Jos öljyn luokitus on sama, mutta hinta toisessa tuplat, --&

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Meissenkeri kirjoitti:Monien autojen ohjekirjassa lukee tuo suositus. Meidänkin autoista Fordissa on tuo vuoden välein vaihto huolto-ohjelmassa. Mersusta en ole varma kun ei ole tarvinnut aikaperusteisesti öljyjä siihen vaihdella.

Samoin öljynvalmistajat antavat saman suosituksen, kuten tuolla viimeisessä lauseessa sanotaan --> http://www.mobil1.fi/autoilu/oeljynvaih ... vaeli.aspx
Niin, voisi olettaa että kun öljypurkin aukaisee se menee vuodessa pilalle, ainakin jos kaataa sen moottoriin -Ajoipa tai ei.

Se olisi kyllä kiva tietää miten paljon öljy sinäällään voitelumielessä kestää jos siihen ei päädy vieraita aineita. Siis mekanisesti, hajoaako molekyylit lämmöstä, mekanisesta vaikutuksesta yms missä vaiheessa...
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nuo on kaikki niitä asioita jotka on herran hallussa. Nimittäin öljymogulin...

Mikä takaa sen että joku superhieno öljy todella on sitä mitä siitä väitetään? ei ole montaakaan vuotta kun moottoripyörä lehti teki testin ja analysoivat kaikki öljyt purkista tuoreena ja käytön jälkeen.

Kalleimmat castrol, Amsoil yms. merkkituotteet oli testin häntäpäässä ja kärjestä löyty... yllättäen mm Delvac ja "Malaysian Motor oil Inc." näistä delvac ja malesian litkut oli n. 8x halvempia kuin kalleimmat.

testitulosten skaala oli todella pieni, tosi huonoja tai tosi hyviä ei ollut, kaikki tulokset oli lähes samat kaikissa. muutamissa öljyissä oli hiukan enemmän ongelmaa kytkimen pidon kanssa mutta voiteluominaisuuksissa niissä ei ollut eroja.

Ainoat erot käytännössä oli hinta, toiset maksoi 2e/l ja toiset 40e/l. eli eri summalla sama tulos.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

ram kirjoitti:Semmoista olen huomannut ameriikan foorumeilla harrastettavan, että lähettävät autonsa öljystä näytteitä analysoitavaksi.

Tossa sellanen raportti... Mitäköhän tuokin tarkoittaa... Tai kyllä siitä nyt jotain kohtia tietty tajuan, mutten tiedä, mikä on tärkeää.

Kuva

Jos tulokset ymmärtäisi, niin tämä olisi ainakin jonkinlainen tapa selvittää asiaa.
Saman huomannut kans jo vuosia takaperin, kun noita 500E foorumeita seurailin rapakontakaa....että tosiaan isot pojat todellakin lähettävät öljyjään analysoitavaksi ja saivat siitä tosipaljon faktaa mitä käyttävät seuraavassa öljynvaihdossa :roll: Mulle ei vain auennut ikinä niiden testituloksien numerot, että mitä lisäaineita nyt sitten pitää uudesta öljystä löytyä, kun kone käytti edellisen öljyn sen ja sen aineen loppuun ennen aikojaan :shock:

ARAL öljyt oli silloin kovassa huudossa...eikä olleet edes kalliita öljyjä ja oli tuolloin ainut Brabuksen kelpuuttama öljymerkki jota sai laittaa noihin "hieman" kiristettyihin koneisiin 8) Sitä "oikeaa" öljyä vaan ei saanut suomesta :(
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Tossa threadi, missä käydään asiaa läpi sen SAE raportin pohjalta. Raporttia kun en ole itse päässyt lukemaan, pitää mennä muiden, raportin lukeneiden, käsitysten varassa.

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=692436

Eli tuosta saa sellaisen käsityksen, että öljyn kulumista suojaavat ominaisuudet olisivat parhaillaa, kun öljyä on käytetty jonkin aikaa. Kohtaa, jossa kuluminen alkaa kasvaa voidaan sanoa öljynvaihtokohdaksi. Sitä tuo threadin jamppa yrittää testaamalla löytää.

Eli näyttäisi olevan niin, että moottorin kannalta on parempi vaihtaa öljy 15 000 tai 20 000, kuin 10 000 kilometrin välein.... Nyt kun sen alkuperäisen rapsan vaan jostain löytäisi.
Tätä ei havukka-ahon ajattelija ehkä olisi pystynyt päättelemään.

Nyt vaan sitä kunnon tietoa etsimään. Edellinen on siis kolmannen osapuolen kautta pääteltyä.

PS. Sieltä analyysifirman sivuilta löytyy hieman infoa, kuinka noita lukuja pitää lukea.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tuossa olisi nuo Aral:in suositukset S500 koneeseen

Kuva

Tuossa omassa riisseli ässässä oli kans käytetty Aral öljyjä koko germaanissa olo aikansa ja ihan merkkiliikkeiden toimesta....
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Tuo Sergein pointti oli yksi niistä asioista, jota tässä hieman olen kierrellyt, Mutta tuon SAE rapsan pohjalta voisi päästä ajattelemaan sitä, mikä se oikea öljynvaihtoväli on.
Sillä jos liian aikaisin öljyt vaihtamalla ei olla vielä päästy siihen vaiheeseen, jossa moottorin kuluminen on pienimmillään.

"For the first 3k miles or so, the benefits of the tribochemical films formed (as stated by the article) are not yet present, and the magnitude of wear would be increased."

Siitähän vasta pisnes tulisi, kun alkaisi myymään sisäänajettuja öljyjä :lol:

Rapsaa lukematta on vielä kiva spekuloida, mutta veikkaan niin, että uutena öljy on parhaimmillaan vaikkapa nokalle, hieman ikäännyttyään parempi sylintereille ja himan myöhemmin vierintälaakereille, tai jotain muuta sellaista... Kultainen keskitie löytyy varmaan sitten kun öljyllä on jonkin aikaa menty.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Onkos tuo Aral BP:n ölppää... sitä myydään varmaan jollain muulla merkillä suomessa?

Eiku sehän on selvää saksaa

ARomatic group of chemicals, and gasoline to the ALiphatic group
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Hieman koulun arkistoja katselin, niin sieltä löytyi ainakin perustietoa öljyistä opinnäytetyön muodossa. Siinä on vain lainattua jorinaa eri lähteistä, mutta perustietoa kuitenkin.

Kuinkas tänne saisi pdffän ladattua... kokeillaan...

Ei taida onnistua..

Pääsisitteköhän tuon linkin kautta lukemaan...

http://publications.theseus.fi/handle/10024/16446

Noita SAE (Society of Automotive Engineers) papereita lukisi kyllä mieluummin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1274
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

ARAL ja Castrol ovat BP:n brandejä.
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

Ensäimmäiseen kysymykseen olikin vastaus
Eli 229.51 hyväksyntä täyttää myös 229.3 hyväksynnän?
Toinen kysymys käykö tuo linkin öljy w203 OM611 koneeseen vai pitäisikö ottaa jotakin muuta?
mopilin new life 0w40 on ollut käytössä, tuo olisi vain hiukan edukkaampaa siis tuo linkin öljy :oops:
http://www.juingoil.de/PKW-Motoroele/Mo ... ::313.html
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Noh, aiheesta hieman poiketen:

Mistä öljyä 722.6-tomaattilaatikkoon? Jostain muistan lukeneeni, että Veholla ois halvinta, reilusti alle kympin litralta :shock: . Mahtaneekohan pitää paikkansa? Mätänetissä 236.10 maksaa 9,90€/litra. Onkos muilla kokemusta Vehon/MB-Osan/Tarviketorin yms. hinnoista? Ei kerkiäis millään alkaa joka paikkaa soittelemaan läpi, ja tili huutaa tyhjyyttään, joten jokainen euro on kotia päin :oops: ...
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Motonetin febin öljy taitaa olla halvinta mitä saa noin pienissä pakkauksissa.
Tähdellisen parantola
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

No nyt menee jo vähän enempi aiheen ohi, mutta kysytään nyt samaan syssyyn, että tietääkö tapio tai kukaan muu, mistä Oulusta saa öljynjäähdyttimiä kohtuuhinnoin? Motonetin ja IKH:n nettisivuilta ei ainakaan löytynyt. Taidan laittaa öljynnvaihdon yhteydessä erillisen jäähdyttimen laatikolle, kun letkutkin on siinä kunnossa että uudet pitää teetättää, ja sitä glykoliongelmaa on kuitenkin joitakin yksittäistapauksia sattunu muillekin kuin niille huonompisyylärisille...
Avatar
röhnö
Viestit: 228
Liittynyt: 18.10.2010 21:18
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja röhnö »

Noita testejä pystyn tekemään noin 65 euron hintaan.

Amerikassa testi tehään.

