Renkaiden nopsa kuluminen takana.
Tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole näissä vanhemmalla ripustuksella varustetuissa malleissa kuten 123 ja 126? Ei ole sattunut ainakaan minun kohdalleni.
Kammopraatvurstit jättivät tasaisesti kulumatta viime kesänä, ovat kuin uudet edelleenkin. Ajoin ässällä tosin hurjat 3000km kesän aikana. Siitä on tullut kirkkoauto.
Kammopraatvurstit jättivät tasaisesti kulumatta viime kesänä, ovat kuin uudet edelleenkin. Ajoin ässällä tosin hurjat 3000km kesän aikana. Siitä on tullut kirkkoauto.
Onkhan nuissa ollu asentovika ku on nui kulunu?
Elikkä onko törkiästi aurausta vai harittako niinku mulla silimät lauvantaiiltana?
Tuskin se 250D vaparikkaan niitä ole reutonu nuin matalaksi?
Itte ostin kevväällä Nangangit tai jokku Taivaninpas*at eikä ole kulunu oikiasthan ollenk'han.
Taitavat olla rattorinkumiseoksella.
Oikiasti, painohan se Mersussa rengasta syöpäsee.
Elikkä onko törkiästi aurausta vai harittako niinku mulla silimät lauvantaiiltana?
Tuskin se 250D vaparikkaan niitä ole reutonu nuin matalaksi?
Itte ostin kevväällä Nangangit tai jokku Taivaninpas*at eikä ole kulunu oikiasthan ollenk'han.
Taitavat olla rattorinkumiseoksella.
Oikiasti, painohan se Mersussa rengasta syöpäsee.
Pro HVM
Ei noilla kilometreillä pitäisi renkaan mennä tuohon kuntoon.
- Onko madallettu auto > camber pielessä ?
- Intialainen halparengas ?
- Ettei olisi auraus pielessä ? Aiheuttaa takarenkaille tuollaista, yleistä...
Omassa ei ollut paljaalla silmällä havaittavaa eroa
(auton alle renkaita tarkastellen)
etu- ja takarenkaiden välillä kesän ajojen jälkeen.
(300D, H&R -30 mm, 205/55/16 Nokian)
Kilometrejä tuli kuitenkin ainakin se 15000.
- Onko madallettu auto > camber pielessä ?
- Intialainen halparengas ?
- Ettei olisi auraus pielessä ? Aiheuttaa takarenkaille tuollaista, yleistä...
Omassa ei ollut paljaalla silmällä havaittavaa eroa
(auton alle renkaita tarkastellen)
etu- ja takarenkaiden välillä kesän ajojen jälkeen.
(300D, H&R -30 mm, 205/55/16 Nokian)
Kilometrejä tuli kuitenkin ainakin se 15000.
Kyllä meikäläisen mersut ovat ainakin takaa kuluttaneet (varsinkin oikeanpuoleista) kumia todella kovaa vauhtia. Tuolla mersuforumilla asiaa jo olikin mutta tässä omat kokemukset copy-pastena.
W202, Continental Premium Contactit, noin 15000 km ja takaa merkillä. Etupäässä olisi ajanut vielä toisen mokoman. En tiedä mikä tilanne sittemin oli kun auto meni vaihtoon.
Nykyinen W210, Continental Premium Contact 2:set. Keväällä hommattu eteen, ajettu noin 15 tonnia, hyvät vielä. Taakse loppu kesästä samanlaiset, noin 8 tonnia takana ja kuluneet selvästi. Tuolla kulumistahdilla ne ovat merkissä 3 tonnin kuluttua
Seuraava rengasmerkki ei ole Continental, ei noita rengaskuluja kestä. Ja ennenkuin kukaan ehtii tarttua asiaan niin kaikki kulmat on tarkistettu ja säädetty aina puslien ja nivelten uusimisten yhteydessä. Kuluminen on täysin tasaista ja 2 autoa jotka kuluttavat samaa tahtia. Joko kuski tai kumi on syypää. Rengasta on helpompi vaihtaa kuin kuskia joten pitää kokeilla jotain muuta seuraavaksi.
