Roten taloustähti ja yleistä löpinää Subaruista
Nostellaanpa välillä. Sitten takaisinkutsun autoon ei ole vaihdettu mitään muuta kuin öljyt, suodatin ja ilmanputsari. Mittarissa tällä hetkellä hieman vajaa 38tkm ja kulutus kaupunkiajossa suunnilleen 7l/100km luokkaa, maantiellä noin 5l/100km. Parhaimmillaan olen tällä autolla ajellut JKL-Kuopio väliä maantiellä 4,6l/100km lukemiin.
Laakkoselta eivät ole vieläkään kertoneet, että mitä muuta ovat autoon vaihtaneet kuin öljyt ja ö-suodattimen. Kerran tuo vehje säikäytti, tosin EGR yllättäen oireili, sen sai onneksi parin tunnin työllä putsattua itse ja taas pelittää hyvin. Ilmansuodatin on oikeastaan ainoa osa, joka on pitänyt vaihtaa tässä huoltojen välissä, kun tuppasi olemaan "hieman" tukossa.
Tuo EGR-"vika" säikäytti todella, sillä vanhemmissa dieseleissä on ollut koneen rikkoontumisia, ja tässä viassa ääni ei todellakaan ollut mitenkään normaali, lisäksi tehot uupuivat täysin, koneesta kuului säksätys ja järkyttävä savu tuli putkesta pihalle. Savuahan tuo nyt muutenkin välillä tuuppaa muutenkin putken täydeltä, eli ei tuo hiukkassuodatin aivan oikein toimi, ellei sitä ole muutettu jollain tavalla huollon toimesta.
Laakkoselta eivät ole vieläkään kertoneet, että mitä muuta ovat autoon vaihtaneet kuin öljyt ja ö-suodattimen. Kerran tuo vehje säikäytti, tosin EGR yllättäen oireili, sen sai onneksi parin tunnin työllä putsattua itse ja taas pelittää hyvin. Ilmansuodatin on oikeastaan ainoa osa, joka on pitänyt vaihtaa tässä huoltojen välissä, kun tuppasi olemaan "hieman" tukossa.
Tuo EGR-"vika" säikäytti todella, sillä vanhemmissa dieseleissä on ollut koneen rikkoontumisia, ja tässä viassa ääni ei todellakaan ollut mitenkään normaali, lisäksi tehot uupuivat täysin, koneesta kuului säksätys ja järkyttävä savu tuli putkesta pihalle. Savuahan tuo nyt muutenkin välillä tuuppaa muutenkin putken täydeltä, eli ei tuo hiukkassuodatin aivan oikein toimi, ellei sitä ole muutettu jollain tavalla huollon toimesta.
Ja jälleen hieman päivittelyä. Autolla mittarissa nyt aikalailla 57tkm. Tuon lavettikeikan jälkeen autoa ei ole muuten tarvinnut pajalla käyttää minkään ison jutun vuoksi. Pari kertaa olen käynyt ihan piruilun vuoksi vaihdattamassa nitisevän ja natisevan kuljettajan istuimen turvavyön vastakappaleen uuteen. Nyt Subarulle ajo maistuu ja kuski jaksaa joka päivä hymyilllä ja nauraa auton ratin takana. Tuo neliveto vaan jaksaa vieläkin hymyilyttää näin talviolosuhteissa, ei tarvitse liiemmälti jäädä liikennevaloissa sutimaan paikalleen, sen kuin vain lähtee niistä arvokkaan vauhdikkaasti jättäen vajaavetoiset sutimaan.
No, mitä Surupapulle nykyään kuuluu? Sillehän kuuluu hyvää. Alkuvuoden kulutuksetkin pyörineet siinä 5,42l/100km ja 9,78l/100km välillä. Kahdesti olen tankillisella päässyt yli 9l/100km lukemiin, silloin mukana pelkkää kaupunkipyörittelyä ja runsasta eeperin käyttöä.
Keulalle laittelin välipäivinä solumuovin syylärin ja maskin väliin, jotta saisi vähän paremmin pidettyä koneen käyntilämpöisenä, maantieajossa lämpötilat nyt pakkasista riippuen siinä 75-85 asteen välillä. Hyvin tarkenee. Lisäksi autoon tuli hankittua ELM327 OBD-BT käikäle, jolla saa tablettiin näppärästi parametreja autosta ulos. Helppo seurata ahtopaineita, hetkellistä kulutusta, jäähdytysnesteen lämpöjä ym.
Alkukesästä autoon löysi tiensä roiskeläpät. Nuo läpät ottivat ensimmäisen kerran siipeensä metsässä pyörähtäessä, jäivät kannon nokkaan nojaamaan. Lopullinen voitelu noille roiskeläpille tulikin sitten ensimmäisten lumien ja pakkasten aikaan, kun pudotin pihasta auratulle kadulle -15 pakkasessa, toinen läppä otti ja katkesi. No, ehkä materiaali oli jo nähnyt parhaat päivänsä, olihan nuo tehty sentään liki 15 vuotta vanhasta isosta liukurista.
