Jos öljyn luokitus on sama, mutta hinta toisessa tuplat, --&

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Jos öljyn luokitus on sama, mutta hinta toisessa tuplat, --&

Viesti Kirjoittaja ram »

Kumman valitset?

Eli tällainen teoreettinen tilanne (tai ei välttämättä).

Jos olet vaihtanut öljysi vaikkapa 10 000 kilometrin välein käyttäen hyvää luokitukseltaan tiettyä öljyä, niin voisiko olla moottorille parempi, jos öljyt vaihtaisi vaikkapa 5000 km välein saman luokituksen omaavalla öljyllä, joka on puolet edellisen hinnasta ?

Viherpiiperöt sanoo tietty, että long life öljyä koneeseen ja 50 000 km vaihtoväli, mutta sellaisten värivammaisten ei tänne kannata vastailla :naughty:

Eli kysymyksen ytimessä on käsitys siitä, onko MB229.x luokitus pätevä. Onko luokituksen saaneet öljyt keskenään ominaisuuksiltaan yhteensopivia foorumilaisten mielestä, mitä ne selvästi ovat autovalmistajan mielestä.
Onko siis syytä epäillä Mercedes Benziä tässä asiassa :?:

Ja jos on, niin laittakaa ihmeessä jotain kokemusta/faktaa pöytään. Muitakin kuin valmistajan testejä lienee olemassa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Laittaisitko sinä ensin faktaa pöytään ja esimerkkejä tuommoisesta että on samalla hyväksynnällä, samalla viskositeetillä tuplat hintaeroa.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tässä tulee mieleen, että luokitus on vain purkin kyljessä ja sisällä voi olla sitten ihan jotain muuta.

Jos joku öljy on selvästi muita saman luokituksen öljyjä halvempi ja tuntematon merkki, olisin varovainen. Jos joku öljy on tuplasti muita kallimpaa samassa luokituksessa, olisin kriittinen sen suhteen kuluttajana.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Toisaallahan näistä DPF jutuista puhuttiin vs öljy ja siinä meni ittelläki puurot ja vellit sekaasi :shock:
Noh, nyt kävi "sheikki" taas kyläs ja selitti ACEA muutokset noita koskien ja PDF on töissä meilssä.

Castroliltakin löytyy "parempaa ja huonompaa" öljyä, ns. ammatti tuotteissa sekä kulttaja pakkauksissa.

Jos itse ihan ummikkona ostaisin "Marketista" öljyä, niin en uskoisi niiden ihan halvimpien luokituksiin.
Jos suurimmalla osalla toimijoista hinta on esim. 20 egee litra.
Toinenn tekee saman 10 egee litra :roll:

Noh, tuskin tässäkään sitä viisatenkiveä löytyy iliman laboratorio testejä 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

No kyllähän netistä hintoja löytyy. Kuten kysymyksessäni mainitsin on kysymys teoreettinen ja saanut innoituksensa erilaisista öljykeskusteluista, joissa toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Autoissakin on hintaeroja, toisen saa kahvipaketilla ja toisen ostaakseen pitää ryöstää pankki.

Öljyissä on kuitenkin mitattavissa olevia eroja. Niiden mittailu on kyllä aika hankalaa, kun niiden käytöksen muuttuminen pitäisi jotenkin oikeasti saada selville. Toivonkin autovalmistajien itse mittailleen asioita, mutta veikkaan kuitenkin heidän uskovan öljynvalmistajien spekseihin. Ja tämä lieneekin syy siihen, miksi eroja samalla tavalla luokitelluista öljyistä voi löytyä... jos joku tietää paremmin, korjatkoon.

Itse kun en voi tarkasti tietää öljyn kuntoa, vaihdan sen usein.
Siksi asia kiinnostaa, koska jos samalla tavalla luokitellut öljyt ovat oikeasti "samaa kamaa", niin konetta lelliäkseni voisin käyttää halvinta öljyä ja vaihtaa sen useammin.

Erään kulttileffan käytettyjen autojen myyjää lainatakseni "Meillä kallein on myös paras", ei ehkä pidäkään paikkaansa :?:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Voidaan kysyä näinkin, että onko moottorille parempi ajaa öljynvaihtovälillä 15 000 kilometriä 229.5 luokitetulla uudella superöljyllä,
kuin ajaa 10 000 kilometriä 229.3 luokitetulla vanhalla superöljyllä, jos kumpainenkin moottoriin autovalmistajan mielestä passaa :?:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Itse vaihdatan öljyt pajalla 10 000 km:n välein ja siksi nämä kysymykset ei oikeastaan tule vastaan kovin merkittävästi. Aikanaan autoilua aloittaessani tavallinen öljynvaihtoväli oli 5 000 km ja koneet laukesi pääsääntöisesti reilun 100 000 km:n jälkeen. Siihen tosin oli varmasti syynä myös mottorinvalmistuksen puutteet, kuten metallurgia.

