Jousipuristin...

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Jousipuristin...

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Oisko kukaan niin ystävällinen, että kuvaisi tuollasen jousipuristimen. Tai jos vaikka joku kertois mistä sellasen kuvan löydän.

Aattelin ite rakentaa sellasen. Jotenkin se menee niin, että keskellä on kierretanko... alapäässä lätkä joka ujutetaan jousen väliin. Luonnollisesti yläpäässä on myös joku lätkä, jonka avulla jousi puristetaan kasaan. Ja keseltä kierretään :wink:

Kuva auttais paljon miettimään tuota toteutusta. En ole koskaan nähnyt sellasta puristinta käytössä tai edes käyttämättömänä.

Luulen, että sellanen "virallinen" puristin maksaa paljon.. Aattelin vaan, että jos näkisi kuvan sellasesta, niin voisin ite valmistaa sen omassa päässä muhivan vision avulla...

Ja luonnollisesti, jos saan tehtyä toimivan sellasen, niin laadin siitä piirustukset ja esitän ne täällä...

Tällaista mietin siis tänään :lol:
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

jousipuristin

Viesti Kirjoittaja cdi »

Olisi kuva koneella kun sais sen ulos sieltä.


yritin yv nä laittaa .........miten kävi.
Viimeksi muokannut cdi, 10.5.2006 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Re: jousipuristin

Viesti Kirjoittaja luokyio »

cdi kirjoitti:Olisi kuva koneella kun sais sen ulos sieltä.
http://imageshack.us/
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Liity Junnu Mesen "Pyhän suicidoksen jousipuristinkiltaan" niin ei tarvia askarrella. :D Paa nuo sanat hakuun niin löytyy. 8) Tai kilta perusmuodossaan. :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:Liity Junnu Mesen "Pyhän suicidoksen jousipuristinkiltaan" niin ei tarvia askarrella. :D Paa nuo sanat hakuun niin löytyy. 8) Tai kilta perusmuodossaan. :roll:
EDIT:viewtopic.php?t=2690&highlight=pyh%E4n+ ... istinkilta
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

HVM kirjoitti:Liity Junnu Mesen "Pyhän suicidoksen jousipuristinkiltaan" niin ei tarvia askarrella. :D Paa nuo sanat hakuun niin löytyy. 8) Tai kilta perusmuodossaan. :roll:
Tämä nyt on vähän monimutkasempi juttu. Tai oikeastaan ei yhtään. Siis en minä tarvitse niitä puristimia mihinkään ainakaan vielä. (ja toivottavasti en koskaan, mersut on ehyitä niiltä osin). Mutta kun välistä tuo askartelu on ihan kivaa. :lol: Tuon takia oisin ollut halukas askartelemaan ja kaivannut niitä kuvia :wink:

Niin siis sateinen viikonloppu tulossa, ei voi ajaa mopolla, eikä puunata mersua. Aattelin että tuo ois voinut olla hyvä projekti.

Mutta pitänee painaa tuo kilta mieleen. Tosin killan nimestä tuli mieleen "hurmaava joukko itsemurha" :roll: Mielenyhtymiä, taasen näin aamusta. :lol:

Cdi: ei tullut kuva, mutta kiitos kumminkin yrittämisestä.

Jees. Taidanpa lähtee vähän viettämään laatuaikaa mersun kanssa, näin vapaapäivän kunniaksi :!:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jospa "Roisto" antaisi strategiset mitat siitä killan puristimesta? :roll: Vai auttaako se mitään? :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HVM kirjoitti:Jospa "Roisto" antaisi strategiset mitat siitä killan puristimesta? :roll: Vai auttaako se mitään? :roll:
Voisin minä tieten joitain kuvia koettaa ottaa ja mittoja katsella. Sitten minulla on myös yksi omatekoinen itsemurhakone, joka kerran serkkupojan kanssa väsättiin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

On vieläkin koneella

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kuvan saisi minun koneelta, jos joku antaa step pay step ohjeet mitä pitää tehdä.

nimim. ei saa juosta ennenkuin osaa kävellä.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

No niin.. Nyt alkaa hahmottua visio niistä puristimista. Pään sisällä se siis viellä. Mutta helppo saada se ulos sieltä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty jne.