Tuosta suivaantuneena, reissu Motonettiin, josta roiskeläppäkumia isohko palanen matkaan ja väsäilemään. Lopputulos näkyypi alla. Ei tarvinnut kuin vanhan sapluunan mukaan leikata ja tehdä kumiin reiät, autossa olikin edellisten läppien jäljiltä kiinnityspaikat valmiina, joten niitä ei tarvinnut enää etsiä.
Tuolla on hyvä puuhastella auton parissa. Noin 90 neliömetriä tilaa kaikkiaan puuhastella. Auton takana on vielä iso työpöytä. Poppikalusto ja jääkaappi luonnollisesti löytyy.
Lisäksi autossa nykyään erään toisen, nimeltämainitsemattoman autokerhon mainostarra:
Viimeisimmät "ropailut" Surupapuun tuli tehtyä viikko sitten viikonloppuna, kun tallilla Kuopiossa kävin. Auto tuli silloin imuroitua sisältä, käsittelin nahkajakkarat ja putsailin lasit. Samalla tuli sitten asenneltua ovivalot autoon uusiksi. Alkuperäiset ovivalot olivat perinteisillä hehkulankapolttimoilla ja niiden värisävy kun ei käynyt lainkaan sisätiloissa oleviin ledivaloihin. No, tuli katseltua erilaisia ledipolttimoita, kunnes silmään osui ratkaisu, joka sitten löysi tiensä autoon. Kuva kertonee enemmän kuin tuhat sanaa (tässä tapauksessa kaksi).
Kotihallin valot päällä otettu kuva
Ilman valoja
Kohtapuoliin edessä 60tkm huolto. Ohjelmassa ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, voimansiirron öljyt, moottoriöljyt+suodatin, jarrunesteet ja pa-suodatin. Halpaa huvia siis tiedossa.
No, mitä Surupapulle nykyään kuuluu? Sillehän kuuluu hyvää. Alkuvuoden kulutuksetkin pyörineet siinä 5,42l/100km ja 9,78l/100km välillä. Kahdesti olen tankillisella päässyt yli 9l/100km lukemiin, silloin mukana pelkkää kaupunkipyörittelyä ja runsasta eeperin käyttöä.
Keulalle laittelin välipäivinä solumuovin syylärin ja maskin väliin, jotta saisi vähän paremmin pidettyä koneen käyntilämpöisenä, maantieajossa lämpötilat nyt pakkasista riippuen siinä 75-85 asteen välillä. Hyvin tarkenee. Lisäksi autoon tuli hankittua ELM327 OBD-BT käikäle, jolla saa tablettiin näppärästi parametreja autosta ulos. Helppo seurata ahtopaineita, hetkellistä kulutusta, jäähdytysnesteen lämpöjä ym.
Alkukesästä autoon löysi tiensä roiskeläpät. Nuo läpät ottivat ensimmäisen kerran siipeensä metsässä pyörähtäessä, jäivät kannon nokkaan nojaamaan. Lopullinen voitelu noille roiskeläpille tulikin sitten ensimmäisten lumien ja pakkasten aikaan, kun pudotin pihasta auratulle kadulle -15 pakkasessa, toinen läppä otti ja katkesi. No, ehkä materiaali oli jo nähnyt parhaat päivänsä, olihan nuo tehty sentään liki 15 vuotta vanhasta isosta liukurista.
Tuosta suivaantuneena, reissu Motonettiin, josta roiskeläppäkumia isohko palanen matkaan ja väsäilemään. Lopputulos näkyypi alla. Ei tarvinnut kuin vanhan sapluunan mukaan leikata ja tehdä kumiin reiät, autossa olikin edellisten läppien jäljiltä kiinnityspaikat valmiina, joten niitä ei tarvinnut enää etsiä.
Tuolla on hyvä puuhastella auton parissa. Noin 90 neliömetriä tilaa kaikkiaan puuhastella. Auton takana on vielä iso työpöytä. Poppikalusto ja jääkaappi luonnollisesti löytyy.
Lisäksi autossa nykyään erään toisen, nimeltämainitsemattoman autokerhon mainostarra:
Viimeisimmät "ropailut" Surupapuun tuli tehtyä viikko sitten viikonloppuna, kun tallilla Kuopiossa kävin. Auto tuli silloin imuroitua sisältä, käsittelin nahkajakkarat ja putsailin lasit. Samalla tuli sitten asenneltua ovivalot autoon uusiksi. Alkuperäiset ovivalot olivat perinteisillä hehkulankapolttimoilla ja niiden värisävy kun ei käynyt lainkaan sisätiloissa oleviin ledivaloihin. No, tuli katseltua erilaisia ledipolttimoita, kunnes silmään osui ratkaisu, joka sitten löysi tiensä autoon. Kuva kertonee enemmän kuin tuhat sanaa (tässä tapauksessa kaksi).
