OM 642 Hehkun vaihto 280/320 V6

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Koti pojalle vai ei

KYLLÄ
6
35%
EI
2
12%
Ei osaa sanoa
2
12%
MAZDA 6
7
41%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

OM 642 Hehkun vaihto 280/320 V6

Viesti Kirjoittaja hotari »

Tähän topiikkiin viitaten http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=30044 tässä pitemmän kaavan mukaan tehty hehkun vaihto.

Edit tohon hessumopiilin ohjeeseen OM642 hehkut ovat 4,4V niin en antaisi 12V perään .

Mutta asiaan

Lähtö tilannannehan oli, että 5 irtosi ja 1 poikkesi.

SYYLLINEN

Kuva

Eikun hommiin :shock:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva,

Noniin purku suoritettu sitten itse poraus :wink: :idea:

TYÖKALUT
Kuva

Kuva

Elecdori poikki

Kuva

Poraamaan, mutta ensin jiki imusarjan paikalle.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten kairataan poralla 7,1mm ja 9,1mm jos hehku katkeaa kierteen yläpuolelta. Lisä infoa myöhemmin. :idea:

Kuva

Sitten tehään kierteen hehkun runkoon.

Kuva

Sit vedetään se pois.

Kuva

Hyvin huomaa mitkä on vaihettu aikasemmin ja ne oli apparin puolella konetta.

Kuva

Sitten kairataan hehkun reikä puhtaaks.

Kuva

Taas kairataa niissä tapauksissa, jossa hehku katkeaa kirteen yläpäästä.
Käytetään kairaa 9,1mm

HUOMIO

Joilla hehku katkeaa kierteen alta, niin täässä vaiheessa putasaatte sarjan 8mm kierrepakalla. Kierteet muuten teemme 10mm kierteen helikoilille.

Kuva

Kierritämme sen hekun pohjaan.

Kuva

Lisäämme keraamisen rasvan.

Kuva

Kuva

Ja kaikkien hommien aluksi otatte suuttimen pois ja laitatte painetta pyttyn tämmöisen avulla, että poraus ja muu kökkö tulee ylös päin.

Kuva3

Tämönen hehkun vaihto, johtuu osaksi siitä kun ne vaihetaan, vasta sillon kun ne hajoo.
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Loistava kuvasarja / kertomus :idea:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: OM 642 Hehkun vaihto 280/320 V6

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Kivoja kuvia. :D
hotari kirjoitti:Tämönen hehkun vaihto, johtuu osaksi siitä kun ne vaihetaan, vasta sillon kun ne hajoo.
Onko noille joku vaihtoväli vai miten ne osaa vaihtaa ennen hajoamista?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: OM 642 Hehkun vaihto 280/320 V6

Viesti Kirjoittaja hotari »

Roisto kirjoitti:Onko noille joku vaihtoväli vai miten ne osaa vaihtaa ennen hajoamista?
Kun ei ole mutta, muutaman vuoden vaihtoväli, olis kyl varmaan hyväksi, kun ihmiset laittaisivat tota keraamista rasvaa. Niin ne ei juuttuis kiinni :wink:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Minäkin täällä Kiimingissä tutkin OM642:n V6:n hehkuja. Hehkujen vastus on 0.5-0,7 ohmia yleismittarilla kylmänä mitattuna. Staarikin ilmoittaa että tuossa ohjausyksikössä olisi vikaa yhdessä tai useammassa pääteasteessa
Saakohan tuota boksia auki? Vai pitääkö mennä suoraan ostaan uusi?
mikähän sen boksin rikkoo? Onkohan kuitenkin joku hehku sellainen että se rikkoo ohjainboksin?

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aina jos on jouduttu vaihtamaan boksi on samalla vaihdettu myös kaikki hehkutulpat. Riski sille että uusi boksi hajoaa on liian suuri.
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

dealer kirjoitti:Aina jos on jouduttu vaihtamaan boksi on samalla vaihdettu myös kaikki hehkutulpat. Riski sille että uusi boksi hajoaa on liian suuri.
Heikkoa tekoa taitaa sitten olla. Elektronisen oikosulkusuojauksen teko olis tänä päivänä ja jo vuona 2005:kin hyvin helppoa. Onko jännite tosiaan 4.4V? Nimittäin 12V:lla hehkun virta olisi 0.5 Ohmin mukaan laskettuna 12V/0,5 = 24A 4,4V:lla taas vain 8,8A?

Tekis mieli kokeilla V6 kylmä käynnistymistä pakkohehkuttamalla tekemällä johtosarja jolla syöttäsin pari sekuntia virtaa akusta samalla kun starttaa.

