Olenko minä kehunut? Lueppa tuo edellinen viestini huolellisemmin loppuun. Tässä viestini ydin: W124:sessa kone ei väljisty juuri koskaan, vaan kestää ja kestää. Kannentiiviste menee jossain vaiheessa, kansiakin menee toisinaan vapareistakin (tieto RM Koneistus), alakerran laakerit kuluu...öljynpaineet alas..täystuhojakin on (lohkon kylkeen reikä), mutta yleisimmin hyvin paljon ajetuissa. Myös alipainepumpun takia on tullut suuria remontteja, kuten itsekin olet palstalla kirjoittanut.
Olen lukenut vuosien varrella useita aiheesta kertovia viestejäsi ihan ajatuksen kanssa.
Niissä annetaan ymmärtää että vanhempi 123:ssa oleva dieselmoottori olisi 124 moottoreita kestävämpi, aina viitaten uudemman "alakerran laakeroinnin ongelmiin" ja "kannentiivisteongelmiin".
Kumpikin "ongelma" on tosiaan vasta niillä kilometreillä kun vanhempi moottorityyppi on täysremontin tarpeessa.
W123:sessa väljistyy kone, mutta enpä osaa sanoa missä kilsoissa 480 tkm. ei ainakaan vaikuta vielä mitään koneeseen (oma 17 vuoden kokemus), isällä 577 tkm. ajettu ei kansi eikä koneremonttia. Kilometrit eivät ole suuria edellämainituissa, mutta ei ne ihan heti ole hajoamassa kuitenkaan. Olen aika vahvasti sitä mieltä, että lämppärissä pidetty W123:nenkin kestää melkoisesti.
Minua kiinnostaa sellaiset omistajakokemukset autojen kestävyydestä, jotka perustuvat pitkään kokemukseen. Autosta ei voi sanoa mitään, jos ostaa sen 600 tkm. ajettuna ja ajaa pari vuotta ja toteaa, että kilsat ei tunnu missään...kuka tietää, että mitä autoon on rempattu ennen omaa omistusta.
Tuttavapiirissä on muutama 123 jotka ovat olleet hyvin pitkään samalla omistajalla tai huolto- ja korjaushistoria mukana. Kaikkiin niihin on koneremontit tehty.
Yleensä ottaen, kaikki nämä on vanhoja autoja. En pidä kovin olennaisena sitä paljonko ne kestävät uudesta, uusia kun ei enää saa.
W123:sen valmistus loppui suurinpiirtein samaan aikaan kuin W124:sen alkoi. Kuinka monta kansi- tai koneremonttia dealer on tehnyt w123 dieselmoottoreihin ja kuinka monta W124:siin?
Meillä ei ole tehty yhtään ainutta kone- tai kansiremonttia 123:een 2000-luvulla.
Siihen on kaksi syytä: autoja oli silloin 10 vuottakin sitten vain muutama yksilö korjaamolla joskus käyvinä ja niistäkin moottorit kertaalleen laitettu mitä pari yksilöä muistan.
Lisäksi tällä seudulla vaikuttaa sellainen 123-guru että remontit ohjautuvat automaattisesti sinne.
Vaikka W123:sia ei olekaan enää paljon liikenteessä, niin on niitä täytynyt olla silloin 90-luvulla vielä aika paljon, joten luulisi, että niitä olisi remontoitu jossain vaiheessa.
Kyllä niitä on remontoitu ihan epäilemättä.
Jakoketjun katkeamisia on turha eritellä kummallekkaan moottorityypille...voi katketa kummassa vaan varsinkin jos ei ole vaihdettu.
Omituista että 123 moottoreissa on kuulunut useista, 124 koneissa harvemmin vaikka uudempaa taitaa olla enemmän ? Siihenkin OM617:aan jonka joskus myin "heavylle" oli tehty remontti juuri jakoketjun katkeamisen vuoksi, eli omalle kohdalleni sattunut kaksi moottoria joissa varmuudella kyseinen paikka hajonnut eikä ole kuin puolenkymmentä tuolla koneella varustettua autoa yhteensä minun omistuksessa ollut.
Mihin öljypumpun akselin ongelma aina unohtuu ? No, taisin mainitakin siitä jo aiemmin.
Loppupäätelmä: W123 vie kannen (kansi ja tiiviste) ja alakerran laakereiden osalta voiton kestävyydessä (valurautaa kansi ja todella järeä alakerta!) ja W124 voittaa puristuksen pidossa. Molemmissa on hyvät dieselmoottorit ja kestävät ainakin riittävästi.
Miten niihin 123 moottoreihin alakertaa laakeroi tai kansiremonttia tekee 124:n 600-900tkm lukemissa kun em. hommat on tehty jo aiemmin täysremontissa ?

Oli mennä kahvi väärään kurkkuun kun luin miten kauniisti kerroit loppuun kulumisesta sanoilla "
puristuksen pidossa". Pitää muistaa mainio sanonta.
Siitä olen samaa mieltä että kyllä ne riittävästi kestää, eikä jäljellä olevaa kestoikää yhdessäkään enää matkamittarista voi päätellä.
W124:sessa paljon kehitystä W123:seen nähden...äänieristys, kulutus, lämmitys tehokkaampi kiertovesipumpunkin takia ja alustan rakenteet suosii nopeaakin kaarreajoa eleettömästi ja kannet virtaavammat, joten vetoja saa helpommin säätämällä. Lisäksi kone kiertää hyvin yläkierroksille.
Itse ajan mieluummin 123:lla, tosin nopea kaarreajo on jäänyt vähälle viimeisiin 25 vuoteen.
Ihan yhdentekevää kumpi on koneeltaan parempi, uudemmasta ei (vielä) ole harrasteautoksi eikä sillä koskaan 123 fiilistä saa.
Nykyisen 123:ni OM616:een ajattelin lisätä ajomukavuutta ahtimella saatavan alaväännön muodossa jahka säät lämpenee niin että voi turbottaa piharemonttina. Vaparina vähän hengettömiä nuo vanhat koneet.
Kyllä se sen kestää !