300 td väyrynen
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
300 td väyrynen
Tuli sit ostettua vm 97 300td väyrynen. Myyjä anto mukaan uudet hehkut ja suunnittelin vaihtavani ne. Minkälainen homma ne on vaihtaa? Monta hehkua menee? Nimittäin mukana tuli 4kpl..ruostetta autossa on kyllä ja yksi reikä on päässy kasvamaan mutta kone korvaa pienet peltihommat
No et ole paljoa autoon perehtynyt? 3l kuutoskoneeseen menee 6kpl hehkutulppia.
Hehkut ovat imusarjan alla joten imusarjan joutuu irrottamaan.
Hehkut voivat olla tuossa moniventtiilikoneessa todella tiukassa kiinni ja suuri vaara on että katkeavat reikäänsä.
Siitä se souvvi sitten syntyy.
Suosittelen ajamaan koneen mahdollisimman kuumaksi ja suihkuttelemaan hehkutulppien juuriin irrotuslitkuja muutamaan kertaan ennenkuin alat niitä irti vääntelemään.
Liotuksen voi alotella jo muutamaa päivää aikasemmin.
Hehkut ovat imusarjan alla joten imusarjan joutuu irrottamaan.
Hehkut voivat olla tuossa moniventtiilikoneessa todella tiukassa kiinni ja suuri vaara on että katkeavat reikäänsä.
Siitä se souvvi sitten syntyy.
Suosittelen ajamaan koneen mahdollisimman kuumaksi ja suihkuttelemaan hehkutulppien juuriin irrotuslitkuja muutamaan kertaan ennenkuin alat niitä irti vääntelemään.
Liotuksen voi alotella jo muutamaa päivää aikasemmin.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
Kannattaa mitata ne hehkut, mitä sitä ehjiä vaihtamaan.. varsinkin jos ovat lujassa. Mittari ohm alueella, sellainen hevosenkengän kuva, toinen mittapää hehkun päähän ja toinen runkoon ja lukema pitäisi olla noin yksi, ihan ehjä taitaa olla siinä 0,7 ohmia. Ne mittapäät pitää olla lujasti kiinni hehkussa ja rungossa/moottorissa, rungon pää mieluiten mahdollisimman lähellä sitä hehkua niin tulee tarkin mittaustulos.
0,7 ohmin hehkun läpi menee 12 voltin akulla 17 ampeerin virta. Mitä isompi virta, sitä enemmän hehku lämpenee ja sitä paremmin moottori lähtee käyntiin. Toisin sanottuna mitä pienempi hehkun ohmiarvo on, sitä suurempi virta hehkun läpi kulkee ja sitä enemmän hehku lämpenee .
I = U / R = 12Volttia / 0,7ohmia = 17 ampeeria
Jos hehku on hieman kulahtanut ja mittaamalla sen vastusarvo on vaikka 3 ohmia niin:
I = U / R = 12Volttia / 3 ohmia = 4 ampeeria
Ei yhtään niin lämmin hehku 3 ohmilla eikä yhtään niin hyvin käynnistyvä auto. U eli 12 Volttia on akun jännite. I on virta eli amppeerit eli virta joka lämmittää hehkun ja saa dieselmoottorin käynnistymään pakkasessa.
Tiedä sitten mahtuuko 300TD:ssä mittaamaan niitä hehkuja
0,7 ohmin hehkun läpi menee 12 voltin akulla 17 ampeerin virta. Mitä isompi virta, sitä enemmän hehku lämpenee ja sitä paremmin moottori lähtee käyntiin. Toisin sanottuna mitä pienempi hehkun ohmiarvo on, sitä suurempi virta hehkun läpi kulkee ja sitä enemmän hehku lämpenee .
I = U / R = 12Volttia / 0,7ohmia = 17 ampeeria
Jos hehku on hieman kulahtanut ja mittaamalla sen vastusarvo on vaikka 3 ohmia niin:
I = U / R = 12Volttia / 3 ohmia = 4 ampeeria
Ei yhtään niin lämmin hehku 3 ohmilla eikä yhtään niin hyvin käynnistyvä auto. U eli 12 Volttia on akun jännite. I on virta eli amppeerit eli virta joka lämmittää hehkun ja saa dieselmoottorin käynnistymään pakkasessa.
