Tekniikka kehittyy

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Tekniikka kehittyy

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eilen meinasi mennä rakkaan vaimon väsyneelle miehelleen keittämät iltapäiväkahvit JuMulla väärään kurkkuun, kun luin uutta Tekniikka&Talous-julkaisua.

Lehdessä oli pikku uutinen, olikohan Pierburgin kehittämästä sähköisestä vesipumpusta. Otetaan luemma käyttöön BMW:n paremmissa malleissa lähitulevaisuudessa. Sähköinen vesipumppu keskustelee eri antureiden kanssa ja säätää pumppaustehoaan mm moottorin lämpötilan, ilmasto-olosuhteiden ja kymmenen muun asian perusteella.

Vesipumppu säästää tilaa, koska voidaan sijoittaa mihinkä päin moottoritilaa tahansa, ja bensaakin pitäisi säästyä puoli litraa satkulle koska pumppu ei pyöri turhaan toisin kuin perinteinen hihnavetoinen. Myös valmistuskustannusten mainitaan olevan perinteistä pumppua pienempien. Pumppu on huoltovapaa, ja "aivot" on pakattu täysin tiiviiseen muovikoteloon.

:eec: :shock: :shock: :? :( :cry: :x :evil: :!:

Eli, kohta on historiaa viimeinenkin autonosa, jonka kuntoa pystyy autoilija itse tarkkailemaan ilman jotain plugandplay-testeriä. Ja onhan noita vanhanaikaisia vesipumppuja jotkut urhoolliset jopa korjailleet, vaihtaneet laakereita yms. Voi myös vain arvailla, mihin autonsuunnittelijoiden mielikuvitus tulee riittämäänkään kun tuota vesipumpun "vapaata" sijoituspaikkaa aletaan jollain "länsi/eteläeurooppalaisella" autotehtaalla punaviinihöyryisin aivoin kiireessä pohtia. :eec:

Ja voihan sitäkin kaltaiseni skeptikot miettiä, mitkä seuraukset on tulevaisuudessa jonkin taiwanissa tehdyn lämpöanturin antamalla virheellisellä signaalilla, kun kaikki osat vaan keskustelee keskenään väyliä pitkin niin pirusti. :whisper:

Taas viedään tavallista autonostajaa kuin märkää rättiä. Kaikki toiminnot on tehty elektroniikan ohjaamaksi. Ei siinä mitään, mutta kun alihankkijat jotka noita heebenskukkeleita tekevät toimivat siellä missä on halvimmat tuotantokustannukset. Alkaa ainakin minun henkilöäni arveluttamaan tuollaisen muovipumpun ja mustanlaatikon toiminta täällä pimeässä pohjolassa.

Tuo sana "huoltovapaa" on ainakin tähän mennessä merkinnyt minun aivojeni sanojenkäsittelyyksikölle yhtä kuin synönyyminsä "korjauskelvoton".
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

ne systeemit kohta keskustelee niin paljon että ei ne ehi tehä niitä hommia mitä niitten pitäs tehä :evil:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Hannu kirjoitti:ne systeemit kohta keskustelee niin paljon että ei ne ehi tehä niitä hommia mitä niitten pitäs tehä :evil:
Joo juttua tulee niinku mesellä :shock: :oops:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Onneksi nykypäivänä on sen verran elektroniikkaa tarjolla kuluttajillekin, että oman moottorinohjauksen pystyy tekemään muutamalla satasella. Ilman mitään turhia hilipatipippaa systeemeitä. Kyllä lähes jokaiseen uuteen autoon olisi järkevintä ensi töikseen repiä kaikki sähköt pois ja rakentaa itse uudet. Valot yms releillä, moottorinohjaukseen ohjelmoitava boksi, jne... Lähtisi uudesta mersusta 20000e arvosta turhaa p*skaa pois ja tulisi toimivampaa käikälettä tilalle. No airpäkit taitaa jäädä kotikonstein ohjelmoimatta - ja parempi niin.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Teillähän on vanhaa tietoa.Uusissa 500 sarjan valvetronic kutoskoneessa on jo sähköinen vesipumppu.Lämmitintä asentaessa tuli mieleen pitäiskö kiskasta töpseli irti ja testata keittääkö vai käykö kone ollenkaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”