E50 AMG, alkup. webaston arvoitus?
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
E50 AMG, alkup. webaston arvoitus?
Joo elikkäs, olis tuollaanen tuore ostos -96 e 50 amg jossa alkuperäinen weba kellolla(tuhkiksen luukussa).
Mistähän vois lähteä alkaan ettiä vikaa kun ei puhu mitään(Onko joku tyyppivika tms.). Kello toimii ja liekkiä kun painaa vihreä valo syttyy mutta moottoritilasta ei kuulu sitten yhtään mitään? Entäs, antaako tietokoneelle vikakoodeja webastosta, jos käy vikakoodit luettamassa ja lähtee korjaamolta viisaampana?
Mistähän vois lähteä alkaan ettiä vikaa kun ei puhu mitään(Onko joku tyyppivika tms.). Kello toimii ja liekkiä kun painaa vihreä valo syttyy mutta moottoritilasta ei kuulu sitten yhtään mitään? Entäs, antaako tietokoneelle vikakoodeja webastosta, jos käy vikakoodit luettamassa ja lähtee korjaamolta viisaampana?
Kokeileppa eka resetointia. Kellosta weba päälle, sitten käytät webaston sulaketta irti, tökkäät takasin paikalleen. Webaston pitäisi yrittää tehdä jotain..jos ei niin jotain oikeaa vikaa. Ainakin ilman kelloa olevassa sulake löytyy konehuoneen sulakerasiasta, kuskin puolelta. numeroa en ulkoa muista...
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
Joo koitin joku viikko sitten ottaa sulakkeen irti n.5min mutta weba ei ollut silloin päällä, eli pitää olla päällä ja riittääkö vain irti käyttäminen vai pitääkö olla jonkin aikaa?
Edit: Nojoo nyt se vissiin resetoitui! Jotain eloa sentään tuli kun painoi liekkiä niin ilmastointi taulu meinasi lähteä päälle, mutta ei kyllä kunnolla tohoota mikään, mutta kone on noin 60 asteinen vaikuttaako(eli lähteekö päälle kun kone noin lämmin)? ilma -10c ja puoli tankkia on ainetta!
Ei lähteny päälle vaikka kylmä olikin, kun liekkiä painaa niin ilmastointitaulu välähtää/napsahtaa eli jotain yrittää tehä?
Edit: Nojoo nyt se vissiin resetoitui! Jotain eloa sentään tuli kun painoi liekkiä niin ilmastointi taulu meinasi lähteä päälle, mutta ei kyllä kunnolla tohoota mikään, mutta kone on noin 60 asteinen vaikuttaako(eli lähteekö päälle kun kone noin lämmin)? ilma -10c ja puoli tankkia on ainetta!
Ei lähteny päälle vaikka kylmä olikin, kun liekkiä painaa niin ilmastointitaulu välähtää/napsahtaa eli jotain yrittää tehä?
Viimeksi muokannut Suksipoika, 11.12.2012 7:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
Nojoo, mitäs meseläiset osaisi sanoa tähän taas? Tuli hommattua samanlainen webasto purkaamolta (bw50) ooppelista(kaikki samaa paitsi tässä mallissa sisäinen pa-säiliö, joten otettiin vaan pelkkä piirikortti tästä laitteesta mersun alkuperäiseen webaan) josta otettiin aivot. Nyt humisee kauan aikaa (vesi kiertää) mutta ei syty millään, webaston pumppu(bensatankin alla oleva) naksuu välillä. Ilmastointitaulu ja puhallin lähtee kyllä välillä päälle. Tuntuis hehkukin olevan kunnossa kun sen verta välillä hönkiin pakoputkesta "lämmintä".. Neuuuvoja?
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
Nojoo, nyt siinä on dieselimallisesta mersun webasta "aivot" ja nyt pelittää. Sellainen kysymys vielä heräsi että onko ton ilmastointilaitteen tarkoitus lähteä päälle samantien? Ja pystyykö sen sulkemaan tai puhallusta pienentää muka jostain että kone lämpeäisi nopeammin?
Kun eilen pidin webaa päällä noin 20min niin nesteen lämpötilaviisari ei ollut noussut vielä yhtään mutta sisätiloihin tuli jo kyllä lämmintä hyvin.. Niin ja pakkasta tais olla noin 4 astetta.
noin 15min pelkällä moottorin lämmityksellä näin pikkupakkasilla luulisi pärjäävän hyvin, eikä se akkukaan tyhjentyisi muutaman kerran jälkeen pikkuajolla.
Kun eilen pidin webaa päällä noin 20min niin nesteen lämpötilaviisari ei ollut noussut vielä yhtään mutta sisätiloihin tuli jo kyllä lämmintä hyvin.. Niin ja pakkasta tais olla noin 4 astetta.
noin 15min pelkällä moottorin lämmityksellä näin pikkupakkasilla luulisi pärjäävän hyvin, eikä se akkukaan tyhjentyisi muutaman kerran jälkeen pikkuajolla.
Viimeksi muokannut Suksipoika, 03.2.2013 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
Siis kyllä webasto pelaa ja polttaa hienosti, mutta moottorin lämpöviisari ei nouse vaikka oli äsken 30min päällä ja pakkasta 5 astetta, sisälle jo lämmin tolla lämmittämisellä ja ilmastointitaulun lämpötila 22C. Sitä vaan meinasin että saako ton jollain niin että ei sisätilojen lämmittämiseen kuluisi webaston tuottama lämpö ja akku, ja saataisiin kyseinen lämpö pelkästään moottorin lämmittämiseen.
Puristettuna vielä että mitä haen tässä takaa. Eli sitä että saisi pienemmällä ajalla (n. 15min, webasto päällä) esilämmitettyä moottorin, kun ei varmaan akku kauaa kestä jos joka päivä lämmittää 30min x 2 ja sille ajoa yhteensä n. 20km. Toki välillä ajoa enemmänkin mutta kuitenkin. Siis että saako ton koko sisätilanpuhaltimen kokonaan pois päältä vai onko ainut keino laskea lämpötila esim. LOW:lle jolloin ei kaikenjärjen mukaan puhalla sisätilaan lämmintä?
Puristettuna vielä että mitä haen tässä takaa. Eli sitä että saisi pienemmällä ajalla (n. 15min, webasto päällä) esilämmitettyä moottorin, kun ei varmaan akku kauaa kestä jos joka päivä lämmittää 30min x 2 ja sille ajoa yhteensä n. 20km. Toki välillä ajoa enemmänkin mutta kuitenkin. Siis että saako ton koko sisätilanpuhaltimen kokonaan pois päältä vai onko ainut keino laskea lämpötila esim. LOW:lle jolloin ei kaikenjärjen mukaan puhalla sisätilaan lämmintä?
kyl se tuolla 30min lämmityksellä 50 asteeseen vähintää pitäs noussa oli sulla sisälle lämmitystä tahi ei. paa lämitys vaik 23 asteeseen webapäälle 20 min ja sit paat virrat päälle eikö muka ole viisari noussu..
edit: ennyt tiiä tuon mallin lämmitys tehoa mut omassa 5kw thermotopissa nostaa moottorin lämpöjä jo 5 min täys tohinan jälkeen.
tosin mulla on puhdistettu palopesä vast ikään eli hukkalämpöä ei ole niin paljonku paljon käytetyssä....
vois kyl kuvitella et jos sulla on bensa auto ja panit siihen dieselin kortin nii seos suhteet on päin helevataa eli, palo tilanne on vähä heikko.
seosta pystyy säätää esim thermotest ohjelmalla ja diagnostiikka adapterilla
tossa puhdistamaton palopesä (ei edes kovin paha)
tässä puhdistettu ja nuohottu
edit: ennyt tiiä tuon mallin lämmitys tehoa mut omassa 5kw thermotopissa nostaa moottorin lämpöjä jo 5 min täys tohinan jälkeen.
tosin mulla on puhdistettu palopesä vast ikään eli hukkalämpöä ei ole niin paljonku paljon käytetyssä....
vois kyl kuvitella et jos sulla on bensa auto ja panit siihen dieselin kortin nii seos suhteet on päin helevataa eli, palo tilanne on vähä heikko.
seosta pystyy säätää esim thermotest ohjelmalla ja diagnostiikka adapterilla
tossa puhdistamaton palopesä (ei edes kovin paha)
tässä puhdistettu ja nuohottu
Viimeksi muokannut drneo, 03.2.2013 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso moottori ilmeisesti kyseessä, ei se 5kw ihmeitä pysty tekemään jos sisällekkin ruutataan lämpöä.
Sitä ilmastointipaneelin toimintaa ei pysty muistaakseni säätämään mistään, silleenhän sen sais pois että nappasee paneelillta webastolta tulevan herätepiuhan pois.
Omasta mielestä ihan suotta lämmitää sisältä webastolla, menee paljon hukkaan.