Tiedä sitten mahtuuko 300TD:ssä mittaamaan niitä hehkuja
Sieltä voi mitata.onre kirjoitti:Hehkureleen liittimestä on ainakin joissain peleissä helppo mitata, miten tässä?Kone kirjoitti:Tiedä sitten mahtuuko 300TD:ssä mittaamaan niitä hehkuja
Jos vaihtaa hehkut kannattaa samalla vaihtaa muoviset polttoaineputket jos ne ovat vanhat. Kellastunut = vanha, valkoinen läpinäkyvä = uusi.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
No niin vaihtoon menee kaikki hehkut kun joutuu imusarjan irroittamaan niin mitä järkeä säästää joitain kymppejä ja jattää osa vaihtamatta. Pitää yrittää olla katkaisemattta niitä. Tarviaako jotain erikoisempia avaimia kyseiseen hommaan kun joudun toisella paikkakunnalla tekemään homman niin suunnaton vitutus nousisi jos jäisi kiinni jostain työkalun puutteesta??ja onko mitään muita samalla vaihdettavia osia?
Ota huomioon noi edellä kuvatut liotus ym. hommelit oikeesti äläkä väännä väkisin poikki. Kun kuusi pitää vaihtaa, niin riski on suuri, että joku on jumissa.n.miettinen84 kirjoitti: Pitää yrittää olla katkaisemattta niitä. ?
Miten se on noissa OM606 turbodieseleissä yleensä. Saako katkenneen hehkun niistä niin "helposti" kuin cdi:stä vai meneekö herkemmin kannen irroitukseksi?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
Joo turbodiesel kyseessä. Tuli äsken haettua mersu omalle pihalle kun ei eilen suostunut käynnistymään, mut tänään parin tunnin leikkimisen jälkeen suostu mersu käynnistymään. Ei kyl onneks ollu kovin kova pakkanen. Mitattiin hehkun releeltä ni kaks hehkua taitaa olla entiset ainakin näytti niin mielenkiintoisia lukemia että, muut tais olla jossain 1.2-1.3 ohmin luokilla ja toinen viallisista näytti vähä reilu 100 ja toine muistaakseen vielä enemmän. Pitää kokeilla vaihtaa niitä hehkuja ja luovuttaa surutta jos ei meinaa irrota helpolla ja viiedä auto osaaviin käsiin.
Onko mitään käsitystä että paljon liikkeet ottavat kyseisestä työstä? Itseltä löytyy jo valmiiksi hehkut ja imusarjan tiiviste. Kun taitaa ainoa paikka jossa pystyisi itse vaihtamaan on avotallli ,no onhan siellä sentään valot. Joku mainitsi niistä polttoaine letkuista että nekin voisi vaihtaa jos vanhat ja keltaiset, millä nimellä sitä osaisi kysyä varaosakeskuksesta? Yhdessä kulki ilmaa aika iloisella tahdilla, pitäisi vielä selvittää että mistä se ilma sinne pääsee. Tarvitseeko momentti avainta muuten hehkujen kiristykseen? Entä minkälaisella hylsyllä ne irtoaa, pitkällä varmaan? Tarvitseeko taipuvaa vartta? Taitaa olla hyvä syy lähteä työkalu ostoksille ni ei tartteis aina räikkää ja hylsyjä käydä lainailemassa
Onko mitään käsitystä että paljon liikkeet ottavat kyseisestä työstä? Itseltä löytyy jo valmiiksi hehkut ja imusarjan tiiviste. Kun taitaa ainoa paikka jossa pystyisi itse vaihtamaan on avotallli ,no onhan siellä sentään valot. Joku mainitsi niistä polttoaine letkuista että nekin voisi vaihtaa jos vanhat ja keltaiset, millä nimellä sitä osaisi kysyä varaosakeskuksesta? Yhdessä kulki ilmaa aika iloisella tahdilla, pitäisi vielä selvittää että mistä se ilma sinne pääsee. Tarvitseeko momentti avainta muuten hehkujen kiristykseen? Entä minkälaisella hylsyllä ne irtoaa, pitkällä varmaan? Tarvitseeko taipuvaa vartta? Taitaa olla hyvä syy lähteä työkalu ostoksille ni ei tartteis aina räikkää ja hylsyjä käydä lainailemassa
Itellähän tuli opittua kantapään kautta tuo hehkujen vaihto... Kaks jumitti kanteen kiinni ja tuli muute kalliiksi... Joten suosittelen tuota crc:n ruikkimista muutaman päivän ajan ennen ku alat operaatioon ja tosissaan kone lämpimäksi.
