Jälleen kerran S210:n tasonsäädöstä

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Jälleen kerran S210:n tasonsäädöstä

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Jos tämä sama on käsitelty jo, niin ohjatkaahan oikeaan ketjuun, haku antaa aivan liikaa tuloksia ainakin mun osaamillani kriteereillä että siitä olisi hyötyä.

Autona siis S210 320 CDI -00, väitetyt kilometrit ~250 000

Nythän siis edellinen omistaja suuressa viisaudessaan on vaihtanut tuohon himmeliin kolme iskaria. Repsikan puoleinen takaiskari on vaihtamatta ja niinhän se vain se kulma pompottaa pienissäkin epätasaisuuksissa ikäänkuin siellä ei olisi iskaria ollenkaan. Ei siis tunnu siltä että se olisi kivikova vaan nimenomaan kuin iskari puuttuisi, heittojen jälkeen heilauttaa takanurkan ylös ja heijaa pari kertaa varmemmaksi vakuudeksi päälle.

Öljyä ei vuoda mistään, mutta hydraulisäiliössä litkua pikkuisen alle alarajan. Mahdollisesti sen toisen iskarin vaihdon yhteydessä jäänyt lisäämättä tarpeeksi. Isoja kolinoita ei kuulu ja auto kulkee tasaisella nopeudella ja tiellä suoraan, kiihdyttäessä vetäisee pikkuisen oikeaan ja kaasun nostaessa (aika kevyenkin kiihdytyksen jälkeen) selkeästi enemmän vasempaan, joutuu tekemään korjausliikkeen.

Olisiko jousipallo vai iskari todennäköisempi syyllinen, onko mahdollista että puolen litran öljynpuute aiheuttaisi moisen ja onko jossain kunnollista ohjetta Väykyn pallojen vaihtoon? En löytänyt, mutta kakkosneloseen on ohjeita kyllä pilvin pimein. Kuinka pitkälti ne ovat sovellettavissa Paavoon?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

on todellakin mahdollista et aiheuttaa ton hyppimisen ei muutako ölkkää pyttyyn nimerkillä kokemusta
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

drneo kirjoitti:on todellakin mahdollista et aiheuttaa ton hyppimisen ei muutako ölkkää pyttyyn nimerkillä kokemusta
Kiitän ja kokeilen. Mikäs se olikaan oikea öljy?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0057

tuota ite laitoin


mut siel on uus versioki tuosta
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

drneo kirjoitti:http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0057

tuota ite laitoin


mut siel on uus versioki tuosta
Sitä laitoin itsekin.

Tuntuis että ongelma ainakin lieveni lisäämällä vajaan puoli litraa (3-4desiä) ööliä, vaikka vieläkään ei ihan niin sukkasillaan mene kuin väykyn kuuluisi. Eli ylimääräinen hyppy tulee vieläkin, vaikkakin pienempi ja tasaisemmin molemmin puolin. Kai se kuskinpuolikin pompotti aiemminkin, mutta repsikanpuoleinen vaan niin paljon pahemmin että huomio kiintyi sinne. Lisäksi tuo tuntuisi heiluvan sivusuunnassakin turhan paljon kun sitä perää paikoillaan heijaa (voi kyllä olla takakelkan puslatkin, ne menee vaihtoon joka tapauksessa).

Pitäisikö tuohon nyt lastata 300 kilon nyytti ja lähteä pikataipaleelle vai mitenkä sen öljyn pitäisi kulkeutua joka paikkaan missä sitä pitääkin olla?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Scorpio kirjoitti: ...
Pitäisikö tuohon nyt lastata 300 kilon nyytti ja lähteä pikataipaleelle vai mitenkä sen öljyn pitäisi kulkeutua joka paikkaan missä sitä pitääkin olla?
300 kiloa ei taida riittää....

Paras olisi irroittaa vipu tangosta ja pyörillä olevaa autoa vuorottelleen nostaa ja laskea. Ei oikein onnistuu nosturilla, jos pyörät roikkuu vapaana.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jälleen kerran S210:n tasonsäädöstä

Viesti Kirjoittaja AM »

Scorpio kirjoitti: Olisiko jousipallo vai iskari todennäköisempi syyllinen
Iskari tuskin syyllinen. Onhan se mahdollista että sisältä jotain irti/rikki mutta kaippa aika epätodennäköistä. Onkohan edellinen remontoija laittanut oikeat öljyt? Lähtisin ehkä itse siitä että vaihtaisin öljyt uusiin. Jos ei apua niin ehkäpä sitten jousipallojen kimppuun. Hyvin nuo tuntuu ilmaantuvan ajamallakin, tokihan se varminta ajella tasonsäädön vivusta ylös-alas. Itse en ilmannut mitenkään.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

missä tuo vipu on
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

drneo kirjoitti:missä tuo vipu on
Repsikanpuolen takatukivarresta lähtee nivelletty tanko keskemmälle autoa, se säätää potentiometrin näköistä venttiiliä kun perä laskee.

