Rässi on muuten ihan oikeessa tuon asian kanssa, mitä tuumii tuosta jousien vaihto hommasta. Minkään 8 mm:n lattaraudan ja 16 mm:n kierretangon kanssa on turhaa alkaa kikkailemaan sitä. Tulee se jousi sieltä ohtaa vielä.
Tässä välissä tulee mieleen yksi juttu, kun asentaja oli saanut jousijarrkellon käsijarrujousen ohtaansa. Tosi juttu vieläpä.. Henkiin oli jäänyt, mutta kipeetä oli tehnyt pahemman kerran. Eli varovaisia aina! Vaikkapa pelkästään autoa nostettaessa.
JariW123: Otan kuvan siitä työkalusta kun saan aikaiseksi. Siis kun etin sen työkalun jemmastani (onneksi aika tarkkatieto missä se on) Sitten laitan sen vaikka nettiin. Helppo valmistaa se.
Juuri tuollaista puristinta oon askartelemassa kun kuvassa näkyy. Jossain bongasin tuon kuvan muuallakin jne.
Näntävästi tuossa puristimessa nuo puristin levyt on kallistuvat. Siis nuo pallon malliset vastepinnat kielii sitä. Home made puristimessa se onkin jo vaikeempi juttu.
Aattelin että noiden päätyjen ei tarvii olla kallistuvat. Mutta, koska päädyt ei ole kallistuvat on pidettävä huoli siitä että jousi pysyy siellä välissä. Siis riittävä tuki/ ohjaus jousen päälle jne.
Oma projektini on siinä maliissa että oon sorvannut päätylevyt. Tai tein ne silleen että on pienempi rinkula ja isompi rinkula. Hitsasin ne yhteen (tulppa hitsillä, ettei siihen kanttiin tule mitään rojua, mikä ottaisi jouseen) 10 mm:n levystä askartelin nuo. Molemmat siis. Pikku rinkula toimii jousen keski ohjurina ja iso rinkula painaa jousta. Sitten hitsasin lattaraudasta ison rinkulan ulkokehälle sellasen puolikaaren muotoisen ohjurin, joka ohjaa jousen ulkokehää.
Sitten aikani mietittyäni ja romulasta rautaa osettuani sahasin noihin rinkuloihin tuon halkion. Halkion mittoina toimi huonekaluputket, jotka menee toistensa sisään. Siis lopussa toistensa sisään meneviä putkia on monta. Isoin oli putki, jonka hitsasin tuohon päätylevyyn... Sillä varmistin just oikeenlaisen reiän syntymisen, kun muotoiluun muuten käytin vain polttoleikkaus vehkeitä.
Kierretangoksi oon aatellut sellasta M22 tankoa. Kestääpähän ainakin. Ja mitään mittoja ei pysty antamaan viellä. Aja se auto pukille nosta ylös ja mittaile! Niin minä tein. Se on just paras vaihtoehto projektin tässä vaiheessa..
Sitten kun saan ite tehtyä jotenkin toimivan puristimen piirrän siitä valmistus piirustukset. Mitat selvii siitä.
(ihan oikeesti, noita oikeita mittoja en tiiä.. kokeilemalla selviää. Niin minäkin teen..) Siis laitan piirustukset kaiken kansan ihailtavaksi vaikka mekkaan... mutta siis vasta kun ne on siinä vaiheessa.
Mutta tästä jatketaan. Muut jutut meinaa vaan haitata harrastamista.
Ohoh.. tulipas tästä pitkä sepustus, vaikkei mitään asiaa taas ollutkaan..