W/S203 mittariston vaihtaminen
W/S203 mittariston vaihtaminen
Jos vaihdan 203-korin Mersussa olevan mittariston toiseen vastaavanlaiseen, toimiiko systeemi ihan heittämällä? Vai edellyttääkö muutos jotain koodaamista tai muuta operaatiota, joka ei onnistu kotikonstein? Onko matkamittarin lukema tallessa mittaristossa vai jossain muualla? Eli jos "varastan" 45678 ajetusta autosta mittariston 76543 ajettuun autoon, kumpaa lukemaa matkamittari näyttää kun käännän virrat päälle? Koska en täällä valitettavasti saanut oikein faktatietoa, onko mittaristo avattavissa ja pelkkä asteikko vaihdettavissa, ajatukseni on mennä laiskan miehen tielle: Ottaa täysin toimiva "mailimittari" pois ja yrittää hankkia tilalle "kilometrimittari".
-T
Itse omaan viestiini yrityksen ja erehdyksen jälkeen vastaten...
Vaihdoin 203:n mittariston äsken. Otin mailimittarin pois ja laitoin toisesta vastaavasta autosta otetun kilometriasteikollisen tilalle.
Kilometrimittari kyllä alkoi toimia nopeuden näyttimenä ihan oitis, mutta matkamittari näytti "------" eikä monitoiminäytöstäkään löydy mm. navigaattorin valikkoa. Koska mittariston taakse ei tule vaijereita eikä mitään muutakaan perinteistä - pelkkä sähköpiuhanippu ainoastaan - oletin, että systeemi edellyttää jonkinmoista ohjelmointioperaatiota Vehossa.
Vietettyäni "riittävän paljon" aikaa Vehon henkilökunnan kanssa lopputulos on seuraava:
203-korin Mersu on ensimmäinen malli, jossa autolla ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.
Hyvä tähän saakka. Vaihtomittarillani oli ajettu 50000 ja minun autollani todellisuudessa 60000. Eli mittaristoon olisi periaatteessa päivittynyt oikea tieto.
Mutta sitten tuleekin tenkkapoo: Mittariston voi ohjelmoida vain yhdelle autolle. Vaihtomittaristoni oli luonnollisesti ohjelmoitu juttelemaan tuon 50000 ajetun elimenluovuttaja-auton lukon kanssa. Eikä edes Veho pysty sitä ohjelmoimaan uudelleen juttelemaan toisen auton kanssa. Hommaa kokeiltiin kahdella eri mittaristolla. Molemmat olivat käytettyjä ja sama juttu tuli eteen molemmissa.
Koska käytettyä mittaristoa ei pysty opettamaan juttelemaan uuden auton kanssa, se ei myöskään saa sieltä matkamittarin lukemia, eikä siihen myöskään pysty koodaamaan uuden auton varusteita. Eli mittariston monitoiminäytöstä löytyvät vain aivan perustoiminnot ja matkamittari näyttää "-----".
Koskapa harmaabisnes, eli mittarin ruuvaaminen on tehty tarpeeksi pottumaiseksi tuolla alussa mainitsemallani kolmen tietovaraston käytöllä ja niiden välisellä tietojen kopioinnilla, ymmärrykseni on, että pihvi tämän mittariston uudelle autolle ohjelmoinnin mahdottomaksi tekemisen takana on vain ja ainoastaan vauhdittaa varaosamyyntiä ja pitää VDO:n tehtaan käyttöaste korkealla.
Koska kyseessä on tietokone/ piiri, jonne koodaus tehdään on aivan saletti että on olemassa työkalu, jolla koodauksen saa mahdollistetuksi. Mutta virallisilla työkaluilla se ei onnistu.
Vaihdoin 203:n mittariston äsken. Otin mailimittarin pois ja laitoin toisesta vastaavasta autosta otetun kilometriasteikollisen tilalle.
Kilometrimittari kyllä alkoi toimia nopeuden näyttimenä ihan oitis, mutta matkamittari näytti "------" eikä monitoiminäytöstäkään löydy mm. navigaattorin valikkoa. Koska mittariston taakse ei tule vaijereita eikä mitään muutakaan perinteistä - pelkkä sähköpiuhanippu ainoastaan - oletin, että systeemi edellyttää jonkinmoista ohjelmointioperaatiota Vehossa.
Vietettyäni "riittävän paljon" aikaa Vehon henkilökunnan kanssa lopputulos on seuraava:
203-korin Mersu on ensimmäinen malli, jossa autolla ajettu matka on tallennettuna sekä ohjainyksikköön, virtalukkoon ja mittaristoon. Nyt kun autoon laittaa uuden mittarin, systeemit huomaavat että mittaristossa on pienempi lukema kuin kahdessa muussa tallennuspaikassa. Suurin luku voittaa ja se kopioidaan pienempien päälle.
Hyvä tähän saakka. Vaihtomittarillani oli ajettu 50000 ja minun autollani todellisuudessa 60000. Eli mittaristoon olisi periaatteessa päivittynyt oikea tieto.
Mutta sitten tuleekin tenkkapoo: Mittariston voi ohjelmoida vain yhdelle autolle. Vaihtomittaristoni oli luonnollisesti ohjelmoitu juttelemaan tuon 50000 ajetun elimenluovuttaja-auton lukon kanssa. Eikä edes Veho pysty sitä ohjelmoimaan uudelleen juttelemaan toisen auton kanssa. Hommaa kokeiltiin kahdella eri mittaristolla. Molemmat olivat käytettyjä ja sama juttu tuli eteen molemmissa.
