Nastat vaiko kitkat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Nastat vai kitkat?

Nastat, tiet on aina peilijäässä
88
39%
Kitkat, hiljaiset kuin huopatossut
60
27%
Nastat, vanha tapa
55
25%
Kitkat, ei täälläpäin jäätä ole koskaan ollutkaan
9
4%
Saksankitkat, sattui olemaan tuodessa alla
6
3%
Uusiorenkaat, tykkään tärinästä ja metelistä
5
2%
 
Ääniä yhteensä: 223

Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mie oon niin surkea kuljettaja et vaihdan uudet nastarenkaat joka talveksi alle.
Tuohon paremmat eteen vai taakse keskusteluun kommentti että laittaa ne huonommat kierrätykseen ja uudet tilalle.
Ja Elämä on :wink:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Mariini kirjoitti:
Auto tosin oppii vielä tällä vuosikymmenellä tietyn, pienen kääntökulman vastaohjauksen, kuten tiedämme, oikea-aikainen vastaohjaushan ei tarvitse suurta liikettä, kun tämä tulee niin alkuvaiheessa, ettei osa kuljettajista edes tajua alkavaa luistoa, tilanne on selvitetty ilman tarvetta rajumpiin toimiin
Esim. bemarin 500-sarjassa sellainen on jo(e60/61)
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

Nastat ehdottomasti :!:

nimimerk. nokian nrw:illä peilijäällä tiellä suunnanvaihto lennosta 80km/h vauhdissa
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Olipa taas peilijäätä tänään (23.02.2007) töistä tullessa :shock:
Helsingissä Vihdintie ja Kehä I länteen aina kolmostielle saakka kuin luistinrata n. klo 15:30 aikoihin.

Parit valotkin sattui matkalle.
Miulla kun tuo kuulo on semmonen herkkä, niin piti laittaa valoissa laatikko asentoon W ja poistua paikalta, ennen kuin se nastojen korviariipivä raapiminen olisi alkanut kuulumaan vihreiden vaihduttua 8)

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Ari66 kirjoitti:Olipa taas peilijäätä tänään (23.02.2007) töistä tullessa :shock:
Helsingissä Vihdintie ja Kehä I länteen aina kolmostielle saakka kuin luistinrata n. klo 15:30 aikoihin.

Parit valotkin sattui matkalle.
Miulla kun tuo kuulo on semmonen herkkä, niin piti laittaa valoissa laatikko asentoon W ja poistua paikalta, ennen kuin se nastojen korviariipivä raapiminen olisi alkanut kuulumaan vihreiden vaihduttua 8)
Aletaankos täällä väittelemään? :lol: :lol:

(nus nus :wink: )
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

L.Samarialainen kirjoitti:Aletaankos täällä väittelemään? :lol: :lol:
Eip paljoo oo väittelemistä :?
Faktat puhuvat puolestaan....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Aina ajankohtainen aihe. Varsinkin näin juhannuksen kynnyksellä.

Faktat puhuvat -->http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tuore+ ... 5236786168
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Meissenkeri kirjoitti:Varsinkin näin juhannuksen kynnyksellä.
Kah, juhannus tulossa :shock:
Jokohan sitä sitten ens viikolla vaihtais kesärenkaat alle :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Tääkin löyty, pääsee kinaamaan..

:lol:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Ihan sama vaikka kesärenkailla ajelis :niinpaniin: sekin tuli koettua, että hirveessä lumi/räntäsateessa ei mitään onkelmaa vaikka ainaskin 5cm oli tienpinnassa nuoskaa ja ylikin. Onnex pääs kotia hengissä :happy:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Nastat, vesijäätiköllä nekään ei häävisti pidä, mutta selekeesti paremmat kuin kitkat.
Grandimies
Viestit: 6
Liittynyt: 31.10.2010 20:20
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Grandimies »

