Tämmöisiä ovat ainakin meiltä tulevat.
Öljynäyte on moottorissa niin kuin verinäyte ihmisessä. Listaan on lajiteltu kaikki metallityypit mistä moottorin osat ovat rakennettu. Jos joihinkin nähin tulee kulumiä tai jäänteitä erittyy joistakin metallin osista niin niiden perusteella voi päätellä mistä metalli on peräisin, esim männät tai kietokanki laakerit ynm... Kaikessa on värikoodi tunnistamisen helpottamiseksi.
TBN ( Base Number) ja TAN ( Acid Number) ovat lukuja jotka ovat täkeitä seurata. Nämä luvut kertovat öljyn voitelukyvystä ja öljyn happotasosta. Nyrkkisääntö on kun TBN ja TAN luvut likenevät toisiaan niin öljyt on vaihdettava. Tämä tarkoittaa että öljyn lisäaineet ovat kuluneet pois.
TAN numeron saa lisätilauksesta jos sen haluaa mutta TBN luku kertoo aika hyvin totuuden jo itsessää.
API CJ4 Low Asch TBN numero on alustavati 7 mg KOH/g. Kriittinen tila on 2.7 KOH/g. TBN numeroa voi kohottaa erittäin helposti lisäämällä öljyä moottoriin kun moottori kuitenkin öljyä kuluttaa. Sen takia pystyy ajamaan pitkiä vaihtovälejä ennen kunnon isoa öljynvaihtoa. Tämän takia moni iso kuljetusfirma kättää tämän laboratorion palveluja.
Tässä kaksi esimerkkiä öljynäytteistä. Yksi joka on OK Kalmari. Ja yksi ei niin hyvä NH.
Kalmarin koneet ovat sahalla käytettyjä ja muistaakseni öljynäytteet otettiin 500h 800h ja 900h välein. Päivämäärät eivät kyllä täsmää.
Aluperäinen öljynvaihtoväli kalmarissa taisi olla 3-400 tunnin hujakoilla.
Newhollandin testissä moottoriöljyllä on ajettu 250h ja siinä on ilmiselvästi ongelmia moottorissa jo ennen testin ottoa, siksi se otettiin niin aikaisin kuin 250h. Kuten näkyy niin hälyyttävän paljon on rautaa irronnut sylinteristä joka on erittynyt öljyn joukkoon ja sitämukaa myös toisia metalleja kuin kuparia ja chronimiumia.

Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD