Kyytimiehen 270cdi
Onkos tässä kardaanin kanssa puuhastelu samanlaista kuin lankussa? Vois suosiolla kannatinlaakerin uusia ja tuskin ne kumitkaan ihan uusia on. Tuolla alustapuolellakin otin asian esiin, mutta tuo tärinä (tai sitten joku muu) on pahimmillaan 60km/h tienoilla, ei kierrosriippuvainen, siitä ylöspäin vähä hellittää ja 100 tienoilla ei nyt enää niin pahoin tunnu.
Löytyi sitten pärinällekin selitys. Huoltamolle ku jätin auton sanoin et jos viittisivät kattoo mikä se siellä pärisee. Oli laturin vapaarulla jumissa, tosin silloin B-huollossa oli ilmeisesti ok kun eivät sitä olleet vaihtaneet. No mutta eihän se perkuleen pärinä lakannu siltikään, se tosiaan kuului taaempaa. Oli se eka pönttö joka konehuoneen puolella on murtunut molemmista päistä, altapäin kun kattoo niin molemmissa päissä parin sentin murtuma.. Kait tuommonen vielä hitsaamalla menee kasaan..?
Ja vielä semmonen ongelma tai ehkä enemmänkin huomio, enhän mä sulakerasiaa oikein käsitä, siellä 18 asti sulakkeet, mutta nehän menee konehuoneessa silleen limittäin, eli en nyt ihan täysin sisäistänyt mikä on milläkin numerolla. Ja näytti se sulakekortti puuttuvan siitä kannesta. Ei vaan takasisävalo pelaa, ja sulakkeet 3 ja 19 näyttäis olevan sille. Pitänee perehtyä asiaan, eipä tuohon maailma kaadu.
Eli kumpí noista tuossa ylärivissä on oikeasti sulakkeet? Ja miksi tuossa on limittäin kaks riviä?
Ja vesiletkut pitäis uusia. Webasto jälkiasenteinen, elikkä se vesipumpulta sähkölämppärille menevä letku jatkettu muutamasta pätkästä, ja ilmeisesti kovin tyypillistä et huohottimen letku öljyää vesiletkut joten meni letkut tilaukseen. Ei oo vielä tainnut löytyä mistään kunnollista yhtenäistä letkua webastoon vaan pitää askarrella?
Onko kellään kokemusta noista motonetissä myynnissä olevista takaiskareista, onko minkä valmistajan? On vaan puolet halvempia, ja pitää yrittää varautua pahimpaan..
Löytyi sitten pärinällekin selitys. Huoltamolle ku jätin auton sanoin et jos viittisivät kattoo mikä se siellä pärisee. Oli laturin vapaarulla jumissa, tosin silloin B-huollossa oli ilmeisesti ok kun eivät sitä olleet vaihtaneet. No mutta eihän se perkuleen pärinä lakannu siltikään, se tosiaan kuului taaempaa. Oli se eka pönttö joka konehuoneen puolella on murtunut molemmista päistä, altapäin kun kattoo niin molemmissa päissä parin sentin murtuma.. Kait tuommonen vielä hitsaamalla menee kasaan..?
Ja vielä semmonen ongelma tai ehkä enemmänkin huomio, enhän mä sulakerasiaa oikein käsitä, siellä 18 asti sulakkeet, mutta nehän menee konehuoneessa silleen limittäin, eli en nyt ihan täysin sisäistänyt mikä on milläkin numerolla. Ja näytti se sulakekortti puuttuvan siitä kannesta. Ei vaan takasisävalo pelaa, ja sulakkeet 3 ja 19 näyttäis olevan sille. Pitänee perehtyä asiaan, eipä tuohon maailma kaadu.
Eli kumpí noista tuossa ylärivissä on oikeasti sulakkeet? Ja miksi tuossa on limittäin kaks riviä?
Ja vesiletkut pitäis uusia. Webasto jälkiasenteinen, elikkä se vesipumpulta sähkölämppärille menevä letku jatkettu muutamasta pätkästä, ja ilmeisesti kovin tyypillistä et huohottimen letku öljyää vesiletkut joten meni letkut tilaukseen. Ei oo vielä tainnut löytyä mistään kunnollista yhtenäistä letkua webastoon vaan pitää askarrella?
Onko kellään kokemusta noista motonetissä myynnissä olevista takaiskareista, onko minkä valmistajan? On vaan puolet halvempia, ja pitää yrittää varautua pahimpaan..
Kiitokset kaikille
Joo kun aloin vaan katella iltahämärissä tuonne sulakerasiaan kun sisävalot ränkkäs, en siinä sitten sen tarkemmin paneutunut asiaan. Ku em. kuvahan ei omasta, mutta omassa kun molemmat rivit tupaten täynnä niin oli vähän hämäävää..
Onhan se nyt toki kiva kun on pakettiauto, mutta olishan tuon kiinnityssysteemin voinut miettiä toistekin, ei ihan helpolla pääse akkuun ja sulakkeisiin. Tai siis pääsee helpolla, mutta lukituspannan uudelleen asennus ei ihan yhtä helppoa.