Nastat.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Nastat :!: Ostin maanantaina 30.7 Lapin Kumi Oy:stä Rovaniemeltä Nokian Hakkapeliitta 5 talvirenkaat nastoilla. Myyjällä piti pokka hyvin, kun esitin asiani myyntitiskillä; tais olla tulevan talvikauden ensimmäinen talvirengas kauppa! Oli muuten melkein hellepäivä Rollossa: +24c° virallisessa mittarissa lentokentällä, mutta asfaltoidulla teollisuusalueella oli varmaan kuumempaa :lol:

Ettei pääse talvi yllättää :wink:
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

kondivo kirjoitti:Ettei pääse talvi yllättää :wink:
Ruuvasitko ne jo allekkin sitte vai? :shock:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

sonikki kirjoitti:Ruuvasitko ne jo allekkin sitte vai? :shock:
En tietenkään :lol: Varastoon vyöräsin.

Renkaat oli paistolämpöset, kuulemma viime viikolla tulleet tehtaalta. Sillä ostin, kun selviää vähemmillä pelimerkeillä, kuin talven kynnyksellä.
650000tuttavuus
Viestit: 2154
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Keski-Euroopan paskakitkat tänään pois alta.
Tilalle sarja 215/70R/15C hintaan 395 € kaikineen alta alle.
Samalla kysäsin Möhköön loppusyksyksi 235/60/16 ........... 912 € shock:
Miten ihmeessä tuollanen ero ?
Hankookeja ei ollut :cry:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

kondivo kirjoitti:Renkaat oli paistolämpöset, kuulemma viime viikolla tulleet tehtaalta. Sillä ostin, kun selviää vähemmillä pelimerkeillä, kuin talven kynnyksellä.
Varmistitko renkaan kyljestä että tarina piti paikkansa?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

eseestie kirjoitti:Varmistitko renkaan kyljestä että tarina piti paikkansa?
2312, eli kesäkuussa paistettu. Made in Finland. Nastat neliömäiset; tulee paremmat rapinat :twisted:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No kummatko ne nyt JuMun pitäis lankun alle ostaa kieppumaan?

Parit nastapyörät on alla ajeltu loppuun ja nyt ajattelin vaihteeksi hommata nastattomat, kerta noi kaksi viimeistä talvea on olleet enempi lumi- kuin jääkelejä. :roll:

Mutta eiköhän toi hankinta realisoidu vasta ensilumien ja -sohjojen jälkeen joskus 2013 puolella...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

JuMu S kirjoitti: ajattelin vaihteeksi hommata nastattomat.
Tympeää hommaa tuo nastojen pois nyppiminen.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Harju kirjoitti:Nastat, vesijäätiköllä nekään ei häävisti pidä, mutta selekeesti paremmat kuin kitkat.
Nasta renkaat pitäs laittaa verolle,syövät tiet ihan paskaksi :x
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

pumba kirjoitti:Nasta renkaat pitäs laittaa verolle,syövät tiet ihan paskaksi :x
Siinäpä se on sanottu... Kaikkihan ajaisi nastoilla jos niiden ei kävisi sääliksi tien kulumista ja sitä myöten omaa lompakkoa. Ja ehkä vähälumisina talvina sitä helvetillistä pölyä jonka nastat varsinkin kaupungissa aiheuttaa. Joku sen tien päällystämisen maksaa.

Mutta kuka siitä ottaisi vastuun jos rahat ei nastoihin riitä ja menisi kitkoilla lepikkoon ja henki lähtisi?

Nastoilla täällä olosuhteiden pakosta talvella mennään kun ei ole parempaakaan keksitty.