Koska käytettyä mittaristoa ei pysty opettamaan juttelemaan uuden auton kanssa, se ei myöskään saa sieltä matkamittarin lukemia, eikä siihen myöskään pysty koodaamaan uuden auton varusteita. Eli mittariston monitoiminäytöstä löytyvät vain aivan perustoiminnot ja matkamittari näyttää "-----".
Koskapa harmaabisnes, eli mittarin ruuvaaminen on tehty tarpeeksi pottumaiseksi tuolla alussa mainitsemallani kolmen tietovaraston käytöllä ja niiden välisellä tietojen kopioinnilla, ymmärrykseni on, että pihvi tämän mittariston uudelle autolle ohjelmoinnin mahdottomaksi tekemisen takana on vain ja ainoastaan vauhdittaa varaosamyyntiä ja pitää VDO:n tehtaan käyttöaste korkealla.
Koska kyseessä on tietokone/ piiri, jonne koodaus tehdään on aivan saletti että on olemassa työkalu, jolla koodauksen saa mahdollistetuksi. Mutta virallisilla työkaluilla se ei onnistu.
-T
Palataanpa vanhaan aiheeseen...
Taannoin lopulta avasin lompakkoni ja investoin uuteen ja käyttämättömään mittaristopakettiin valtuutetun Mercedes-Benz-varaosamyyjän luona.
Mittaristo asennettiin paikalleen ja ohjelmoitiin Star Diagilla. Nopeusmittari toimi, trippimittari toimi, kaikki varusteet ilmestyivät monitoiminäyttöön ja matkamittarikin toimi... ...paitsi että sen elo alkoi nollasta. Mukaan sain lapun, jossa kerrottiin, millä matkamittarilukemalla mittaristo oltiin vaihdettu, sekä sanottiin, että 250 km:n sisällä matkamittari saa oikean lukeman systeemin muilta komponenteilta.
Ajoin 250 km ja vähän päälle ja näin ei tapahtunut. Palasin lähtöruutuun. Liike selvitti ongelmaa ja lopulta asia selvisi: Mittaristolle olisi pitänyt kaiken muun päälle kertoa autoni virtalukon tunnistetiedot!
"Uusi mittaristo #1":lle tätä ei enää voinut tehdä, koska sillä oli ajettu niin pitkästi että se oli "lukittunut". Firaapelimies olisi tietenkin tuuminut, että kiva juttu kun mittaristosta katosi pitkä siivu matkaa. Itse en kuitenkaan arvosta vääryyttä ja siksi paikalle laitettiin uusi mittaristo, sekä lisäksi tehtiin tuo virtalukko-operaatio.
Ja "plim", mittaristo sai todellisen lukeman virtalukolta. Nyt on asia kunnossa ja kaikki kilometrit mittarissa (ja kaikissa muissakin paikoissa, joihin ne autossa tallentuvat).
Taannoin lopulta avasin lompakkoni ja investoin uuteen ja käyttämättömään mittaristopakettiin valtuutetun Mercedes-Benz-varaosamyyjän luona.
Mittaristo asennettiin paikalleen ja ohjelmoitiin Star Diagilla. Nopeusmittari toimi, trippimittari toimi, kaikki varusteet ilmestyivät monitoiminäyttöön ja matkamittarikin toimi... ...paitsi että sen elo alkoi nollasta. Mukaan sain lapun, jossa kerrottiin, millä matkamittarilukemalla mittaristo oltiin vaihdettu, sekä sanottiin, että 250 km:n sisällä matkamittari saa oikean lukeman systeemin muilta komponenteilta.
Ajoin 250 km ja vähän päälle ja näin ei tapahtunut. Palasin lähtöruutuun. Liike selvitti ongelmaa ja lopulta asia selvisi: Mittaristolle olisi pitänyt kaiken muun päälle kertoa autoni virtalukon tunnistetiedot!
"Uusi mittaristo #1":lle tätä ei enää voinut tehdä, koska sillä oli ajettu niin pitkästi että se oli "lukittunut". Firaapelimies olisi tietenkin tuuminut, että kiva juttu kun mittaristosta katosi pitkä siivu matkaa. Itse en kuitenkaan arvosta vääryyttä ja siksi paikalle laitettiin uusi mittaristo, sekä lisäksi tehtiin tuo virtalukko-operaatio.
Ja "plim", mittaristo sai todellisen lukeman virtalukolta. Nyt on asia kunnossa ja kaikki kilometrit mittarissa (ja kaikissa muissakin paikoissa, joihin ne autossa tallentuvat).
-T
Kysäseppä tapio89:ltä... Sillä oli aikoinaan prefaceliftissä faceliftin mittaristo, joka vaihtu vielä jälkeenpäin w211:n mittaristoksi...Niko200 kirjoitti:Terve! Vaihdoit siis prefacelift s203 mailimittarin vastaavaan kilometrimittariin? Osaatko sanoa onko prefaceliftiin mahdollista vaihtaa sitä uudempaa faceliftin mittaristoa? Tai sopiiko kenties jokin muukin mittaristo kyseiseen autoon. Itselläni 2000 mallinen w203.
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Juuriniinkuin edellä kirjoitettiin, muuten toimii kyllä mutta kilometrimäärät ei ole samaa kieltä. Läpsähtää 999999 virtalukkoon ja mittaristoon kun saa pariutettua.
Tosin, oma autoni oli -01 ja -02 tulee ns. uudemmat sähköt ceehen, tulee rattiohjainlaitteet yms. CLK:n mittari voisi käydä siihen mukisematta. (näyttää 211 mittarille)
Tosin, oma autoni oli -01 ja -02 tulee ns. uudemmat sähköt ceehen, tulee rattiohjainlaitteet yms. CLK:n mittari voisi käydä siihen mukisematta. (näyttää 211 mittarille)
Tähdellisen parantola
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: 15.1.2011 10:36
- Paikkakunta: Espoo