Hämmästyttää kummastuttaa edelleen, takapää pompottaa aina vain ihan niinkuin siellä ei iskareita olisikaan. Se korjaantumisen tunne johtui kai siitä kun se oikea takakulma oli niin helkkarin huono. Öljyä lisätty, aika paljon ajettu, mutta ei vain muutu miksikään.
Täytynee ajella se ylös-alas ensi tilassa tai viimeistään ensi viikolla kun vaihdetaan takakelkan puslat, tosin silloin vaihdetaan kyllä pallotkin samalla vaivalla ellei sitä ennen tokene. Iskarin hajoamiseen en itsekään oiken usko.

Ei vaan luulis olevan palloissakaan vikaa, kun se perä ei nimenomaan ole kova vaan päinvastoin. Olisiko mahdollista, että jossain putkessa olisi ylimääräinen mutka ja siinä ilmatasku, vaikuttaisiko se tuolla lailla?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

veikkaan tuota ilmataskua! mulla taas kolisee joku mut ei öljy vähene.. ku ajaa pitempään nii kolina katuaa, mikähä piru se on kuuluu vaa toiselta puolelta?

kokeileppa iha piruuttaan et ajat sen lämpimään vähäksi aikaa katoaako ilmiö. ite hoksasin öljyn lisäyksen jälkeen et ilmiö katoaa ku ajaa lämpimään ja lähtee taas liikkeelle nii ei mitää mut tulee hetkenpäästä takas :( nyt se pomputus katos kokonaan ku löin 2 120kg kaveria peräkonttii ja ajettiin pikku ek. kolina kyl jäi
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Ota teistä selvää. Kaksi farmiväykyn tasonsäätöiskariä olisi tarjolla,Toinen aivan paska, toinen Ok tarjoukset YV.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

jossain tääl oli korjaus ohjeetkin iskareille. jos niikseen tulee
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

drneo kirjoitti:veikkaan tuota ilmataskua! mulla taas kolisee joku mut ei öljy vähene.. ku ajaa pitempään nii kolina katuaa, mikähä piru se on kuuluu vaa toiselta puolelta?

kokeileppa iha piruuttaan et ajat sen lämpimään vähäksi aikaa katoaako ilmiö. ite hoksasin öljyn lisäyksen jälkeen et ilmiö katoaa ku ajaa lämpimään ja lähtee taas liikkeelle nii ei mitää mut tulee hetkenpäästä takas :( nyt se pomputus katos kokonaan ku löin 2 120kg kaveria peräkonttii ja ajettiin pikku ek. kolina kyl jäi
Oli tänään lämpimässä useamman tunnin, mutta ei vaikutusta. Tuo vähän raskaampi lasti saattaa kyllä joissain tapauksissa hyvinkin ajaa ilmataskun liikkeelle, kuvittelisin. Samoin kuin sen vivun vääntely, ei vain ole tässä ramppinosturia käsillä.

Kolina onkin todennäköisesti sitten ihan eri vika, väljä pusla tai iskarin alapallonivel tulee mieleen. Itsellä on takakelkan puslat käytännössä irti korista, ei juuri kolahtele muuten kuin perän pomppiessa oikein kunnolla isommassa töyssyssä, mutta taka-akseli kyllä ohjaa omia aikojaan ihan kiitettävästi.
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

otin viel kuviaki talteen siitä rojektista täältä foorumilta
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

NYt loppu hulluus, yön eläjillä olis ollut ......150,- :arsespank: :bates:
Avatar
Ryöhkä
Viestit: 132
Liittynyt: 05.2.2006 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ryöhkä »

Onkos vika jo paikallistettu ?
189 021 022 220 228 242 249 260 275 293 345 352 354 404 405 414 543 550 581 600 611 612 673 681 691 774 792 801 813 819 854 873 876 877 954 988 W10
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Tasonsäädön "ilmaus".

Auto tasaiselle, säiliö yläpintaan, kone käyntiin, 5min joutokäynnillä, kierrokset tasaiseen 1500rpm ja takaonttiin punttia parin 100kg ukon verran...minuutin ajan siinä ja ukot kiinni vetokoukkuun, reipasta ylös alas liikettä (samalla siis kierrokset) 1500rpm. Näin muutaman minuutin. Jos ei ilmaannu on ihme. Tämän päälle ajelua normaalisti.

Se tanko vakaajassa Keskellä autoa (ainakin sedan) on umpiruosteessa ja irroitus lähes mahdotonta jos auto ei pukilla, ja itsemurhaa irroitella pihamaalla.
Se tappi siellä pelkääjänpuolen lokasuojan sisällä joka näkyy....taitaa olla muuten xenonien korkeudensäätö....sedanissa ainakin.

Öljyn kiertämisen voi todeta ottamalla paluuletku eli säiliön korkki auki ja katsoa tuleeko suodattimen läpi loristen öljyä.

Ilmausta voi tasamaalla avittaa nostamalla takapäätä tunkilla ylös vetokoukusta tai puoli kerrallaan renkaat ilmaan asti ja "pudottamalla" rivakasti alas, hallitunkilla helppoa.

.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”