Kotihallin valot päällä otettu kuva
Ilman valoja
Kohtapuoliin edessä 60tkm huolto. Ohjelmassa ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, voimansiirron öljyt, moottoriöljyt+suodatin, jarrunesteet ja pa-suodatin. Halpaa huvia siis tiedossa.
Onhan tuossa alavääntöä, muutaman kerran sammuttanut itse valoihin, ihan omaa huolimattomuutta, kun olen yrittäny lähteä valoista ajatuksissani joko kakkosella tai kolmosella.Nippe kirjoitti:Joko tuosta mallista löytyy alavääntöä?
Aikanaan kaverin outbakillä ajelin ja sain sen sammuun useampiin liikennevaloihin.
Kyllähän sellainen voisi ollakin makea vehje, täällä Jyskälässä pyörii yksi tuollainen valkoisena, sen tiedän, että on perheen kakkospirssinä. Perheen ykkösauton virkaa toimittaa siinä taloudessa BMW M550d sedani. Entisen ralliautoilijan kalustoa siis.haju kirjoitti:Tuon korimallin outback ja 3,6L bensakone ois kerrassaan makia
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Rovanperä oletan? Mäkinen lienee Puuppolassa (tosin sekin on nykyään Jyskälää)...rotte kirjoitti:Kyllähän sellainen voisi ollakin makea vehje, täällä Jyskälässä pyörii yksi tuollainen valkoisena, sen tiedän, että on perheen kakkospirssinä. Perheen ykkösauton virkaa toimittaa siinä taloudessa BMW M550d sedani. Entisen ralliautoilijan kalustoa siis.haju kirjoitti:Tuon korimallin outback ja 3,6L bensakone ois kerrassaan makia
Mäkisestä kyse tässä tapauksessa.bercedes menz kirjoitti:Rovanperä oletan? Mäkinen lienee Puuppolassa (tosin sekin on nykyään Jyskälää)...rotte kirjoitti:Kyllähän sellainen voisi ollakin makea vehje, täällä Jyskälässä pyörii yksi tuollainen valkoisena, sen tiedän, että on perheen kakkospirssinä. Perheen ykkösauton virkaa toimittaa siinä taloudessa BMW M550d sedani. Entisen ralliautoilijan kalustoa siis.haju kirjoitti:Tuon korimallin outback ja 3,6L bensakone ois kerrassaan makia
Pientä ja harmitonta tälle autolle tällä kertaa kuuluu. 58tkm pyörähti lauantaina mittariin. Hieman meinasi viikonloppuna olla voimansiirto jäykkänä, kun yöllä piti sen -20 pakkasta ja aamusella laitteli auton kylmiltään käyntiin. Tuon korjannee voimansiirron öljyjen vaihto hieman notkeampiin, jotka ovat suunniteltu enemmän tänne pohjoisen olosuhteisiin. Perjantaina tuli eräs vanhempi herrasmies nykimään hihasta paikallisen leipomon pihalla ja alkoi sitten tarinoida Subaruista. Pitkä tovi turistiin hänen kanssa. Kertoi että oli ostanut oman Legacynsa rompetorilta heräteostoksena. Kuulemma viikon mittainen mykkäkoulu oli ollut, kunnes emäntä oli lähtenyt käymään autolla kaupassa, siihen oli sitten mykkäkoulu loppunut, kun talvikelissä emäntä autoa testasi.
Eihän nämä ihan Mersujen veroisia vehkeitä ole. Juuttuvatehosteinen ohjaus alkoi välipäivinä hieman keljuilla, jäi startissa jo heti "maantieasetukselle" eli olemattomalle tehostukselle ja palautusta ei löytynyt lainkaan. Asiaa tutkittiin turvavyön vastakappaleen vaihdon ohessa, ja paljastuikin että ilmeisesti jossain liittimessä akselilla ilmastoinnin paneeli, radio, ohjauspyörä/pylväs ja ohjaustehostin on jotain häikkää. Asiaa tutkitaan ja aluksi epäilivät ilmeisesti sääolosuhteiden aiheuttamaa kosteutta liittimeen. Tämän päättelin siis sen perusteella, kun huoltoneuvoja kyseli tuon häiriön esiintymisajan sääolosuhteita, eli oliko kosteaa yms.
Viikonloppuna tuli myös huomattua se, että kuinka herkästi kinoslumien peittämällä tiellä se vauhti lipsahtaa hieman suuren puoleiseksi. 70km/h pieneen töyssyyn ja kinoslumen läpi havahduttaa mukavasti vilkaisemaan nopeusmittaria jonka seurauksena järki pyytää hidastamaan vauhtia, ettei vain sattuisi mitään.