Oma näkemyshän tästä asiasta on että vaiha kaikki hehkut samalla kertaa
Oma näkemyshän tästä asiasta on että vaiha kaikki hehkut samalla kertaa
Entisiä:
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
Kaikki oli kyllä tarkoitus vaihtaa kerralla. Koneen käytän kyllä lämpimäksi mutta luulisi sen jäähtyvän siihen mennessä kun viimeisiä vaihtaa. Kun ei vissiin ilman imusarjaa paljon konetta välillä käytellä. Ja se crc meinaatko että kannattaa napata imusarja irti jo aikaisemmin ja suihkutella sitä crc tä sinne useampia kertoja. No toivottavastii isukki ei tartte autoaan takas kovin äkkiä
Miten kalliiks tuli?
Miten kalliiks tuli?
12mm pitkä hylsy. Ja sitten torx-avain imusarjaan. Eipä tuu muuta mieleen. Aja kuumaks kone, imusarja on nopea irroittaa.
Irtokannesta saatiin katkennut hehku pois hitsaamalla hylsy hehkun nokkaan kiinni ja pulttikoneella pienellä voimalla nitkuttelemalla... Lämpes sen verran että lähti. Ja oli muutes toimiva tuo hehku, lämmitettiin virrallakin sitä mutta ei lähteny, katkes. Rikkinäinen hehku lähti ihan räikällä eestaas kääntämällä
Irtokannesta saatiin katkennut hehku pois hitsaamalla hylsy hehkun nokkaan kiinni ja pulttikoneella pienellä voimalla nitkuttelemalla... Lämpes sen verran että lähti. Ja oli muutes toimiva tuo hehku, lämmitettiin virrallakin sitä mutta ei lähteny, katkes. Rikkinäinen hehku lähti ihan räikällä eestaas kääntämällä
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
Miten imusarja on kiinni alapuolelta? Löysin vain neljä pulttia joita 8mm lenkillä yritin irroittaa mutta kun eii mahdu kääntämään kuin ihan vähän kerrallaan kun tila loppu kesken. Sitten päätin jättää purkamisen myöhemmäksi jos jollain olisi antaa hyviä neuvoja mitä kautta sen saisi helpoiten irti ja taisi tuolla pakkasellakin olla osansa asiaan, 17 astetta miinuksella ja ulkona lampun valossa konepellin alla. Ei hyvä yhdistelma..
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
Jaa no sit pitääki miettiä tarkemmin et miten sen irrottais. Ei taida löytyä ku tunkki ja sen alta ei varmaa mahdu irrottamaan. No tosin tänään saa mersu jäädä palelemaan yksinään ei sinne tarrvitse itseä mennä palelluttamaan ku mittari näyttää 27 astetta pakkasta.. onko tietoa että pystyykö tunkilla nostettuna irroittamaan sen imusarjan.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
onko kenelläkään antaa tarkempaa kuvausta missä kohdin tuo kyseinen pultti piileskelee? ite ryöminy auton alla mut ei näy tai en osaa katsoa. ja oliko se 5mm kuusiokoloruuvi. pitääkö purkaa mitään letkuja edestä pois että pääsee näkemaan sen kiinnityksen?Leemu kirjoitti:Ahtoputken liitos EGR-venttiiliin on yhdellä pultilla kiinni. Muistaakseni takapuolella on tuo pultti ja saattaa olla aika ahdas yläkautta avata.n.miettinen84 kirjoitti:Miten imusarja on kiinni alapuolelta?
Jep, 5 mm kuusiokoloruuvi näkyy kyllä selkeästi sitten kun otat sen moottorin etummaisen alasuojamuovin pois... Ahtoputki liittyy siihen egr venttiilin runkoon ja se kuusiokoloruuvi tulee altapäin siinä ahtoputkessa olevan laipan läpi ja menee sitten kierteisiin jotka on siinä egr-venttiilin rungossa. Ja se ruuvi on tosiaan siellä auton perän puolella. Pikkuräikkä ja sopivia jatkopalat helpottaa irroittamista. Auton etupää on saatava ylös pukeille tai rampeille ja sieltä altapäin se homma on hoidettava. Kandee sitten hommata myös tarvittavat tiivisteet eli se imusarjan tiiviste ja itse ainakin vaihdoin myös sen ahtoputken ja egr-venttiilin rungon välinen o-rengas.
