskulujen kanssa saa olla tarkkana, suuria vaihteluja eri firmojen välillä.
Ja tarkkana saa olla muutenkin tilatessaan tuleeko 1kpl, pari, vai sarja...
nm. ylimääräinen sarja alapalloja ja raidetangonpäitä hyllyssä.
Ja tarkkana saa olla muutenkin tilatessaan tuleeko 1kpl, pari, vai sarja...
nm. ylimääräinen sarja alapalloja ja raidetangonpäitä hyllyssä.