Mutta joo. Huomenna mersusta keula ylös ja rengas pois. Mitat selvii sieltä. Sitten sorvaamaan... Hitsaamaan ja askartelemaan. Katotaan mitä tulee.

Joskus vanhoina hyvinä aikoina muistan kun vaihoin W123:n etujousta. Se oli peliä se. Ihme ettei ohtaan saanut sitä... No niih. Lopetetaans taas muistelo ja palataan asiaan.

Aika kallis tuo puristin on ainakin tuohon 440€:n hintaan. Noin yksinkertainen vehjes. 150€ siitä vois maksaa, muttei enempi..

Taas vanhojen muistelua. Muistan kun 123:n takapyörän laakerin avain ois maksnut jotain 500 mk. Ihan ite askartelin sellasen voimahylsystä. Hitsasin putken keskelle. Putken päässä oli mutteri. Silleen sen avainmen sai tiukasti ja se ei nuljahtanut. Se oli eka erikoistyökalu minkä mersuun tein... :roll:

Kerta tässä nyt näin alettiin tunteilemaan ja muistelemaan. Tuo sama W123 on mulla jemmassa vielä. Aion entisöidä sen. Kunhan vaan saan aikaiseksi. Ei edes paha juttu olis se.. esim. ovet on priimakunnossa. Pohjakin on kova jne. Hyvä homma ois sen entisöinti ens talven ratoksi.

Joopa joo.. Tehdäänpäs ensin kumminkin tämä jousipuristin.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei sulla sattuis olemaan kuvaa siitä mutterin erikoistyökalusta pitäis tehä itelle samanlainen.Mulla on yks ite tekemäni työkalu siihen mutta se on ihan paska.Molemmat laakerit sillä sain kuitenkin vaihettua että akuuttia tarvetta ei vielä ole mutta varalle pitäis saaha semmonen tehtyä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Muistakaa nyt hyvät ihmiset, että W124 etujouset on aika latingissa.
Millään pelleilytyökaluilla ei passaa mennä leikkimään.
Parinkin autohallin katossa on reikiä, mistä on mesen jousi vaihtanut postinumeroa.
Siihen jos päänsä saa väliin, niin morjens.

Disclaimeri: Tätä ei ole tarkoitettu kenellekkään vit***iluksi, vaan ystävälliseksi muistutukesksi.
Mersuja tulee ja menee, mutta sun pollan pitäs kestää koko elämän.
Pro HVM
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuossa olis nyt kuva semmosesta puristimesta.


Kuva

Kiitosksia cdi:lle kuvasta.
Pro HVM
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja cdi »

No niin itämaan tietäjät mittoja oltais vailla .Päästäis protopajalle hommiin.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Rässi on muuten ihan oikeessa tuon asian kanssa, mitä tuumii tuosta jousien vaihto hommasta. Minkään 8 mm:n lattaraudan ja 16 mm:n kierretangon kanssa on turhaa alkaa kikkailemaan sitä. Tulee se jousi sieltä ohtaa vielä.

Tässä välissä tulee mieleen yksi juttu, kun asentaja oli saanut jousijarrkellon käsijarrujousen ohtaansa. Tosi juttu vieläpä.. Henkiin oli jäänyt, mutta kipeetä oli tehnyt pahemman kerran. Eli varovaisia aina! Vaikkapa pelkästään autoa nostettaessa.

JariW123: Otan kuvan siitä työkalusta kun saan aikaiseksi. Siis kun etin sen työkalun jemmastani (onneksi aika tarkkatieto missä se on) Sitten laitan sen vaikka nettiin. Helppo valmistaa se.

Juuri tuollaista puristinta oon askartelemassa kun kuvassa näkyy. Jossain bongasin tuon kuvan muuallakin jne.
Näntävästi tuossa puristimessa nuo puristin levyt on kallistuvat. Siis nuo pallon malliset vastepinnat kielii sitä. Home made puristimessa se onkin jo vaikeempi juttu.

Aattelin että noiden päätyjen ei tarvii olla kallistuvat. Mutta, koska päädyt ei ole kallistuvat on pidettävä huoli siitä että jousi pysyy siellä välissä. Siis riittävä tuki/ ohjaus jousen päälle jne.

