Onko linttoihin olemassa LL-öljyn kestäviä öljynsuodattimia

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Onko linttoihin olemassa LL-öljyn kestäviä öljynsuodattimia

Viesti Kirjoittaja ram »

Eli kun viimeksi vaihdoin öljyn Vitoon, niin ihmettelin, kun suodatin oli ihan romuna. Aika pikaisesti homman kai tein, koska kun tänään öljyn vaihdoin, huomasin avattuani suodatinkotelon kannen, jonkun oudon riekaleen suodattimen päällä. Suodatinpesän kannessa oli kanssa outo pelti, jonka hokasin olevan vanhan suodattimen päätylevyn. Sen sain ruuvimeisselillä ja tongeilla pois, mutta toki toinen pelti löytyi öljynsuodattimen jalan pohjalta. Sen ronkkiminen jäikin sitten huomiseen.

Viiimeksi ölpät kun vaihdoin, niin laitoin manniin suodattimen, jossa ei ole peltipäätyjä, joten sinne ne edellisestä suodattimesta (tai sitä edellisestä) on jääneet.

Mannin suodatin siis kestää, mutta joku suodatin sitä ennen ei ollut kestänyt.

No mutta... tästä tuli mieleeni, että onko olemassa suodattimia suosimiini vanhoihin romuihin, jotka kestävät saletisti nämä uudet öljyt :?:
Eli onko niistä olemassa tietoa jossakin tyyliin, TÄMÄ SUODATIN KESTÄÄ LONGLIFEÖLPÄN VANHASSA ROMUSSASI :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Suodattimen hajoamisia huomattu ainakin motonetin halvemman suodattimen kanssa
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tohtiiko sitä varovasti kysyä että mikä se on perimmäinen se syy miksi vanhan auton moottorissa tuota LL-kuraa pitää käyttää?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Tuskin se öljy mitään kuraa on, mutta sillä ajaminen tyyliin 30tkm on järjenköyhää toimintaa.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kyllä se moottoriöljy aikas vedensekasta tavaraa (=kuraa) on jo ajetun kymppitonnin jälkeen mitä itse olen ruosteisia öljytikkuja joskus ihmetellyt. Se LL taitaa vaan tulla siitä kun normaalista rallivormulasta pilkkoutuu käytössä ne "viskositeettiluokituksen yläpään kuumakestojakeet" joita ei tossa 5w-30 tavarassa edes ole.

Eli öljy pysyy enempi samanlaatuisena läpi kilometrien verrattuna normiöljyihin, ainakin niissä olosuhteissa joissa se on testattu. Ei siis sen parempana, mutta samanlaatuisempana.

Nämä pohjoismaiset ulkolämpötilanvaihtelut vaan taitavat olla aikasmoista eksotiikkaa esim manner-eurooppalaisiin olohin verrattuna, ja tästä kumpuaa meidän vastarannankiiskien jumpurointi "virallista totuutta" vastaan. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Niin... Kyllähän ennen on kaikki ollut paremmin :lol:
Laitan sitä öljyä, mitä moottoriin suositellaan. Sama juttu laatikkoöljyjen kanssa. Öljyjen speksit paranee ja jos myös vanhaan lootaan suositellaan uuden luokituksen öljyä, niin käytän sitä. Risiiniöljyt jätän sisäiseen käyttöön.

Tossa kuva öljynsuodatinlajasta ongitusta osasesta. Samanlainen oli kannessa. Toivottavasti öljy on pääosin kulkenut suodattimen läpi.

Kuva

TOPRAN näyttää päädyssä lukevan ja pikaisella kuukkeloinnilla selvisi, ettei topran-uskovaisia juuri löydy. Kuullostaa vähän samalta, kuin kuuluisat BAYRAN aurinkolasit.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Juu juu Toprania on muutamia, otettu putsari kotelosta 3-5 osana pois yleensä, jos topranin pakkauksen numero sarjassa. Kolme viimistä numeroo on 755 tai 756 niin ne on kiina paskaa. Vaikka paketissa lukkee että Topran germany
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Onko LL-öljyissä jotain suodattimia liuottavia ainesosia, että ne eivät kestä edes "normaaleilla" öljynvaihtoväleillä? Vai onko kyse, että ne eivät kestä pitkiä välejä?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

No sellasta tietoa olen löytänyt, että pitäisi olla fleesesuodatin, jotta kestäisi pitkät vaihtovälit. Mulla vitossa vaihtovälit on olleet kaikkea muuta, kuin long lifeja ja tämän kokemuksen perusteella veikkaan, ettei toprani kestä edes normivaihtovälejä.