Saa nähdä koska ehtii oikeasti paneutua, nyt tulon päällä konepellin kaasujouset, ala- ja webastolle menevät vesiletkut, takakelkan puslat. Vielä lisäksi tarvisis ainakin kardaanin kannatinlaakerin, kun on pieni jurina, ja sen etummaisen pöntön vois harsia kasaan. Ei löytyny KL:n listasta hintaa, takapönttö sen 700€ et etummainenkin taitaa olla ihan tähtitieteellinen..
Joo kun aloin vaan katella iltahämärissä tuonne sulakerasiaan kun sisävalot ränkkäs, en siinä sitten sen tarkemmin paneutunut asiaan. Ku em. kuvahan ei omasta, mutta omassa kun molemmat rivit tupaten täynnä niin oli vähän hämäävää..
Onhan se nyt toki kiva kun on pakettiauto, mutta olishan tuon kiinnityssysteemin voinut miettiä toistekin, ei ihan helpolla pääse akkuun ja sulakkeisiin. Tai siis pääsee helpolla, mutta lukituspannan uudelleen asennus ei ihan yhtä helppoa.
Saa nähdä koska ehtii oikeasti paneutua, nyt tulon päällä konepellin kaasujouset, ala- ja webastolle menevät vesiletkut, takakelkan puslat. Vielä lisäksi tarvisis ainakin kardaanin kannatinlaakerin, kun on pieni jurina, ja sen etummaisen pöntön vois harsia kasaan. Ei löytyny KL:n listasta hintaa, takapönttö sen 700€ et etummainenkin taitaa olla ihan tähtitieteellinen..
Noh niin, onpahan tuohon alustaongelmaan joku ratkaisu löytynyt, kunhan nyt tilistä pystyis laittaan sivuun sen verran että pystyis tehä. Taitaa pallukoiden vaihto kaikkineen olla sen verran monimutkainen etten taida itse yrittää, ehkä sitten myöhemmin. No, eipä tarvi kelkan puslia vaihdella..
Jos nyt sitten sais pikku hiljaa aikaiseksi jotain muutakin, mittaristosta vieläkin valoja pimeänä, suunnittelen taas vaihteeksi polttimoiden vaihtamista ledeiksi, jaksais vaan oikeasti katella kuinka paljon sinne niitä menis. Takatilan kaikki valot edelleen pimeenä, kun nyt tuon penkkiviritelmän joutais availla ja kattoo sulakkeet.
Eka hitsipilliä vaativa reikäkin jo löytyi, ei onneksi kovin kummoinen. Samalla vois pikkuhiljaa ruosteitakin rapsia. Jos kesällä vetelis uudet maalit, nyt vaan puhallus ja kunnon happopohjat, jos värin vuoksi jotain hopean sutaisis. Alaosa muutenkin lie sen verran likainen suurimman osan ajasta et peittyy valtavatkin värivirheet.
Jos nyt sitten sais pikku hiljaa aikaiseksi jotain muutakin, mittaristosta vieläkin valoja pimeänä, suunnittelen taas vaihteeksi polttimoiden vaihtamista ledeiksi, jaksais vaan oikeasti katella kuinka paljon sinne niitä menis. Takatilan kaikki valot edelleen pimeenä, kun nyt tuon penkkiviritelmän joutais availla ja kattoo sulakkeet.
Eka hitsipilliä vaativa reikäkin jo löytyi, ei onneksi kovin kummoinen. Samalla vois pikkuhiljaa ruosteitakin rapsia. Jos kesällä vetelis uudet maalit, nyt vaan puhallus ja kunnon happopohjat, jos värin vuoksi jotain hopean sutaisis. Alaosa muutenkin lie sen verran likainen suurimman osan ajasta et peittyy valtavatkin värivirheet.
Onkos niihin kolmeen laskettu mukaan näyttöjen taustavaloja? Noh, kun joskus johonkin lämpimään pääsis niin viittis oikeasti kurkatakin. Noita muita murheita sen verran ilmennyt et tuollainen näprääminen jäänyt toissijaiseksi. Vois valkoset kokeilla laitella, siniset saattaa mennä liian räikeäksi. Ja toki samalla, onko automaatti-ilmastoinnin näytössä samalla tavalla näppärästi vai onko siellä kiinteämmin asennellut? Ja samalla, miten se irtoaa? Saman näköiset kolot kuin tossa audio10:ssä, en vaan ole niitä rautoja sinne vielä uskaltanut sovitella.
Muista tulikos kysyttyä, mutta miten tuosta akku otettiin oikeaoppisesti pois? Jotenkin jääny mieleen ettei ihan tosta noin vaan nypätä, piti odotella parikyt minuuttia vai oliko nyt joku ihan toinen malli kyseessä...? Hitsailua silmälläpitäen ehkä voisin ottaa pois ettei mikään mee särki.. Ja se takaisinlaitto, toisesta takaovesta lasinnostin mykkä, eli se opettaminen ei tule kyseeseen, jääkö siitä mahdollisesti joku herja, ts. mikään lasi ei toimi? Nyt kun pakuna niin ei mikään ensisijainen homma alkaa lasinnostinta takaa korjailemaan.
Muista tulikos kysyttyä, mutta miten tuosta akku otettiin oikeaoppisesti pois? Jotenkin jääny mieleen ettei ihan tosta noin vaan nypätä, piti odotella parikyt minuuttia vai oliko nyt joku ihan toinen malli kyseessä...? Hitsailua silmälläpitäen ehkä voisin ottaa pois ettei mikään mee särki.. Ja se takaisinlaitto, toisesta takaovesta lasinnostin mykkä, eli se opettaminen ei tule kyseeseen, jääkö siitä mahdollisesti joku herja, ts. mikään lasi ei toimi? Nyt kun pakuna niin ei mikään ensisijainen homma alkaa lasinnostinta takaa korjailemaan.
