Kumpi "syö" jarrupaloja enemmän, automaatti vai ma

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Kumpi "syö" jarrupaloja enemmän, automaatti vai ma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eilenillalla irkkikeskustelu meni siihen että mietimme minkäverran automaattivaihteisessa autossa on moottorijarrutusta.

Taisin olla ainut joka oli sitä mieltä että automaattivaihteinenkin jarruttaa moottorilla, muut kirjoittelivat että kun löysää kaasun niin moottori menee heti tyhjäkäynnille.

No, kokeiltu on - kun löysää kaasun vaikkapa 80 vauhdista "D" päällä niin kierroslukumittari putoaa 2000 kierrokseen ja moottorijarrutus on selvästi tuntuvaa.
Keppi "N":lle, ja rullaa.

Pohdintaa aiheena otsikon kysymys :idea:
wiimax.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä automaattikin moottorilla jarruttaa mutta vähemmän kuin manuaali (paitsi hyvät tomaattilootat joissa on turbiinilukko). Tai voihan automaattiakin käskyttää moottorijarrutuksessa pienemmälle niin eroa ei juuri ole.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Tuo meikeläisen 203:nen ainakin jarruttaa moottorilla ja tuntuvasti. :shock: Alkavat olla aika älykkäitä nämä automaatit, pienemmälle tuntuu vaihtavan myös alamäessä jos vauhti alkaa nousta cruiserin kanssa liiaksi. Muutenkin tomaatti pelaa erinomaisesti, enää ei tule ajettua matka-ajoakaan kolmosvaihteella, kuten volvolla. :lol:
Tosin semmoinen "miinuskin" on, että miksi tuo käsivalinta ei voi toimia, niin kuin käsivalinnan kuuluisi. Auto nimittäin "harkitsee" käsivaihtoa ainakin parisekunttia ja nytkäyttää sitten pykälän silmään. Näin siis pienemmälle vaihdettaessa. Isommalle sitä ei saa yllytettyä juuri mitenkään, ennen kuin laatikko haluaa itse hyväksyä isomman vaihteen. :roll: Mutta eihän tuo haittaa, se automaatti kun on muuten älykäs. Vaihdot ilman kuskin "hallintaa" luonnistuvat erittäin tasaisesti ja pehmeästi ja sehän se päätarkoitus onkin.
BMW 318d -09
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kyllä mulla ainakin tulee heitettyä motarin ramppiin tultaessa kolmoselle D:ltä ja jarruttaa riittävästi - talvella jopa turhankin hyvin :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

J.T.S kirjoitti:Alkavat olla aika älykkäitä nämä automaatit, .
Jopa niin viisaita että tajuavat siirtyä eläkkeelle viimeistään ~200tkm jälkeen.. :happy:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Höh, minä keskustelun toisena osapuolena olen sitä mieltä että "moottorijarrutusta" ei automaatissa ole kuin nimellisesti. Kaasua höllätessä suht pian mennään vapaalla tai sitä vastaavassa tilassa. Mainittavaa hidastusta ei kyllä ole. Mutta jos pienempää tarjoaa niin sitten se riipaisee kiinni. Kait siinä jokin älykäs järjestelmä on mikä vertailee käytettäviä välityksiä ja pyörintä nopeutta ja tekee päätelmiä sen suhteen. Jotain tollaista sen pitää olla mekaanisessakin että se tajuaa vaihdella pienempää. No viisaammat valaiskoon.

J.T.S. Mersun loota ei ole tiptronikki. Ei se ole pakko vaihto vaan käytönnössä sillä kepillä valitaan suurin käytettävä vaihde. Ei se ole suunniteltukaan manuaali hämmenteiseksi.

Mitä sitten tulee jarruihin. Fysiikan lakejahan ei voi kumota joten automaatti syö jarruja enemmän kuin manuaali. Moottorijarrutusta manuaalissa käyttään ihan huomaamattaan. Automaatissa vastaavaa ei ole joten kaikki pysäytysvoima on omien jarrujen varassa kuten paikallaan pysyminenkin.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

"Kaasua höllätessä suht pian mennään vapaalla tai sitä vastaavassa tilassa."