Olen jäljittänyt tämän suodattimen alkuperää. Viimeisin ja sitä edellinen suodatin on MANnin. Sitä edellinen tuli öljynvaihdossa, jonka faija teetti lapin reissulla. Ja sitä edellisen öljynvaihdon faija teetti järvenpään valtuutetussa mersuhuollossa. Mieleeni muistuu, kuinka tuota lapinreissussa laitettua suodatinta autosta poistaessani ihmettelin sen huonoa kuntoa, mutten epähuomiossa tullut kurkkineeksi öljynsuodattimen jalkaan tai kanteen sen kummemmin :oops:

Nyt tulee kyllä faijalle kielto käyttää autoa öljynvaihdossa. Eikä omassakaan toiminnassa ole kehumista, kun en edellisellä kerralla tullut huomanneeksi noita ylimääräisiä rojuja.
Mersun kanssa on vaan tottunut tuohon suodattimen vaihdon helppouteen, eikä moinen ole edes käynyt mielessä.
Siperia opettaa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eiköhän se ylipitkä käyttöikä sen suodattimen vaan syö. Paperiahan se suodatin vaan on vaikka minkä merkkinen olisi. Pitemmällä matkalla öljyyn vaan kertyy enempi vettä, palamatonta ja osittain palanutta polttoainetta kuin lyhyemmällä matkalla, oli valmistajan suositus ja öljypurkin kyljessä oleva luokitus mikä tahansa. :idea:

Ei monikaan asia ole ennen ollut paremmin, mutta se että joku öljy pysyy joissain olosuhteissa tasalaatuisempana pitemmän aikaa kuin toinen ei tarkoita sitä että se on keskimäärin saati uutena sitä toista parempaa.

Koko Longlifetouhuhan on hiipinyt tavisautoilijain tykö raskaan liikenteen puolelta, mutta pari vertailtavaa suuretta ison auton ja pikkuauton välillä;

Ajoneuvo #1:
Moottorin iskutilavuus 12 l, moottoriöljymäärä 40 l, moottoriöljyn vaihtoväli 60tkm, vuodessa ajokilometrejä 150tkm

Ajoneuvo #2:
Moottorin iskutilavuus 2 l, moottoriöljymäärä 5l, moottoriöljyn vaihtoväli 30tkm, vuodessa ajokilometrejä 10-80tkm

Näistä luvuista ja niiden keskinäisistä suhteista saattaa päästä jyvälle miksi minua tämä LL-touhu jaksaa epäilyttää. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Paperi olikin vielä jotakuinkin kunnossa, mutta suodattimessa oli kumitiiviste tiivistämässä metallipäädyt suodatinjalkaan ja kanteen. Päätellen siitä, että metallipäädyt olivat moottoriin jääneet, oli kumi turvonnut, kovettunut, haurastunut ja juuttunut paikoilleen päätyjen kanssa. (huom. mannissa ei ole metallipäätyjä)

Tuolla suodatin 3000 mailin jälkeen

http://mbworld.org/forums/c-class-w203/ ... -look.html

Motonetin halvempi suodin voi tulla samasta tehtaasta.