Itse en vaihtanut niitä näyttöjen polttimoita ollenkaan, tuli minusta liian amisluukki jos nekin ovat siniset / valkoiset.
Muutenkin on vähän ongelmallista saada väri tasaiseksi kun siellä on monta polttimoa samassa näytössä
Se ilmastoinnin paneeli lähtee samoilla avaimilla kun soitinkin, siellä on muistaakseni yksi polttimo joka valaisee koko näytön. Mielipiteitä on monia mutta itse en vaihtaisi ainakaan mitään sinisävyisiä ledejä noihin näyttöihin.
Muutenkin on vähän ongelmallista saada väri tasaiseksi kun siellä on monta polttimoa samassa näytössä
Se ilmastoinnin paneeli lähtee samoilla avaimilla kun soitinkin, siellä on muistaakseni yksi polttimo joka valaisee koko näytön. Mielipiteitä on monia mutta itse en vaihtaisi ainakaan mitään sinisävyisiä ledejä noihin näyttöihin.
En aio edes kysyä, mutta nyt ku oli taas kunnolla kylmä aamu, eipä webasto lähtenyt tulille. Sulakkeita ku aloin katella läpi niin tuollainen irtojohto siinä sitten nökötti. Tiiä onko ollu pitkäänki irti tai ollu koskaan missään kiinni, mutta siinäpähän sitten miettiä miksi ja minne pitäis mennä.
Jos kokeilis laittaa niitä ledejä läjän tilaukseen, kattoo miltä näyttää. Olettaisin että lämmönsäätörullat samantapaiset kuin lankussa.
No, sentään töistä kotiin pääsi ilman että mettään mentiin, jos nyt jotain positiivista.
Huomaa toki kulutuksessa ettei webasto toimi, nyt ku lähin ajelemaan -20 asteen pakkasesta, meni noin 60km että lämmöt nousi normilämpöihin..
EDIT: onkos ne mittariston polttimot tällasia kannaltaan? http://www.ledpolttimot.fi/media/T5_valk_.JPG Ku saman hintasia on riippumatta ottaako pelkän lasikantaisen vai valmiiksi tuommoisen
Jos kokeilis laittaa niitä ledejä läjän tilaukseen, kattoo miltä näyttää. Olettaisin että lämmönsäätörullat samantapaiset kuin lankussa.
No, sentään töistä kotiin pääsi ilman että mettään mentiin, jos nyt jotain positiivista.
Huomaa toki kulutuksessa ettei webasto toimi, nyt ku lähin ajelemaan -20 asteen pakkasesta, meni noin 60km että lämmöt nousi normilämpöihin..
EDIT: onkos ne mittariston polttimot tällasia kannaltaan? http://www.ledpolttimot.fi/media/T5_valk_.JPG Ku saman hintasia on riippumatta ottaako pelkän lasikantaisen vai valmiiksi tuommoisen
Näytti olevan vielä tuolla InsaneMe:n topicissa tallessa joku lista ledeistä... Auto on kylläkin prefacelift, eikös sulla ollu facelift.? Sivulla 2 löytyy listaa...
viewtopic.php?t=21097&postdays=0&postor ... 0&start=30
viewtopic.php?t=21097&postdays=0&postor ... 0&start=30
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Jos oikein olen käsittänyt, noissa pienissä polttimoissa se kannan väri viittaa wattimääriin eikä fyysiseen kokoon joten eiköhän pitäis mahtua. Vaikka ny budjetti huvennu aika reilusti tuon ihan oikealla korjaamolla käymisten vuoksi, ja kun eessä on vielä pallojenvaihdot ja tuulilasin vaihto + narinat ja alapallo, korityöt sun muut mitä itte pitäis tehdä niin nuo ledit suht etuisia 1€/kpl hintaan, sillä vielä viittii ihan kokeilla miltä se näyttäis. Kun se vähän häiritsee, toki mersun E-sarjan vahva puoli jos siitä tykkää, ajellessa ku ratin yli kurkkii ja sivusilmällä mittaria vilkuilee, on tunnelma aika lähelle sama ku w123 ratin takana. Tuo normipolttimon kellertävä kajo kun vanhentaa yleisilmettä.
No hyvä että johdolle löytyy selvyys Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää tämä tallin puute, ku ei pääse edes tarkistamaan saati tekemään mitään tuon kanssa. Jos nyt noi sulakkeet sais katottua, pitää hakee biltemasta se sulaketyökalu, ei tuolla kylmässä näillä nakkisormilla niitä saanu nitkuteltua irti.
No hyvä että johdolle löytyy selvyys Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää tämä tallin puute, ku ei pääse edes tarkistamaan saati tekemään mitään tuon kanssa. Jos nyt noi sulakkeet sais katottua, pitää hakee biltemasta se sulaketyökalu, ei tuolla kylmässä näillä nakkisormilla niitä saanu nitkuteltua irti.
Minä voisin kaivella illalla tai huomen aamulla kun pääsen kotio noita polttimoita. Mulla jäi niitä aika paljon ylimääräisiä kun tuli tilattua vähän jemmaan
2 keskimmäistä menee tosiaan niihin vanhoihin kantoihin ja ne sivummalla olevat pitäis olla oikean tyyppisiä koska niissä kanta on kiinteä. Nuo munkaan ei ole ihan prikullen oikeita kunnei niitä saanut tuolta mistä ostan ledit mutta toimii kuitenkin niin kuin kuuluukin, niitä on 3 lähes samanlaista polttimotyyppiä
2 keskimmäistä menee tosiaan niihin vanhoihin kantoihin ja ne sivummalla olevat pitäis olla oikean tyyppisiä koska niissä kanta on kiinteä. Nuo munkaan ei ole ihan prikullen oikeita kunnei niitä saanut tuolta mistä ostan ledit mutta toimii kuitenkin niin kuin kuuluukin, niitä on 3 lähes samanlaista polttimotyyppiä
Jänskä juttu taas vaihteeksi, kylällä kävin ajelemas ja pihaan päästyäni pistin webaston tulille. No tietysti se lähti.. Tuossa nyt pariin kertaan aamulla laittanu käyntiin -> kelloon syttyy valo -> alkaa pöhinä kuulumaan -> pumppu naksuttaa. Puol tuntii myöhemmin mitään ei oo tapahtunut, kellossa edelleen valot. Mutta lämpimänähän se tietysti lähtee moitteetta pyörimään, alle minuutti ja savu pöhisee ulos. Pitää letkujen vaihdon yhteydessä tutkiskella paremmin, jos huomenna varuiksi vaihtelis sulakkeet.
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Siinäpä se ku tiedän et jälkiasennus, siihen se jääkin. En pääse mitenkään (yritin) alle en oo päässy kattomaan edes mikä malli tuo on, kv-pumppua itsekin mietin, kertaalleen lähti puhaltamaan savua, moottori lämmin mutta sisältä lasit jäässä. Käyntiin toki ilmanki on lähtenyt, joten sen kanssa pärjää. Saikos siitä diagnostiikka piuhasta ite jotain infoa ulos vai pitäiskö ihan pajalle viedä?
Naapurifoorumilta löytyi melko kattavat ohjeet niiden pallojen vaihtoon, ei ilmeisesti aivan mahdoton homma. Tulee vaan niin uusavuton olo ku tuohon ei ite oo saanu mitään tehtyä. Nyt tuon kanssa kuitenkin pärjää ja eteenpäin pääsee. Jos lähiviikkoina sais aikaiseksi lähteä pohjanmaan suuntaan, pääsis alkuun.
Naapurifoorumilta löytyi melko kattavat ohjeet niiden pallojen vaihtoon, ei ilmeisesti aivan mahdoton homma. Tulee vaan niin uusavuton olo ku tuohon ei ite oo saanu mitään tehtyä. Nyt tuon kanssa kuitenkin pärjää ja eteenpäin pääsee. Jos lähiviikkoina sais aikaiseksi lähteä pohjanmaan suuntaan, pääsis alkuun.
Prkl, eilen illalla aloin katella noita sulakkeita läpi. Löyty penkin alta kortti, hyvin poikkeava kuvaan verrattuna.. No, sulakkeet ehjät, takana sisävalot ei toimi ja abs/bas herjaa
Kuittaantuuko itekseen jos/kun sulakkeet kattoo uudelleen läpi vai tarviiko kuittauttaa? Ei autosta löytyneestä lapusta noita sulakkeita ees löytynyt..
Edit: näköjään joo, hetki ajelua, kaupas käynti eikä enää mitään hätää..
Yks työn alle otettavia asioita taitaa olla tosta defan hälyttimestä eroon pääsy. Avasin ovet napista, aloin putsata lumia ja kun avasin kuskin oven niin alko huutaa. Ovi kiinni, lukkoon ja auki -> lakkasi huuto. Ja lähes päivittäin kun napista avaa ovet alkaa kuulua semmonen blib-blib-blib-blib ääni enteilee huutoa. Ovet uusiks lukkoon ja auki niin loppuu. Mut menee hermot kun ei ymmärrä tuota logiikkaa miten pelaa.
Kuittaantuuko itekseen jos/kun sulakkeet kattoo uudelleen läpi vai tarviiko kuittauttaa? Ei autosta löytyneestä lapusta noita sulakkeita ees löytynyt..
Edit: näköjään joo, hetki ajelua, kaupas käynti eikä enää mitään hätää..
Yks työn alle otettavia asioita taitaa olla tosta defan hälyttimestä eroon pääsy. Avasin ovet napista, aloin putsata lumia ja kun avasin kuskin oven niin alko huutaa. Ovi kiinni, lukkoon ja auki -> lakkasi huuto. Ja lähes päivittäin kun napista avaa ovet alkaa kuulua semmonen blib-blib-blib-blib ääni enteilee huutoa. Ovet uusiks lukkoon ja auki niin loppuu. Mut menee hermot kun ei ymmärrä tuota logiikkaa miten pelaa.
No joo, loppuhan se pärinä kun etukatin hitsaili. Miksiköhän tuohon kuntoon päässyt?
Samalla tuli kannen alle kurkattua, siistiltähän tuo vaikuttais. Vesiletkut nyt uusittu..
