KE-jetronic seosuhde lämpötilan mukaan.

Vastaa Viestiin
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

KE-jetronic seosuhde lämpötilan mukaan.

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Kertokaas missä kusee, kun ei osaa ruisku säätää seosta kyllä lämpötilan mukaan laisinkaan. Säädin seokset kovilla pakkasilla koneen ollessa kunnolla lämmin. (-15-astetta) 46-54% (duty cycle), nyt näytteli seokset olevan rikkaalla reilusti 36% -44% (duty cycle) kun näyttelee ulkolämpötila -2-astetta.

Imuilma-anturakin on uusi.
220.128 Black devil
jmo2204
Viestit: 196
Liittynyt: 24.6.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

ke jetti on mikä on ei se osaa pelata lämpötilan mukaan juuri ollenkaan. moni uudempikin sähköruisku pelaa vähän niin ja näin lämpötilan mukaan eli ei kannata murehtia siitä. jos vain saa sahattua kuumana käyntiin niin se on jo k jetillle hyvä saavutus. olen 10 vuotta moottorin ohjauksien kanssa toiminut ja todennut että kyllä tekniiikka on tosi kömpelöa 5 vuotta vanhoissakin kapineissa. :D
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Okei missähän lämpötilassa tuo ruisku pitäisi säätää? Vai pitäiskö tehdä aina talvi ja kesäsäädöt?
220.128 Black devil
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minä olen kyllä sitä mieltä, että passaat sen kerran käyntilämpösenä tarkasti kohilleen etkä koske siihen sen jäläkeen, näin minä olen teheny eikä käynti-ja kännistys vaikeuksia ole vielä ollut :wink: ei sitä kannata ihan vuuen aikojen mukkaan sääjellä :read:
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Noh, ei minulla käynnistysongelmia ole ollut. Mutta kuten aikaisemmin mainitsin niin seos muuttuu ilman lämpötilan mukaan.
Kovalla pakkasella seos menee laihaksi. Ilma on ohuempaa kylmällä.
220.128 Black devil
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Sitä varten siellä on se E koon perässä :idea:

Seos säädetään sähköisesti kohdalleen, kun olosuhteet muuttuu.

Pulssisuhteella haetaan se perussäätö tontille, mistä sitten moottorinohjaus hoitaa loput :ope:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Kerratakseni kun vastaus oli mielestäni epäselvä.

Pulssisuhteella haetaan seos kohdalleen, aina kun ilmat niin vaatii
Vai pitäisikö ruiskukin osata säätää seos sopivaksi ilman lämpötilan mukaan?

Eli onko tuossa tuo ruisku boxi paskana kun ei osaa säätää seosta kohdilleen kovilla pakkasilla?
220.128 Black devil
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Pulssisuhteella selviää niinsanottu perusseos, mitä sitten siitä saadun informaation perusteella lähtee elektroniikka säätämään.

Eli kun NPT olosuhteissa säädetään perusseos kohdalleen, riittää elektroniikan korjausvarat säätämään moottoriin menevä seos kaikissa käyttöolosuhteissa haluttuun.

Taas tuli kauhian kimuraista tekstiä, vaan sitä se jallu teettää :oops:

Ehkä tuosta jotain selvää saa :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eli jos vielä koitan saada ajatukseni ymmärrettävämpään muotoon:

Mitattava pulssisuhde kertoo sen, paljonko optimaalinen seos poikkeaa manuaalisesti asetetusta seoksesta.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Aijaa, menee multa vähän yli taas.
Itse ole sisäistänyt pulssisuhdemittaamisen lamdan suhteen (duty cycle)
Ihan vaan että paljon on yksinkertaisesti ilman suhde Bensaan.

http://ryydis.homeip.net/www/volvo/seos.htm
Viimeksi muokannut kryptonite, 07.12.2012 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black devil
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

lambda

Viesti Kirjoittaja janttu »

vaihat sen lambdan niin ongelma on ratkaistu.ja se bosch,ei motonet.
auto pelaa taas.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Autostaan On uusi boschin lamda tai viime vuonna vaihdettu jonka jälkeen autolla Ajettu noin 1000km
220.128 Black devil
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

omituista

Viesti Kirjoittaja janttu »

jaahas.no joku on varmaan joskus ruuvannu kaikki persiilleen nii ei enää pelaa..
kyllä tuo jetti itellä toimii kun ajatus varsinkin nyt kun sai uuden ja oikean lamdan.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Siis kyllä jettiä on säätänyt joku muu ja nyt minä. Koko helvetin jetti on alkuperäin toisesta autosta. nimittäin vaihdoin koko jetin autoon.

Auto siis toimii vallan maniosti nyt. Loppui sammumiset ja sun muut ruiskun vaihdolla. täytyisi jaksaa tukia jääkö aikaisempi sammumisvika määräjakajaan vai ilmämäärämittariin.

Mutta kiinnitin huomiota tällä kertaa, koska auto on ollut ensimmäistä kertaa ikinä talviajossa ja oli myös kovilla pakkasilla. Hyvin lähti kylmänä käyntiin, koska lohkolämmitintä ei ole ja eikä ole tallipaikkaa.

Mittasin huvikseni niin auto kävi melko laihalla pakkasilla. 60-65%
Joten säädin auton kohdilleen pulssisuhdemittausella. Ajoin 2 tuntia varmasti moottorin lämpöiseksi ja säädin seokset.

