Pakkanen ja vaihteet
Pakkanen ja vaihteet
Hellou, mää oon huuvellu tuolla ihan väärällä voorumilla näitä autoni asioita ja onkkelma on tämmönen:
- vaihteet ei pellaa kun tulle -10 pakkasta, siis kysseessä automaattilootanen
Vuosimalli -99, farmari
Diesel
C220 niin eikö soo sillon kahen litran kone... En kyllä oo siitäkää niin perillä =)
Tännään soon käyny piuhassa ja vikoja ilimottanu niin juuttaasti mut ei yhtään vikakoodia mikä viittais laatikkoon..
.
Öljyt laatikkoon on vaihettu n. viikko sitten ja on MB osasta ostettu, en muista mitkä mut ei kaikkein halavimpia sekä suojin sammaan rytinään.
Reippaat -20 pakkasta ja eipähän ne vaihteet taho pelata.... PRKL...
Niin ja sillä S:llä oon ajanu, en tiä liekkö virkaa van kokkeeksi vaihon sen siihen W asentoon...
Autolla saapi kihnuttaa kohta 10km matkan että suostuu vaihtamaan kakkosen ollenkaa... Varmaanhan se hajjoo kohta koko kosla mutta kun sattuu olemaan minun ainut auto enkä millää viitti lähtä sotkemaan kitkalla työmatkaa joka on jo sivu 30km...
Eikö ihan kellää oo oollu pakkasilla vastaavaa onkkelmaa laatikossa?
Kukkaan ei tunnu tietävän mikä sitä vaivaa...
Vikatilaan se ei sitä laatikkoa pukkaa..
Kuulin toki tännään että siellä vänkärin jalakotilassa jossai jutskan alla pitäs olla joku laatikko (heleppo irrottaa) jonka vois joko ottaa yöksi sisälle eli laittaa sisätilan lämmittimen, liekkö taekaa assiessa???
- vaihteet ei pellaa kun tulle -10 pakkasta, siis kysseessä automaattilootanen
Vuosimalli -99, farmari
Diesel
C220 niin eikö soo sillon kahen litran kone... En kyllä oo siitäkää niin perillä =)
Tännään soon käyny piuhassa ja vikoja ilimottanu niin juuttaasti mut ei yhtään vikakoodia mikä viittais laatikkoon..
.
Öljyt laatikkoon on vaihettu n. viikko sitten ja on MB osasta ostettu, en muista mitkä mut ei kaikkein halavimpia sekä suojin sammaan rytinään.
Reippaat -20 pakkasta ja eipähän ne vaihteet taho pelata.... PRKL...
Niin ja sillä S:llä oon ajanu, en tiä liekkö virkaa van kokkeeksi vaihon sen siihen W asentoon...
Autolla saapi kihnuttaa kohta 10km matkan että suostuu vaihtamaan kakkosen ollenkaa... Varmaanhan se hajjoo kohta koko kosla mutta kun sattuu olemaan minun ainut auto enkä millää viitti lähtä sotkemaan kitkalla työmatkaa joka on jo sivu 30km...
Eikö ihan kellää oo oollu pakkasilla vastaavaa onkkelmaa laatikossa?
Kukkaan ei tunnu tietävän mikä sitä vaivaa...
Vikatilaan se ei sitä laatikkoa pukkaa..
Kuulin toki tännään että siellä vänkärin jalakotilassa jossai jutskan alla pitäs olla joku laatikko (heleppo irrottaa) jonka vois joko ottaa yöksi sisälle eli laittaa sisätilan lämmittimen, liekkö taekaa assiessa???
Ehkei kannata hajottaa sitä ajamalla 1 tai 2 täysillä vaan käytä se auto jossain asiantuntevassa korjaamossa vikakoodin luvussa.
Oikealla testerilla vian näkee todennäköisesti aika nopeasti, missäs päin asustat?
Onkos öljymäärä oikea? Tunnistaako mittaristo että mikä vaihde on päällä? Oletan että siinä on jo se uudempi laatikko toptronicilla (+ ja -).
Laatikon ohjainboksi on hanttarin jalkatilassa, siellä lattiamaton ja styroksin alla sellainen musta siemensin valmistama laatikko johon tulee 2 isoa liitintä.
Boksi ja liittimet eivät saisi olla paljoa öljyssä, jos ovat niin laatikon johtojen läpivientitöpseli vuotaa öljyä läpi. Jos öljyä löytyy niin kannattaa kuivata se boksi ja koittaa että toimiiko. Jossei ala toimia niin pitää hommata uusi / ei öljyssä uinut versio.
Vaihdelaatikkossa on todennäköisesti 2 päällä eli laatikko on vikatilassa ?
esim. viallinen johdinevy voi aiheuttaa sen.
Oikealla testerilla vian näkee todennäköisesti aika nopeasti, missäs päin asustat?
Onkos öljymäärä oikea? Tunnistaako mittaristo että mikä vaihde on päällä? Oletan että siinä on jo se uudempi laatikko toptronicilla (+ ja -).
Laatikon ohjainboksi on hanttarin jalkatilassa, siellä lattiamaton ja styroksin alla sellainen musta siemensin valmistama laatikko johon tulee 2 isoa liitintä.
Boksi ja liittimet eivät saisi olla paljoa öljyssä, jos ovat niin laatikon johtojen läpivientitöpseli vuotaa öljyä läpi. Jos öljyä löytyy niin kannattaa kuivata se boksi ja koittaa että toimiiko. Jossei ala toimia niin pitää hommata uusi / ei öljyssä uinut versio.
Vaihdelaatikkossa on todennäköisesti 2 päällä eli laatikko on vikatilassa ?
esim. viallinen johdinevy voi aiheuttaa sen.