Jos markkinoille tulee johokin luokkaan merkittävästi halvempi tuote tuntemattomalta kiinalaisfirmalta, epäilisin luokituksen todellisuutta. Ei mikään ole helpompaa kuin toimittaa jostain helvetin kuusesta yksi lasti kunnolista tavaraa luokitustestiin ja sitten myydä jotain paskaa samaa purkissa kuluttajille. Näin muuten tehdään tosi laajasti - muistanette maidon, jossa oli myrkkyä. Sitäkin myytiin ihan priimamaitona.

Toinen juttu on se, että firma pistää omaan tuotteeseensa kunnan katteen ja keksii sellaiset mainoslauseet, että joku menee halpaan. Se on laillista, mutta siksi suhtaudun epäilleen merkittävästi kallimpiin tuotteisiin, joiden näytöt ovat kuitenkin tavalliset (luokitus). Ainahan niissä on trimetamyysiglyseriinin aikaansaama erikoisefekti, josta kannattaa maksaa. Sitä ei vaan muut ymmärrä.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1274
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Olen kuullut että joka öljyllä on joku testi jossa sille haetaan valmistajan luokitus. Esim. Diamond diesel ei läpäise vw:n longlife luokitusta koska nokka-akselin kulumistesti on niin vaativa. 229.3 löytyy sen sijaan lähes joka öljystä joten se tuskin kovin vaativa luoktitus on.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No vasta 330tkm on tolla lankulla nyt minun toimestani päästelty. Alkuun tuli ajeltua Shellillä (kun sitä oli huoltotarrojen mukaan ennenkin laitettu).

Jossain kohtaa vaihtui 5w50 Ralliformulaan kun sillä näytti painemittari kivempia lukemia lämpösenä. Pari vuotta sitten tuli sitten vaihdetuksi Teboilin Diamond dieselit koska sitä kului vaihtovälillä vähemmän kuin Mobilia ja sattui saamaan kymppilitran kannuja tarjouksella josta ei voinut kieltäytyä. Nostajat btw äänteli Teboililla kaikista vähiten.

Viime talvena paloi kansipahvi mikä tapahtumana johti koneenvaihtoon. Tolla "uudella" koneella olen ajellut pelkästään M*tänetin Motox Diesel tms öljyillä, ihan samalla lailla tuntuu toimivan kuin Teboilin tuote. Longlife-pelleilyyn verrattuna taitaa loppuviimeksi olla ihan sama mitä luokitusten mukaista tavaraa koneessa vispaa, kunhan sitä ajallaan sinne vaihtelee. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oma ajatukseni; öljynvaihtoväli kohtuulliseksi (15000 ?) välittämättä huoltonäytöstä ja autonvalmistajan suosituksista.
Luokituksen mukaista öljyä moottoriin, merkillä ei niin väliä kunhan on suurinpiirtein tunnettu.

Hinta ei ole verrannollinen öljyn "hyvyyteen".
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no miks sillä halvalla pitäs ajaa 5000km ja "hyvällä" 10000km?

itte ainaki laitan luokituksen mukaista halvinta mitä kaupasta saa ja ajelen sillä sen 10000km.

Itte en pysty anallyysäämään öljyjen laatuja, pakko luottaa purkin printtiin.

delvac.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Meissenkeri kirjoitti:Laittaisitko sinä ensin faktaa pöytään ja esimerkkejä tuommoisesta että on samalla hyväksynnällä, samalla viskositeetillä tuplat hintaeroa.
Ajatuksenahan tuo ei olisi ollenkaan mahdoton....että olisi tosiaan "puoleen hintaan" saman laatuista öljyä! Sehän on vaan siitä kiinni, kenellä on munaa olla se ensimmäinen joka tinkii omasta ahneudestaan ja siirtää edes osan miljardituloistaan asiakkaan hyväksi alennettuina hintoina :wink:

Jotenkin vaan tuntuu että noissa täyssynteettisissäkin öljyissä SAATTAA olla sen 80% "kermaa" päällä jota isot pamput kauhoo hykerrellen ja tirskuu tavallisen tallaajan tyhmyydelle.....ei se joka pyytää, vaan se joka maksaa :twisted:


Vähä niinkuin tämä luomuruokakin....miksi se oikeasti maksaa enemmän kuin tämä ainakin vielä normaalilla tyylillä viljelyksi kutsuttava sama tavara? Tuotanto kustannukset on pienemmät...mutta taas joku viisas keksinyt markkinakeinon millä saadaan kuluttajat maksamaan halvemmasta enemmän ja välikädet vetää ahneuksissaan aineosasista kunnon siivun. Mutta mikäs siinä kun kerran kauppa käy.. :whistle:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Tää on helppoa. Kattoo mitä Mersu suosittelee ja laittaa sitä öljyä. Ja se öljyjen vaihtaminen liian turhaan on kanssa ihan pöljää. Jos ne on testattu jollekkin km määrälle niin sitten niillä voi sen ajaa.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Jotain tiedän elektroniikka-alasta ja siellä testiorganisaatioille toimitettavia testikappaleita kutsutaan termillä "golden sample". Tämä vaikka, näytteet ovat paljon kultaakin kalliimpia. Ne tuotetaan siten, että kymmenien tuhansien valmistettujen osien (tämä tapaus radiopiirien ihmeelisestä maailmasta" joukosta seulotaan kymmenen parasta, joita vielä virittää suuren yrityksen 20 parasta insinööriä, kunnes ne saadaan luokittajille sopivaan esittelykuntoon.

Näin saadaan luokituksien sisään mahtuvat elektroniikkaosaset aikaiseksi.

Jotenkin vaan tuntuu, ettei tämä ole teollisessa tuotannossa ainutlaatuinen tapa toimia.

Öljyissä lienee paljon lisäaineita, joista osa kuluu öljystä pois nopeammin kuin toiset.
Lisäaineita lienee ainakin
Vaahdonestoaineita
pesuaineita
viskositeetinsäätöaineita
säilöntäaineita
stabilointiaineita

Ja vaikka mitä. Osa aineista on varmaan aika kalliita, eikä niitä ehkä normipöntössä ole samaa määrää, kuin testiin menneessä purkissa, eikä välttämättä edes samoja.

Tänään kävin tarjoustalossa ja hetken vietin öljyhyllyllä. Siella oli teboilin gold öljyä, jonka etiketissä luki MB229.3. hintaa neljällä litralla oli alle 20 eksua. Sitten näin muistaakseni mobilin purkin, jossa luokitus oli MB229.3 sekä MB229.5 ? hintaa tällä aineella oli about 45 eksua/4 litraa.... tuo 229.5 lienee ns. long life öljyä, jossa on kuitenkin tuhkaa seassa, eikä sovellu hiukkasansa-autoihin. Suodatinkaan ei kai saa olla paperinen, kun se kuulemma hajoaa??

Mutta miksi sitä mainostetaan myös 229.3 öljynä... saako suodatin sittenkin olla paperinen???
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2099
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Moottoriöljy lienee semmoinen asia mistä en tinkis vaikka mikä on. Jos mulla olisi varaa ajaa Ässällä, olis mulla v-poweria tankissa ja parhainta mahdollista öljyä koneessa. Piste :lol:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
pjj53
Viestit: 271
Liittynyt: 03.8.2007 16:02

Öljyä laineille

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Jos mulla on 10 harrastautoa liikenteessä (kun ne ei ole ammattiajossa, ne on harrasteautoja!), ei ole ihan sama mitä öljy maksaa. Vähimmillään menee öljynvaihdossa 4 litraa, enimmillään 30 litraa. Kuitenkin kaikkiin pitää öljyt vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Jos saman luokituksen öljy maksaa 20 euroa/4l tai 50 euroa/4l, ei ole mitään järkeä "ostaa parasta, mitä rahalla saa" = kalleinta!
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2099
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Re: Öljyä laineille

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

pjj53 kirjoitti:Jos mulla on 10 harrastautoa liikenteessä (kun ne ei ole ammattiajossa, ne on harrasteautoja!), ei ole ihan sama mitä öljy maksaa. Vähimmillään menee öljynvaihdossa 4 litraa, enimmillään 30 litraa. Kuitenkin kaikkiin pitää öljyt vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Jos saman luokituksen öljy maksaa 20 euroa/4l tai 50 euroa/4l, ei ole mitään järkeä "ostaa parasta, mitä rahalla saa" = kalleinta!
Se lienee jokaisen ostopäätös, johon vaikuttaa monikin eri tekijä. Ei minusta oo mitään järkeä olla ostamatta laatuöljyä. Se, millä hinnalla sitä laatuöljyä myydään, riippuu ihan ostopaikasta. Minun mielestä sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko 1 vai 10 autoa pihalla. Se lienee valintakysymys, jos tarvitsee armeijallisen autoja. Kuluja niistä kumminkin syntyy, niin vuosittaiset öljynvaihdot lienee vain jäävuoren huippu kokonaiskustannuksista :roll:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

ram kirjoitti:
Tänään kävin tarjoustalossa ja hetken vietin öljyhyllyllä. Siella oli teboilin gold öljyä, jonka etiketissä luki MB229.3. hintaa neljällä litralla oli alle 20 eksua. Sitten näin muistaakseni mobilin purkin, jossa luokitus oli MB229.3 sekä MB229.5 ? hintaa tällä aineella oli about 45 eksua/4 litraa.... tuo 229.5 lienee ns. long life öljyä, jossa on kuitenkin tuhkaa seassa, eikä sovellu hiukkasansa-autoihin. Suodatinkaan ei kai saa olla paperinen, kun se kuulemma hajoaa??

Mutta miksi sitä mainostetaan myös 229.3 öljynä... saako suodatin sittenkin olla paperinen???
Kun öljy täyttää esimerkiksi vaatimuksen MB229.5, se täyttää automaattisesti myös alemmat vaatimukset omaavan vanhemman hyväksynnän MB229.3 ja se ilmoitetaan purkin kyljessä luultavasti sen takia että on vanhempia autoja, joissa ohjekirjassa suositellaan juuri sen ajan huippuöljyä joka on ollut 229.3. Tämmöisten autojen omistajat voisivat merkinnän (MB229.3) puuttuessa karttaa kyseistä MB229.5 öljyä, koska eivät voi olla varmoja että se käy heidän autoihinsa.

Paperisuodatinta ei suositella pitkille öljynvaihtoväleille sen takia että se ei tahdo niitä kestää. Ei öljyn laadun takia.

Luultavasti puhumme samasta Mobilin öljystä jonka normaalihinta on 47 euroa / 4 litraa. Minä käyn yleensä sitä hamstraamassa halpakaupasta 27 euron hintaan alennuksesta ja pidän sitä normaalihintana tuolle öljylle (0W-40).
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

cmeli kirjoitti:Ja se öljyjen vaihtaminen liian turhaan on kanssa ihan pöljää. Jos ne on testattu jollekkin km määrälle niin sitten niillä voi sen ajaa.
Pitkät öljynvaihtovälit ovat autonvalmistajien mainoskikka; oho, tuolla autolla tarvitsee käydä huollossa 100000 km matkalla vain 2-3 kertaa !
Yleensä pitkistä vaihtoväleistä onkin ensimmäiselle omistajalle pelkästään hyötyä, säästyy aikaa ja rahaa.
Öljynvalmistajat eivät määrittele vaihtovälejä.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Kyllä öljyissä on eroja, jonkun verran olen vertaillut parin kulkineen kanssa että miten käyntiääni etenkin kylmällä koneella muuttuu, samoin öljyn kuluminen ja poisotettaessa koostumus. Tämän mukaan on sitten aina tullut kokeiltua jotain uutta ja yleensä hintalappu suurenee samalla jonkin verran.

Hifistelijöille tiedoksi että esteriöljyt on parhaat kuluttajan ulottuvilla olevista, etenkin jos voimakone kyseessä, tietysti saatavuus ja hinta on sitten toinen juttu. Itse olen jotenkin järkeillyt että öljyissä ei viitti säästää, se on kuitenkin niin pieni menoerä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Mikä on pitkä ja mikä on lyhyt öljynvaihtoväli?

Näitä mersuja mitä minulla on ollut, niin kaikissa on noudatettu 20 tkm öljynvaihtoväliä ja hyvin on puolimiljoona kilometriä kestäneet ilman moottoriongelmia laatuöljyillä. 10 tkm öljynvaihtoja pidän tuhlauksena paitsi jos ajomäärä on niin vähäinen, että suurempi kilometrilukema ei vuodessa täyty. Kerran vuodessa ne öljyt kuitenkin pitää vaihtaa.