Nyt ulkolämpötila oli noussut ja seokset olivatkin nyt kovin rikkaalla kun tarkistin tilanteen. Tästä on kyse. Eli se jetin elektroniikka ei nyt hoida hommaansa ollenkaan. Tai se elektroniikka toimii osittain kyllä. Säätää seosta oikein, mutta ei ota ilman paksuutta/lämpötilaa huomioon ollenkaan, mikä vaikuttaa merkittävästi seokseen.

ja mitä luin mm

"HC-pitoisuus kasvaa epätäydellisen palamisen johdosta seoksen rikastuessa tai laihentuessa riittävästi."
Viimeksi muokannut kryptonite, 07.12.2012 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black devil
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

jmo2204 kirjoitti:ke jetti on mikä on ei se osaa pelata lämpötilan mukaan juuri ollenkaan. moni uudempikin sähköruisku pelaa vähän niin ja näin lämpötilan mukaan eli ei kannata murehtia siitä. jos vain saa sahattua kuumana käyntiin niin se on jo k jetillle hyvä saavutus. olen 10 vuotta moottorin ohjauksien kanssa toiminut ja todennut että kyllä tekniiikka on tosi kömpelöa 5 vuotta vanhoissakin kapineissa. :D
kyllä nuo pelaa hyvin kelissä kuin kelissä.ainakin m103 jatkeena.vajaa pyttysistä ei kokemusta.
tai en tiijä jos milli lasissa mut 300-450tkm pitäs ainakin toimia omien ja lähipiirin kokemusten perusteella.
Viimeksi muokannut janttu, 10.12.2012 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Onko kellään täällä forumilaisella täällä helsingin seudulla tällästä 24 tappista?

Olisi mielenkiintoista tehdä pari mittausta laitteesta. Näillä keleillä ja sitten kun pakkanen kiristyy. Onko oikeasti ihan ominaisjuttu.. Että käy välillä rikkaalla ja laihalla..

Tietysti tuota seoksen vaihtelua saa vähän karsittua, kun ottaa tosiaan sen putken pois, että ottaa kylmällä kelillä ilman lämpöisestä konehuoneesta.
Viimeksi muokannut kryptonite, 07.12.2012 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black devil
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

tuo jetin otto toisesta autosta selittää jo paljon.näissä tapauksissa on yleensä joskus proplemaa.
Viimeksi muokannut janttu, 10.12.2012 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Meni hermo...
220.128 Black devil
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

elähän hättäile;)yleensä aina joku jotain tietää.
Viimeksi muokannut janttu, 10.12.2012 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Jos nyt en ihan täysin ole ymmärtänyt väärin ke-jetronicin toimintaperiaatetta, niin tuo duty cycle mittaus kertoo sen kuinka paljon ruiskun on korjattava seosta, ei sitä mitä seos on :idea:

Eli: sinulla on toteutunut seos kokoajan oikea, se mitä mittaat eri lämpötiloissa on korjaustarve :!:

Vielä kerran ke-jet säädetään normaaliolosuhteissa(20astetta celssiusta ilmanpaine 1bar) 50/50 suhteelle, jos olosuhteet tästä muuttuvat niin älylaatikko pyytää rikkaampaa/laihempaa seosta muutamalla pulssisuhdetta(60/40 Tai 40/60)

Se mitä mittaat ei ole toteutunut seos, vaan mitatun seoksen suhde asetettuun :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
jmo2204
Viestit: 196
Liittynyt: 24.6.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

normaali meininki ke kanssa . ei kannata ressata jos sahaamatta käymään saa. sitten kun kulutus on hälyttävän pieni sitten se on rikki. jos siellä seos ruuvilla haluaa asustaa niin saa säätää jatkuvasti .ei siellä montaa asiaa toi purkki hoitele eli sillä ei kummia aikaa saa varsinkaan lämpötilojen vaihtelua tuolle kapistukselle ei onnistu järkevästi kertoa. minulta saat kokeilla toimivaa 24 tappisen boksia eikä maksa mitään jos käynti paranee muitakin osia löytyy tuohon ruiskuun jos tarvetta on itselle niillä ei ole mitään käyttöä purettu säädettävän ruiskun tieltä pois. tuosata m104 mosasta saa hyvä käytöskisen kun laittaa nokan ohjauksen käyttöön ja ruiskuennakoiden muutoksella kaivattu herkkyyskin löytyy. askarreltavaa on mutta jos eletroniikka kiiinnostaa niin helppo projekti mersun v8 rupes laulaa serenaadia kun heivas noi mekaaniset vehkeet roskiin siitä. eli suosittelen jos haluaa autoa pitää
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

eikös se mersu aina sahaamatta käyntiin lähe..?
ei kai siitä ressiä tulene.. :D
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Ruisku toimii ihan oikein.
Perussäätö on myös suoritettu ihan oikein, lukuunottamatta säätölämpötilaa. Lämpötila missä se tehdään vaikuttaa luonnollisesti säätöalueen keskipisteeseen. Jostakin mb-manuaaleista sekin varmaan löytyy. Pakkasessa säädettynä keskialue ei liene ihan optimaalisessa kohdassa. Ohjausviestin mukaan eha laihentaa seosta lämpimämmällä ilmalla, mikä sopii kuvioon.
Lambda pyytää, eha suorittaa. Luit mittarilla ohjausviestiä, toteutunutta seosta et tiedä. Se on luultavasti oikea jos säätöalueen raja ei ole tullut vastaan hieman pielessä olevan keskipisteen takia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”