Kotona noita mersuja on aina ollut ja kaikkissa oikean puoleinen takakumi on loppunut ensimmäisenä. Lisäksi ainakin tuntuu, että renkaissa ei ole enää kulutuspintaa uutenakaan niin paljoa kuin ennen. Aikako ne muistot kultaa, tässäkin.
W202, Continental Premium Contactit, noin 15000 km ja takaa merkillä. Etupäässä olisi ajanut vielä toisen mokoman. En tiedä mikä tilanne sittemin oli kun auto meni vaihtoon.
Nykyinen W210, Continental Premium Contact 2:set. Keväällä hommattu eteen, ajettu noin 15 tonnia, hyvät vielä. Taakse loppu kesästä samanlaiset, noin 8 tonnia takana ja kuluneet selvästi. Tuolla kulumistahdilla ne ovat merkissä 3 tonnin kuluttua
Seuraava rengasmerkki ei ole Continental, ei noita rengaskuluja kestä. Ja ennenkuin kukaan ehtii tarttua asiaan niin kaikki kulmat on tarkistettu ja säädetty aina puslien ja nivelten uusimisten yhteydessä. Kuluminen on täysin tasaista ja 2 autoa jotka kuluttavat samaa tahtia. Joko kuski tai kumi on syypää. Rengasta on helpompi vaihtaa kuin kuskia joten pitää kokeilla jotain muuta seuraavaksi.
Kotona noita mersuja on aina ollut ja kaikkissa oikean puoleinen takakumi on loppunut ensimmäisenä. Lisäksi ainakin tuntuu, että renkaissa ei ole enää kulutuspintaa uutenakaan niin paljoa kuin ennen. Aikako ne muistot kultaa, tässäkin.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
No joo.Puhuinpa teboililla tästä asiasta taksimiehen kanssa joka oli ajanut kokonaista 5 kpl W124:ää taksissa ja äijä kysyi heti että onko mulla manuaali vai automaatti...manuaalissa renkaat kuluu nopeammin kuin automaatissa.Samaan hengenvetoon äijä oli tukehtua dallaspullaansa kun kerroin minkä kokoiset kumit oli alla.Älä saa tana mitään sellaisia laita alle ryki äijä pullanmurusia keuhkoistaan,vain ne mitkä on rek.otteessa..Se on sitä tuninkia,selitin johon taksimies totesi että mitä?!
Noissa mersuissahan on kuitenkin se vänkärin puoleinen vetävämpi pyörä (ainakin mulla).
Kai se enempi kuluu
Ja kun nykykumeissa ei oikein voi puoltakaan vaihtaa, niin oikean puoleiset pinnat ensimmäisenä häviää.
Paitsi jos välillä kääntää renkaat vanteella ja heittää oikeanpuoleiset vasemmalle ja päinvastoin
Vaan moniko tuotakaan viitsii tehdä.
Kai se enempi kuluu
Ja kun nykykumeissa ei oikein voi puoltakaan vaihtaa, niin oikean puoleiset pinnat ensimmäisenä häviää.
Paitsi jos välillä kääntää renkaat vanteella ja heittää oikeanpuoleiset vasemmalle ja päinvastoin
Vaan moniko tuotakaan viitsii tehdä.
Onko Suezissa liikenneympyröitä?jiipee kirjoitti:Mikähän lie kun meikäläisen autossa on vänkärinpuolen renkaat kuluneet huomattavasti enemmän, kuin kuskinpuolen
Itse huomasin äitin kauppakassissa (kilpaileva saksalainen takavetoinen merkki X), jota myös nuorempi veljeni ajoi tuohon aikaan aika paljon eräänä talvena oikeanpuoleisten renkaiden nastojen hävinneen kokonaan. Korttelirallireitissä on kolme liikenneympyrää enkä keksinyt muuta syytä tällaiseen epätasaiseen kulumiseen. Kesäkumien kestosta ei ole havaintoja.
I drive an Opel. What's your excuse?