Webasto mystisesti alkoi taas toimia kun sen irti purin ja rassailin. Thermotop C näytti olevan. Pakoputki vaan vedetty oudosti, 90 mutka joka nyt murtui, vaimennin puolessavälissä palkkia ja putki päättyy pohjapanssarin päälle -> saa tarjota uutta ehjää panssaria..
Samalla tuli kannen alle kurkattua, siistiltähän tuo vaikuttais. Vesiletkut nyt uusittu..
Webasto mystisesti alkoi taas toimia kun sen irti purin ja rassailin. Thermotop C näytti olevan. Pakoputki vaan vedetty oudosti, 90 mutka joka nyt murtui, vaimennin puolessavälissä palkkia ja putki päättyy pohjapanssarin päälle -> saa tarjota uutta ehjää panssaria..
Hyvä että sentään jotain positiivistakin välillä löytyy Ehkä siis kesään asti selvinnee ennenku moottorin kanssa täytyy tuskailla.
Ei aika tälle reissulle riittänyt, mutta pitää mahdollisimman pian ottaa jarrut työn alle, jarruttaessa aavistuksen verran puoltoa ja liukkailla melko ikävä oire. Tiedä voiko tuo osittain selittää sitä puoltamista ja vetelyä, mene ja tiedä.
Asiaa sivutakseni, iskaripallothan on selkeästi näkyvillä, mutta sitä paineensäädinyksikköä en silmiini saanu vaikka putkia yritin seurailla.
Webastosta ei tosiaan mitään selkeetä löytynyt, vesipumppu ainakin toimii. Onneksi iteltä löytyi tuommonen webaston pakoputki, jos sen illan mittaan työmaalla sais ruuvattua paikoilleen. Pitäisi varmaan ilmanottoputki ja suodatin kattoa läpi. Myös polttoainepumppu menee uusittavaksi, sen verran komeasti ruosteessa. Toimiihan se vielä, mutta näyttää siltä ettei varmaan kauaa kuori kestä ennenkuin on puhki.
Ei aika tälle reissulle riittänyt, mutta pitää mahdollisimman pian ottaa jarrut työn alle, jarruttaessa aavistuksen verran puoltoa ja liukkailla melko ikävä oire. Tiedä voiko tuo osittain selittää sitä puoltamista ja vetelyä, mene ja tiedä.
Asiaa sivutakseni, iskaripallothan on selkeästi näkyvillä, mutta sitä paineensäädinyksikköä en silmiini saanu vaikka putkia yritin seurailla.
Webastosta ei tosiaan mitään selkeetä löytynyt, vesipumppu ainakin toimii. Onneksi iteltä löytyi tuommonen webaston pakoputki, jos sen illan mittaan työmaalla sais ruuvattua paikoilleen. Pitäisi varmaan ilmanottoputki ja suodatin kattoa läpi. Myös polttoainepumppu menee uusittavaksi, sen verran komeasti ruosteessa. Toimiihan se vielä, mutta näyttää siltä ettei varmaan kauaa kuori kestä ennenkuin on puhki.
Välillä taas pääsi, tai käytännössä jaksoi jotain puuhastella.
Jarrut tuli levyjen ja palojen osalta uusittua, takajarruista nyt menee vielä satulat + seisontajarrukengät uusiksi. Molemmilta puolilta ulompi mäntä oli sen verran ruosteessa että tiiviste ei ollut kohdillaan, uusilla osilla jarruttaessa kahina vaan käy, joten helpommalla tod.näk. selviää kun suosiolla vaihtaa satulat. 124 kanssa pariin kertaan kokeilin uusia pelkät männät ja tiiivisteet, ei tullu hyvää ja aikaa tuhraantui heti huolella. KL ja motonet myy takasatuloita suunnilleen samaan hintaan, KL:stä boschit alle kunhan vaan liikkeeseen kuorma saapuu.
Yksi syy epätasaseen kulkuun löytyi etuvakaajan nivelistä, kuskin puolelta kumi silppuna, tälle päivälle tuli molemmin puolin vaihdettua. Kauhulla odottelin mitä siitä tulee, pultit ilmeisesti osaa olla aika hyvin jumissa. Edellisen asentajan jäljiltä kuparitahnaa kierteissä, reilu tunti meni kun molemmin puolin vaihdettuna. Saas nähdä miltä koeajo tuntuu.
Narinahelatkin pitäis kai vaihtaa, KL:stä em. osiin pultteja kun hain, myyjä ekaksi kysyi että saiskos narinanivelet olla, sen verran kitinää löytyy. Onkos ne samanlaiset vaihtaa tähän kuin lankkuun?
Jousipallotkin pitäis vihdoin vaihtaa, mut kun ei oo saanu aikaseksi. Jos ohjeita löytyis, saa lähettää. Ei kai niissä teoriassa mitään ihan törkeen vaikeeta ole, kunhan saa putket ehjinä, mutta missä päin se paineensäädin sijaitsee? Vaikea päästä auton alle ettimään, viimeksi kun montusta päin kattelin niin ei millään osunu silmiin. Onko se auton alla vai missä päin sijaitsee?
Takana ei valot edelleen pelaa, siis takatilasssa. Sulakevika ei edelleen ole, antaa 0.15V lampun kannalle, jostain taitaa olla oikkarissa mut kun mistä. Siis takapenkin valot ja ne peräluukun reunoilla olevat.
