Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992
Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992
Koeajon kohteena oli tällä kertaa S124-korin 250D vuosimallia 1992. Autolla oli ajettu noin 350000 km.
Lähestyn punaisen tiiliseinän viereen pysäköityä autoa. Ryhdikkäässä asennossa päivää paistattelevan auton valkoinen väri on hienokseltaan kevätkesäisen tomun kuorruttama. 202-Mersun alla matkansa alkaneet alumiinivanteet ovat ehtineet kerätä itseensä 124:n alla kerroksen jarrupölyä.
Kierrän autoa. Kiinnitän huomioni siihen, että autossa ei näy ulospäin ainoatakaan ruostelaikkua. Eipäs! Takasivuikkunan listan alalaidasta löydän pienen kuprun. Tyyppiominaisuus - ei haittaa mitään! Peräluukun kädensijan reuna on jättänyt itsestään jonnekin muutaman maalipalan. Etulokasuoja ja konepelti ovat saaneet jossain matkan varrella kolhut, jotka on korjattu. Kaikenkaikkiaan rippikouluikää lähestyvä auto on hienossa kunnossa ulospäin. Painepesuri, vaharätti ja pari tuntia puleeraamista - ja auto kääntäisi katseita.
Avaan konepellin. Sama ryhdikkyys jatkuu. Likaa on kertynyt ja kone huohottaa pikkuisen, mutta ainoatakaan öljyvuotoa ei näy. Ei edes nokassa, vaikka kone on 5-sylinterinen.
Painan konepellin kiinni ja siirryn tarkastelemaan sisustaa. Ovi aukeaa kauniisti. Ei narinoita eikä lonksumisia. Samaa tomua, joka oli laskeutunut auton pinnalle on kulkeutunut kerros tumman kangassisustankin päälle. Kuljettajan penkin kulma on päässyt kulumaan 350000 km matkalla puhki. Matkustamossa on tavaraa juomapulloista jouluvaloihin ja takapenkillä nököttää kolme turvaistuinta rivissä. Nyt puhutaan luotettavasta perheen kuljettimesta eikä mistään virivirituuninkispolerista!
Avaan takaluukun. Eteeni avautuu kolmas penkkirivi. Kappas, lastenistuimet eivät olleetkaan sananmukaisesti takapenkillä! Kolmannen penkkirivin korkeus on aika matala. Aikuinen ei siinä varmasti pitkää matkaa viitsisi polvet koukussa istua, mutta pieni ihminen viihtyy tavaratilan penkillä varmasti. Kunhan mukaan on varattu suhteessa matkan pituuteen riittävän monta numeroa Aku Ankkoja.
Lasken peräluukkua alas. Sähkömoottori alkaa surista. Aikuisiän kynnyksellä olevan auton oven sulkijamekanismi imee luukun edelleen täysin moitteettomasti kiinni!
Istun kuljettajan penkille ja tutkin auton varusteita. Ratti on osin kulunut, mutta ei sileä. Yleisvaikutelma tukee mittarin näyttämää lukemaa. Perheen kuljettamista ajatellen oleellisista varusteista puuttuvat ilmastointilaite ja kattoluukku. Alkuperäinen Beckerin radio on edelleen paikallaan. Eikä mikä tahansa Becker vaan Europa 2000!
Hehkutus ja starttaus. Viitoskone käynnistyy hienosti mutta jää käymään hieman korkeille kierroksille. Auton omistaja sanoi, että matalilla kierroksilla kone oli kilkattanut ja tyhjäkäynnin kierroksien säätäminen oli toiminut hyvänä pikalääkkeenä.
Laitan vaihteen päälle ja lähden liikkeelle. Ensimmäisenä kiinnitän huomiota siihen, miten hienosti 250D vääntää matalilla kierroksilla. Auton pumppu on alkuperäisessä kuosissaan, eli virityksiä ei ole tehty. Silti S124 kulkee vaivattomasti kaupungissa. Mieleeni tulee, että jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin W124 300D-24!
Ajan tietyömaalle. Vaihteisto toimii mersumaisesti, mutta hyvin. Tärinöissä ja kallistuksissa kori ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä. Hanskalokeron kannen rajoitinmuovi vähän särähtää nimismiehenkiharassa, mutta sitten tulee taas hiljaista. Ja tämä auto on kulkenut lähes viisitoista vuotta ja 350000 km!
Käännyn ohitustielle ja kiihdytän. Auto kerää vauhtia kauniin eleettömästi. Huomaan ohjaavani autoa yhdellä sormella. Mikään ei ravista. Mikään ei kolise. Auto kulkee kertakaikkiaan upeasti! Lähes viisitoista vuotta ja 350000 km!