Eihän nämä ihan Mersujen veroisia vehkeitä ole. Juuttuvatehosteinen ohjaus alkoi välipäivinä hieman keljuilla, jäi startissa jo heti "maantieasetukselle" eli olemattomalle tehostukselle ja palautusta ei löytynyt lainkaan. Asiaa tutkittiin turvavyön vastakappaleen vaihdon ohessa, ja paljastuikin että ilmeisesti jossain liittimessä akselilla ilmastoinnin paneeli, radio, ohjauspyörä/pylväs ja ohjaustehostin on jotain häikkää. Asiaa tutkitaan ja aluksi epäilivät ilmeisesti sääolosuhteiden aiheuttamaa kosteutta liittimeen. Tämän päättelin siis sen perusteella, kun huoltoneuvoja kyseli tuon häiriön esiintymisajan sääolosuhteita, eli oliko kosteaa yms.
Viikonloppuna tuli myös huomattua se, että kuinka herkästi kinoslumien peittämällä tiellä se vauhti lipsahtaa hieman suuren puoleiseksi. 70km/h pieneen töyssyyn ja kinoslumen läpi havahduttaa mukavasti vilkaisemaan nopeusmittaria jonka seurauksena järki pyytää hidastamaan vauhtia, ettei vain sattuisi mitään.
Ja perjantaina rävähti oikein isolla R-kirjaimella varustettuna. Kävin tankkaamassa, kun tarkoitus oli lähteä ajamaan Kuopioon. Sain tankin täytettyä dieselillä, pistin mittarilla auton käymään ja kas, auto lähti käymään hyvin, mutta mitä näenkään edessäni. Edessäni mittaristossa on näkymä kuin Amerikkalaisessa joulukuusessa konsanaan, ihan vilkkuvien valojen kera. Jäähdytysnesteen merkkivalo vähän villiintyi, vilkkui vuoroin sinisenä ja vuoroin punaisena.
Muut vikavalot tuossa ovat moottorin vikavalo, ESP:n vikavalo, seisontajarrujärjestelmän vikavalo ja vähäisen polttoaineen merkkivalo.
No, ensin varoitussoitto huollolle, että täältä tullaan, sitten puhelua tieturvaan, jonka lopputulos oli tämä:
2,5h meni aikaa huollossa, vikana oli väylävika, jonka tiesin jo lavettia odotellessa, kun lukaisin koodit pillerillä autosta. Ohjeeksi auton saamisen yhteydessä sitten sain seuraavan: "Noni, auto kunnossa, nollattiin koodit. Koeajolla auto oli kunnossa, mikäli uusii, niin soittele ja varaillaan autolle huoltoaikaa." Ihmettelenpä vain, että mistähän tietäisin, uusiiko juuri TUO vika vai joku muu...
Ei muuta tähän hätään. Viikonloppuna ajellessa tuli kyllä taas muistettua, miksi tuo on hyvä auto minulle. Lumisilla ja polanteisilla teillä ajellessa tuo menee kuin juna. Joku volvon maastokäkkärä yritti tulla perässä, mutta jäi jostain syystä kauaksi taakse, vaikka itse ajelin mökkitiellä ihan rauhallisesti...
No, lauantaina sitten olikin hieman komeampi keli ajella Kuopiosta takaisin kotiin Jyväskylään, pakko tämä tunnelmakuvatus laittaa tännekin, laadusta vastaa menneen talven Lumia, eli Lumia 800.
Muut vikavalot tuossa ovat moottorin vikavalo, ESP:n vikavalo, seisontajarrujärjestelmän vikavalo ja vähäisen polttoaineen merkkivalo.
No, ensin varoitussoitto huollolle, että täältä tullaan, sitten puhelua tieturvaan, jonka lopputulos oli tämä:
2,5h meni aikaa huollossa, vikana oli väylävika, jonka tiesin jo lavettia odotellessa, kun lukaisin koodit pillerillä autosta. Ohjeeksi auton saamisen yhteydessä sitten sain seuraavan: "Noni, auto kunnossa, nollattiin koodit. Koeajolla auto oli kunnossa, mikäli uusii, niin soittele ja varaillaan autolle huoltoaikaa." Ihmettelenpä vain, että mistähän tietäisin, uusiiko juuri TUO vika vai joku muu...
Ei muuta tähän hätään. Viikonloppuna ajellessa tuli kyllä taas muistettua, miksi tuo on hyvä auto minulle. Lumisilla ja polanteisilla teillä ajellessa tuo menee kuin juna. Joku volvon maastokäkkärä yritti tulla perässä, mutta jäi jostain syystä kauaksi taakse, vaikka itse ajelin mökkitiellä ihan rauhallisesti...
No, lauantaina sitten olikin hieman komeampi keli ajella Kuopiosta takaisin kotiin Jyväskylään, pakko tämä tunnelmakuvatus laittaa tännekin, laadusta vastaa menneen talven Lumia, eli Lumia 800.
Meillä tuo rouvan Outbaggi teki samanlaisen tempun muutama kuukausi sitten. Vaimo starttasi käynnissä olevaa autoa. Valoshow oli valmis. Kaikki kuitenkin toimi täysin normaalisti, joten ajelin tuonne Laakkoselle jossa nollasivat valot pois. Kustannukset Laakkoselle 0 euroa.
Ei muita ongelmia vielä ollut lähes 40000 kilometrin matkalla. Kop kop.