Oma projektini on siinä maliissa että oon sorvannut päätylevyt. Tai tein ne silleen että on pienempi rinkula ja isompi rinkula. Hitsasin ne yhteen (tulppa hitsillä, ettei siihen kanttiin tule mitään rojua, mikä ottaisi jouseen) 10 mm:n levystä askartelin nuo. Molemmat siis. Pikku rinkula toimii jousen keski ohjurina ja iso rinkula painaa jousta. Sitten hitsasin lattaraudasta ison rinkulan ulkokehälle sellasen puolikaaren muotoisen ohjurin, joka ohjaa jousen ulkokehää.

Sitten aikani mietittyäni ja romulasta rautaa osettuani sahasin noihin rinkuloihin tuon halkion. Halkion mittoina toimi huonekaluputket, jotka menee toistensa sisään. Siis lopussa toistensa sisään meneviä putkia on monta. Isoin oli putki, jonka hitsasin tuohon päätylevyyn... Sillä varmistin just oikeenlaisen reiän syntymisen, kun muotoiluun muuten käytin vain polttoleikkaus vehkeitä.

Kierretangoksi oon aatellut sellasta M22 tankoa. Kestääpähän ainakin. Ja mitään mittoja ei pysty antamaan viellä. Aja se auto pukille nosta ylös ja mittaile! Niin minä tein. Se on just paras vaihtoehto projektin tässä vaiheessa..

Sitten kun saan ite tehtyä jotenkin toimivan puristimen piirrän siitä valmistus piirustukset. Mitat selvii siitä. :wink:
(ihan oikeesti, noita oikeita mittoja en tiiä.. kokeilemalla selviää. Niin minäkin teen..) Siis laitan piirustukset kaiken kansan ihailtavaksi vaikka mekkaan... mutta siis vasta kun ne on siinä vaiheessa.

Mutta tästä jatketaan. Muut jutut meinaa vaan haitata harrastamista.
Ohoh.. tulipas tästä pitkä sepustus, vaikkei mitään asiaa taas ollutkaan..
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

mitat

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kyllä jollain luulis olevan kakenneet jouset pajan nurkassa,mitattavaksi.

Sorvi pyöriin ja päät pyöreeks /lukitus muulla konstein.

Saksitunkeista saa sopivan lattakierteen +muut vastakapaleet ,

On kevyempi kiertää.

Kuinka korkea jousilevy saa olla????

entä työpituus.????
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

No jooh..

Mitään tyhjentävää vastausta en osaa sanoa. Ei ole katkenneita jousia jemmassa, kun mersut ei koskaan rikkoonnu. :wink: (huom. kaikki..) eli siis ihan tulevaisuuden turvaa tämä mun projekti.

Mutta ota ne mitat sun autosta. Siitä ne saat parhaimmiten.
Ja muuta en noista kierteistä tiiä kun sen, että mahollisimman tihee kierre on helppo veivata. Tai siis tuottaa samalla momentilla suuremman voiman.

Lattakierre on siinä mielessä ihan jees, että se ei leikkaa kiinni niin helpolla. Huonoo siinä on sen suuri nousi. Siksi se on rakas veivata.

Ja halvemmalla saa tuota kierretankoo jne..

Tämä oli vaan mun mielipide siis..
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Näin asiaa sivustaseuranneena huomaan, että tämä(kin) topikki kaipaa pimeitä ideoita. :D
Ootteko työ aatelluna miten työlästä on ruuvata jollain lenkkiavvaimella "mutteria", jotta saat jousen puristumaan. Sama hommahan hoituisi mukavasti "pumppaamalla". Very Happy Niinpä J.T.S-verimääd car technologyidealivannalization ylpeänä esittää Arrow
MULLISTAVA PUMPATTAVA TUNKKI PURISTIN Siitä vaan rakentamaan, idea on vapaasti kehitettävissä & kopioitavissa. :D
Ps. J.T.S-verimääd car technologyidealivannalization ei vastaa tuotteen kokeilu/kehitys-vaiheessa tapahtuneista tapaturmista, eikä mistään muustakaan, mitä nuo piirrustukset aiheuttavat. :lol: :contract:
:eec: Hetkinen, eihän tuo toimi. Tuosta tuli jousi venytin, no ei hätää, ko. tuotteella oiotaan lintan linttaan painuneet jouset :D