Jarrut tuli levyjen ja palojen osalta uusittua, takajarruista nyt menee vielä satulat + seisontajarrukengät uusiksi. Molemmilta puolilta ulompi mäntä oli sen verran ruosteessa että tiiviste ei ollut kohdillaan, uusilla osilla jarruttaessa kahina vaan käy, joten helpommalla tod.näk. selviää kun suosiolla vaihtaa satulat. 124 kanssa pariin kertaan kokeilin uusia pelkät männät ja tiiivisteet, ei tullu hyvää ja aikaa tuhraantui heti huolella. KL ja motonet myy takasatuloita suunnilleen samaan hintaan, KL:stä boschit alle kunhan vaan liikkeeseen kuorma saapuu.
Yksi syy epätasaseen kulkuun löytyi etuvakaajan nivelistä, kuskin puolelta kumi silppuna, tälle päivälle tuli molemmin puolin vaihdettua. Kauhulla odottelin mitä siitä tulee, pultit ilmeisesti osaa olla aika hyvin jumissa. Edellisen asentajan jäljiltä kuparitahnaa kierteissä, reilu tunti meni kun molemmin puolin vaihdettuna. Saas nähdä miltä koeajo tuntuu.
Narinahelatkin pitäis kai vaihtaa, KL:stä em. osiin pultteja kun hain, myyjä ekaksi kysyi että saiskos narinanivelet olla, sen verran kitinää löytyy. Onkos ne samanlaiset vaihtaa tähän kuin lankkuun?
Jousipallotkin pitäis vihdoin vaihtaa, mut kun ei oo saanu aikaseksi. Jos ohjeita löytyis, saa lähettää. Ei kai niissä teoriassa mitään ihan törkeen vaikeeta ole, kunhan saa putket ehjinä, mutta missä päin se paineensäädin sijaitsee? Vaikea päästä auton alle ettimään, viimeksi kun montusta päin kattelin niin ei millään osunu silmiin. Onko se auton alla vai missä päin sijaitsee?
Takana ei valot edelleen pelaa, siis takatilasssa. Sulakevika ei edelleen ole, antaa 0.15V lampun kannalle, jostain taitaa olla oikkarissa mut kun mistä. Siis takapenkin valot ja ne peräluukun reunoilla olevat.
Joo, jatketaas taas välillä tarinointia.
Katsastus odottais alle kuukauden päästä, joten pitää yhtäsuntoista nyt tuusata. Varmaan suurimpana murheena jousipallot, uudet hommattuna, motonetistä febi/bilstein, kait on laadukkaat.
Edelleen murheita siitä melkein irronneesta pyörästä, tuolla yläpallosta kyselinkin ja nyt sadepäivän projektina iskareitten vaihto, vanhat näyttivät jo aika surkeilta vaikken heilutellessa vikaa löytänyt.
Toinen tuli jo vaihdettua, mukavan helppo homma. Näissä onneksi oli kaikki kumit mukana. Olis toinenkin "pikku"projekti, KL:ssä kävin ostoksilla. Kuva kertonee kaiken, voi olla et illan päätteeksi itkettää..
Se ainokainen reikä pohjasta tuli paikattua, huomasin että kyllä se hitsi jotenki kädes pysyy, tähän mennessä vaan tullu liian huonosti putsattua paikkoja, joten on räkinyt. Huomasin siinä kohdin kun pelliä muotoillessa vasaraan tarttui alustamassaa joka vähän levis. Mut loppuhyvin kaikkihyvin tai jotain.
Lähteny apparinpuolen pyöräkotelon läpiviennistä:
Vähän laajeni kun rapsi huonot pois..
Ja kerrankin jaksoin tehä vähän huolellisemmin paikan
Sittenpä kaikkien niin kovin tykkäämä tunnista osa kohta. Kaasupoljin meinaa välillä jumittaa niin nyppäsin alapaneelin irti, sieltä tuli tämmösiä (sytkä on mittakaavaksi):
Ei muuten, mutta polkimen lisäksi (jouset oli kunnossa) ratin säätö ei aina pelaa, antaa välillä periksi eikä aina lukitu kunnolla, voisko jostain sieltä päin olla osat hukassa?
Nykykuosissaan auto näyttää suunnilleen tältä, varakesävanteilla
En ole melkein irronnutta vannetta käyttänyt pajalla, ei se toki ihan hirveältä näyttänyt, mutta meneehän nyt nuokin alla. Ja mielestäni 215 leveät on mukavampi ajaa kuin 225.. Ja ku edelleenkään ei ole avareita alle niin samapa tuo mitkä on alla.