Ei muita ongelmia vielä ollut lähes 40000 kilometrin matkalla. Kop kop.
Päivitelläänpä tätäkin kertomusta hieman.
Ohjaustehostinongelmat ovat jatkuneet ja parisen viikkoa sitten alkoi auto poltella hiukkasloukkua tyhjäksi joka päivä. Tämän viikon torstaille sain sitten huoltoajan Jyväskylään. Vein auton aamulla kahdeksaksi huoltoon, yhdeksältä sain sitten sijaisauton alle, joka sattuikin olemaan uusi diesel CVT yhdistelmä, siitä lisää jäljempänä. Puoliltapäivin sain oman autoni pois huollosta. Illalla, seitsemän maissa lähdin vielä käymään sitten kaupassa. Kaupasta lähtiessäni pääsin parkkiruudusta noin 50m ajamaan, niin mittaristoon välähti samat valot kuin edelliselläkin kerralla. Saman vikakoodinkin antoi ulos, eli U0073. Eihän siinä muu auttanut kuin lavettia jälleen paikalle. Tällä kertaa kello oli kuitenkin niin paljon, että huolto oli mennyt jo aikaa sitten kiinni. Sijaisauton onneksi sain helposti. Itse sijaispirssihän nyt ei ole kaikkein miellyttävin mahdollinen. Volkswagen Jetta 1,2TSI manuaali, halvin mahdollinen, jossa on lisävarusteena metalliväri sekä vakionopeuden säädin.
Tänään sitten kävin herättämässä automyyjissä hilpeyttä tuolla volkkarilla ja kävin samalla kysymässä Subarun huoltoaikataulua. Kuulemma vasta maanantaina aikaisintaan saavat auton otettua sisälle. Silloin pitäisi palauttaa myös tuo sijaisauto, onneksi liikkeestä tulee sitten toinen sijaisauto tilalle. Sanoin huollolle, että suotta tekevät työn hätäillen, tekevät mielummin kunnolla hommat, käyn maanantaina kysymässä tarkennuksia aikatauluun ja koppasen samalla uuden sijaispirssin liikkeestä matkaan ja lähden kohti Kuopiota. Huollolle jää aikaa perjantaihin asti siis korjata autoa, jolloin tulen takaisin Jyväskylään. Viikonloppu siis rullaillaan tuolla hengettömällä ja mitäänsanomattomalla volkkarilla. Maanantaina seuraa lisäraporttia aiheesta, toivottavasti edes jonkinlaista.
Sitten se koeajo, jonka kirjoittelin subarukerhon foorumille:
Tuli koeajettua uusi Outback CVT laatikolla ja dieselmoottorilla. Aluksi paketti tuntui ihan hienolta, valitettavasti siihen tuntemukset sitten jäivät. Kyllähän tuo varmasti sopiva vehje kaupunki ja maantieympäristöön on, sitä en kiellä. Vajaa 63tkm manuaalivaihteisella dieselillä on tuonut jotain tuntumaa autoon ja ensimetreillä huomasin, kuinka hiljainen tämä uusi on. Parannus on huomattava, sillä tässä uudessa ei rengasmelu enää käy korviin pahasti.
Ajossa en huomannut alustassa mitään isompia muutoksia, sillä pääasiassa keskityin ihmettelemään CVT:n toimintaa omassa arkiajossani. Kaupunkiajossa laatikko toimi hyvin, kierrokset kiihdytyksissä olivat suunnilleen siinä hieman yli 2krpm. Tasaisessa taajamapyörittelyssä vanhasta tottumuksesta vaihdoin kuitenkin läpyköillä pykälää pienemmälle, jotta saisin pidettyä ajossa kierrokset tuossa em. lukemissa. Maantiellä laatikko toimi hyvin, hieman nopeammin minun makuuni olisi saanut vaihtaa välitystä pienempään ohitustilannetta edeltävänä hetkenä, tottumiskysymys tuo tietenkin. Maastoon en tällä kertaa ehtinyt, eikä ollut järkevääkään, koska lunta tai muuta hauskaa ei ole näin kuivana kautena saatavilla helposti. Huonolla soratiellä kävin ajamassa, siellä ihmetytti laatikon "ryntäyttämishalu", joka ilmeni routavaurioiden väistelyn jälkeen hieman kaasua painettaessa. Auto suorastaan hypähti eteenpäin ja kierrokset olivat yli 3000rpm. Maantieajossa 80km/h nopeudessa laatikko piti kierrokset noin 1800rpm tuntumassa ja satasen vauhdissa 2k lukemissa, eli enemmän jopa, mitä aluksi pelkäsin.
Piti tarkoituksella ihan kokeilla, kuinka diesel nousee tämän laatikon kanssa kanttarin päälle peruuttaen. Takapää nousi hyvin ilman vauhtia, etupää ei niinkään, eli siinä istuu.
Lopputiivistelmänä ajosta voisi tehdä sellaisen, että ihan toimiva paketti, itsellä oli kyllä hieman enemmän ennakko-odotuksia autoa kohtaaan, jotka eivät aivan täyttyneet.