30 tkm ölynvaihdosta ei ole omista autoista kokemusta, mutta työkavereilla on VW/Audi-osastoa tuolla vaihtovälillä ja niihin laitetaan turboa ynnä muuta pieneltä tuntuvilla kilometrimäärillä.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Meissenkeri kirjoitti:Mikä on pitkä ja mikä on lyhyt öljynvaihtoväli?

Näitä mersuja mitä minulla on ollut, niin kaikissa on noudatettu 20 tkm öljynvaihtoväliä ja hyvin on puolimiljoona kilometriä kestäneet ilman moottoriongelmia laatuöljyillä. 10 tkm öljynvaihtoja pidän tuhlauksena paitsi jos ajomäärä on niin vähäinen, että suurempi kilometrilukema ei vuodessa täyty. Kerran vuodessa ne öljyt kuitenkin pitää vaihtaa.

30 tkm ölynvaihdosta ei ole omista autoista kokemusta, mutta työkavereilla on VW/Audi-osastoa tuolla vaihtovälillä ja niihin laitetaan turboa ynnä muuta pieneltä tuntuvilla kilometrimäärillä.
Juu vw koneissa joissa käytetään pitkää öljynvaihto väliä menee sihti tukkoon ja koksia löytyy vähän sieltä sun täältä koneesta... seuraa posaus hetken päästä
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Kyllä nykyöljyt sen 20tkm kestää ajaa jos aikaraja ei tule vastaan. Noista longlifeistä paha sanoa mitään. Vähän suurelta tuo 30-40tkm kyllä kuulostaa.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cmeli kirjoitti:Kyllä nykyöljyt sen 20tkm kestää ajaa jos aikaraja ei tule vastaan. Noista longlifeistä paha sanoa mitään. Vähän suurelta tuo 30-40tkm kyllä kuulostaa.
Täällä on useamminkin mainittu aikaraja ja se yleensä on mainittu 1v. Miksi näin? Mitä tapahtuu öljylle kun korkki avataan?

Sehän oli kerran jo mainittu jossain että laivadieseleissä ei öljyjä vaihdeta, ne lisäaineistetaan aina näytteen mukaan. Lisäaineet siis pulma , ei itse öljy?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Meissenkeri kirjoitti:Mikä on pitkä ja mikä on lyhyt öljynvaihtoväli?

Näitä mersuja mitä minulla on ollut, niin kaikissa on noudatettu 20 tkm öljynvaihtoväliä ja hyvin on puolimiljoona kilometriä kestäneet ilman moottoriongelmia laatuöljyillä. 10 tkm öljynvaihtoja pidän tuhlauksena paitsi jos ajomäärä on niin vähäinen, että suurempi kilometrilukema ei vuodessa täyty. Kerran vuodessa ne öljyt kuitenkin pitää vaihtaa.

30 tkm ölynvaihdosta ei ole omista autoista kokemusta, mutta työkavereilla on VW/Audi-osastoa tuolla vaihtovälillä ja niihin laitetaan turboa ynnä muuta pieneltä tuntuvilla kilometrimäärillä.
Olen ollut hommaamassa paria Transporteria isolta vuokraamoketjulta ja molempiin tehtiin meidän verstaalla kolmas öljynvaihto. Toisessa oli kilsat 127tkm ja toisessa vähän vähemmän. Jakopäät oli huollettu 60tkm kohdalla. :shock:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

AK47 kirjoitti:
cmeli kirjoitti:Kyllä nykyöljyt sen 20tkm kestää ajaa jos aikaraja ei tule vastaan. Noista longlifeistä paha sanoa mitään. Vähän suurelta tuo 30-40tkm kyllä kuulostaa.
Täällä on useamminkin mainittu aikaraja ja se yleensä on mainittu 1v. Miksi näin? Mitä tapahtuu öljylle kun korkki avataan?

Sehän oli kerran jo mainittu jossain että laivadieseleissä ei öljyjä vaihdeta, ne lisäaineistetaan aina näytteen mukaan. Lisäaineet siis pulma , ei itse öljy?
Suomen olosuhteissa henkilöauton moottorien lämpötila vaihtelee -40 c ja + 100 celssiuksen välillä. Kun moottorin lämpötila seilaa ajotilanteen ja seisontatilanteen välillä tuolla välillä, niin vähäisellä ajolla moottoriöljyn sekaan kondensoituu vettä ja kertyy polttoainetta. Lyhyessä pätkäajossa, jossa moottori ei ehdi kunnolla lämmetä, eivät kosteus polttoainejäämät poistu öljyn seasta huohottimen kautta ja siitä syystä aikaraja öljynvaihdolle vähäisessä ajossa.