Sama kuin kokeilisi manuaalilla moottorijarruttaa nelonen päällä 50km/h vauhdissa. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Sivonen kirjoitti:"
Sama kuin kokeilisi manuaalilla moottorijarruttaa nelonen päällä 50km/h vauhdissa. :roll:
No ei. Kierrokset tipahtaa tyhjäkäynnille. Pitää kait käydä testaamassa. Voihan näissä sähköheebeli versus mekaaninen jotain eroja olla.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, hommahan menee sillälailla että manuaalivaihteisella risteystä lähestyttäessä heitetään vaihde vapaalle, jolloin kaikki vauhdin hidastaminen tapahtuu jarrupalojen kustannuksella. :idea:

Automaattivaihteisella taas todella harva kuljettaja lykkää vaihteen vapaalle, eli moottorijarrutus hidastaa vauhtia jarrujen apuna. 8)
wiimax.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei nää vanhat lodjut ainakaan pudota kierroksia tyhjäkäynnille ennen kuin auto on lähes pysähdyksissä. Tuskin uudemmatkaan?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

vastaan että yli 60km/h nopeuksissa se moottori hidastaa vauhtia jos sen kaasun höllää.Siis on samaa luokkaa kuin OIKEA oppisessa moottrijarrutuksessa manuaalilla.Mutta kyllä se on huomattava hidastus verrattuna automaatin ollessa N asentoon.

Kun taas mennään alle sen 60km/h niin nelonen on niin suuri että käytännössä kierrokset on jo niin alhaalla.

Manuaalillahan jarrutetaan sillä moottorilla siten että ei vaihdeta sitä vaihdetta pienemmälle vaan sillä vaihteella jolla on ajettu annetaan rullata koskematta kaasuun.Silloin ei moottoritarvi polttoainetta ja polttoainetta säästyy.

Muuta järkevää tarkoitusta en tiedä moottorijarrutksen käyttöön.Saahan sillä heiteltyä luisuun. :roll:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

NicNac kirjoitti:Manuaalillahan jarrutetaan sillä moottorilla siten että ei vaihdeta sitä vaihdetta pienemmälle vaan sillä vaihteella jolla on ajettu annetaan rullata koskematta kaasuun.Silloin ei moottoritarvi polttoainetta ja polttoainetta säästyy.
Paitsi jottei näillä meijjän antiikkivehkeillä tuo toimi :(
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
dollarihymy
Jenkki-mies
Viestit: 394
Liittynyt: 28.3.2006 11:34
Paikkakunta: Vapaala city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

kyllä automaatti vähän hidastaa kun vauhdin lopettaa..turbiini lukkoiset ovat tosiaan eri juttu.. niinkuin tuo perhe reki cevy.. mutta onhan siinä kunnon jarrupalatkin eikä mitkään pikku nastat.. niinkuin mersussa..

just laitettu etu ja takapäähän uudet palat ja en ikinä osta enään jarrupaloja motonetista.. vi####AA vieläkin.. ei se raha vaan turha työ.. rohina laput JUU.. no tää oli tällänen purkaus vaan..palat mersuun

mutta sanoisin automaatissa jarrupalojen loppuvan ennemmin kuin manuaalissa :wink: :wink:
Mercedes 220 T CDI Combi
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:Niin, hommahan menee sillälailla että manuaalivaihteisella risteystä lähestyttäessä heitetään vaihde vapaalle
Ei koskaan näin :shock: Yleensä vedän vitosen pois päältä siinä vaiheessa, kun kierrokset on 800 :lol:

Luokiyo: minä olen luullut, että vanhoissakin dieseleissä pumpussa on jokin alipaineventtiili, joka vetää syötöt pois moottorijarrutuksissa :shock: Ei kai minullakin sittenkin ole antiikkinen vehjes ilman moottorijarrutussäästöominaisuutta?
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Miusta vasta suoraruiskut pätkii tiisseleistä syötöt nollille...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Kävin testilenkillä samalla kun kaupassa piti käydä (kauppa on noin 50 metrin päässä). Ei se ihan yksioikoista ole. Isommissa vauhdeissa jarruttaa selvästi mutta sitten jonkun rajan alitettua jotain ihan selvästi vapautuu ja kierrokset laskee hyvin samoihin kuin tyhjäkäynnillä eikä hidastumista tapahdu kuin ihan nimeksi. D ja N väliä vaihdellessa ei mitään nykäisyä tunnu eikä kierrokset muutu kuin neulan verran. Mutta ihan täysin vapaalla se ei ole.

Tuo automaagisen laatikon elämä ei kyllä meikäläiselle avaudu. Jos nyt arvella pitäisi niin lienee niin että kun kierroksia on yli sen "stall speed" kohdan eli että missä luistoa ei enää tapahdu niin moottori jarruttaa. Sitten kun ollaan siellä pienemmillä kierroksilla niin suhteellisen vapaata liukua mennään eikä kierrokset vastaa vauhtia millään tavalla.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

kyllähän se vinne vähempi polttoainetta ruuttaa kun taskaasulla mutta kuitenkin vanhassa rivipumpussa ei tällääsiä ominaasuuksia oo...

mitään syytähän ei ole moottorijarruttaa jos ei tätä polttoaine syöttö katkaisua oo...mutta kun autokoulussa on jankattu kaikille että moottori jarrutus,moottorijarrutus.Ja kaikkihan tietenkin sitten autosta riippumatta moottorijarruttelee.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

15 vuotta automaatilla(mersu) ja jarrupalojenvaihto aika tarkkaan 60-80tkm välein, tiedä sitten miten manuaalilla?
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

NicNac kirjoitti:mitään syytähän ei ole moottorijarruttaa jos ei tätä polttoaine syöttö katkaisua oo...
Kyllä ne autokoulussa sanoivat myös moottorijarrutuksen eduksi, että on turvallisinta jarrutella tosiliukkailla moottorijarrulla, niin ei pääse perä alta. :shock: :lol:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

luokyio kirjoitti:
NicNac kirjoitti:mitään syytähän ei ole moottorijarruttaa jos ei tätä polttoaine syöttö katkaisua oo...
Kyllä ne autokoulussa sanoivat myös moottorijarrutuksen eduksi, että on turvallisinta jarrutella tosiliukkailla moottorijarrulla, niin ei pääse perä alta. :shock: :lol:
Varmaan sanoivat kans että kannattaa kokeilla suurella vaihteella kiihdyttää niin näkee onko liukasta.Ei varmaaa tullu mieleen siinäkään vaiheessa että on autoja jotka ei kuavi peilijäälläkään...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Generig kirjoitti:J.T.S. Mersun loota ei ole tiptronikki. Ei se ole pakko vaihto vaan käytönnössä sillä kepillä valitaan suurin käytettävä vaihde. Ei se ole suunniteltukaan manuaali hämmenteiseksi.
Joo näinhän se on. Ovat vaan muuttaneet tuota "pakkovaihteen" toimintaa sitten clk:n automaatin, nyt sitä keppiä voi nääs heiluttaa D-asennosta oikealle tai vasemmalle. Suoraan sivusuunnassa siis ja "kytketty" vaihde näkkyy sitten monitoiminäytössä. Tässä on juuri se ikävä viive, ennen clk:n automaatin kanssa tälläista "viivettä" ei syntynyt. Suurin haittahan tuosta syntyy, kun liikutaan vaikkapa upottavalla mehtä tiellä, tai lumisissa olosuhteissa, kun ei saa äkkiä pienempää vaihdetta kytkettyä. Tosin voihan sitä ennakoida ja vaihtaa pienempää pari sekunttia aikaisemmin. Joskus se vaan on myöhäistä, auto kun uppoaa/hyytyy suohon yllättävän äkisti. :roll:
Pistetään nyt vielä kuva tuosta karvalakki ceen automaattitikusta
BMW 318d -09
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Minut on aivopesty luuloon, että mersun vanhatkin automaatit moottorijarruttaa. Tai ainakin enemmän kuin "normiautomaatit".