Sitä ilmastointipaneelin toimintaa ei pysty muistaakseni säätämään mistään, silleenhän sen sais pois että nappasee paneelillta webastolta tulevan herätepiuhan pois.
Omasta mielestä ihan suotta lämmitää sisältä webastolla, menee paljon hukkaan.
Tähdellisen parantola
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
Ei nouse mittari yli 40 virrat päällä, mutta on varmaankin noin 40 asteinen puolen tunnin käytön jälkeen, koska noin 500metrin matkan jälkeen mittari jo noin 50C:ssä.
Poltin mikä nyt onkaan, se jossa on se "huopa" oli kyllä aivan hyvän näköinen kun vehje oli purettuna, ei ollut juurikaan karstainen eikä repeillyt tms.
Itsekkin samaa mieltä tuon sisätilan lämmittämisen suhteen(ainakin alle 15 asteen pakkasilla), koska kuitenkin tulee aika nopeaa kabiiniin lämmintä ilman esilämmitystäkin ja varmasti noin 20min pelkän moottorin lämmityksen jälkeen luulisi tulevan samantien kabiiniin hiukan lämpöä.
Pitää koittaa seuraavan kerran ruuvata lämmöt reilusti alle 20C hytistä ja antaa palaa 30min ja katsoa vaikuttaako nesteen lämpötiloihin.
Ainut tarkoitus tämän kuntoon saamisella alunperin oli että saa hyvällä omatunnolla käynnistellä moottoria kovilla(kin) pakkasilla, mutta nälkähän kasvaa syödessä, pian sen jo odotetaan tekevän lumityötkin . Mutta pääasia että se jotain lämpöä tuottaa nyt kuitenkin ja varmaan yli -20c 30min päällä ololla se muuttaa moottorin lämpötilan edes + puolelle kuitenkin???
Niin ja siinä mielessä toi on kyllä alkeellinen että sisäpuhallin lähtee samantien päälle kun webaston laittaa päälle, uudemmissa varmaan vasta tietyssä lämpötilassa..
Poltin mikä nyt onkaan, se jossa on se "huopa" oli kyllä aivan hyvän näköinen kun vehje oli purettuna, ei ollut juurikaan karstainen eikä repeillyt tms.
Itsekkin samaa mieltä tuon sisätilan lämmittämisen suhteen(ainakin alle 15 asteen pakkasilla), koska kuitenkin tulee aika nopeaa kabiiniin lämmintä ilman esilämmitystäkin ja varmasti noin 20min pelkän moottorin lämmityksen jälkeen luulisi tulevan samantien kabiiniin hiukan lämpöä.
Pitää koittaa seuraavan kerran ruuvata lämmöt reilusti alle 20C hytistä ja antaa palaa 30min ja katsoa vaikuttaako nesteen lämpötiloihin.
Ainut tarkoitus tämän kuntoon saamisella alunperin oli että saa hyvällä omatunnolla käynnistellä moottoria kovilla(kin) pakkasilla, mutta nälkähän kasvaa syödessä, pian sen jo odotetaan tekevän lumityötkin . Mutta pääasia että se jotain lämpöä tuottaa nyt kuitenkin ja varmaan yli -20c 30min päällä ololla se muuttaa moottorin lämpötilan edes + puolelle kuitenkin???
Niin ja siinä mielessä toi on kyllä alkeellinen että sisäpuhallin lähtee samantien päälle kun webaston laittaa päälle, uudemmissa varmaan vasta tietyssä lämpötilassa..
Ei kai sillä vepastolla ole tarkoitus saadakkaan koneen lämpöjä sinne 80 tienoille.
Kyllä se kovillakin pakkasilla jaksaa puolessa tunnissa nostaa koneen lämmöt sinne plussan puolelle.
Mulla ML:ssä on vitoskone ja vepastolla kun jyrää sen 80min mitä kello antaa myöten niin kone on noin +60-70c vähän kelistä riippuen. Sisätilat +10-15c
Joskus mittasin infrapuna mittarilla hdj80 landcruiserin 4.2td koneesta lämpötiloja kun vepasto oli päällä. Muistaakseni puolentunnin kohdalla moottori oli +60c vaikka rautaa siinä on tuplasti mitä mersun kasissa.
Sisätilan lämmitys ei ollut tuossa käytössä.
Suurempi huoli minusta olisi saada myös moottoriöljy lämpimäksi.
Kyllä se kovillakin pakkasilla jaksaa puolessa tunnissa nostaa koneen lämmöt sinne plussan puolelle.