Nonniisa, nyt tuossa pitäisi olla kakkos versio. :D Ongelmaksi saattaa tosin muodostua puristimen koko ja paino. Toisaalta, miksei tuota voi tehdä myös kolmenmillin pellistä. :roll:
Viimeksi muokannut J.T.S, 16.5.2006 8:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
BMW 318d -09
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Junnu R kirjoitti:Näntävästi tuossa puristimessa nuo puristin levyt on kallistuvat. Siis nuo pallon malliset vastepinnat kielii sitä. Home made puristimessa se onkin jo vaikeempi juttu.
Ei sen tarvi olla kallistuva, olen nähny ja käyttäny semmosta puristinta :idea:

Kuvia ei oo enkä saa otettua koska puristin on erään huoltamon :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

J.T.S kirjoitti:Näin asiaa sivustaseuranneena huomaan, että tämä(kin) topikki kaipaa pimeitä ideoita. :D
Ootteko työ aatelluna miten työlästä on ruuvata jollain lenkkiavvaimella "mutteria", jotta saat jousen puristumaan. Sama hommahan hoituisi mukavasti "pumppaamalla". :D Niinpä J.T.S-verimääd car technologyidealivannalization ylpeänä esittää :arrow: MULLISTAVA PUMPATTAVA TUNKKI PURISTIN Siitä vaan rakentamaan, idea on vapaasti kehitettävissä & kopioitavissa. :D
Ps. J.T.S-verimääd car technologyidealivannalization ei vastaa tuotteen kokeilu/kehitys-vaiheessa tapahtuneista tapaturmista, eikä mistään muustakaan, mitä nuo piirrustukset aiheuttavat. :lol: :contract:
:eec: Hetkinen, eihän tuo toimi. Tuosta tuli jousi venytin, no ei hätää, ko. tuotteella oiotaan lintan linttaan painuneet jouset :D

Toimii tietenki, ko laittaa ne sillai samale puolen niveltä, eikä ristiin niinko saksissa on....
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Osta sinne keskelle pitkä pultti, äläkä rautakaupan kierretankoa. Kierretangot on yleensä aika pehmoista rautaa, eikä "pulttilujuutta". Kestää sitten kierteet pitempään... :wink:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

PURISTIN

Viesti Kirjoittaja cdi »

Vanhan saksitunkin kierteen raskauden voi testata ennen tunkin purkua.

Nostamalla pyörä lentoon ko tunkilla ,ei tarvi purkaa jos on liika raskas.

Keskellä oleva pultti varmistaa ettei jousi pääse ampumaan.(nurjahdus)

Epäkeskeiset ratkaisut vaativat työkalulta järeyttä,mikä tietää myös suurta kokoa.

Olishan se mukava mitata omasta autosta työkalun kokomitat se vaan

edellyttäisi että auto olisi paikalla muulloinkin kun yöllä.

Älä tee sitä tänään minkä voit saada huomenna jonkun toisen tekemään,

ei ole mielestäni huono argumentti tässäkään tapauksessa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Alotetaan vaikka ensin niistä W123 laakeravain kuvista Jarille..
Eli tuossa eka
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... Avain1.jpg
Ja toka..
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... Avain2.jpg
Ruma se avain on, mutta ihan hyvin toimii. Ajanmittaan ruostunut.

Ja ja.. Kierretanko mitä käytän on oikeesti 10.9 pulttia. Eli sen myötöraja on 900 Mpa. Ja sitten kun se on 22 mm kierteellä, saadaan siitä laskettua että jännitys on aisoissa. Eli ei petä se :wink:

Nii..in. Kierretangot on mitä on, niinkun Sivonen kirjotti. Oikeesti ei kestä mitään.

Kerron mittoja sitten, kun jotain oikeeta saan aikaiseksi. Eli jos CDI:n tarve ei ole niin akuutti, niin kannattaa oottaa vaan. Huomenna askartelen taas tämän parissa.

Ja ihan kierre käyttöseen tyydyn. Ei jaksa hydraulista askarrella. Niin harvoin kumminkin tuota tarvitsee.

Joopa joo.. Katotaan mitä saan aikaiseksi. Palaillaan viimestään silloin kun saan jotain aikaiseksi :roll: :wink:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Tarve ei ole akuutti mutta kuten yleensä tahtoo tulla yllätetyksi housut nilkoissa.,Ja väline on 202 ruumisauto. Niitä levyjä voi sorvata useammalle mitalle jos tarves vaatii.