Ohjaustehostinongelmat ovat jatkuneet ja parisen viikkoa sitten alkoi auto poltella hiukkasloukkua tyhjäksi joka päivä. Tämän viikon torstaille sain sitten huoltoajan Jyväskylään. Vein auton aamulla kahdeksaksi huoltoon, yhdeksältä sain sitten sijaisauton alle, joka sattuikin olemaan uusi diesel CVT yhdistelmä, siitä lisää jäljempänä. Puoliltapäivin sain oman autoni pois huollosta. Illalla, seitsemän maissa lähdin vielä käymään sitten kaupassa. Kaupasta lähtiessäni pääsin parkkiruudusta noin 50m ajamaan, niin mittaristoon välähti samat valot kuin edelliselläkin kerralla. Saman vikakoodinkin antoi ulos, eli U0073. Eihän siinä muu auttanut kuin lavettia jälleen paikalle. Tällä kertaa kello oli kuitenkin niin paljon, että huolto oli mennyt jo aikaa sitten kiinni. Sijaisauton onneksi sain helposti. Itse sijaispirssihän nyt ei ole kaikkein miellyttävin mahdollinen. Volkswagen Jetta 1,2TSI manuaali, halvin mahdollinen, jossa on lisävarusteena metalliväri sekä vakionopeuden säädin.
Tänään sitten kävin herättämässä automyyjissä hilpeyttä tuolla volkkarilla ja kävin samalla kysymässä Subarun huoltoaikataulua. Kuulemma vasta maanantaina aikaisintaan saavat auton otettua sisälle. Silloin pitäisi palauttaa myös tuo sijaisauto, onneksi liikkeestä tulee sitten toinen sijaisauto tilalle. Sanoin huollolle, että suotta tekevät työn hätäillen, tekevät mielummin kunnolla hommat, käyn maanantaina kysymässä tarkennuksia aikatauluun ja koppasen samalla uuden sijaispirssin liikkeestä matkaan ja lähden kohti Kuopiota. Huollolle jää aikaa perjantaihin asti siis korjata autoa, jolloin tulen takaisin Jyväskylään. Viikonloppu siis rullaillaan tuolla hengettömällä ja mitäänsanomattomalla volkkarilla. Maanantaina seuraa lisäraporttia aiheesta, toivottavasti edes jonkinlaista.
Sitten se koeajo, jonka kirjoittelin subarukerhon foorumille:
Tuli koeajettua uusi Outback CVT laatikolla ja dieselmoottorilla. Aluksi paketti tuntui ihan hienolta, valitettavasti siihen tuntemukset sitten jäivät. Kyllähän tuo varmasti sopiva vehje kaupunki ja maantieympäristöön on, sitä en kiellä. Vajaa 63tkm manuaalivaihteisella dieselillä on tuonut jotain tuntumaa autoon ja ensimetreillä huomasin, kuinka hiljainen tämä uusi on. Parannus on huomattava, sillä tässä uudessa ei rengasmelu enää käy korviin pahasti.
Ajossa en huomannut alustassa mitään isompia muutoksia, sillä pääasiassa keskityin ihmettelemään CVT:n toimintaa omassa arkiajossani. Kaupunkiajossa laatikko toimi hyvin, kierrokset kiihdytyksissä olivat suunnilleen siinä hieman yli 2krpm. Tasaisessa taajamapyörittelyssä vanhasta tottumuksesta vaihdoin kuitenkin läpyköillä pykälää pienemmälle, jotta saisin pidettyä ajossa kierrokset tuossa em. lukemissa. Maantiellä laatikko toimi hyvin, hieman nopeammin minun makuuni olisi saanut vaihtaa välitystä pienempään ohitustilannetta edeltävänä hetkenä, tottumiskysymys tuo tietenkin. Maastoon en tällä kertaa ehtinyt, eikä ollut järkevääkään, koska lunta tai muuta hauskaa ei ole näin kuivana kautena saatavilla helposti. Huonolla soratiellä kävin ajamassa, siellä ihmetytti laatikon "ryntäyttämishalu", joka ilmeni routavaurioiden väistelyn jälkeen hieman kaasua painettaessa. Auto suorastaan hypähti eteenpäin ja kierrokset olivat yli 3000rpm. Maantieajossa 80km/h nopeudessa laatikko piti kierrokset noin 1800rpm tuntumassa ja satasen vauhdissa 2k lukemissa, eli enemmän jopa, mitä aluksi pelkäsin.
Piti tarkoituksella ihan kokeilla, kuinka diesel nousee tämän laatikon kanssa kanttarin päälle peruuttaen. Takapää nousi hyvin ilman vauhtia, etupää ei niinkään, eli siinä istuu.
Lopputiivistelmänä ajosta voisi tehdä sellaisen, että ihan toimiva paketti, itsellä oli kyllä hieman enemmän ennakko-odotuksia autoa kohtaaan, jotka eivät aivan täyttyneet.