Täydellisessä maailmassa olisi kolmet renkaat: kesärenkaat, kitkat ja nastat ja alla aina keliin sopivat. Tai ehkä vielä täydellisemmässä kesä- ja kitkarenkaat joista kojelaudan napista saisi kitkoihin nastat päälle tarvittaessa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tasonastat olis se vastaus. Ei syö tietä ennen kuin rengas luistaa ja nasta alkaa tarrata. Nastahan on kuin normaali nasta, mutta ilman ulkonevaa kärkeä. Nastan "runko" on kovametallia ja mallista riippuen vain kanta on alumiininen. Niin kauan kun kumi pitää on ulkonema liki 0. Heti kun alkaa luistaa, kasvaa ulkonema jopa yli 1,5 millimetriin ja nastassa puree huomattavasti suurempi reuna. Siitäpä sen ongelmatkin juontaa, pitovoima on liian suuri, nastat ei pysy reippaassa ajossa. Pitäisi kehittää vartavasten tasonastalle suunniteltu rengas ja nastan ankkurointi kumiin. Rengasvalmistajat ei tähän ole lähteneet syystä tai toisesta. Patentinhakijakin alkaa olla vanha mies jos vielä elää. Ehkä ei enää ole paukkuja markkinoida ideaa. Harmi kun ei netistäkään oikein löydy aiheesta tarinaa tai kuvia.

Ite aikoinaan testirenkaita nastoittelin ja pääsin kokeilemaankin, vakuutti ainakin minut se julumettu pito ja kitkakumin kaltainen hiljaisuus. Laitoinpa kenkiinikin mokomat, ei liukastellut enää ja parketilla saatto kävellä tekemättä jäläkee.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

En ihan ymmärtänyt toimintaperiaatetta? Uusi juttu mulle...

Mutta se olisi ainakin helppo tehdä että nastat on/off. Normaalisti kitkat, kojelaudan napista nastat, renkaissa tapahtuu joku mekaaninen juttu siinä kohtaa. Hakkapeliitta 7 on ne jo melkein, vain se on/off toiminto puuttuu :)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Siis tasonastan pää on hieman ulospäin levenevä kartiokas, kokonaan kovametallinen ja kumin kanssa samalla tasolla ilman piikkimäistä kärkeä. Ulkonemaa siis noin nolla mm. Heti kun kumi liukuu jään pinnassa, alkaa nastat kallistumaan ja niiden reuna purra kiinni, ulkonema kasvaa ja samalla pitovoima. Juuri päinvastoin kuin normaalissa kärjellisessä nastassa, joka kallistuessaan painuu ja menettää pitoaan. :arrow:
+Ei rapinaa, ei tien turhaa kulumista samassa määrin, pienempi rullausvastus, uskomaton pito.
-Nastat ei pysy jos niitä rankaisee raskaalla jalalla. Rengas tulisi suunnitella uudestaan juuri ko. nastatyypille, ts. nastat pitäisi liimata, vulkanoida tai ankkuroida jotenkin eri tavalla kuin normaalit. Kehitysyhteistyötä rengasvalmistajien kanssa ei olla kuitenkaan pystytty luomaan. Syytä en tiedä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vipunasta :idea:
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Mulla oli...siis oli, yhdessä ronttosessa sellaset tasonastan tapaset nypykät, ne ei sitte pitäny yhtikäs mitään eikä missään, sama ku ois kokoajan ajanu peilijäällä, oli keli tienpinnassa kostea, kunnolla märkä tai kuiva...aina liuku ja ihan odottamattomiin suuntiin.

Sellasia uusnastoitettuja renkaita en ikinä enää laita alle, mulle riitti jäisellä tiellä missä oli ohuelti vettä jäänpäällä kunnon pyörähdys 65km/h:n vauhdista, siinä pyörittiin ku väkkärä kulkineella tien laidasta toiseen ja onneks päädyttiin menosuunnan tien reunaan perä edellä, toki kelikin oli sellainen ettei siinä kovinkaan moni meinannu ajoradalla pysyä, yks rekka oli sen takia topannu pysäkille mistä alkoi sivusuunnassa liukumaan kohti tien keskiosaa, sellasella kelillä ei kitkarenkaistakaan ole yhtikäs mitään hyötyä...ja sellasia kelejä on keväisin ja alkusyksystä tääläkin ollu jokavuos.

Mitä tuohon arin väittämään valoista lähtöön ni sehän on kuskista kiinni ja siittä onko automaatti vai manuaali, automaatilla ku ei tarvii sen vasemman jalan ja kytkimen kanssa ennakoida lähtöä, mutta ihan samalla tavalla se automaatti sutii ja raapii lähtiessä..oli alla sitte nastat tai ei.