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
Ei oo liikenneympyröitä eikä oo liikennevalojakaan, kuin Nesteen Reinon pesuhalliinMelitos kirjoitti:Onko Suezissa liikenneympyröitä?jiipee kirjoitti:Mikähän lie kun meikäläisen autossa on vänkärinpuolen renkaat kuluneet huomattavasti enemmän, kuin kuskinpuolen
Itse huomasin äitin kauppakassissa (kilpaileva saksalainen takavetoinen merkki X), jota myös nuorempi veljeni ajoi tuohon aikaan aika paljon eräänä talvena oikeanpuoleisten renkaiden nastojen hävinneen kokonaan. Korttelirallireitissä on kolme liikenneympyrää enkä keksinyt muuta syytä tällaiseen epätasaiseen kulumiseen. Kesäkumien kestosta ei ole havaintoja.
Taitaa selistys olla siinä, että tosiaan syö tuon vänkärinpuolen takarenkaan nopeemmin, kesällä vaihdoin edestä taakse renkaat. Sen takiahan ne kumpanenkin on enemmän kulunut kuin kuskinpuolella
Re: Renkaiden nopsa kuluminen takana.
Miten tuo alustan kunto muuten.Kyllä omassa 124:ssä 17" kumit vakiorenkulat voittaa,piti vaihtaa vaan;takajouset,narinanivelet,alapallonivel,ohjausiskari.
Oli aika hulvaton ajaa,kun em.viat autossa,245/40-17 kumi on aika kulmikas.
Nyt kun alustassa ei väljää,niin tuntuu 17"jälkeen 195/65-15 aika levottomalta ajaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- ®ÐÐ
- Dr.Durex
- Viestit: 3460
- Liittynyt: 05.10.2005 9:20
- Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
- Viesti:
Maragoneilla sama ilmiö vaikka ei oo intialainen eikö edes kovin halpakaan...edessä aivan karheella pinnalla...takana sliksit..Daimler kirjoitti:Yesh...dealer kirjoitti: - Intialainen halparengas ?
ja kumma ihan tasaisesti kuluneet...200D se voiman pesän syytäkö? kulmienkin pitäs olla ihan oikeat..
mm.nämä on vaihdettu....kilander kirjoitti:piti vaihtaa vaan;takajouset,narinanivelet,alapallonivel,ohjausiskari.
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Sama juttu todettu. Kumit edessä kaksi kesää ja takana vaihdettu joka kevät...®ÐÐ kirjoitti:
Maragoneilla sama ilmiö vaikka ei oo intialainen eikö edes kovin halpakaan...edessä aivan karheella pinnalla...takana sliksit..
ja kumma ihan tasaisesti kuluneet...200D se voiman pesän syytäkö? kulmienkin pitäs olla ihan oikeat..
Tietty ajonopeudet reippaat ja matkaa kertyy kesäkumeilla tollanen 30tkm /kesä ainakin
mul kans korkeat jouset autossa ja niin vakio ja renkaat.
mut alla kuulema tämän vuotiset hakkapelita 2:set, renkaat edessä kuin uudet, takana nastoja enään muutama jäljellä, pintaa on kyllä.
sitten kesä renkaat näkyy oleen kan samaa paria 2kpl lähes uudet 2kpl kohta vaihto kunnossa. auto rullaa hyvin, eikä puolla mihinkää, mut ei kyllä mikään junakaan ole, ja poiskytkemättömissä oleva luiston esto löytyy
mut alla kuulema tämän vuotiset hakkapelita 2:set, renkaat edessä kuin uudet, takana nastoja enään muutama jäljellä, pintaa on kyllä.
sitten kesä renkaat näkyy oleen kan samaa paria 2kpl lähes uudet 2kpl kohta vaihto kunnossa. auto rullaa hyvin, eikä puolla mihinkää, mut ei kyllä mikään junakaan ole, ja poiskytkemättömissä oleva luiston esto löytyy
kylä lähtee mut mikä
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Tuossa yhden kaverin 235:t kulahti kans n 15tkm. kohdalla kantiltaan loppuun väyrysestä.
Tämä paikallinen mersuguru tiesi heti että takaa pitää kulmat säätää "nollaan ?, tms." jos alle pistetään leveemmät kuin 205:t.
Nyt on "uusilla" kulmilla ja kumeilla takana 35tkm. ilman murheita, normaalia kulumista tiätty.
Tämä paikallinen mersuguru tiesi heti että takaa pitää kulmat säätää "nollaan ?, tms." jos alle pistetään leveemmät kuin 205:t.