Saman olen minäkin lukenut, että se paperi kärsii liian pitkästä vaihtovälistä ja siksi pitäisi fleecesuodatinta käyttää. Viimeksi kun hain Hotarilta suodattimen M113 moottoriin, niin taisin saada kouraani juurikin fleecesuodattimen Mann HU718/5X. Eli täytyypä selvittää löytyykö semmoista myös vitoon sopivana. Silloin ei tarvitsisi arvailla.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

JuMu S kirjoitti:Eiköhän se ylipitkä käyttöikä sen suodattimen vaan syö. Paperiahan se suodatin vaan on vaikka minkä merkkinen olisi. Pitemmällä matkalla öljyyn vaan kertyy enempi vettä, palamatonta ja osittain palanutta polttoainetta kuin lyhyemmällä matkalla, oli valmistajan suositus ja öljypurkin kyljessä oleva luokitus mikä tahansa. :idea:

Ei monikaan asia ole ennen ollut paremmin, mutta se että joku öljy pysyy joissain olosuhteissa tasalaatuisempana pitemmän aikaa kuin toinen ei tarkoita sitä että se on keskimäärin saati uutena sitä toista parempaa.

Koko Longlifetouhuhan on hiipinyt tavisautoilijain tykö raskaan liikenteen puolelta, mutta pari vertailtavaa suuretta ison auton ja pikkuauton välillä;

Ajoneuvo #1:
Moottorin iskutilavuus 12 l, moottoriöljymäärä 40 l, moottoriöljyn vaihtoväli 60tkm, vuodessa ajokilometrejä 150tkm

Ajoneuvo #2:
Moottorin iskutilavuus 2 l, moottoriöljymäärä 5l, moottoriöljyn vaihtoväli 30tkm, vuodessa ajokilometrejä 10-80tkm

Näistä luvuista ja niiden keskinäisistä suhteista saattaa päästä jyvälle miksi minua tämä LL-touhu jaksaa epäilyttää. :roll:
Ja vielä pari lukua lisää:

Ajoneuvo #1:
Ominaisteho noin 40 hv/l

Ajoneuvo #2:
Ominaisteho noin 75 hv/l
S204, AZT250
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mersun dieseleissä nyt on öljytilavuus minimissään se 6 l, tänään vaihdettiin 420 cdi :hin ölpät 12,5 litraa.
Huoltomuistutin muistuttaa sitten tarvittaessa huollosta päivillä, jos niitä kilsoja ei tule.

Hengst, Mahle / Knecht, Mann ovat alkuperäismerkkejä suodatinpuolella.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

TOPRAN on lyhenne - TämäOnPieninäRiekaleinaAinakinNormaalisti :D
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

:D

Ei minunkaan esimerkkimoottoreiden öljytilavuudet ihan kaikkein pienimpiä ole. Vitoon (110D) sanotaan 8.5 litraa mahtuvan ja olikos tuohon M113 mennyt sen verran, että kahdella 4 litran pönikälläsen täyttää. Eli ei mitään 2.5 litraa, kuten mun pösössä, jolla ajetaan sitten kerralla 30 000 kilometriä.

Mutta pointti oli se, että kun tuohon vanhaan M113 autoon saa fleesen, niin miksei muihinkin vanhoihin romuihin :?:
Vai täytyykö turvautua avaruustekniikkaan ja erilaisilla teipeillä ja tötteröillä sovittaa vitoon ässän suodatin :roll:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Noita alkuperämerkkejä jos kokeileen, niin pikkusen olisi minun mielestä outoa, jos ne ei sielä kestäisi 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Joo... Näinhän se juurikin on.

Pointti oli kuitenkin se, että eri lähteiden mukaan paperiset suodattimet ei kestä näitä uusia öljyjä, varsinkaan pitkiä vaihtovälejä. Siksi näitä fleece-filttereitä käytetään.

Mun ässään ei koskaan ole kai ns. long-life öljynvaihtoväliä suositeltu, mutta suodatin on silti fleece.

Mun vitoon taasen ei ole fleecefilsua vastaan tullut. Vito on kuitenkin saman aikakauden lapsia. En tiedä asiasta riittävästi, enkä varsinkaan ole asiaa vielä tonkinut paljoa. Syy, miksi tänne kirjoitin oli, jos joku vaikka olisi heti antanut sopivan fleesefilsun tiedot.

Kun näitä uusia ölppiä tulee autoon kaadettua, niin kätevää olisi laittaa uudet öljyt varmasti kestävä suodatin.
Selvittelen asiaa tästä eteenpäin itsekseni, jottei tämä muutu ihan vipukirvesluokan vatuloinniksi :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”