SBC ??

Avatar
pjj53
Viestit: 271
Liittynyt: 03.8.2007 16:02

SBC ??

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Onko kellään fakta-tietoa: johtuuko tuo "Visit to workshop"-ilmoitus laitteen ohjelmistossa olevasta bugista, vai onko systeemissä joku laskuri, joka kertoo että nnn jarrupolkasun jälkeen pitää vaihtaa oikeasti uusi yksikkö. Ja mitä tehdään, kun (ensi vuonna) 10 vuotta vanhaan kärryyn pitää vaihtaa 25% auton hintainen komponentti! (ei kai mikään tuotevastuupykälä kata enää yli 10 vuotta vanhoja laitteita)
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Siellä on laskuri joka laskee poljinpainalluksia/paineenkorotuspumpun käyttöä.
Riippuu käytöstä että millä painalluksilla menee vaihtoon.
400 000 - 600 000 poljinpainallusta on yleensä ollut väli millon yksikkö haluaa vaihtoon.
Tähdellisen parantola
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

Olin lukevinani jostain, että ***rilla pystyy "kropaamaan" jatkoaikaa. :roll:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tapio89 kirjoitti:Siellä on laskuri joka laskee poljinpainalluksia/paineenkorotuspumpun käyttöä.
Riippuu käytöstä että millä painalluksilla menee vaihtoon.
400 000 - 600 000 poljinpainallusta on yleensä ollut väli millon yksikkö haluaa vaihtoon.
~350000 pienimmät ja suurimat ~550000 polkasua (laskuri bugisa) on olleet mitä on tullut itsele vastaan ja siinä kohtaa ei mitään kulumaa hiilistäkin puolet jäljellä
(monesti on painalusten määrä ollut noita lukemiaa 400tkm-600tkm vaiheilla)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

farkkumese kirjoitti:Olin lukevinani jostain, että ***rilla pystyy "kropaamaan" jatkoaikaa. :roll:
Starilla pystyy nollaamaan laskurin. Tämä ei tosin tarkoita sitä että jokainen starin omistaja sitä osaisi/pystyisi tekemään.
Ja kukin puntaroikoon sitten itse että minkä ratkaisun tekee. Kyseessä on kuitenkin melko oleellisesti turvallisuuteen vaikuttava varuste. Ja voisi kuvitella että sen takia se laskurikin on siellä. :)
Tähdellisen parantola
siltamies
Viestit: 41
Liittynyt: 28.6.2006 22:14
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siltamies »

Noniin...nyt se sitten tuli. Ilmoitus tauluun että boksi pois käytöstä. 320 000 km mittarissa ja 03 mallinen 200 cdi. Olin jo unohtanut sen mokoman poljinlaskurin. Hinta foorumin mukaan 2500-3000 €. Aikamoinen investointi kymppitonnin autoon...voi perkule
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

SBC

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

siltamies kirjoitti:Noniin...nyt se sitten tuli. Ilmoitus tauluun että boksi pois käytöstä. 320 000 km mittarissa ja 03 mallinen 200 cdi. Olin jo unohtanut sen mokoman poljinlaskurin. Hinta foorumin mukaan 2500-3000 €. Aikamoinen investointi kymppitonnin autoon...voi perkule

siiheen voi olla monta syytä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
siltamies
Viestit: 41
Liittynyt: 28.6.2006 22:14
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

jarrunestettä lattialla

Viesti Kirjoittaja siltamies »

Huh...aamulla autotallin lattialla lammikko jarrunestettä. Taakse menvä jarruputki ruostunut poikki ???. Korjaus kustansi parisataa. Sillä tietty vika tokeni. Ihme ettei ajotietokone heti ilmoittanut jarrunesteen vähyydestä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: jarrunestettä lattialla

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

siltamies kirjoitti:Huh...aamulla autotallin lattialla lammikko jarrunestettä. Taakse menvä jarruputki ruostunut poikki ???. Korjaus kustansi parisataa. Sillä tietty vika tokeni. Ihme ettei ajotietokone heti ilmoittanut jarrunesteen vähyydestä
Nesteen pitää laskea alle alarajan enne ilmoitusta nesteen vähyydestä,
ennen sitä ehtii aikapaljon valumaan ulos
siksi ilmoitelee että painetta ei saa tehtyä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tuomkiti81
Viestit: 3
Liittynyt: 17.11.2012 14:58
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

Mulla on 5/2007 mallinen cls...onkohan tossa vielä noi sbc-jarrut? Tai miten/mistä sen pystyis tarkastamaan (esim konehuoneesta) onko niitä?
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

tietääkseni tiputettiin pois 2006...

tuon näköinen mokkula jos löytyy konepellin alta (ei vlttämäti just tuossa kohtaa CLS:ssä): http://www.google.fi/imgres?q=mercedes+ ... 0,s:0,i:83

http://www.google.fi/imgres?q=mercedes+ ... 1,s:0,i:86

(ja olemassaolon kuulee; jurnuttelee kun avaat ovet lukosta jne.)