Oho, joko tuosta viimeisimmästäkin pajareissusta on 1,5v aikaa.
No, Subarullehan kuuluu hyvää, mitä nyt välillä startissa ohjaustehostin jumittelee, mutta uudelleen käynnistämällä toimii ohjaustehostin taas normaalisti. Tekee tuota satunnaisen epäsatunnaisesti. Vuosi sitten tuli käytyä leimalla, heittämällä läpi, mitä nyt pikkusen oli savut kohollansa, 0,97 tuli keskiarvoksi kolmelta polkaisulta, kaikkien polkaisujen pysyessä suunnilleen samassa haarukassa. Olihan autossa toki kuskin puolen sumari halki, sitä ei leimasetä huomannut (tai ei huomauttanut)...
Nyt auton mittarissa 99tkm, sitten viimeisimpien viestien autoon on ilmaantunut taakse parkkeihin ledit ja imupuolen resonaattoripönttö löysi tiensä autosta pihalle. Mukavasti antaa kaupunkiajossa bokserin murinaa koneesta nykyään. Nyt viikonloppuna tuli laiteltua hieman valoa keulalle, 9 tuumaisilla bilteman umpioilla olevat 50W xenonit tuovat valoa pimeyteen. Määräaikaishuoltojen lisäksi ei tuohon ole kummoisempia tarvinnut tehdäkään enää.
Alkaakohan nähdä eteensä
No, Subarullehan kuuluu hyvää, mitä nyt välillä startissa ohjaustehostin jumittelee, mutta uudelleen käynnistämällä toimii ohjaustehostin taas normaalisti. Tekee tuota satunnaisen epäsatunnaisesti. Vuosi sitten tuli käytyä leimalla, heittämällä läpi, mitä nyt pikkusen oli savut kohollansa, 0,97 tuli keskiarvoksi kolmelta polkaisulta, kaikkien polkaisujen pysyessä suunnilleen samassa haarukassa. Olihan autossa toki kuskin puolen sumari halki, sitä ei leimasetä huomannut (tai ei huomauttanut)...
Nyt auton mittarissa 99tkm, sitten viimeisimpien viestien autoon on ilmaantunut taakse parkkeihin ledit ja imupuolen resonaattoripönttö löysi tiensä autosta pihalle. Mukavasti antaa kaupunkiajossa bokserin murinaa koneesta nykyään. Nyt viikonloppuna tuli laiteltua hieman valoa keulalle, 9 tuumaisilla bilteman umpioilla olevat 50W xenonit tuovat valoa pimeyteen. Määräaikaishuoltojen lisäksi ei tuohon ole kummoisempia tarvinnut tehdäkään enää.
Alkaakohan nähdä eteensä
Morjens Rotte,
Minulla on saman kopan Outback ja meinasin myös päivittää valoja. Otitko miten herätteen lisävaloille? Vai pitääkö autolle kertoa että huom, nyt on muuten ämpärit keulalla? Toinen optio olisi heittää xenonit auton omaan halogeenin tilalle kuten tein edellisen kopan Outbackiini mutta enemmän tenkua tulisi varastossa joutilaana olevilla Luminalightsin ledeillä.
Minulla on saman kopan Outback ja meinasin myös päivittää valoja. Otitko miten herätteen lisävaloille? Vai pitääkö autolle kertoa että huom, nyt on muuten ämpärit keulalla? Toinen optio olisi heittää xenonit auton omaan halogeenin tilalle kuten tein edellisen kopan Outbackiini mutta enemmän tenkua tulisi varastossa joutilaana olevilla Luminalightsin ledeillä.
Herätteen otin auton omilta pitkiltä, auton oman johtosarjan puolelta, eli läheltä pitkien polttimon liitintä. Mullahan on myös auton omissa pitkissäkin xenonit. Tietokonehommiksi ei mennyt.Harald kirjoitti:Morjens Rotte,
Minulla on saman kopan Outback ja meinasin myös päivittää valoja. Otitko miten herätteen lisävaloille? Vai pitääkö autolle kertoa että huom, nyt on muuten ämpärit keulalla? Toinen optio olisi heittää xenonit auton omaan halogeenin tilalle kuten tein edellisen kopan Outbackiini mutta enemmän tenkua tulisi varastossa joutilaana olevilla Luminalightsin ledeillä.
Neljän vuoden odotuksen jälkeen, Terva-miitissä, kävi Piude ajamassa tätä.
Nyt sitten on se tilanne, että tämä taloustähti on myyty, mikähän lie seuraava, se on jo tulossa tilalle, odottaa itseasiassa jo luovutushuoltoa. Ne jotka tietää, ovat mielellään sitten hiljaa asiasta...
Kuvaa tulee, jahka saapi alle seuraavan kapineen alle.
Autossa tällä hetkellä siis mittarissa suunnilleen 106tkm, joku saa tuosta vielä hyvän kulkupelin itselleen, jolla on paljon kilometrejä edessä. Toivottavasti pääsee hyvään kotiin. Täytyy laitella sitten myynti-ilmoitukseen linkkiä tästä.