Ja varuiksi jos paperilappunen hukkaantuu, pistetään näitä huoltoja nyt tännekin:
14.05.13 550450 Etujarrulevyt + palat
17.05.13 550800 Takajarrulevyt + palat
18.05.13 550811 Etuvakaajan nivelet vas + oik
29.05.13 552124 Alapallonivel vas (Ylämaa)
31.05.13 552272 Takajarrusatulat + seisontajarrukengät
17.06.13 553918 Etuiskunvaimentimet
18.06.13 553962 Hehkutulpat
19.06.13 554045 Hehkurele
24.06.13 554457 Narinahelat (Ylämaa)
27.06.13 554910 Ylätukivarsi vasen eteen
28.06.13 555057 Etupyöränlaakeri vasen
06.07.13 555765 Jousipallot
11.07.13 556236 Hammastanko + raidetangot + raidetangon kumit
15.07.13 556392 Alapallonivel oikea
15.07.13 556394 Nelipyöräsuuntaus
20.07.13 556944 Olka-akseli vasen
25.07.13 557383 Vakaajatanko vasen + vakaajan korikumit
25.07.13 557404 Kesärenkaat
29.07.13 557694 Pyörän napa + laakeri vasen
07.08.13 558559 Takaiskunvaimennin vasen
08.08.13 558576 Olka-akseli oikea
17.08.13 559683 Moottoriöljy + suodatin
29.08.13 560825 Kardaanin kannatinlaakeri + tukikumi
19.08.13 563115 Pyöränlaakeri vasen
25.09.13 563980 Etujarrusatula vasen + jarruletku
03.10.13 564235 Perä + öljyt
05.10.13 564252 Etujarrulevyt oikea + vasen
16.10.13 564998 Etujarrusatula oikea + jarruletku
22.10.13 565979 Vetoakseli vasen
24.10.13 566058 Paluuletku rail-suodatin
25.10.13 566194 Moottorin tukikumit vasen + oikea
Katsastus odottais alle kuukauden päästä, joten pitää yhtäsuntoista nyt tuusata. Varmaan suurimpana murheena jousipallot, uudet hommattuna, motonetistä febi/bilstein, kait on laadukkaat.
Edelleen murheita siitä melkein irronneesta pyörästä, tuolla yläpallosta kyselinkin ja nyt sadepäivän projektina iskareitten vaihto, vanhat näyttivät jo aika surkeilta vaikken heilutellessa vikaa löytänyt.
Toinen tuli jo vaihdettua, mukavan helppo homma. Näissä onneksi oli kaikki kumit mukana. Olis toinenkin "pikku"projekti, KL:ssä kävin ostoksilla. Kuva kertonee kaiken, voi olla et illan päätteeksi itkettää..
Se ainokainen reikä pohjasta tuli paikattua, huomasin että kyllä se hitsi jotenki kädes pysyy, tähän mennessä vaan tullu liian huonosti putsattua paikkoja, joten on räkinyt. Huomasin siinä kohdin kun pelliä muotoillessa vasaraan tarttui alustamassaa joka vähän levis. Mut loppuhyvin kaikkihyvin tai jotain.
Lähteny apparinpuolen pyöräkotelon läpiviennistä:
Vähän laajeni kun rapsi huonot pois..
Ja kerrankin jaksoin tehä vähän huolellisemmin paikan
Sittenpä kaikkien niin kovin tykkäämä tunnista osa kohta. Kaasupoljin meinaa välillä jumittaa niin nyppäsin alapaneelin irti, sieltä tuli tämmösiä (sytkä on mittakaavaksi):
Ei muuten, mutta polkimen lisäksi (jouset oli kunnossa) ratin säätö ei aina pelaa, antaa välillä periksi eikä aina lukitu kunnolla, voisko jostain sieltä päin olla osat hukassa?
Nykykuosissaan auto näyttää suunnilleen tältä, varakesävanteilla
En ole melkein irronnutta vannetta käyttänyt pajalla, ei se toki ihan hirveältä näyttänyt, mutta meneehän nyt nuokin alla. Ja mielestäni 215 leveät on mukavampi ajaa kuin 225.. Ja ku edelleenkään ei ole avareita alle niin samapa tuo mitkä on alla.
Ja varuiksi jos paperilappunen hukkaantuu, pistetään näitä huoltoja nyt tännekin:
14.05.13 550450 Etujarrulevyt + palat
17.05.13 550800 Takajarrulevyt + palat
18.05.13 550811 Etuvakaajan nivelet vas + oik
29.05.13 552124 Alapallonivel vas (Ylämaa)
31.05.13 552272 Takajarrusatulat + seisontajarrukengät
17.06.13 553918 Etuiskunvaimentimet
18.06.13 553962 Hehkutulpat
19.06.13 554045 Hehkurele
24.06.13 554457 Narinahelat (Ylämaa)
27.06.13 554910 Ylätukivarsi vasen eteen
28.06.13 555057 Etupyöränlaakeri vasen
06.07.13 555765 Jousipallot
11.07.13 556236 Hammastanko + raidetangot + raidetangon kumit
15.07.13 556392 Alapallonivel oikea
15.07.13 556394 Nelipyöräsuuntaus
20.07.13 556944 Olka-akseli vasen
25.07.13 557383 Vakaajatanko vasen + vakaajan korikumit
25.07.13 557404 Kesärenkaat
29.07.13 557694 Pyörän napa + laakeri vasen
07.08.13 558559 Takaiskunvaimennin vasen
08.08.13 558576 Olka-akseli oikea
17.08.13 559683 Moottoriöljy + suodatin
29.08.13 560825 Kardaanin kannatinlaakeri + tukikumi
19.08.13 563115 Pyöränlaakeri vasen
25.09.13 563980 Etujarrusatula vasen + jarruletku
03.10.13 564235 Perä + öljyt
05.10.13 564252 Etujarrulevyt oikea + vasen
16.10.13 564998 Etujarrusatula oikea + jarruletku
22.10.13 565979 Vetoakseli vasen
24.10.13 566058 Paluuletku rail-suodatin
25.10.13 566194 Moottorin tukikumit vasen + oikea
Viimeksi muokannut sv22, 25.10.2013 20:59. Yhteensä muokattu 23 kertaa.