Ja varmaksihan se saa tietää vaikkapa VIN koodin purkamalla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tuomkiti81
Viestit: 3
Liittynyt: 17.11.2012 14:58
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

Ok. Kiitos tiedosta!
Petri1
Viestit: 30
Liittynyt: 29.6.2012 19:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Petri1 »

Miks kaikki pelkää tota systeemiä. , jos hajoo 400 000 - 600 000 poljinpainalluksen jälkeen ja on parhaat jarrut, mitä on ikinä tehty.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Naapurifoorumilla joku oli kaivanut taulukon SBC-yksikön koodille, mistä pitäisi lselvitä yksikön valmistuajankohta:
http://4.bp.blogspot.com/-rvJOEtWIZ9s/U ... +codes.jpg

Koodi löytyy hydraulilohkon alakulmasta, ensimäinen luku
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MHe kirjoitti:Naapurifoorumilla joku oli kaivanut taulukon SBC-yksikön koodille, mistä pitäisi lselvitä yksikön valmistuajankohta:
http://4.bp.blogspot.com/-rvJOEtWIZ9s/U ... +codes.jpg

Koodi löytyy hydraulilohkon alakulmasta, ensimäinen luku
Ja :roll:
mitäs hyötyä siitä on niitähän varstoidaan kuitenkin jonkun aikaa
voi vaikka arvailla että moneskohan käytetty... on menossa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Petri1 kirjoitti:Miks kaikki pelkää tota systeemiä. , jos hajoo 400 000 - 600 000 poljinpainalluksen jälkeen ja on parhaat jarrut, mitä on ikinä tehty.
Minen tuota systeemiä pelkää tippaakaan :lol:
Saako nyt esittää tyhmän kysymyksen, että miltä osin tuo muka on yhtään parempi perinteistä systeemiä? Näinniinkuin käyttäjän kannalta :wink:
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

Leemu kirjoitti:
Petri1 kirjoitti:Miks kaikki pelkää tota systeemiä. , jos hajoo 400 000 - 600 000 poljinpainalluksen jälkeen ja on parhaat jarrut, mitä on ikinä tehty.
Minen tuota systeemiä pelkää tippaakaan :lol:
Saako nyt esittää tyhmän kysymyksen, että miltä osin tuo muka on yhtään parempi perinteistä systeemiä? Näinniinkuin käyttäjän kannalta :wink:
Kyllä itse tykkään ja käytänkin päivittäin tuota hold-systeemiä, eli valoihin tultaessa jarrupolkimesta painallus, niin auto pysyy paikallaan ja valojen vaihduttua, eiku kaasua. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Leemu kirjoitti:Saako nyt esittää tyhmän kysymyksen, että miltä osin tuo muka on yhtään parempi perinteistä systeemiä? Näinniinkuin käyttäjän kannalta :wink:
Liekö SBC:n avulla saanut "helepommin" tehtyä erilaisia lisätoimintoja (hill-hold...) tuohon aikaan. :nocando: Nythän niitä samoja ominaisuuksia saa normi ABS/ESP-pohjaiseen systeemiin.

Menee ehken vähän pienempään tilaan (ei alipainetehostinta).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Onhan siinä juu tuo holdi ja ruuhkajarru tms.
Ruuhkajarrua olen kerran kokeillut ihan mielenkiinnosta, on ainakin näillä leveysasteilla täysin turha. Tiedä sitten jois olisi oikeita ruuhkia :lol:

Tuota holdia en ole edes kokeillut, täytyypä koittaa kauppaan mennessä jos sattuisi punavalo matkalle :roll:

Poljinvoimaahan tuossa tarvitaan huomattavasti vähemmän, mutta se nyt ei varsinaisesti ole mielestäni etu. Jos fysiikka on sillä tasolla että ylipäätään on asiaa autonrattiin niin jaksaa kyllä painaa jarrupoljinta vaikkei autossa SBC:tä olisikaan :lol:
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

Leemu kirjoitti:Onhan siinä juu tuo holdi ja ruuhkajarru tms.
Ruuhkajarrua olen kerran kokeillut ihan mielenkiinnosta, on ainakin näillä leveysasteilla täysin turha. Tiedä sitten jois olisi oikeita ruuhkia :lol:

Tuota holdia en ole edes kokeillut, täytyypä koittaa kauppaan mennessä jos sattuisi punavalo matkalle :roll:

Poljinvoimaahan tuossa tarvitaan huomattavasti vähemmän, mutta se nyt ei varsinaisesti ole mielestäni etu. Jos fysiikka on sillä tasolla että ylipäätään on asiaa autonrattiin niin jaksaa kyllä painaa jarrupoljinta vaikkei autossa SBC:tä olisikaan :lol:
Ei mulla ainakaan tarvitse kuin kevyen painnalluksen kun auto on pysähtynyt. Pk seudulla on oiva varuste tuo holdi kun ajelet ruuhkassa.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

CDI203 kirjoitti:
Ja :roll:
mitäs hyötyä siitä on niitähän varstoidaan kuitenkin jonkun aikaa
voi vaikka arvailla että moneskohan käytetty... on menossa
No sitä just kun täällä arvuutellaan että onko vaihdettu; on varmaankin jos on kovasti uudempi kuin auton tehdaspäivä. Se, että onko se ollut uusi kun sinne on laitettu, sitähän taas ei moni tiedä, tai onko sitä monastikin nollailtu. Mutta vaihdettu, joo - kovaa ajoo! :wink:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hold toiminto tosiaan löytyy uudemmastakin 211:sesta missä ei ole SBC:tä. Kallis tuo on uusia ja aika pienilläkin kilometreillä noita on mennyt mitä Mersuforumilta lueskellut. Muutaman vuoden päästä auton arvo ei ole sitä mitä jarrujen korjaaminen...
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

AM kirjoitti:Hold toiminto tosiaan löytyy uudemmastakin 211:sesta missä ei ole SBC:tä.
Pitäis varmaan joskus lukaista ohjekirjaa että hoksais tuommoistenkin päälle jotain :lol:
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

AM kirjoitti:Hold toiminto tosiaan löytyy uudemmastakin 211:sesta missä ei ole SBC:tä. Kallis tuo on uusia ja aika pienilläkin kilometreillä noita on mennyt mitä Mersuforumilta lueskellut. Muutaman vuoden päästä auton arvo ei ole sitä mitä jarrujen korjaaminen...
Siis onko hold toiminto uudemmiskin joista on SBC-jarrut poistettu ? :roll:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

On, stop toimintoa ei. Tosin jossain ohjelmistopäivityksessä se on poistettu SBC jarrullisistakin jos oikein muistan.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Leemu kirjoitti: Minen tuota systeemiä pelkää tippaakaan :lol:
Saako nyt esittää tyhmän kysymyksen, että miltä osin tuo muka on yhtään parempi perinteistä systeemiä? Näinniinkuin käyttäjän kannalta :wink:
Tavalliselle käyttäjälle tuosta SBC:stä ei ole muuta kuin riesaa, mutta se mitä SBC tarjoaa, on täysin portaaton ja nykimätön jarruvoiman jako jokaiselle yksittäiselle pyörälle. Tuohon ei perinteinen eikä nykyinen järjestelmä kykene.
Teemutu
Viestit: 53
Liittynyt: 02.9.2007 13:52
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja Teemutu »

Omaan autoon on vaihdettu SBC-yksikkö vuonna 2009.
Hold- ja Stop-toiminnot puuttuu molemmat.

Oikein liukkaalla kelillä en tykkää siitä ettei poljin tärise niinkuin normaali-absilla, ei huomaa liukkautta niin helposti pelkästä vilkkuvasta kolmiosta.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Meissenkeri kirjoitti: Tavalliselle käyttäjälle tuosta SBC:stä ei ole muuta kuin riesaa, mutta se mitä SBC tarjoaa, on täysin portaaton ja nykimätön jarruvoiman jako jokaiselle yksittäiselle pyörälle. Tuohon ei perinteinen eikä nykyinen järjestelmä kykene.
Voisitko avata tätä vähän teknisillä toimintaselostuksilla. Nimittäin yksi yhteinen painelähde SBC-jarruissakin on ihan kuten edeltävissä ABS-jarrullisissa ja nykyisissä systeemeissä. Yksilöllinen jarruputki kaikissa menee kullekin pyörälle ja "sama" tietokone inputteineen siellä on jarruja ohjaamassa. Ihan samaan yksittäisen tai useamman pyörän jarrutteluun ne nykyisetkin pystyy.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 jarrut”