Saavun taukopaikalle. Kaarran S124:n sinne pysäköidyn valkoisen W124:n viereen. Nousen autosta ulos ja kävelen vähän matkan päähän katsomaan. Siinä seisoo kaksi kaikkien aikojen parasta Mersua!
Lähestyn punaisen tiiliseinän viereen pysäköityä autoa. Ryhdikkäässä asennossa päivää paistattelevan auton valkoinen väri on hienokseltaan kevätkesäisen tomun kuorruttama. 202-Mersun alla matkansa alkaneet alumiinivanteet ovat ehtineet kerätä itseensä 124:n alla kerroksen jarrupölyä.
Kierrän autoa. Kiinnitän huomioni siihen, että autossa ei näy ulospäin ainoatakaan ruostelaikkua. Eipäs! Takasivuikkunan listan alalaidasta löydän pienen kuprun. Tyyppiominaisuus - ei haittaa mitään! Peräluukun kädensijan reuna on jättänyt itsestään jonnekin muutaman maalipalan. Etulokasuoja ja konepelti ovat saaneet jossain matkan varrella kolhut, jotka on korjattu. Kaikenkaikkiaan rippikouluikää lähestyvä auto on hienossa kunnossa ulospäin. Painepesuri, vaharätti ja pari tuntia puleeraamista - ja auto kääntäisi katseita.
Avaan konepellin. Sama ryhdikkyys jatkuu. Likaa on kertynyt ja kone huohottaa pikkuisen, mutta ainoatakaan öljyvuotoa ei näy. Ei edes nokassa, vaikka kone on 5-sylinterinen.
Painan konepellin kiinni ja siirryn tarkastelemaan sisustaa. Ovi aukeaa kauniisti. Ei narinoita eikä lonksumisia. Samaa tomua, joka oli laskeutunut auton pinnalle on kulkeutunut kerros tumman kangassisustankin päälle. Kuljettajan penkin kulma on päässyt kulumaan 350000 km matkalla puhki. Matkustamossa on tavaraa juomapulloista jouluvaloihin ja takapenkillä nököttää kolme turvaistuinta rivissä. Nyt puhutaan luotettavasta perheen kuljettimesta eikä mistään virivirituuninkispolerista!
Avaan takaluukun. Eteeni avautuu kolmas penkkirivi. Kappas, lastenistuimet eivät olleetkaan sananmukaisesti takapenkillä! Kolmannen penkkirivin korkeus on aika matala. Aikuinen ei siinä varmasti pitkää matkaa viitsisi polvet koukussa istua, mutta pieni ihminen viihtyy tavaratilan penkillä varmasti. Kunhan mukaan on varattu suhteessa matkan pituuteen riittävän monta numeroa Aku Ankkoja.
Lasken peräluukkua alas. Sähkömoottori alkaa surista. Aikuisiän kynnyksellä olevan auton oven sulkijamekanismi imee luukun edelleen täysin moitteettomasti kiinni!
Istun kuljettajan penkille ja tutkin auton varusteita. Ratti on osin kulunut, mutta ei sileä. Yleisvaikutelma tukee mittarin näyttämää lukemaa. Perheen kuljettamista ajatellen oleellisista varusteista puuttuvat ilmastointilaite ja kattoluukku. Alkuperäinen Beckerin radio on edelleen paikallaan. Eikä mikä tahansa Becker vaan Europa 2000!
Hehkutus ja starttaus. Viitoskone käynnistyy hienosti mutta jää käymään hieman korkeille kierroksille. Auton omistaja sanoi, että matalilla kierroksilla kone oli kilkattanut ja tyhjäkäynnin kierroksien säätäminen oli toiminut hyvänä pikalääkkeenä.
Laitan vaihteen päälle ja lähden liikkeelle. Ensimmäisenä kiinnitän huomiota siihen, miten hienosti 250D vääntää matalilla kierroksilla. Auton pumppu on alkuperäisessä kuosissaan, eli virityksiä ei ole tehty. Silti S124 kulkee vaivattomasti kaupungissa. Mieleeni tulee, että jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin W124 300D-24!
Ajan tietyömaalle. Vaihteisto toimii mersumaisesti, mutta hyvin. Tärinöissä ja kallistuksissa kori ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä. Hanskalokeron kannen rajoitinmuovi vähän särähtää nimismiehenkiharassa, mutta sitten tulee taas hiljaista. Ja tämä auto on kulkenut lähes viisitoista vuotta ja 350000 km!
Käännyn ohitustielle ja kiihdytän. Auto kerää vauhtia kauniin eleettömästi. Huomaan ohjaavani autoa yhdellä sormella. Mikään ei ravista. Mikään ei kolise. Auto kulkee kertakaikkiaan upeasti! Lähes viisitoista vuotta ja 350000 km!
Saavun taukopaikalle. Kaarran S124:n sinne pysäköidyn valkoisen W124:n viereen. Nousen autosta ulos ja kävelen vähän matkan päähän katsomaan. Siinä seisoo kaksi kaikkien aikojen parasta Mersua!
-T