Voisin koittaa laittaa yhestä kalmarin rukista testirulokset 400h ja 800h kohdalta.
Mutta ottaa hetkisen koha saan skannattua ne.
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.

Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Laita ihmeessä skannaten laput ja tänne ihmeteltäviksi.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AK47 kirjoitti:
Tarkennuksena, mistä se vuosi on keksitty?
Vuodenajoista.

Vähällä ajolla olevaan autoon kun vaihdetaan kevätkesällä puhtaat öljyt niin öljyt pysyy pitkään puhtaana kosteudesta sun muista kylmän ilmaston aiheuttamasta "moskasta"
Seuraavan talven pakkaskausi ajetaan samoilla öljyillä ja joka käyntikerralla öljyn sekaan tulee lisää moskaa (kosteutta jnejne) Taas keväällä kun kelit lämpenee ja samalla "kylmäkäynnistykset" loppuu niin vaihdetaan jäleen uudet öljyt.

olipa vanha kirjotus...
Avatar
röhnö
Viestit: 228
Liittynyt: 18.10.2010 21:18
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja röhnö »

Tämmöisiä ovat ainakin meiltä tulevat.

Öljynäyte on moottorissa niin kuin verinäyte ihmisessä. Listaan on lajiteltu kaikki metallityypit mistä moottorin osat ovat rakennettu. Jos joihinkin nähin tulee kulumiä tai jäänteitä erittyy joistakin metallin osista niin niiden perusteella voi päätellä mistä metalli on peräisin, esim männät tai kietokanki laakerit ynm... Kaikessa on värikoodi tunnistamisen helpottamiseksi.

TBN ( Base Number) ja TAN ( Acid Number) ovat lukuja jotka ovat täkeitä seurata. Nämä luvut kertovat öljyn voitelukyvystä ja öljyn happotasosta. Nyrkkisääntö on kun TBN ja TAN luvut likenevät toisiaan niin öljyt on vaihdettava. Tämä tarkoittaa että öljyn lisäaineet ovat kuluneet pois.
TAN numeron saa lisätilauksesta jos sen haluaa mutta TBN luku kertoo aika hyvin totuuden jo itsessää.

API CJ4 Low Asch TBN numero on alustavati 7 mg KOH/g. Kriittinen tila on 2.7 KOH/g. TBN numeroa voi kohottaa erittäin helposti lisäämällä öljyä moottoriin kun moottori kuitenkin öljyä kuluttaa. Sen takia pystyy ajamaan pitkiä vaihtovälejä ennen kunnon isoa öljynvaihtoa. Tämän takia moni iso kuljetusfirma kättää tämän laboratorion palveluja.

Tässä kaksi esimerkkiä öljynäytteistä. Yksi joka on OK Kalmari. Ja yksi ei niin hyvä NH.
Kalmarin koneet ovat sahalla käytettyjä ja muistaakseni öljynäytteet otettiin 500h 800h ja 900h välein. Päivämäärät eivät kyllä täsmää.
Aluperäinen öljynvaihtoväli kalmarissa taisi olla 3-400 tunnin hujakoilla.
Kuva


Newhollandin testissä moottoriöljyllä on ajettu 250h ja siinä on ilmiselvästi ongelmia moottorissa jo ennen testin ottoa, siksi se otettiin niin aikaisin kuin 250h. Kuten näkyy niin hälyyttävän paljon on rautaa irronnut sylinteristä joka on erittynyt öljyn joukkoon ja sitämukaa myös toisia metalleja kuin kuparia ja chronimiumia.

Kuva
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.

Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Onko röhnö käynyt ottaan Kalajoella näytteitä? Ainakin meidän firman Kalmareista on näytteet otettu ja ovat sahalla ajossa.
Öljymerkkinä conoco.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
röhnö
Viestit: 228
Liittynyt: 18.10.2010 21:18
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja röhnö »

En ole ite käyny mutta samas pytinkiä osittain edustain.

Ja näyttäs että öljy on edellen kohtalaista..
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.

Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Ookkos omien autojesi öljyjä testaillut ja jos olet, niin miltä valmistajien suosittelemat öljynvaihtovälit näyttävät?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
röhnö
Viestit: 228
Liittynyt: 18.10.2010 21:18
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja röhnö »

EIpä oo tullunna katottua. Perskeles pitäsköhän alkaa tutkiin ku 10 sarjan testin sais 450€ ottais parin tonnin välein.. :idea:
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.

Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Ois se nykyseen mutuun verrattuna tiedettä ja sankariteko.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”