Tulipa sitten nuo hehkut vaihdettua, jos ei muuta niin lakkas hehkuvalo palamasta startin jälkeen Ihme homma sinänsä, tänään ei palanut alkuun kertaakaan ja kertaalleen teki sen ettei sammunut enää ollenkaan.. No, joka tapauksessa meni uusiksi, ilman mitään ongelmia.
Lopputulema näytti tältä
Näyttääkö joku pimenneeltä?
Iskarien vaihdon seurauksena loppui se 80-100 välinen tärinä, mutta jotenkin tuntuu taajamanopeuksilla lieruttavan enemmän. Vielä kiristelin iskareiden yläpään pultteja, saas nähä onko vaikutusta.
Lopputulema näytti tältä
Näyttääkö joku pimenneeltä?
Iskarien vaihdon seurauksena loppui se 80-100 välinen tärinä, mutta jotenkin tuntuu taajamanopeuksilla lieruttavan enemmän. Vielä kiristelin iskareiden yläpään pultteja, saas nähä onko vaikutusta.
Kuten muualta ehkä oli havaittavissa, hammastankohan se nyt sitten seuraavaksi hajos.. Viimeaikoina on nyt alkanut vastustaa liiankin huolella, mutta jos jotain positiivista niin eipähän vikatilaa ole vieläkään tullu..
Tälläviikolla tarkoitus lähteä kattelemaan moista purkuosaa, tuossa nurkilla olis tarjolla hammastanko kahdella tulevalla putkella ja sähköpistokkeella. Olen ymmärtänyt että sähköpistokkeellinen käy vaikkei servotronickkia oliskaan.
Tälläviikolla tarkoitus lähteä kattelemaan moista purkuosaa, tuossa nurkilla olis tarjolla hammastanko kahdella tulevalla putkella ja sähköpistokkeella. Olen ymmärtänyt että sähköpistokkeellinen käy vaikkei servotronickkia oliskaan.
kattelin tuota purkuauton tankoa vielä: 2 putkea ja pistoke
(ja 215 renkaissa ei taida kantavuudet piisata farkkuun)
(ja 215 renkaissa ei taida kantavuudet piisata farkkuun)
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Nyt sitten ylätukivarsi ja laakeri vaihdettu kuskinpuolelle eteen.
Laakerinvaihtoon kuluin 1h 50min, sisältäen 4 savukkeen mittaista, vartin turinoinnin appiukon kanssa, työkalujen hukkaantumista ja niin edelleen. Olis mukava saada tuo talli pikkuhiljaa tyhjäksi, veemäistä tehä tuollasta projektia hiekkapohjalla.. No joka tapauksessa, laakeri ollut murheena jo useamman kerran (epäilly laakeria, jostain muualta löytyny vika), mutta ylätukivarren vaihdon jälkeen tärinä senku jatkunu ja muka jotain uutta jyrinää kuullut, mielenrauhan vuoksi vaihtoon.
Muistaakseni iskarien vaihdon yhteydessä vaihtelin laakerirasvat tuonne, eli pari viikkoa sitten.
Eilen (kuppi pomppi irti) huomasin että keltasen seassa oli kovin harmaata:
paremmin rätissä
Alkoi pelottaa että hajoamispisteessä.
Olka-akseli näytti tältä:
Vähän näyttää osumaa saaneen jossain kohdin. 1200 paperilla pyörittelyä, ja taas mentiin.
KL:stä tuli taas yhtä sun toista osteltua, nyt on 5 litraa hydrauliöljyä odottamassa inspiraatiota. Kumpiko lie parempi, vesi- vai silikonivaseliini hammastangon kumeihin?
Laakerinvaihtoon kuluin 1h 50min, sisältäen 4 savukkeen mittaista, vartin turinoinnin appiukon kanssa, työkalujen hukkaantumista ja niin edelleen. Olis mukava saada tuo talli pikkuhiljaa tyhjäksi, veemäistä tehä tuollasta projektia hiekkapohjalla.. No joka tapauksessa, laakeri ollut murheena jo useamman kerran (epäilly laakeria, jostain muualta löytyny vika), mutta ylätukivarren vaihdon jälkeen tärinä senku jatkunu ja muka jotain uutta jyrinää kuullut, mielenrauhan vuoksi vaihtoon.
Muistaakseni iskarien vaihdon yhteydessä vaihtelin laakerirasvat tuonne, eli pari viikkoa sitten.
Eilen (kuppi pomppi irti) huomasin että keltasen seassa oli kovin harmaata:
paremmin rätissä
Alkoi pelottaa että hajoamispisteessä.
Olka-akseli näytti tältä:
Vähän näyttää osumaa saaneen jossain kohdin. 1200 paperilla pyörittelyä, ja taas mentiin.
KL:stä tuli taas yhtä sun toista osteltua, nyt on 5 litraa hydrauliöljyä odottamassa inspiraatiota. Kumpiko lie parempi, vesi- vai silikonivaseliini hammastangon kumeihin?