Farkun takasisävalot ei toimi

Vastaa Viestiin
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Farkun takasisävalot ei toimi

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Kahdessa S124:ssä on Takasisävalot pimeänä. Ei syty ovia avatessa, eikä napin painelukaan vaikuta mihinkään.

Vaihtelin sulakerasiaan kaikki sulakkeet varmuudenvuoksi. Mistähän lähtisi etsimään vikaa, onko näissä jotakin yleistä ongelmaa? :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Valoille tulee jännitteet suoraan sulakkeelta, ja niitä ohjataan maalla. Todennäköisesti se niiden katkaisia on rikki eikä valot saa maata.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Tai sitten katkaisialta puuttuu maakontakti
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Kiitoksia tiedosta!

Pitääpä tilata pari uutta katkaisijaa :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Palaako katkaisijassa se "mittarivalo"? Jos palaa, niin ainakin kontakti katkaisijalta maahan pitäisi olla kunnossa. Tuleeko siihen lampuilta katkaisijalle tulevaan johtoon virta (olikohanse ruskea-valkoinen)?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
richarttos
Viestit: 322
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Entäs jos katkaisija toimii, mutta samat valot syttyvät asennosta riippumatta? Eli mitä katkaisijan asennoilla kuuluisi olla eroa? Automatiikka ei ainakaan toimi meikän lankussa eli ovien katkaisimet varmaankin maattavat oven auetessa, mitä ei tapahdu....
204.201
EX 124.083
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Itellä oli semmoista vikaavikaa, että keskiasennossa valot olivat pois mutta sekä ovi- että päällä-asenossa valot paloivat. Vika oli peräkontin katkaisijassa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
richarttos
Viestit: 322
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Roisto kirjoitti:Itellä oli semmoista vikaavikaa, että keskiasennossa valot olivat pois mutta sekä ovi- että päällä-asenossa valot paloivat. Vika oli peräkontin katkaisijassa.

t.
Risto
Juurikin vastaava tilanne. Selvä eli keskikonsolin katkaisija toimii pääkatkaisijana. Täytyypä sitten tutkia mikä ovikytkin päästää läpi.
204.201
EX 124.083
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tere,
richarttos kirjoitti:Juurikin vastaava tilanne. Selvä eli keskikonsolin katkaisija toimii pääkatkaisijana. Täytyypä sitten tutkia mikä ovikytkin päästää läpi.
Takaovet on näppärä testata mutta kontin katkaisin on semmoinen mikrokytkin imumoottoripaketissa. Tässä oma raportti.

Pikkuisen vaatii vielä vissiin säätöä tms. koska joskus (eniten talvella) valo jää edelleen palamaan ja jos tuo tilanne on päällä, niin avausnapin painaminen vetää ovet lukkoon, jos lukot on avattu muualta kuin peräkontista. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
richarttos
Viestit: 322
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Roisto kirjoitti:Tere,
richarttos kirjoitti:Juurikin vastaava tilanne. Selvä eli keskikonsolin katkaisija toimii pääkatkaisijana. Täytyypä sitten tutkia mikä ovikytkin päästää läpi.
Takaovet on näppärä testata mutta kontin katkaisin on semmoinen mikrokytkin imumoottoripaketissa. Tässä oma raportti.

Pikkuisen vaatii vielä vissiin säätöä tms. koska joskus (eniten talvella) valo jää edelleen palamaan ja jos tuo tilanne on päällä, niin avausnapin painaminen vetää ovet lukkoon, jos lukot on avattu muualta kuin peräkontista. :?

t.
Risto
Näyttääpä olevan hieman vaikea toteutus ja vielä hauskempi ominaisuus ainakin sinulla. Kiitoksia vinkistä! Varmaan samassa lenkissä vika, kun luukun sähköinen sulku taitaa olla kuollut. Ihmetellään kun kerkeää niin ei tule aivan niin pimeä talvi valojen kanssa :)
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 322
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Kirjoitetaampa vielä tännekkin oman lankun topiksin lisäksi. Roiston mainitsemassa mikrokytkimessä majaili meikälläkin vika, mutta kyseisen kytkimen "luistia" taivuttamalla sain kytkimen takaisin pelialueelle ja valot skulaa 8)
204.201
EX 124.083
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

richarttos kirjoitti:Kirjoitetaampa vielä tännekkin oman lankun topiksin lisäksi. Roiston mainitsemassa mikrokytkimessä majaili meikälläkin vika, mutta kyseisen kytkimen "luistia" taivuttamalla sain kytkimen takaisin pelialueelle ja valot skulaa 8)
Oliskohan se siinä kytkimessä vika mullakin kun imumoottori ei toimi eikä valot syty kun kontin avaa :roll: saiko sitä pois sieltä muutakun irrottamalla koko lukkohässäkän??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
richarttos
Viestit: 322
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

H.Salminen kirjoitti:
richarttos kirjoitti:Kirjoitetaampa vielä tännekkin oman lankun topiksin lisäksi. Roiston mainitsemassa mikrokytkimessä majaili meikälläkin vika, mutta kyseisen kytkimen "luistia" taivuttamalla sain kytkimen takaisin pelialueelle ja valot skulaa 8)
Oliskohan se siinä kytkimessä vika mullakin kun imumoottori ei toimi eikä valot syty kun kontin avaa :roll: saiko sitä pois sieltä muutakun irrottamalla koko lukkohässäkän??
Ahdas väli sörkkiä vaikka laitos on irrallaan pöydällä eli tuskin. Eipä se kovin paha tikki ole purkaa verhoilua ja irroittaa muovilistaa luukun "pohjasta". Molempien mikrokytkimien johdot menevät imumoottorin kautta ja jotain surinaa alkoi minullakin kuulua, mutta varsinaista toimintaa ei havaittavissa. Surinakin loppui kun käytin sulaketta C kertaalleen irti :S Netin sähkökuvista katsellessa valokytkimellä ei ole moottorin ja toisen kytkimen kanssa yhteistä kuin sama liitin ja sitä kautta sama maapiste.