Mistähän sellasen harjan saa jolla hehkun kierre siellä kannessa puhdistetaan? Olisko Biltema/wuerth/motonet oikia paikka?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

HannuS kirjoitti:Mistähän sellasen harjan saa jolla hehkun kierre siellä kannessa puhdistetaan? Olisko Biltema/wuerth/motonet oikia paikka?
Vanhasta hehkusta vois varmaan askarrella Dremelillä :roll:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

HannuS kirjoitti:
dealer kirjoitti:Aina jos on jouduttu vaihtamaan boksi on samalla vaihdettu myös kaikki hehkutulpat. Riski sille että uusi boksi hajoaa on liian suuri.
Heikkoa tekoa taitaa sitten olla. Elektronisen oikosulkusuojauksen teko olis tänä päivänä ja jo vuona 2005:kin hyvin helppoa. Onko jännite tosiaan 4.4V? Nimittäin 12V:lla hehkun virta olisi 0.5 Ohmin mukaan laskettuna 12V/0,5 = 24A 4,4V:lla taas vain 8,8A?

Tekis mieli kokeilla V6 kylmä käynnistymistä pakkohehkuttamalla tekemällä johtosarja jolla syöttäsin pari sekuntia virtaa akusta samalla kun starttaa.

Mistähän sellasen harjan saa jolla hehkun kierre siellä kannessa puhdistetaan? Olisko Biltema/wuerth/motonet oikia paikka?
On alle 5v hehkut ja "rele" on kuvassa punaisen ympyrän sisällä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

XUX63 kirjoitti:
HannuS kirjoitti:Mistähän sellasen harjan saa jolla hehkun kierre siellä kannessa puhdistetaan? Olisko Biltema/wuerth/motonet oikia paikka?
Vanhasta hehkusta vois varmaan askarrella Dremelillä :roll:
Tähän on valmiita sarjoja olemassa, motonetista sai ainakin.
Itse olen tehnyt vanhasta hehkusta ja muistaakseni 5,5 mm poranterästä.
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

CDI203 kirjoitti:
HannuS kirjoitti:
dealer kirjoitti:Aina jos on jouduttu vaihtamaan boksi on samalla vaihdettu myös kaikki hehkutulpat. Riski sille että uusi boksi hajoaa on liian suuri.
Heikkoa tekoa taitaa sitten olla. Elektronisen oikosulkusuojauksen teko olis tänä päivänä ja jo vuona 2005:kin hyvin helppoa. Onko jännite tosiaan 4.4V? Nimittäin 12V:lla hehkun virta olisi 0.5 Ohmin mukaan laskettuna 12V/0,5 = 24A 4,4V:lla taas vain 8,8A?

Tekis mieli kokeilla V6 kylmä käynnistymistä pakkohehkuttamalla tekemällä johtosarja jolla syöttäsin pari sekuntia virtaa akusta samalla kun starttaa.

Mistähän sellasen harjan saa jolla hehkun kierre siellä kannessa puhdistetaan? Olisko Biltema/wuerth/motonet oikia paikka?
On alle 5v hehkut ja "rele" on kuvassa punaisen ympyrän sisällä
Onpas erikoista. Hmm Onkohan hehkutus säädetty PWM:llä jolloin pulssinleveys vaikuttaa hehkutustehoon? Oletteko mitanneet tuon jännitteen esim yleismittarilla? Silloinhan sopivalla pulssisuhteella 12V:kin näyttää mittarissa 4-5 voltilta?
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Itse itselleni vastaten. Kyllä se pitäis ottaa 25A jo sillä 4.4:llä voltilla.
No minä laitoin 6.6 Volttia kun sattui olemaan litium akkuja käsillä (100Ah)
Virtaa meni tuollakin jännitteellä vain 10 A per hehku, joihinkin jopa vähän alle. Tarkoittaa ilmeisesti tämä uutena noitten resistanssi on vielä pienempi.
Sehän tulis 4,4V : 25A =0.176 Ohmia Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Noissahan resistanssi muuttuu hehkutuksen aikana. Sisällä on itse lämmitysvastus ja virranrajoitusvastus. Enste päästää läpi enemmän jenkaa, jotta hehku lämpiäisi nopsemmin, sitten se alkaa pienentää virtaa kun se on lämmennyt tarpeeksi.

Mitä tuo 25 A tarkoittanee, aloitusvirtaa vai ylläpitovirtaa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Kuva

Tuoss on 642 hehkut ja auto on -07 399tkm ajettu niin on aikas karun näköset tehtaan jäljiltä kun ei oo rasvaa
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

tupla
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1274
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tällä kertaa onneksi ehjänä irti.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Juu
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”