Nyt on "uusilla" kulmilla ja kumeilla takana 35tkm. ilman murheita, normaalia kulumista tiätty.
. . .
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Varmaankin tarkoitti aurausta, jota aina on takana jonnin verran.zyys kirjoitti:Tämä paikallinen mersuguru tiesi heti että takaa pitää kulmat säätää "nollaan ?, tms." jos alle pistetään leveemmät kuin 205:t.
Matalammat kumit ei anna niin paljoa anteeksi tuota aurausta, eikä niillä tarvi sitä "sorto-esijännitystä" ollakkaan.
Yleensä tulee säädettyä auraukset pienimmän aurauksen/harituksen rajalle suositus-asteikolla, siis nollan suuntaan.
Siltikin uudemmat autot tahtoo nuita kumeja syödä enemmän, kun ajettavuuden ehdoilla on nuo kulmat määritelty(lujasti camperia, aurausta ja roll-camperia/aurausta) ja lisäksi vielä matalat/leveät kumit.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Mulla on takarenkaat melkein sliksit W123:ssa. Keväällä (noin 2500km sitten) oli vielä 4-6mm pintaa. Ei noi Dunlopit kestä mitään (mutta savuaa kiitettävästi).HVM kirjoitti:Tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole näissä vanhemmalla ripustuksella varustetuissa malleissa kuten 123 ja 126? Ei ole sattunut ainakaan minun kohdalleni.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
mulla on takanakeista lähteny 2mm enemmän pintaa kuin edestä ja renkailla ajettu n 6000 km, arvatkaa harmittaako noilla ajaa tän kesän jos truuri käy ja kävelee kauppaan v#ttu, pitäs varmaan soittaa teboilille ja varata 3 nelipyörä suuntaus vuoden sisällä, laittas miedommat auraukset, takana on 0,15 ja 0,17 toisel puolel
EX member of SETÄMERSU Club
S204 220CDI "Beatrix"
exä:S202 250TDT "villekallefaarao"
exä W124 230E "nelli"
S204 220CDI "Beatrix"
exä:S202 250TDT "villekallefaarao"
exä W124 230E "nelli"
Takarenkaan kuluminen
Tere
124-koppanen -86 300D autom. ja vielä nesteiskarit - niin kuskin puoleinen takagummi on sliksi ja muissa pintaa jäljellä. Täällä Namibiassa on tieto ettei takapäässä ole mitään renkaan kulman säätöjä. Onko ?
terv
ptr
124-koppanen -86 300D autom. ja vielä nesteiskarit - niin kuskin puoleinen takagummi on sliksi ja muissa pintaa jäljellä. Täällä Namibiassa on tieto ettei takapäässä ole mitään renkaan kulman säätöjä. Onko ?
terv
ptr
Omassa 124-lavetissa kului takakumien sisäreunat nopiaan.
Tuohon auttoi vetovaunujouset,eikä mennyt yhtään turhan korkeaksi,kun on 4matikki.Oliskohan jotain n.40 senttiä pyörän keskeltä kaareen.
Sais melkein olla jämäkämmätkin nuo takavieterit.Tallinnasta kun tulee tankki (95 litraa) täynnä,30 laatikkoa sakua,40 litraa viinaa ym.roinaa kyydissä,niin ei meinaa olla auto ryhdissään enää .
Tuohon auttoi vetovaunujouset,eikä mennyt yhtään turhan korkeaksi,kun on 4matikki.Oliskohan jotain n.40 senttiä pyörän keskeltä kaareen.
Sais melkein olla jämäkämmätkin nuo takavieterit.Tallinnasta kun tulee tankki (95 litraa) täynnä,30 laatikkoa sakua,40 litraa viinaa ym.roinaa kyydissä,niin ei meinaa olla auto ryhdissään enää .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Re: Takarenkaan kuluminen
On säätöjä.ptr kirjoitti:Tere
124-koppanen -86 300D autom. ja vielä nesteiskarit - niin kuskin puoleinen takagummi on sliksi ja muissa pintaa jäljellä. Täällä Namibiassa on tieto ettei takapäässä ole mitään renkaan kulman säätöjä. Onko ?
terv
ptr
Jos ei kulje niin kromaa se.