ABS

Katso myös W201.
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

ABS

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Nyt seuraa kysymys minua viisaammille.
Farkku mersussa toimii ABS jarrut, kun sillä lähdetään liikkeelle, mutta noin kahdensadan metrin päässä syttyy ABS valo ja ne lakkaa toimimasta. miten tämä on selitettävissä ja miten ennenkaikkea korjattavissa?
Kait niiden pitää toimia katsastuksessa. :shock:
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Oliskohan navat sen verran paskaset et ei saa välillä tietoo..? Haulla löytyy varmasti asiasta lisää, mut putsaa etunavoista kehät, mittaile anturit ja kato yj-rele, onko siinä hapettumia ja vaihda siitä päältä varalta se 10A sulake/sulakkeet... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Ja eikös siinä abs-yksikön päälläkin ollut rele siellä muovien alla piilossa?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
W124 300D
Viestit: 115
Liittynyt: 07.3.2012 17:44
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja W124 300D »

Tutkin asiaa tänään tarkemmin ja totesin sen menevän niin, että lähdettäessä ajamaan se toimii ensimmäiseen jarrutukseen asti, ja sen yhteydessä se sytyttää valon ja lakkaa toimimasta. Ensimmäisessä jarrutuksessa ei jarrut lukkiudu vaan se on niinkuin nyt pitääkin olla. Mutta sitten se lukitsee,niin kuin nyt lukkiutumaton toimii.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

jarruvalokatkaisin :?:
autodidakti
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Katoppa akun takaa sen ISON liittimen alta hapettumat ja yj rele, sitte kuskinpuolen etureunassa olevan "jakajan" kannen alta ne releet ja hapettumat, oikeanpuoleinen anturin johto kannattaa kanssa katella, sitte takapenki alta taakse menevien johtojen hapettumat.
Se takapenkin alla oleva johto on takaoiealla ja toisissa aika ylhäällä selkänojaa, edellisessä lankussa piti irrtoittaa selkänojaakin jotta sai näkyviin sen liitoskohdan ja hapettumat siitä pois. Etunurkassa oleva kansi jonka alla on 3 relettä on pienellä kuusiokoloruuvilla suurinpiirtein keskeltä kiinni, sen ku aukoo ni nousee kansi nätisti ylös, sen alla olevia johtojen päitä voi kattoa ettei niissä ole hapettumia, samoiten ku reliden kosketus pintoja, mutta sitä johtojen vedonpoistajan ruuvia on turha aukoa. Ite ruikin wd-40:stä niihi koloihin mihkä releet tulee kiinni ja muutaman kerran tyrkkäsin ja irroitin releet, vaihdoin jarruvalo katkaisijanki, putsasin etupään antureitteen kiinnitys kohdista ylimääräiset sonnat ja ruosteet pois ni alko toimimaan, nykyisessä palaa valo sitte kokoajan....vielä, syyn kerron heti ku ehdin sen ettimään. :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
veukveuk
Viestit: 2
Liittynyt: 18.11.2006 14:27

ABS valo palaa jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja veukveuk »

Vaimo kertoi ABS valon palavan jatkuvasti :( Täytynee tutkia.....260 -90
kyseessä. Kun vika löytyy, kerron
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

pupetti kirjoitti:yj rele
Ääni tälle.

Kaverin 200D:ssä paloi ABS-valo pari vuotta, YJ-releen vaihdolla korjaantui. :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Mullakin se absin valo temppuili, paloi satunnaisesti, vaihdon yj releen, ei vaikutusta, hommasin uuden akun valo sammui, alko taas reilu kuukaisi sitten taas palamaan satunnaisesti, no sitten alkoi myös laturin merkkivalo himmeästi loistaa (latausjännite hurjat 11,86V). No vaihdoin "uuden" käytetyn laturin niin abs merkkivalokin on lopettanut temppuilun. Et jos ei YJ releen vaihdolla asetu niin kannattanee alkaa katella laluria/latausjännitteitä..
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Moi taas.

Täälläkin alkoi syksyn tullen ilmenemääm ABS ongelmaa, ainakun lähti liikenteesen niin noin 6-7km ajon jälkeen "joulukuuset" ABS ja ASR valot alkoivat loistamaan. JOKA ....tanan kerran .:biggun:
Tarkistin anturit ja kehät, Puhtaita olivat. Mittasin piuhat ehjältä näyttivät, tarkistin YJ releen ehjä oli samoin sulakkeet ja releet. syytin jarruvalokatkaisijaa ja ajattelin ostaa uuden mutta foorumilta lukemieni vinkkien mukaan otin akun navan irti ja annoin vähän aikaa olla ja kas kumma nyt ei ole valot turhaa palaneet ? :pope: kävin kuitenkin tänään ostamassa KLstä jarruvalokatkaisijan koska välillä (hyvin harvoin) kun jarrutti KUIVALLA ihan normi vauhdista niin absit tikitti jalkapohjaan hetkellisesti. Mutta nyt tuntuu taas kaikki pelaavan. :kuski:
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Ostin 1989 200d:n ja siinä palaa abs valo. Valo alkaa palamaan kun katkaisijasta käännetään valot päälle ja sammuu pois kytkettäessä. Ostohetkellä akku oli kuollut joten johtusko siitä? Jännä vain että toimii valokatkaisijan kanssa... Niin ja vaikuttaako katastukseen jos valo palaa? Abs kyllä toimii
Entisiä:

190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet

Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi

Harrasteet:

Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

polttimot väärissä reijissä mittariston takana
autodidakti
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Nyt en ymmärtäny. Selventäisikkö :D
tosiaan. Mittarissa on 84000km ja b pilarissa merkintä 2012 vaihetuista öljyistä n. 600tkm kohdalla
Entisiä:

190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet

Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi

Harrasteet:

Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eli siinä on vaihdettu mittaristo, ja palaneen lampun merkkivalo on nyt ABS:n merkkivalon reiässä :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Pittääpä käyttää irti kuhan tämä ykätauti helepottaa. Mitä sieltä mittariston takaa pitää irrottaa ja miten ku en ole ennen repiny mittaristoa irti?
Entisiä:

190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet

Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi

Harrasteet:

Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

merkkivalopolttimot on painettu reikiinsä
koska kanta on samankokoinen voi ne painella väärinkin (tahallaan tai tahattomasti)
johdoissa ja mittaristossa pitäisi olla numerointi
numero numeroonsa
autodidakti
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Se mittaristo lähtee irti kun käyttää pientä "sähkö" tms ruuvaria.

Jossakin foorumin uumenissa on sergeyn tekemä video moisesta operaatiosta, taitaa se löytä kuuklettamallakin, mutta kun tyrkkää jommalle kummalle puolen mittaristoa...noin puoleenväliin....sen ohuen ruuvarin ja tuen kanssa kampeaa sitä ulospäin niin lähtee nousemaan, sitte vaan sama juttu toiselle puolen niin nousee sen verran että saa niiden lamppujen paikkaa vaihettua ja samalla ne kyllä uusiikin jos kovin ovat tummuneet.

Toimenpiteeseen kuluu aikaa noin 15-20min, riippuen siitä kui usein se mittaristo on ulos sieltä vedetty ja onko mittariston reunoilla millasia jälkiä edellisistä toimenpiteistä.

Se absi valo kun palaa vaan silloin kun virrat on päällä ja niissä on vikaa, käynnistyksen jälkeen sen pitäis sammua, mistä sen sitte tietää mikä lamppu mihinkäkin kuuluu :?: :?: Ottamalla jonku polttimon pois joko edestä tai takaa...tai vääntämällä polttimoa sen verran ettei pala.

Jos pissapojassa on tarpeeks ainetta ja laturit ym toimii kuten pitää, sen absivalon kyllä näkee äkkiä, mutta veikkaisin että sulla on joko rek kilven valo palanu takaa tai joku parkki ei saa maita tarpeeks..jos yllä kuvatulla tavalla se absi valo syttyy, ne plttimot ja muut valot kannattaa katella ennenko irrottaa sitä mittaristoa, myös siinä takaluukussa oleva valo välillä ilmoittaa viasta valoissa...ainakin mun 124:sessa sen teki.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Jep... Kilven valo palanut. Samoin pakkivalo temppuaa vaihekepin liikkeen mukaan
Entisiä:

190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet

Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi

Harrasteet:

Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
isomeisseli
Viestit: 6
Liittynyt: 18.8.2015 16:22

Viesti Kirjoittaja isomeisseli »

apuva auttakaa. Mersun helmaa hitsailin noin 5cm, kunnes muistin että unohdin ottaa akkukengän irti. Tämän jälkeen hitsailin helman loppuun. Kun homma oli valmis, tottakai ABS-valo syttyi kun lähdin ajamaan eikä sammu ennen kuin auton on sammuttanut. Valo siis syttyy kun pistää virrat ja sammuu kun lyö käymään niin kuin kuuluukin. Myöskin dieselmittari rupesi näyttämään täyttä samassa hitsaushötäkässä mutta sillä tuskin yhteyttä abs kanssa? Ylijännite-releen sulake oli ehjä. Kuuluisiko siellä olla 2kpl 10amp sulaketta? Minulla oli yksi. Mitä siis menee yleensä rikki hitsatessa ja miten lähteä vikaa selvittämään?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvin harvoin mikään hajoaa 124:ää hitsatessa. Ettei ollut sillä kohdalla sisällä johtoa joka paloi ?
wiimax.fi
isomeisseli
Viestit: 6
Liittynyt: 18.8.2015 16:22