Siis joo, hyvin hyvin korvesta ja Kainuusta =)
Tiptronikkiahan siinä ei ole, ja kun son nyt W asennossa niin kakkosella lähtee mutta se ei lyö laatikkoa vikatilaan, kun käsittääkseni jos se menis vikatilaan se ei antaisi muita vaihteita vaan se kyllä jakelee ne sitten kaikki kerralla jahka ensin lämpiää tai jottai...¨
Se ohjainboksi juttu täytys vielä tarkistella...
Tiptronikkiahan siinä ei ole, ja kun son nyt W asennossa niin kakkosella lähtee mutta se ei lyö laatikkoa vikatilaan, kun käsittääkseni jos se menis vikatilaan se ei antaisi muita vaihteita vaan se kyllä jakelee ne sitten kaikki kerralla jahka ensin lämpiää tai jottai...¨
Se ohjainboksi juttu täytys vielä tarkistella...
Nyt aamulla näppäsin lellun autosta laatikon poksin irti.
Liittimissä oli vähän öljyä. Poksi auki ja se oli kyllä kuiva öljystä.
Silmämääräinen tarkastelu poksille ja minä en kyllä sieltä mitään erikoista nähnyt. Kaveri kyllä tinaili jotaki "kylmän" näköisiä juotoksia varmuudeksi.
Poksi takaisin nippuun ja "lämmin" poksi paikoilleen testaamaan.
Pistin vaihteen D-asentoon, keppi tuntui jäykälle ja vilkuttelee valoa siinä kepin juuressa. Hiphei vika taisi löytyä.
Keppiä heiluttelemalla sain valon palamaan koko ajan. Silloin vaihteet pelaa normaalisti. Testilenkin aikana sain selville sen, että laatikko jättää sen vaihteen päälle mikä siellä on ollut, kun valo on palanut D-asennossa. Eli n. 80kmh vauhdista vääntää keppiä siten että valo ei enää pala ja sen jälkeen pysähtyy, niin laatikko ei vaihda pienemmälle ja liikkeelle lähtiessä siellä on jo iso pykälä. Olinko tarpeeksi epäselvä?
Lellun tilanteessa aamuisin liikkeelle lähtiessä siellä on sitten kakkonen silmässä eikä laatikko ymmärrä vaihtaa sitä isommalle ennen kuin keppi sopivasti tärähtää ja valo rupeaa valitsimessa palamaan.
Eli voisiko vika olla kosketushäirä tuolla kepin pohjassa?
Minähän en näistä loppujaan mitään ymmärrä.
Liittimissä oli vähän öljyä. Poksi auki ja se oli kyllä kuiva öljystä.
Silmämääräinen tarkastelu poksille ja minä en kyllä sieltä mitään erikoista nähnyt. Kaveri kyllä tinaili jotaki "kylmän" näköisiä juotoksia varmuudeksi.
Poksi takaisin nippuun ja "lämmin" poksi paikoilleen testaamaan.
Pistin vaihteen D-asentoon, keppi tuntui jäykälle ja vilkuttelee valoa siinä kepin juuressa. Hiphei vika taisi löytyä.
Keppiä heiluttelemalla sain valon palamaan koko ajan. Silloin vaihteet pelaa normaalisti. Testilenkin aikana sain selville sen, että laatikko jättää sen vaihteen päälle mikä siellä on ollut, kun valo on palanut D-asennossa. Eli n. 80kmh vauhdista vääntää keppiä siten että valo ei enää pala ja sen jälkeen pysähtyy, niin laatikko ei vaihda pienemmälle ja liikkeelle lähtiessä siellä on jo iso pykälä. Olinko tarpeeksi epäselvä?
Lellun tilanteessa aamuisin liikkeelle lähtiessä siellä on sitten kakkonen silmässä eikä laatikko ymmärrä vaihtaa sitä isommalle ennen kuin keppi sopivasti tärähtää ja valo rupeaa valitsimessa palamaan.
Eli voisiko vika olla kosketushäirä tuolla kepin pohjassa?
Minähän en näistä loppujaan mitään ymmärrä.
Mitäs vaikuttaa jos keppi on muussa kuin D asennossa?
Keppimoduuli kannattaa napata auki ja kattoa josko siellä olis vaan jotain paskaa siellä liukupintojen välissä, tai sitten vaan hapettumaa.
Ceehen ei sitten käy väykyn vaihdekeppi, mulla olis tuossa yks ei tiptronicci mallin keppi jouten jos on tarvetta.
Keppimoduuli kannattaa napata auki ja kattoa josko siellä olis vaan jotain paskaa siellä liukupintojen välissä, tai sitten vaan hapettumaa.
Ceehen ei sitten käy väykyn vaihdekeppi, mulla olis tuossa yks ei tiptronicci mallin keppi jouten jos on tarvetta.
Pakkovaihteista tuli kokeiltua vain kolmosta ja se pelasi ilman kepin heiluttelua. D:n ja 4 väli tosi sitkas ja niillä vilkuttelee valoa.jolle kirjoitti:Mitäs vaikuttaa jos keppi on muussa kuin D asennossa?
Keppimoduuli kannattaa napata auki ja kattoa josko siellä olis vaan jotain paskaa siellä liukupintojen välissä, tai sitten vaan hapettumaa.
Ceehen ei sitten käy väykyn vaihdekeppi, mulla olis tuossa yks ei tiptronicci mallin keppi jouten jos on tarvetta.
No nythän sillä voi hetken päästellä menemään kun muistaa "keppiä heiluttaa"
Käytetään keppimotuuli auki kun tarkenee. Kahtoopahan sitten kuin paljon se on kahvia, limukkaa, ym. syöny.