Liittimen pinnit kuvista, en itse mittaillut...
1. Sisävaloille menevä maa, em. kytkimen ohjaamana
2. Virta moottorille
3. Maa rungosta

Tästähän näppärä askartelisi hieman varmatoimisemman kytkimen sisävalojen ohjaukseen, kumminkin suora kytkentä kyseessä...
204.201
EX 124.083
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Takakontin verhoilut onkin jo valmiiksi levällään johtojen korjauksen jäljiltä ku on muutaki hommaa sillä suunnalla kesken.
Pitääpä joku päivä ottaa lukko irti ja vilkasta mikä sielä ahistaa.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Käytin lukkopaketin irti ja kytkimet pelas mutta siitä piirilevystä oli palanut yksi liuska poikki, johtoa tilalle ja nyt syttyy valot mutta imumoottori on vielä hiljainen.
Meneekö tuolle moottorille sähköt oikeanpuoleisesta läpiviennistä??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

H.Salminen kirjoitti:Meneekö tuolle moottorille sähköt oikeanpuoleisesta läpiviennistä??
Vasemmanpuoleisesta. Oikealla on pissapojan ja keskuslukon letkut, sekä keskuslukon ja mahdollisesti hälyn johdot.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Sitten pitää varmaan alkaa etsimään vikaa maista tai luukun sisältä olevista johdoista :roll: Kun se on sillontällöin jopa pelannutkin, mutta viimekerrasta on kyllä aikaa.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Eipä ollu pitkä ilo noista valoista. Kävin tutkimassa ja mittailemassa johtoja niin takasisävalot ei syty enää vaikka aukasee ovenki, pelkästään katkaisiasta saa päälle. Olisko niin hyvä tuuri että katkaisia hajos juuri samalla kun laitoin sen 0-asentoon siksi aikaa kun mittailin johtoja.
Mites sen moottorin sai testattua? Sen verran sain selvää että mikrokytkin toimii oikein ja virta ja maa tulee liittimeen.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Tänään ehti lopultakin perehtymään sisävalo-ongelmaan. Otin katkaisijan irti, ja yhdistelin rautalangalla pinnit :arrow: Valot toimii eli katkaisija sökö.

Sain senverran rassattua sitä katkaisijaa että ovi-mode toimii, täytyy huomenna tilailla uudet katkaisijat molempiin farkkuihin.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Hannu.H kirjoitti:Tänään ehti lopultakin perehtymään sisävalo-ongelmaan. Otin katkaisijan irti, ja yhdistelin rautalangalla pinnit :arrow: Valot toimii eli katkaisija sökö.

Sain senverran rassattua sitä katkaisijaa että ovi-mode toimii, täytyy huomenna tilailla uudet katkaisijat molempiin farkkuihin.
Mistä tilasit ja paljon oli hinta??
Itelläkin alkoi tuo kytkin oireileen.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Merkkiliikkeestä. Olikohan 27€ hintaa :idea:

Nappi on paikallaan ja valot toimivat hyvin.


Sen vanhan katkaisijan pystyy purkamaankin. Purin tuon oman huvin vuoksi. Laita katkaisija pöydälle ylösalaisin, kampea sivusta klipsut auki ja avaa katkaisija varovasti, siellä on kolme pientä kuulaa ja pari jousta.

Siellä on semmoinen liuska joka antaa napin asennon mukaisesti sähköä oikeaan paikkaan, siinä on kärjet kummassakin päässä, ne olivat pahasti hapettuneet tuossa minun kytkimessä. Hiomapaperilla saa puhtaaksi. Muuta ihmeellistäpä siellä ei ole, sen saa kasattua kun laitat sen liuskan kiinni pienellä vaseliinitilkalla, muuten ei onnistu koska sen pitää pysyä ylösalaisin paikallaan ;)

En hoksannut ottaa kuvia :ttu: Noh, hetken tutkimisella toimintaperiaate selkenee nopeasti :ope: Kaksi vierekkäistä kuulaa huolehtii napin asennoista ja yksi tuon kärkilevyn kääntelystä.


Viisainta on hakea se uusi kytkin, mutta jos mielenkiintoa riittää ja haluaa säästää hieman niin eikun kytkin osiksi. Tuosta vanhastakin rupesi sähkö kulkemaan läpi :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Pitääpä vilkasta sen sisään. Mulla ei tahdo pysyä se kytkin kunnolla sielä oviasennossa ja välillä ei valot toimi.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Vähän ku näytti hiomapaperia kontaktipinnoille niin johan alko toimimaan.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”