BMW kannenpultti on CrMo :a jos kierre riittää ei tarvi sivosen olla huolissaan.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Samanlainen ajatusmaailma on cdi:llä kun mullakin, hyvä varautua kaikkeen :)

No, aattelin hiukan kirjotaa, että tämä projekti on edennyt.
Puristuslevy on saatu tehtyä (ja toinen melkein). Tässäpä pari kuvaa yläpään levystä.
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... /Levy1.jpg
(ilkeesti peilaa tuo savon sanoma tuolta taustalta. Ei jaksanut kameran asetuksia alkaa ronkkimaan :oops: )
Ja toinen kuva.
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... /Levy2.jpg
Tuosta näkyy tuo "käyryys" hyvin.

Siihen tulkokseen tulin, että helpompi koota tuo päätylevy useammasta levynkappaleesta kun sorvata yhestä. Aika hyvin se sinne paikoilleen istui kun kokeilin.
Tuolla muuten kun aiemmin puhun 10 mm:n levystä on se tieto väärää. Liian paksu tulee silloin :arrow: Ei mene jousen väliin. Itelläni nuo molemmat kappaleet on 8 mm:n levystä ja just just menee väliin. Eli hyvä noin.

Nyt tämän homman pitäis edetä ihan tuosta vaan, kun kaikki on jo valmiiksi mietitty ja tarvikkeet on käden ulottuvilla.

Kaunis sää ulkona. Hyppänpä candyn punaisen ratsuni selkään ja kaahaan vaikkapa pitkäänlahteen iltakahville.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kiitoksia vaan junnulle laakeri työkalun kuvista.Huomasin ne vasta nyt puunsilimä kun oon,no parempi myöhään kun ei milloinkaan.Täytyypä värkätä ihtelle samanlainen ihan vain varmuuden vuoksi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja cdi »

Ei ihme että kestää kahvitunti kuopion eteläpuolellä,ruokatunti varmaan juvan TB:llä.

Eikö yhtään mittaa liikene? Millä teit neliskantisen reijän?

Oliko pyörä lennossa kun mittasit 8 mm?
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

No niin no.. Ei kai sitä suoraan voi tunnustaa, että kaupungille menee ajamaan vaan tosia ympäri "mopolla"... Tullut jo tänä keväänä 2 tkm. Ja ja.. Juvalla on se uus ABC, se on paljon parempi lounastus paikka.

Ja mittoja liikenee:

Puhuin taas tuolla yllä mitä sattuu. Nyt on tönäri kädessä. eli rengas ilmassa (molemmat, ettei kallistuksen vakaaja häirite) siihen väliin menee 2 kpl. 6 mm:n levyjä päällekkäin. Isomman ulkohalkasija on 112 mm. Ja pienemmän 81. (jousen vahvuus 15mm, siitä laskin tuon erotuksen ja pikku välys siihen jne.)

Tuo kaari (mikä on ulkoreunassa) on siis tosiaankin hitsattu tuohon isomman kiekon ulkoreunaa. Peittää likimain puolet tuosta ympyrän kaaresta.

Neliö reikä on tehty huonekalu putkesta. Vingulla ensin sille sopiva reikä ja siihen sitten putki. Tosin hitsasin nuo kiekot yhteen sieltä keskeltäkin, että niistä tulisi riittävän jäykkä jne.

Käytän tässä koko hommassa 4:n erikokoista neliöputkea, jotka menee toistensa sisään. Pienin on sellaista että sen sisään menee hyvin tuo 22 mm:n kierretanko.

Jos ison kiekon laittaa pöytää vasten halkion toiselta laidalta ja mittaa korkeuden tuohon halkion reunaan, joka on taivutettu ylös (ylä reunaa siis) tulee mitaksi 24 mm. Tuon kokeilin, ja se istui jouseen aika hyvin.

Mittoja otin W124:stä, mutta sama se on muissakin mun mielestä (siis W201, C ja E)

Muitapa mittoja en osaa tähän oikein kertoa...

Jospa noista ois jotain apua :roll:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

hyvä HYVÄ

Viesti Kirjoittaja cdi »

Tangon tyopituus max ?
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”