Vanhalla dieselilläkin voi ja kannattaa moottorijarruttaa. Sama polttoainamäärä menee vapaalla ja moottorijarrutuksessa koneeseen, mutta jarrupalat eivät jälkimmäisessä kulu niin paljoa kuin vaihde vapaalla jarrutellen. ;)
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ainakin itselläni ollut 230E ei jarruttanut moottorijarrutuksella juuri lainkaan,hieman,mutta todella vähäistä se oli.Manuaalilla siis voimakkaampi jarrutus.Kaverin e36 bemu+automaatti yhdistelmässä sitten taas moottorijarrutus on voimakkaammin mukana kuin tuossa mersun tomaatissa.

Minulla ei ainakaan ajotyylissä tule mitenkään huomioitua jotain jarrupalojen kulutusta :lol: Ihan sama,sen verran harvoin/pieni kuluerä ne on.

Enkä minäkään vapaalle heitä manuaalilla kun tulen risteykseen,jotenkin vaistomaisesti on tullut tuo moottorilla jarruttaminen tavaksi.Pienempääkin tulee heitettyä päälle sitä mukaa kun risteys lähestyy/vauhtia on liikaa.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

onko tosiaan näin....minä mietin että kun se pumppu kuitenkin pyörii lujempaa kun tyhjäkäynnillä mutta meneekö sitä tosiaan polttoainetta sinne sen enempää...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ainakin automaatti syö enemmän jarrulevyjä.Niin sanoi katsastusmieskin,kun mittasi levyjen paksuuden sataysikympistä.
Oli päässyt kulumaan 5 millisiksi,hylkäysraja kun on 9mm.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Mersun vanhassa rautalaatikossa D:llä ei tehtaan mukaan moottorijarrutusta kuin vasta alemmissa asennoissa S,L. Näitä käytettiin 123, 115, 116, jne. Uudemmista muovi/sähkölaatikoista ei tietoo eli niistä joita käytettiin 201, 124, 126, jne. Tuntuu että nykyinen jarruttaa jonkin verran kun nostaa kaasun.
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Automaatti jarruttaa moottorilla siinä kuin manuaalikin, kun vetelee pienempää vaidetta vaan päälle tultaessa esim. risteykseen. ei ehkä ihan niin hyvin ku manuaali, mutta melkein. :roll:

Automaatilla joutuu enemän jarruttaan jarruilla kuin moottorilla...joten... lieneekö tuo pakkokolmosella ja pakkokakkosella jarruttaminen sitte niin terveellistä askille... :?
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

mb300sd kirjoitti:Mersun vanhassa rautalaatikossa D:llä ei tehtaan mukaan moottorijarrutusta kuin vasta alemmissa asennoissa S,L. Näitä käytettiin 123, 115, 116, jne.
Silti pystäri lähti D päällä mäkistartilla käyntiin (vauhtia noin 60km/h). :shock:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Näin luki käyttöohjekirjassa. Ennenvanhaan olisi melkein halunnut uskoa tehtaan tietoa...nykyisin taitaa markkinamiehet keksiä ne tekniset dokumentitkin, tai ehkä ne peräti suunniteleekin koko tekniikan.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kyllähän se automaattikin moottorijarruttaa. Korkeilla kierroksilla (yli stall speed) melkein samalla lailla kun manuaali, mutta pienillä kierroksilla taas ei juurikaan (koska turbiini luistaa).

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että automaatti kuluttaa enemmän paloja. Ruuhkassa kun autoa ryömitää niin jarrua pitää painaa hieman kokoajan :arrow: palat kuluu. Manuaalissa voi kytkimellä passailla vauhtia.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”