Kaikenkaikkiaan oli lopulta hyvä kulkupeli, vioista huolimatta, mutta isoimpana miinuksena tämän kestotestin perusteella jäi mieleen auton alusta, joka on yksin ajaessa aivan liian pintakova, kuormalla hyvä. Ei tosin yksin ajellessa kallistele pahemmin, mutta kyllä jokainen asfaltin poikkiraita tulee penkkiin asti läpi. Muuten autosta ei ole pahemmin mitään huonoa sanottavaa, vaihteisto tosin on silkkaa Subarua, eli epämääräinen, kylmänä jäykkä ja aika työkalumainen. Talvisaikaan vakioöljyillä välikaasulla alaspäin vaihto kylmän laatikon kanssa on täysin arkipäivää siis.
Keskikulutus pyöri sekalaisessa ajossa siinä 7l nurkilla, joka ei mielestäni ole paha tuollaiselle autolle, varsinkaan omalla kaasujalalla, jolloin valoista yleensä lähdetään ensimmäisenä. Tuokin sisältää kaikki möyrimiset hangessa, metsällä yms. Kertaakaan en rikkonut tällä autolla omassa ajossa laskennallisten kulutusten perusteella kympin haamurajaa, vaan suurin laskettu kulutus jäi alle 10l/100km, ollen 9,8l/100km, ja pienimmän ollessa 4,6l/100km. Suurin kulutus sisälsi pelkkää kaupunkiajoa reippaalla kaasulla runsaalla Eeberin käytöllä. Pienimpään kulutukseen pääsi talvirenkain ajellen isoimmalla vaihteella maantieajoa talvirajoituksilla, ilman ylinopeutta.
Määräaikaishuoltojen lisäksi omassa ajossa tuohon täytyi vaihtaa jarrupalat eteen siinä 75tkm nurkilla ja 105tkm nurkilla tuli takajarrupalat tiensä päähän. Etupään koiranluita ei tarvinnut vielä vaihtaa, vaikka välillä kolinaa sieltä ja raidetangon päistä tulikin. Kolinoista pääsi eroon apteekin lääkeruiskulla ja vaseliinilla.
Nyt sitten on se tilanne, että tämä taloustähti on myyty, mikähän lie seuraava, se on jo tulossa tilalle, odottaa itseasiassa jo luovutushuoltoa. Ne jotka tietää, ovat mielellään sitten hiljaa asiasta...
Kuvaa tulee, jahka saapi alle seuraavan kapineen alle.
Autossa tällä hetkellä siis mittarissa suunnilleen 106tkm, joku saa tuosta vielä hyvän kulkupelin itselleen, jolla on paljon kilometrejä edessä. Toivottavasti pääsee hyvään kotiin. Täytyy laitella sitten myynti-ilmoitukseen linkkiä tästä.
Kaikenkaikkiaan oli lopulta hyvä kulkupeli, vioista huolimatta, mutta isoimpana miinuksena tämän kestotestin perusteella jäi mieleen auton alusta, joka on yksin ajaessa aivan liian pintakova, kuormalla hyvä. Ei tosin yksin ajellessa kallistele pahemmin, mutta kyllä jokainen asfaltin poikkiraita tulee penkkiin asti läpi. Muuten autosta ei ole pahemmin mitään huonoa sanottavaa, vaihteisto tosin on silkkaa Subarua, eli epämääräinen, kylmänä jäykkä ja aika työkalumainen. Talvisaikaan vakioöljyillä välikaasulla alaspäin vaihto kylmän laatikon kanssa on täysin arkipäivää siis.
Keskikulutus pyöri sekalaisessa ajossa siinä 7l nurkilla, joka ei mielestäni ole paha tuollaiselle autolle, varsinkaan omalla kaasujalalla, jolloin valoista yleensä lähdetään ensimmäisenä. Tuokin sisältää kaikki möyrimiset hangessa, metsällä yms. Kertaakaan en rikkonut tällä autolla omassa ajossa laskennallisten kulutusten perusteella kympin haamurajaa, vaan suurin laskettu kulutus jäi alle 10l/100km, ollen 9,8l/100km, ja pienimmän ollessa 4,6l/100km. Suurin kulutus sisälsi pelkkää kaupunkiajoa reippaalla kaasulla runsaalla Eeberin käytöllä. Pienimpään kulutukseen pääsi talvirenkain ajellen isoimmalla vaihteella maantieajoa talvirajoituksilla, ilman ylinopeutta.
Määräaikaishuoltojen lisäksi omassa ajossa tuohon täytyi vaihtaa jarrupalat eteen siinä 75tkm nurkilla ja 105tkm nurkilla tuli takajarrupalat tiensä päähän. Etupään koiranluita ei tarvinnut vielä vaihtaa, vaikka välillä kolinaa sieltä ja raidetangon päistä tulikin. Kolinoista pääsi eroon apteekin lääkeruiskulla ja vaseliinilla.