Viesti Kirjoittaja isomeisseli »

kiitos vinkistä, täytyypä raottaa mattoa ja tarkistaa
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tai sulakkeissa kosketusvikaa, mulla parani sulakkeita pyörittämällä ja pari vaihtamalla, olivat haperoja vaikka ehjiltä näyttivätkin.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
isomeisseli
Viestit: 6
Liittynyt: 18.8.2015 16:22

Viesti Kirjoittaja isomeisseli »

Sulakkeita pyöritelty ja ihmetelty, takavalot tsekattu ja hierottu (kuulemma niillä jotain yhteyttä abs?) Mitä sieltä nyt hajoaa hitsatessa jos hajoaa? :( onko näissä mitään testerimahdollisuutta jolla tuo selviäisi kertaheitolla?
Zydeemimies
Viestit: 28
Liittynyt: 16.4.2015 10:33
Paikkakunta: W124

Viesti Kirjoittaja Zydeemimies »

ABS:llä oma sulakezydeemi siinä akun vieressä.
Osittainenkin lainaaminen kielletty.
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Tervehedys, pitkästä aikaa!
ABS valo kiusaa ja leimaan pitäisi päästä.
124W 300TEssä -92.
Samaa oiretta kuin useissa muissakin. Syttyy piakkoin, "kappaleen matkaa" esim 200m ... 3000 m ajettuna. Ei oikein korreloi kuivan/sateen kanssa eikä talven, kesän kanssa.
- ABS-anturit mitattu/taivuteltu,
- liittimet availtu, ABS-boxkin (sähköliittimet muuten yleisesti kaikki hämmästyttävän siisitit vielä 24v jälkeenkin! Suunniteltu kestämään. Hattua tästä W.Germany insinööreille),
- napojen hammastukset putsattu,
- napojen laakeritkin tsekattu.
- Latausjännitteet OK. Akku toki vanha mutta pyörittä startissa napakasti.
- YJ-rele vaihtamatta mutta on vain 2-3 v vanha (KL)

- joku maintsi väärän preän (välitys) myös syyksi. Onko lukua millaisen eron välityssuhteessa sietää?.

- perän on vaihdettu ja välityssuhde on lyhyempi kuin orkkis (lkaa - 10%), mutta vaimon mukaan vaihdon jälkeen ABS-valo EI palanut. Vaiva ilmaantui vasta myöhemmin...

- tipsejä otetaan kiitollisuudella vastaan :D :D
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Perävälitys ei vaikuta Absin toimintaan. Mites jarruvalokatkaisija? Ainakin Asd-perän kanssa viallinen katkaisija aiheuttaa toimintahäiriöitä. Tiiä sitten miten Absin kanssa. Siellä Abs-pumpun suojamuovin alla on rele. Onko se katottu?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Hyvä tieto tuo perävaäitysten poissulku.
yep, jarrruvalokatkaisinkin jumpattu. Tuntuisi toimivan ihan oikein hiukan täristeltynäkin (kytkee jarruvalot kun jarrupoljin painuu).
Kaikki parkit, vilkut, jarruvalopolttomot OK, ei hapettumia.
Sisävaloista on hukassa peräkontti ja takaistuintila (4-valoa) Polttimot OK, Ei sulakevika... minkä takana nämä...?? Ovat toimineet aiemmin mutta en osaa sanoa koska hävisivät. ei kai yhteydessä ABS-valoon...?
Rekisterivalo oli palanut. Paikko ei korjannut ABS valoa
ABS-ykksikkö: 2-relettä. Kelat ainakin kunnossa...
mitä seuraavaksi..?
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Miksei perävälitys vaikuta, kun näissähän takapyörien pyörimistieto tulee (eikö tulekin) juurikin vain yhdeltä anturilta kardaanin pyörimisestä. Ei pyöräkohtaisesti ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

pekkovee kirjoitti:Miksei perävälitys vaikuta, kun näissähän takapyörien pyörimistieto tulee (eikö tulekin) juurikin vain yhdeltä anturilta kardaanin pyörimisestä. Ei pyöräkohtaisesti ?
Eiks se takapään anturi seuraile perän lautaspyörää :?:
Jarruvalokatkaisijasta olis sellainen mielikuva, että voi olla rikki vaikka jarruvalot syttyykin. Siis voi tehdä abs/asd systeemeihin vikoja :roll:
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Autosähkömiehille "jarruvalokatkaisisin asiasta": mittaustulos
jarruvalokytkinpiirin johdinten välinen vastus yleismittarilla 43..46ohm (suoraan pistokkeen liittimestä jarruvalokytkin irroitettuna).

Kuuluukos siinä välissä olla vastusta/kuormaa ja onko tuo arvo merkityksellinen..?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”