Nesteen kokoonpuristuvuus

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Nesteen kokoonpuristuvuus

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kaikki on opetettu vissiin siihen että nestettä et juutas kutista, kaasua saat renkaaseen halutun määrän pinnistämällä sen pienempään tilaan. Korrekt? Asia ei ole justaan niin. Sepä kun nestekin piru kutistuupi riittävän rutistelun alla, esim vesileikkuussa 3000-4000 bar, vesi ryttääntyy kasaan reilusti toistakymmentä rosenttia.

Entäs sitten tiheydeltään pienempi löpö? Se kun rypistetään syöttöpumpussa reippaasti toista tuhatta baarin paineeseen, paljonko se kutistuu?

Jo äiten maijossa luki että tiiselin suihkuputkien sopis olla samanmittasia, edelllämainitusta puristumisesta johtuen.

Ja kysymykseen: Entä jos suihkuputkiin laitettasiin aivan hiven lisää tilavuutta, vaikkapa pienillä lujaseinäsillä säiliöillä, tai pidentämällä niitä? Paineen nousu suuttimella kestäisi kauemmin, kuten sen laskukin, miten kone käyttäytyis kun ruiskutusaika näin myöhenee ja pitenee huippupaineen hieman aletessa? Ajoitusta pitäisi tietysti säätää. Huippukierrokset ja teho laskee? Lisiikö väännänti? Entä jos niitä rännilöitä lyhentäs?

Käykö siinä etes nuin, vai kuinka? Tietysti pumppu tuottaa saman määrän rööristä viis eikä siitä lisi. Tehoissa siis ei voi paljon parantuakaan.

Kaikkia sitä kaljossaan miettii, mutta vastakkaa ny kuitenkin, vaikka Kanada.

Eli jos skippasit spekulatiivisen tuuban; Mitä merkitystä on suihkuputken mitalla mekaanisesti pumpatuissa koneissa?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Kanada! :roll:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
Avatar
take
Viestit: 769
Liittynyt: 06.2.2012 22:11
Paikkakunta: Sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

Kuva
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kysymyshän kuuluisi dieselille haisevalle partaiselle piippumiehelle :D

pumpun elementti lähtee nousemaan ylöspäin tulee suuttimelle paine isku yli äänen nopeudella suuttimen avautumis paineen on pidettävä vielä tämä pulssi putkessa
(jos suutin niin sanotusti kusee tässä vaiheessa niin kuuluu kalkatusta)
tämän jälkeen vasta alkaa oikea ruiskutus
suuttimen mentyä kiinni jää putkeen paine joka auttaa sulkemaan pumpun elementin päällä olevan takaisku venttiilin ja putkeen jää paine jos suutin ja takaisku venttiili ovat kunnossa
suuttimet ja venttiilit ovat yleensä joka sylinterissä samanlaisia toiminnoiltaan tästä syystä olis hyvä että putketkin olis saman pituisia
luulisin että liian suurella/pitkällä putkella ruiskutuksen tarkka täsmällisyys kärsisi kierrosnopuden muutuessa
isompi elementti varmaan sallii myös tilavemman putken

ootkos nyt ottanu huomioon sen että nesteen lämpötila nousee kun sitä puristetaan ja samalla tilavuus nousee :D
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

tarttis oikeen kokeilla ja paiskata het metriä pidempi suutinputki yhteen tai kahteen pyttyyn :roll: tai samallahan sinne tekee 3-metrisen.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

xr kirjoitti: ootkos nyt ottanu huomioon sen että nesteen lämpötila nousee kun sitä puristetaan ja samalla tilavuus nousee :D
Entä kun tapahtuu se itse ruiskutus sitten. Siinähän nesteestä tulee sumua -> lämpötila laskee ja tilavuus näin ollen myös. Siksikö CDI käy niin kylmänä :shock:
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mahtaako antaa putket enempi jälkeen, kuin neste puristua :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Otappa huomioon että perinteisissä ruiskutusmenetelmissä paine ei ole niin korkea, mahtaako puristua juurikaan kasaan?
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Eikös esikammiokoneen putkissa paineet ole sadan ja kahden sadan puarin välissä noin niinkuin yleensä?
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

teppo21 kirjoitti:Mahtaako antaa putket enempi jälkeen, kuin neste puristua :roll:
Lisäksi nesteessä oleva kaasu puristuu, ja nesteessä on aina vähän kaasuja jopa normi hydrauliikka paineissa menee todella pitkä aika että kaasut poistuvat nesteestä ja joustaminen loppuu tyystin
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Fenton kirjoitti:Eikös esikammiokoneen putkissa paineet ole sadan ja kahden sadan puarin välissä noin niinkuin yleensä?
Suuttimen avautumispaine liikkunee nuilla huitteilla, vaakku reikä on suuttimessa piän, niin ruiskutuspaine on rapiasti suurempi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vastaisikko se tiiselin hajunen partasuu vaikkapa kysymykseen? :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”