Hesan seudulla ku suolataan ajoratoja heti syyskuun alusta jotta siellä ajavat eivät ajaessaan lipsu toisten takapuskureihin tai jopa kanttareihin, sama se kyllä täällä Vaasan suunnalla on, liekkö sitte kyse siittä että nykyautoissa (merkillä ei väliä) on kaikenmaailman turhia ajonvakautus ja esto värkkejä?

Koittakaas ajaa välillä ihan sellasella kulkineella missä ei niitä turhuuksia ole, sitte huomaatte eron uuden ja vähänkään vanhemman kulkineen välillä talviajossa, itteäni ei haittaa vaikka oliskin nastattomat alla, mutta ku vaimokin ajelee samalla kulkineella ja hänellä ei ole niin paljon kokemuksia eri tilanteista ku minulla on ja toinen syy on jälkikasvu joka on melkolailla aina kyydissä, sen takia nastat...nii ja sitte vielä sekin että täällä vaasassa ku suolataan vain päätiet ja nekin vaan suorilta osuuksilta..jos sitäkään, ja hiekkaa ei käytetä oikeen missään ku se keväisin pölisee ja sen pois siivoaminen maksaa paljon...ja kukkahattujen tekokukat kesämökillä lakastuu.

Jokatoinen talvi laitatan uudet nastarenkaat, joka talvi jos edellisen talven ajetut tuntuu ja näyttää huionoilta, ja nastoja en oo nyppiny enää moniin vuosiin pois, ne talvirenkaat ku eivät ole pidoltaan kovin kummosia kevät sateilla ja märällä azvaltilla.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

AM kirjoitti:Vipunasta :idea:
Just se. :lol:

Pupetilla tuskin on ollut tasonastoja vaan tavalliset joista kärki poikki. Nuita nastoja on testattu ainakin VTT:llä, muutamassa taksissa ja keksijän omassa autossa, kaikki renkaat otettiin testiajon jälkeen talteen. Yhtään myyntirenkaita ei ole ollut mun tietoon. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

pupetti kirjoitti:liekkö sitte kyse siittä että nykyautoissa (merkillä ei väliä) on kaikenmaailman turhia ajonvakautus ja esto värkkejä?
Uskaltaisin väittää että ESP:t yms. härvelit tuo turvallisuutta vaikka olisi kokeneempikin kuski oli alla sitten nastat tai kitkat. Tokihan suurin osa Suomalaisista on vähän parempia kuskeja kuin Kankkusen Juha mutta uskon silti noiden tuomaan lisäturvaan. Vaatii tietysti sen ettei niitä "ulosmitata" luottamalla että kyllä ESP homman hoitaa. Varsinkin takavetoinen auto+kokematon kuski yhdistelmälle nuo on hyvät...
Viimeksi muokannut AM, 08.10.2012 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Niin tarkoitinkin lähinnä tasonastan tapaisia nastoja, sellasia jotka menee sinne ihme holkin sisään jos on pehmeä pinta ja kovalla niiden sitte tuli olla esillä ja tarttua pintaan kiinni, kuluivat holkin pinnan tasolle alta aikayksikön.

Ja kyllähän niistä turvalaitteista on hyötyöä, mutta kuten AM jo sanoi että jos niihin luotetaan ku sokea kukko silmättömään kanaan ni sitte niistä ei ole pahemmin hyötyä kokemattomalle kuskille joka menee "yli rajan" eikä ymmärrä niiden käyttörajoja.

Lähinnä olikin kyse siitä että kumpi on parempi nasta vai kitka..sehän selviää ku otetaan 2 uudempaa ja 2 vanhempaa autoa, ja niihin kokenut ja vasta aloitteleva kuski ja koitetaan, myös niin että kummallakin ajaa sellainen joka on ajanut ja ajelee kitkoilla sekä toinen joka tykkää nastoista.

Tähänkin taitaa päteä vanha sanonta: yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, mutta kuka se tykkää kummastakin ja vielä isästä :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”