En tiedä, onko näitä sitten erilaisia... Itse otin 4 torxia irti alapuolelta yläkautta. Vähän ahdasta oli, mutta ahtaampiakin paikkoja on tullut roplailtua. Lenkkiä ja hylsyä+pikkuräikkää tuli omassa käytettyä. Nopeempikin tapa varmaan on, jos nosturi käytössä.dealer kirjoitti:Miten imusarja on kiinni alapuolelta?Ei saa yläkautta irti.dealer kirjoitti:Imusarjan irrotuksessa jos on turbodiesel on alhaaltapäin yksi 5mm kuusiokoloruuvi vähän hankalassa paikassa, muuten ei mitään ihmeellistä.
Kierrätyksen putken 10 mm kannalla olevan ruuvin saa yläkautta.
Ja lämmin talli ei olisi tähän aikaan vuodesta pahitteeksi...
Ei vaan olet irroittanut egr-venttiilin imusarjasta, tässä kun on ollut puhe ahtoputken irroittamisesta egr-venttiilistäMostro kirjoitti: En tiedä, onko näitä sitten erilaisia... Itse otin 4 torxia irti alapuolelta yläkautta. Vähän ahdasta oli, mutta ahtaampiakin paikkoja on tullut roplailtua. Lenkkiä ja hylsyä+pikkuräikkää tuli omassa käytettyä. Nopeempikin tapa varmaan on, jos nosturi käytössä.
Ja lämmin talli ei olisi tähän aikaan vuodesta pahitteeksi...
Eihän sieltä tarvi saada kuin yksi 5mm kuusiokolokannalla oleva ja yksi ERG putken lemmarin pultti auki.
Siis sieltä "alta"
Konetta voi käyttää tyhjäkäynnillä ilman imusarjaakin.
Kannattaa putsailla imusarjan ja kannen liitoksen yläpuolinen alue. Siinä on usein kaikenlaista hiekkapaskaa joka imusarjan irrotuksessa varisee sinne imukanaviin.
Siis sieltä "alta"
Konetta voi käyttää tyhjäkäynnillä ilman imusarjaakin.
Kannattaa putsailla imusarjan ja kannen liitoksen yläpuolinen alue. Siinä on usein kaikenlaista hiekkapaskaa joka imusarjan irrotuksessa varisee sinne imukanaviin.
Jos oli tarkotus tehdä se autoa nostamatta, niin ei tainneet olla nuo kaksi yläkautta maisemissa. Joten joutuu ottamaan ne 4 mitkä sain sopivilla työkaluilla ja keskikokoisilla kourilla kohtuullisesti yläkautta. Ja suojamuoveihin mitkä alakautta tehtäessä joutuu irroittamaan ei tarvitse koskea. Hiekka ja muu sonta kannattaa tosissaan poistaa.
Tässähän on nyt aivan selvästi kaksi tapaa tehdä sama asia (imusarjan irroitus). Ja niistä voi tekijä vapaasti valita mieluisen ja sellaisen joka helpommin omasta mielestä onnistuu. Hehkujen vaihdon kannalta on aivan sama kummalta puolelta eegeeärrää sen sarjan irroittaa.
Tässähän on nyt aivan selvästi kaksi tapaa tehdä sama asia (imusarjan irroitus). Ja niistä voi tekijä vapaasti valita mieluisen ja sellaisen joka helpommin omasta mielestä onnistuu. Hehkujen vaihdon kannalta on aivan sama kummalta puolelta eegeeärrää sen sarjan irroittaa.
Juu, näinpä on. Saattaa olla oikeasti näppärämpi ottaa egr-venttiili irti imusarjasta jos ei ole mahdollisuutta päästä auton alle. Ei vaan tullut itselle koskaan mieleen tuo vaihtoehtoMostro kirjoitti:
Tässähän on nyt aivan selvästi kaksi tapaa tehdä sama asia (imusarjan irroitus). Ja niistä voi tekijä vapaasti valita mieluisen ja sellaisen joka helpommin omasta mielestä onnistuu. Hehkujen vaihdon kannalta on aivan sama kummalta puolelta eegeeärrää sen sarjan irroittaa.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.12.2012 0:46
- Paikkakunta: imatra
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
En osaa suoraan kysymykseen vastata, mutta ottaa kardaanin tai vetarit irti, niin sitten ei liene ongelmaa hinauksen kanssa?n.miettinen84 kirjoitti:Miten voiko mersua hinata? Auto tosiaan vm 97 ja 300td ja automaatti laatikolla. Jostain luin että pitäisi voida hinata mutta tiedä sitten. Mistä saisi varman tiedon? Kun ei innostaisi ruveta vaihdelaatikkoa vaihtamaan...
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04