Mulla ML:ssä on vitoskone ja vepastolla kun jyrää sen 80min mitä kello antaa myöten niin kone on noin +60-70c vähän kelistä riippuen. Sisätilat +10-15c
Joskus mittasin infrapuna mittarilla hdj80 landcruiserin 4.2td koneesta lämpötiloja kun vepasto oli päällä. Muistaakseni puolentunnin kohdalla moottori oli +60c vaikka rautaa siinä on tuplasti mitä mersun kasissa.
Sisätilan lämmitys ei ollut tuossa käytössä.
Suurempi huoli minusta olisi saada myös moottoriöljy lämpimäksi.
Varmasti jaksaa jos laite on kunnossa Ite tuli kokeiltua tuo viimeksi Kontiolahdessa kun siellä oli yhtenä aamuna pakkasta -33astetta ja webasto oli ollut puoli tuntia päällä niin lämpömittarin viisari nousi juuri yli 40asteen viivan yli kun auto rämähti käyntiin Mulla kun ei ole tuohon allekirjoituksen autoon vielä kytketty edes sitä sisälämmitystä käyttöön kun mulle oli tärkeintä saada vaan tuo motti lämpöiseksi Ja alle -20asteen pakkasilla tuolle 320CDI koneelle riittää se puolen tunnin lämmitys ja silloin on moottorin lämmöt jo sen 6-70astettaMika.T kirjoitti:Kyllä se kovillakin pakkasilla jaksaa puolessa tunnissa nostaa koneen lämmöt sinne plussan puolelle.
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-97 Chrysler
-97 Chrysler
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
Mitenkähän mahtaa olla vedekierto. Jos menee webastolta ensin sisätilaan ja lämppäri imaisee siitä lämmöt kabiiniin.. Sitten vasta koneeseen niin aika hitaasti lähtee kone lämpiämään. Taitaa olla tehdaswebaston asennus näin. Keski-Euroopan talvessa ok.
Itsellä C-mallissa nyt 5,5kw webasto ja -20 pakkasella riittää kun käyttää webaa 10min ja koneessa noin 30-40 asetetta, eli starttilämpöinen. Sisätila lämpenee sitten nopeasti kun lähtee ajamaan. Eli webasto asennettiin sisätilasta tulevaan linjaan, joten kuumennettu neste menee ensin koneeseen ja sieltä ylijäämät sitten sisätilaan.
Niin joo, ja tuli laitettua Remuc-kaukokäyttö.. Asetuksista viivästin, että sisätilaa aletaan lämmittelemään 5min webaston käynnistyksen jälkeen..
Pohteilua vaan...
Itsellä C-mallissa nyt 5,5kw webasto ja -20 pakkasella riittää kun käyttää webaa 10min ja koneessa noin 30-40 asetetta, eli starttilämpöinen. Sisätila lämpenee sitten nopeasti kun lähtee ajamaan. Eli webasto asennettiin sisätilasta tulevaan linjaan, joten kuumennettu neste menee ensin koneeseen ja sieltä ylijäämät sitten sisätilaan.
Niin joo, ja tuli laitettua Remuc-kaukokäyttö.. Asetuksista viivästin, että sisätilaa aletaan lämmittelemään 5min webaston käynnistyksen jälkeen..
Pohteilua vaan...
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 10.6.2008 5:02
- Paikkakunta: sjk
Nojoo toimiihan se pelkkänä moottorilämmittimenäkin näköjään kun virrat päällä ottaa puhaltimen pois päältä ja sammuttaa auton niin kun webasto lähtee päälle niin ilmastointitaulukin kyllä lähtee päälle ja taulussa esim 22C:ssa mutta puhaltamaan ei rupea(Lämppärin lämpötilaa ei voi edes säätää tässä tilassa).
Koitin tota jo aikaisemmin mutta en muutakun nopeaa niin oletin että se puhallus päällä kun siinä lämpötilatkin on, mutta ei näköjään.
Hyvä niin nimittäin noin 10-15min lämmityksellä kone yli 50C ja pakkasta noin -5C
Pitää aina olla niin prkln hätäinen, mutta selvispähän tuokin nyt.
Koitin tota jo aikaisemmin mutta en muutakun nopeaa niin oletin että se puhallus päällä kun siinä lämpötilatkin on, mutta ei näköjään.
Hyvä niin nimittäin noin 10-15min lämmityksellä kone yli 50C ja pakkasta noin -5C
Pitää aina olla niin prkln hätäinen, mutta selvispähän tuokin nyt.