Jotenkin tuo 124:lla ajamisen helppous ja yllätyksettömyys saa aikaan sen, että aina vaan sitä haluaa uudelleen ja uudelleen ajelemaan. Se on niin mukavaa

Niin ja Arto N polttaa

Viimeksi muokannut dry, 12.5.2006 14:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992
Kiitos näistä kalliista lohdutuksen sanoista.


Siitäs sait Rässieerola kirjoitti: .. Silti S124 kulkee vaivattomasti kaupungissa. Mieleeni tulee, että jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin W124 300D-24!..
..Auto kerää vauhtia kauniin eleettömästi..

Re: Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992
"Kauniin eleettömästi", aivan: kiihtyminen on vaikeasti havaittavissaArto N kirjoitti:Kiitos näistä kalliista lohdutuksen sanoista.
Siitäs sait Rässieerola kirjoitti: .. Silti S124 kulkee vaivattomasti kaupungissa. Mieleeni tulee, että jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin W124 300D-24!..
..Auto kerää vauhtia kauniin eleettömästi..


No ei silti, hiljanenha se on ja suoraan kulkee.
Tuus laatiin raportti 300TDTstä?
Pro HVM
Re: Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992
Onko SuperTurboRässi66 kirjoitti:...Tuus laatiin raportti 300TDTstä?

-T


Re: Koeajoraportti: S124 Mercedes-Benz 250 TD 1992
Valitettavasti ei vielä, virityksenä ainoastaan alppiventtiilistä hieman lisää keittoa ja takaänkkäri suolistettu. Mutta... nooh, katsotaan nyt.eerola kirjoitti:Onko SuperTurboRässi66 kirjoitti:...Tuus laatiin raportti 300TDTstä?Itselläni oli taannoin tuollainen pumppupeukaloitu turbodieselsedani. Hieno auto. Superia pitäisi päästä koestamaan.

Pro HVM
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Jouluvalot on niin mahtavat leikkivalot lapsille. Ei paista kuskia silmiin niinkun noi sisävalot.dealer kirjoitti:Täälläkin yksi tuore 124 omistaja pyyhkii liikutuksen kyyneleitä silmänurkistaan, niin kaunis on tuo koeajoraportin loppulause.![]()
Jouluvalojenpoistamisesta - kumma kun joillain on niin kiire niiden kanssa, meilläkin emäntä repii kynttelikön pussimersun kojelaudan päältä jo maaliskuussa.
Niin ja nää kaikki koeajoraportit on myös smursuvoorumilla ja arvatkaapas katsomatta kuinka monta kommenttia viestien perässä siellä on? Oikein

Niinpädealer kirjoitti:Täälläkin yksi tuore 124 omistaja pyyhkii liikutuksen kyyneleitä silmänurkistaan, niin kaunis on tuo koeajoraportin loppulause.![]()

S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Sama vika, muutamia semmosia jotka on hakattu jossain marketin parkkipaikalla toisen auton ovella kylkeen...EzKo kirjoitti:Niinpädealer kirjoitti:Täälläkin yksi tuore 124 omistaja pyyhkii liikutuksen kyyneleitä silmänurkistaan, niin kaunis on tuo koeajoraportin loppulause.![]()
oon kyllä omaankin tyytyväinen,mutta pari lommoa pitäis käydä Smart-Repair liikkeessä oikasemassa.

Mikä on smart-repair?

Pro-HVM
http://www.smartrepair.fi/rtd kirjoitti:Mikä on smart-repair?
just joo... (kai..)PK kirjoitti:http://www.smartrepair.fi/rtd kirjoitti:Mikä on smart-repair?
sivut oli kyllä ihan P*rseestä...
Pro-HVM
Sivut kieltämättä ei niin hienot.rtd kirjoitti:just joo... (kai..)PK kirjoitti:http://www.smartrepair.fi/rtd kirjoitti:Mikä on smart-repair?
sivut oli kyllä ihan P*rseestä...
Korjauksille annetaan vuoden takuu (lukuunottamatta ruostevauriokorjauksia).
Eikö ruosteet osaava tee niin, että uskaltaa antaa takuunkin