Hidaskäyntisiä laivamoottoreita tai kuorma-autonmoottoreita ei kannata tähän sekoittaa, koska niiden osalta olosuhteet ovat aivan toisenlaiset.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Muistaako messenkeiseri sitä öljyn nimeä... Olisi pitänyt kuva ottaa.

Niin siis oma tarkoitukseni on käyttää vain hyvää öljyä. Ongelma on minulla se, etten tiedä öljyistä mitään sellaista, minkä tiedon avulla voisin määritellä mikä öljy on hyvää?

Ainoa asia josta voin öljyn hyvyyttä itse päätellä on tuo öljyn luokitus ja minä en paavin pulinoita ole koskaan kuunnellut. Pitäisi olla parempaa tietoa. Tietoa esimerkiksi noista luokituksista ja kuinka ne tehdään ja kuinka niitä valvotaan.

http://papers.sae.org/2007-01-4133/

Jotain tuollaista kun pääsisi lukemaan. Hankala on tietoa tästä asiasta löytää netistä. Pitänee turvautua koulun tiedonhakupalveluihin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Semmoista olen huomannut ameriikan foorumeilla harrastettavan, että lähettävät autonsa öljystä näytteitä analysoitavaksi.

Tossa sellanen raportti... Mitäköhän tuokin tarkoittaa... Tai kyllä siitä nyt jotain kohtia tietty tajuan, mutten tiedä, mikä on tärkeää.

Kuva

Jos tulokset ymmärtäisi, niin tämä olisi ainakin jonkinlainen tapa selvittää asiaa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Meissenkeri kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
cmeli kirjoitti:Kyllä nykyöljyt sen 20tkm kestää ajaa jos aikaraja ei tule vastaan. Noista longlifeistä paha sanoa mitään. Vähän suurelta tuo 30-40tkm kyllä kuulostaa.
Täällä on useamminkin mainittu aikaraja ja se yleensä on mainittu 1v. Miksi näin? Mitä tapahtuu öljylle kun korkki avataan?

Sehän oli kerran jo mainittu jossain että laivadieseleissä ei öljyjä vaihdeta, ne lisäaineistetaan aina näytteen mukaan. Lisäaineet siis pulma , ei itse öljy?
Suomen olosuhteissa henkilöauton moottorien lämpötila vaihtelee -40 c ja + 100 celssiuksen välillä. Kun moottorin lämpötila seilaa ajotilanteen ja seisontatilanteen välillä tuolla välillä, niin vähäisellä ajolla moottoriöljyn sekaan kondensoituu vettä ja kertyy polttoainetta. Lyhyessä pätkäajossa, jossa moottori ei ehdi kunnolla lämmetä, eivät kosteus polttoainejäämät poistu öljyn seasta huohottimen kautta ja siitä syystä aikaraja öljynvaihdolle vähäisessä ajossa.

Hidaskäyntisiä laivamoottoreita tai kuorma-autonmoottoreita ei kannata tähän sekoittaa, koska niiden osalta olosuhteet ovat aivan toisenlaiset.
Tarkennuksena, mistä se vuosi on keksitty? Vai onko vanha tapa?

Juu laivamoottoreissa siiis se näkökulma että öljy ei kaiketi ihan helpolla pilaannu voiteluteknisesti. Mutta epäpuhtaudet tai lisäaineistus kuluu kaiketi. Miksei näin kävisi auton moottorissakin ja autossa helpompi vaihtaa kun kulu varsin pieni. Uskon että jollakin öljyllä voi ajaa huomattavasti pidempään voiteluteknisesti kuin toisella saman luokituksen olevalla. Mutten tiedä mitä nämä öljyt käytännössä ovat. Epäilen että saattaa olla eräkohtaisiakin eroja kuten terästuotannossa. Jos jotain vaatimusta ei ihan täytetä, tuotteesta tehdään sellaista josta saadaan kuitenkin jonkinlaiset rahat pienimmällä lisäpanostuksella.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Monien autojen ohjekirjassa lukee tuo suositus. Meidänkin autoista Fordissa on tuo vuoden välein vaihto huolto-ohjelmassa. Mersusta en ole varma kun ei ole tarvinnut aikaperusteisesti öljyjä siihen vaihdella.

Samoin öljynvalmistajat antavat saman suosituksen, kuten tuolla viimeisessä lauseessa sanotaan --> http://www.mobil1.fi/autoilu/oeljynvaih ... vaeli.aspx
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”